Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
Goofy skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som köpt Sporttracks 3.0?
>
> Är det värt att köpa och "ger" den mycket mer
> än Garmins gratis program??
>
I 3.0 gratis versionen kan du "bara" använda 2 plugins.
Det är skäl nog för mig att uppgradera.
Sen om man vill kolla på historik, var det rätt begränsat.

handlar du via zonefive's gruppen på fejan får du 5 dollar i rabatt på köpversionen

Garmin Edge 500
Har förmodligen missat någon nedladdning eller så, men jag har nu
köpt SportTrack och tycker inte kartbilden är "klockren" finns det
någon inställning eller något tillägskartprogram jag kan använda?

/S

Garmin Edge 500
Du vill ha pluginen Swedish map provider, men sist jag kollade fanns inte den för 3.0..
Då kan man i alla fall få hitta och eniro karto att välja på.

Sen skulle jag nog rekomendera openstreetmap pluginen oxå, minns inte vad den hette.
Men verkar inte finnas för trean den heller..

Garmin Edge 500
Jag vurpade och bröt av båda flärparna som man sätter i styrfästet. Riktigt roligt.

Garmin bytte den, men jag vet inte vad kalaset kostade när jag skickade in den...

Garmin Edge 500
Hur beräknas kaloriåtgången om den inte använder puls? Jag tycker att min Edge 500 räknar väldigt lågt på min kaloriförbrukning när jag jämför med andras pass. Går det att ändra några inställningar?

Garmin Edge 500
Har de andra också Edge 500? Jag tycker nog snarare att Edge 500 har en mer korrekt beräkning än vissa andra enheter. Jag har för mig att jag har läst nånstans att Edge 705 inte beräknar via puls t.ex.

//Ola

Garmin Edge 500
Jag fick en helt ny på posten idag, bröt av klackarna undertill när jag vurpade så jag skickade in den på lagning.

Ingen avi eller faktura med.

Nått som hänt nån annan?

Garmin Edge 500
lundatok skrev:
> Jag fick en helt ny på posten idag, bröt av
> klackarna undertill när jag vurpade så jag
> skickade in den på lagning.
>
> Ingen avi eller faktura med.
>
> Nått som hänt nån annan?

Nää, händer tydligen bara människor som är födda med silversked i mun och som är van att de stekta sparvarna åker rakt in i munnen...

Grattis :oD

Men jag tror att Garmin har vetat om detta "fel" och därför ersätter Edge 500 med nya om just detta händer. Bra hur som....

Garmin Edge 500
OdenXT skrev:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1475243

Tror du att lanseringen av nya Edge 800 är anledningen till att Edge 500 droppar i pris? Tveksamt, den ena utan kartfunktion och den andra med karta. Kanske, men det känns som om det är lite för olika produkt tycker jag. Har man minsta behov av karta så går ju Edge 500 bort och tvärtom. Personligen tror jag att en uppdaterad 500 lurar i vassen, men vad vet jag?

Garmin Edge 500
Kanske ommer det ett firmware snart med lite godsaker i. Själv skulle jag uppskatta average rolling speed under färd. Borde vara ungf 5 minuters utevklingstid för en programmerare.

Garmin Edge 500
zodah skrev:
> Kanske ommer det ett firmware snart med lite
> godsaker i. Själv skulle jag uppskatta average
> rolling speed under färd. Borde vara ungf 5
> minuters utevklingstid för en programmerare.

Du får låta bli att stå still!

Garmin Edge 500
Problem: Efter att jag rensat alla gamla aktiviteter i min EDGE500 så vägrar Garmin Connect att hitta de nya aktiviteterna via webinterfacet http://connect.garmin.com ... Nån som stött på samma problem? USB-disken "mountas" OK, ladda upp manuellt från fil och titta på aktiviteterna i Garmin "Training Center" går fortfarande bra.

[EDIT] Installerade om Garmin Webplugin & laddade om firmware, nu funkar det ...

Senast redigerad av en moderator:
Garmin Edge 500
Tycker att höjden kan vara lite si så där.

Läste någon stans att det går att lägga in sin "hemma" höjd så att
den börjar rätt i alla fall.

Vart gör jag det i Garmin enheten eller via Sporttrack / Garmin connect?
Vart kan jag hitta min "hemma" höjd?

/S

Garmin Edge 500
Nån som hittat ett bra armband till 500:an ?
Köpte ju detta för 310:an, tidigare men det funkade ju inte optimalt, klockan hamnade på snett på handleden typ..

Garmin Edge 500
Ny firmware 2.60 är släppt:

2.60 firmware is now out

Changes from version 2.40 to version 2.60:
Improved course performance and corrected an issue that could cause some courses to stop processing.
Added a torque reading to the calibration page for PowerTap power meters.
Improved Auto Pause behavior.
Improved auto wheel calibration especially for PowerTap power meters.
Improved correlation of speed sensor data and GPS data.
Totals can now be cleared.
Corrected an issue that could prevent an Activity from being reset.
Prevent an incorrect date/time from being displayed.
Improved battery gauge readings.
Removed DeleteFiles folder.

https://forums.garmin.com/showthread.php?t=14943

Garmin Edge 500
Hilfe bitte: Jag har ställt in min EDGE500 på "Auto Lap by Position" och "Mark and Lap" men fattar inte hur man får till "specific GPS location marked before the ride". Måste det vara "lap markers" i sparade banor? Och måste jag köra just dessa banor för att det ska trigga?

Garmin Edge 500
Någon som har provat både det "hårda" pulsbandet och det mjuka(premium) ?

Jag har problem med det hårda, det ger inte rätta värden utan på tok för lågt. Det blir bättre när jag drar upp det högre, men under en runda håller det inte att behöva dra i det hela tiden. Har iofs inte provat att sätta det bakom ryggen än som Garmin rekommenderar.

Garmin Edge 500
Blöt bandet innan du sticker ut. Samt dra åt det mer än du tror.

Jag har använt både det hårda och det mjuka och det är samma på bägge, blöt bandet innan.

Garmin Edge 500
Jag fick tips om att använda Polars mjuka band, den lilla sändaren från Garmins eget mjuka band passar att knäppa fast på Polars som är mycket bekvämare plus att det är maskintvättbart vilket känns lite fräschare :)

Att blöta med vanligt vatten är inte alltid så effektivt, jag brukar blöta bandet med saliv som har bättre saltbalans för att leda signalerna bättre.

Garmin Edge 500
Fast nu pratar jag om att blöta hela bandet för att det ska sitta uppe bättre, inte om att slicka på signalytorna. Det gör jag också.

Garmin Edge 500
fredrikw skrev:
> Jag fick tips om att använda Polars mjuka band,
> den lilla sändaren från Garmins eget mjuka band
> passar att knäppa fast på Polars som är mycket
> bekvämare plus att det är maskintvättbart
> vilket känns lite fräschare :)

Inte så att jag har tänkt på att Polars mjuka är bekvämare än Garmins mjuka, men tack ändå för tipset.

Garmin Edge 500
Jag har tvättat mitt mjuka Garminband i maskin säker 200 gånger. Det är inga problem. Nån gång har även sändaren åkt med av misstag, och det tålde den oxå.

Garmin Edge 500
NLC skrev:
> Hilfe bitte: Jag har ställt in min EDGE500 på
> "Auto Lap by Position" och "Mark and Lap" men
> fattar inte hur man får till "specific GPS
> location marked before the ride". Måste det vara
> "lap markers" i sparade banor? Och måste jag
> köra just dessa banor för att det ska trigga?

Hmmm, har nu på något sätt lycklats få in en "marker" på EDGE:en men uppenbarligen var det när GPS-mottagningen var lite dålig för det är inte varje gång jag åker förbi platsen som ett nytt "lap" triggas. Frågan är nu istället, hur fan får jag bort den ...

Garmin Edge 500
Fick en fråga om satellitinställningen och vad man skulle använda och fick för första gången höra ordet RT90 (som jag inte hade men har ändrat till nu bara för att testa). Jag hade någon hhhd.mm.ss.s eller liknande och det har ju funkat men vad används av er egentligen? Jag fattar ju inte skillnaden heller så det kanske är strunt samma??

Garmin Edge 500
RT90 är ett svenskt koordinatsystem för positionsangivelser som används bland annat av räddningstjänsten och försvaret. http://sv.wikipedia.org/wiki/RT90 Så länge du anger koordinaterna tillsammans med vilket system du använt spelar det i stort sett ingen roll vilket system du använder, det går att konvertera till höger och vänster.

I samband med GPS-positionering är det dock en fördel att använda standardformatet WGS84 eftersom de allra flesta enheter använder detta som standard. En del svenska kartor använder dock RT90, därför kan man välja system.

Garmin Edge 500
Ja, troligtvis. RT90 är dock på väg att ersättas med SWEREF99 (som är väldigt likt WGS84) så jag ser ingen poäng i att envisas med det, kör hellre WGS84 om du kan.

Garmin Edge 500
Supersonic skrev:
> pedro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som har koll på var man köper
> edge 500 till bästa pris? Mvh Peter
>
>
> Jag köpte min via
> http://emporiolive.com/product_info.php?cPath=35_3
> 0&products_id=1113&osCsid=e6f67c2443e67d22bc2d7503
> f1bda298 och använder du rabattkod garmin555
> sänker du priset 10 euro till.

Ok jag tackar så mycket.

Garmin Edge 500
Har en fråga angående Edge 500.

Om jag har förstått produktbeskrivningen rätt så ska man kunna se aktuell lutning. Hur mäts denna, är det ett snitt över en specifik tid eller är det momentan lutning?

Ni som har en Edge 500, hur upplever ni funktionen? Är det något att ha? Själv tycker jag det skulle vara ganska kul att veta hur brant det verkligen är där man cyklar men är lite tveksam till hur pass bra funktionen är.

Tacksam för era erfarenheter!

/Peter

Garmin Edge 500
Peda skrev:
> Har en fråga angående Edge 500.
>
> ..kunna se aktuell lutning. Hur mäts
> denna, är det ett snitt över en specifik tid
> eller är det momentan lutning?
>

Eftersom den mäter höjdskillnaden och sträckan så är det inte momentan lutning, utan man får några sekunders fördröjning på värdet i displayen.

Garmin Edge 500
Peda skrev:
> Om jag har förstått produktbeskrivningen rätt
> så ska man kunna se aktuell lutning. Hur mäts
> denna, är det ett snitt över en specifik tid
> eller är det momentan lutning?

Den mäter väl så momentant den klarar av, och på samma sätt som med alla andra samplande system så blir det både fel och avrundat.
Men det är på samma sätt, och med samma nackdelar, som alla andra cykeldatorer klarar av att mäta.

/Håkan

Garmin Edge 500
Man kan ställa in för att visa "grade" i %, "vertical speed" i meter/timma och "vertical sped 30s average" meter/timma med 30 sekunders medelvärdesbildning. Så det är både momentant (så bra den kan) och medelvärde. Läs mer här: http://www8.garmin.com/manuals/Edge500_OwnersManual.pdf

Det jag fortfarande inte fått rätt på är det här med "Auto Lap by Position", det funkar ibland och ibland inte. Börjar tro att det är riktningsspecifikt men varför skulle det vara så?

Tillbaka
Topp