Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
Vänta nu, över 600 kr i prisskillnad för att få den röda färgen och premium-bältet? De kan ta betalt Garmin.

BTW, är det någon som har testat nya bältet? Den som hänger med forerunner 210? Jag har gamla premiumbältet.

Garmin Edge 500
Goofy skrev:
-------------------------------------------------------
> Marx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej
> >
> > Hur fungerar det att springa med Garmin 500??
> Går
> > det bra att använda den till det också?
> >
> > H/ Marcus
>
>
> När jag springer så kör jag med denna:
> http://www.amazon.com/GARMIN-010-10615-00-Quick-Re
> lease-Mounting-Kit/dp/B0009PUJV6/ref=sr_1_34?ie=UT
> F8&qid=1319446629&sr=8-34
>
> Funkar riktigt bra, vi gjorde till och med ett
> litet "gruppköp"

Alltså det går väl alldeles utmärkt att hålla Garmin-femhundringen i handen när man springer annars, så stor är den inte :).

Garmin Edge 500
Inhandlade den neutrala varianten med premium bälte och kadenssensor igår från Probikekit, ca 2100 gick kalaset på, inte så faligt enligt mig när man får premium bältet. De har även den svart röda med premium bälte för ca 250kr extra vilket är det billigaste jag har hittat. Passar dock inte super till min svart vita bianchi även om den är riktigt häftig...

Garmin Edge 500
Garmin 705 går numera loss på ca 2400 (enl. prisjakt), är inte det en betydligt bättre cykeldator? Lite tyngre och utan premiumbälte förvisso men bättre. Skulle nog hellre köpa en sådan idag.

Garmin Edge 500
evo skrev:
> Garmin 705 går numera loss på ca 2400 (enl.
> prisjakt), är inte det en betydligt bättre
> cykeldator? Lite tyngre och utan premiumbälte
> förvisso men bättre. Skulle nog hellre köpa en
> sådan idag.

Om bättre innebär tyngre utan premiumbälte så är den förmodligen bättre.
Är man ute efter en liten nätt GPS med premiumbälte så är den nog sämre.

Garmin Edge 500
SMlopning skrev:
> Inhandlade den neutrala varianten med premium
> bälte och kadenssensor igår från Probikekit, ca
> 2100 gick kalaset på, inte så faligt enligt mig
> när man får premium bältet. De har även den
> svart röda med premium bälte för ca 250kr extra

Probikekit.com? Verkar dyrare tycker jag...
http://www.probikekit.com/eu/traini...-edge-500-gps-hrm-cad-cycle-computer-red.html

Garmin Edge 500
Alltså, rätta mig om jag har fel men 705 är ju mer som en riktig navigator, med kartbild och allt. Det är det jag menar med "bättre". Fast kanske inte alla har behov av det? Då är väl en 500a bättre.

Garmin Edge 500
railrunner skrev:
> SMlopning skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inhandlade den neutrala varianten med premium
> > bälte och kadenssensor igår från Probikekit,
> ca
> > 2100 gick kalaset på, inte så faligt enligt
> mig
> > när man får premium bältet. De har även den
> > svart röda med premium bälte för ca 250kr
> extra
>
> Probikekit.com? Verkar dyrare tycker jag...
> http://www.probikekit.com/eu/training-performance/
> cycle-computers-heart-rate-monitors/cycling-comput
> ers/garmin-edge-500-gps-hrm-cad-cycle-computer-red
> .html

Ändra valutan till pund så kostar den 252pund. Använd sedan velonews10 som rabattkod så försvinner ytterliggare 10%. Tyckte också det var lustigt att det skiljde så mycket mellan valutor så mailade och frågade. Fick svar att de höjt priset senaste dagarna pga variation i ränta.

Garmin Edge 500
Men nu till den viktigaste frågan:
Varför ska jag köpa en Garmin 500?
Vad kommer att bli bättre i mitt liv mot nuvarande lösningen med Runkeeper i iPhonen (som jag ändå alltid har med mig i ryggfickan) och den fina vit/röd/svarta Cateye-datorn på styret?

Garmin Edge 500
Vet någon här om man kan köpa en laddare till en edge500 som man inte behöver koppla till ett vägguttag utan bara trycka in ett batteri eller två i den som gepeessen kan suga i sig?

När man kollar bilden på deras reseladdarkit för endast €79 så ser en av sakerna (den med den blå saken i) nästan ut som en sån men €79, come on!!

cf-lg.jpg

Garmin Edge 500
Johan A skrev:
> Vet någon här om man kan köpa en laddare till
> en edge500 som man inte behöver koppla till ett
> vägguttag utan bara trycka in ett batteri eller
> två i den som gepeessen kan suga i sig?

Eftersom "allt" laddas via USB nuförtiden så kan du köpa vilkem USB-laddare som helst,'
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167105202
http://www.kjell.com/sortiment/el/b...a-batterier/powerpack/usb-batteripaket-p31779
Se bara till att få med en passande kontaktadapter:
http://www.kjell.com/sortiment/el/b.../powerpack/nodladdare-for-mobiltelefon-p44023

Även DX har en hel del som borde funka, kolla här
http://www.dealextreme.com/p/2xaa-p...sb-cable-for-samsung-i9220-i9103-black-112682
http://www.dealextreme.com/c/external-batteries-power-supplies-522

/Håkan

Garmin Edge 500
Vad menas med höjdstigning? Fick denna fakta ur min Edge idag.....

Antal: 65 Aktiviteter Racer och MTB
Distans: 2,057.27 km
Tid: 80:10:24 h:m:s
Höjdstigning: 9,020 m
Medelfart: 25.7 km/h
Medelpuls: 81 % av maximal
Medellöptakt: --
Medelcykeltakt: 74 varv/min
Kalorier: 67,811 C

Garmin Edge 500
Pastis skrev:
> Till min "fula" blå Edge 800 köpte jag ett
> silikonöverdrag och då matchar det bättre min
> svart/vita cykel.
>
Dagens bästa tips!
Tack och gott nytt år.

...men varför i 500-tråden?

Senast ändrad:
Garmin Edge 500
oakhammer skrev:
> Vad menas med höjdstigning? Fick denna fakta ur
> min Edge idag.....
>
> Antal: 65 Aktiviteter Racer och MTB
> Distans: 2,057.27 km
> Tid: 80:10:24 h:m:s
> Höjdstigning: 9,020 m
> Medelfart: 25.7 km/h
> Medelpuls: 81 % av maximal
> Medellöptakt: --
> Medelcykeltakt: 74 varv/min
> Kalorier: 67,811 C

Höjdstigning är summan av alla höjdökningar i meter. Om du cyklar först ner för en backe och sjunker 10 m i höjd, och sen cyklar tillbaks upp, så kommer "höjdstigning" att vara 10 m. Man drar alltså inte bort de meter man minskat i höjd.

Men om höjddatan kommer från enbart GPS-data (och inte t ex barometrisk höjdmätare) så är siffrorna rätt opålitliga. GPS-höjd är mycket sämre än GPS-positionering i markplanet.

Sen kan det också vara olika vad som räknas som stigning. Polar verkar ha en tröskel för när nåt räknas som en stigning, för jag får helt andra värden än det "logiska" när jag jämför med rådata. Det logiska, som jag ser det, är att titta på varje datapunkt för sig och jämföra höjdvärdet mot höjdvärdet för föregående mätpunkt. Om höjden ökat, läggs ökningens värde till summeringen. Så gör WKO+ med höjddata från diverse mätare.

Garmin Edge 500
okej, nu har jag suttit och pillat lite med min 500(svart/röd) och läst tråden.
den kom levererad med gps 2.40 och pg 2.80
vad är för skillnader mellan de olika näten?
wgs84, rt90 & swedish grid

vilket ska man välja och varför?

Garmin Edge 500
Undrar över en sak kring pulsredovisningen. När jag laddat över ett spinningpass jag gjorde så hade den registrerat 88% i maxpuls. Men om jag följde diagrammet så tyckte den att jag kommit upp i 94%. I det registret så känns det ju som en rätt stor avvikelse.

Vad beror skillnaden på?

Mvh
Freddo

Garmin Edge 500
Funderar på att skaffa en 500 med HRM men är det värt att köpa hela bundlen med kadensmätare.
Kan man analysera fram effekt eller något annat märkvärdigt skojigt med kadensmätaren?

Garmin Edge 500
Kadensmätaren ger kadens, och även förflyttning om GPS-signalen ej är tillgänglig (typ i tunnlar, på trainer). Är man inte intresserad av kadens och inte kör omkring i GPS-skugga finns det egentligen ingen nytta av den skulle jag vilja påstå. Jag hade min på racern, men använde mig aldrig av kadensinformationen och numera sitter den på Monarken där det faktiskt går att räkna fram effekten baserat på kadensen.

Garmin Edge 500
andematt skrev:
> Tack fredrikw.
> En anledning till min fråga var just denna
> säljande bild i cyclecomponents webbutik som
> antyder någonslags wattberäkning.

Den är ANT+ Sport-kompatibel, vilket innebär att en effektmätare som också stödjer detta protokoll kan användas. Enheten är enbart display, effektmätningen görs i effektmätaren.

Garmin Edge 500
Va? Ingen SRM på köpet?

Jag skulle tro att du får snabbare uppdatering av hastigheten med kadens-/hastighetsmätaren. Inte så viktigt.

Den nya, röda/svarta modellen av Edge 500 kommer med mjukt (premium) pulsband som är bekvämare.

Garmin Edge 500
På tal om kadens, nu har jag tappat FEM kadensmagnetsbuntband på två månader. Det sista satt bara fast i ett par mil.

Vad gör jag för fel?

(Magneten sitter kvar med klistret, men det känns ju som att den kommer lossna närsomhelst.)

Garmin Edge 500
Med GSC-10 kittet tycker jag man får ger mindre fluktuationer på hastighetsmätningen och ger snabbare detektering av start/stop. Sen funkar det som sagt bättre på trainern också ;-)

Garmin Edge 500
ipv6 skrev:
> På tal om kadens, nu har jag tappat FEM
> kadensmagnetsbuntband på två månader. Det sista
> satt bara fast i ett par mil.
>
> Vad gör jag för fel?
>
>
> (Magneten sitter kvar med klistret, men det känns
> ju som att den kommer lossna närsomhelst.)

Skon för nära vevarmen?

Garmin Edge 500
Jag har först nu testat att använda min 500 som vägvisare. Detta är en riktigt strålande funktion. Åkte med på en runda och tyckte den var trevlig men det var många korsningar hit och dit så jag var inte säker på hur jag skulle köra.
Skapade då en bana från den log jag hade från första rundan och vips så visade GPSn var enda liten kurva. Den varnade så fort jag försökte köra fel. Till och med så känslig att den varnade då jag körde på cykelbanan till vänster om vägen jämfört när vi körde klunga på vägen till höger.

Detta har säker många av er redan testat och det kan kanske ses som självklart för en GPS men jag blev mycket positivt överraskad. Är bara rutten bestämd och loggad funkar den minst lika bra som GPSn med karta. Faktiskt riktigt tydlig och överskådlig trots sin begränsade storlek och upplösning.

;~}

Garmin Edge 500
DrEnglund skrev:
> Är bara rutten
> bestämd och loggad funkar den minst lika bra som
> GPSn med karta. Faktiskt riktigt tydlig och
> överskådlig trots sin begränsade storlek och
> upplösning.
>

Om man kör på stora vägar håller jag med.

Men när jag testat på mindre grusvägar och stigar tycker jag det blir svårt att komma rätt i korsningar med flera vägar/stigar i samma riktning, eftersom man inte har något att relatera "strecket" på skärmen till. Då är en karta som bakgrund till strecket betydligt enklare.
I alla fall om man vill få flyt i åkningen.

Garmin Edge 500
Jag har haft problem med att importera lite längre turer (ca 15 mil) i Edge 500 när jag lagt dem som GPX i NewFiles. 500:an hänger sig efter en viss mängd data under importen. Det är nog inget problem om man exporterar FIT till den.

Garmin Edge 500
ipv6 skrev:
> På tal om kadens, nu har jag tappat FEM
> kadensmagnetsbuntband på två månader. Det sista
> satt bara fast i ett par mil.
>
> Vad gör jag för fel?
>
>
> (Magneten sitter kvar med klistret, men det känns
> ju som att den kommer lossna närsomhelst.)

Skippa buntbandet och dra ett par varv eltejp istället. Samma sak har drabbat mig ett antal gånger.

Garmin Edge 500
snajgel skrev:
> Kan man köpa till kadenssensorn i efterhand om
> man inte köper bundeln dvs..? :)

Ja.

Tillbaka
Topp