Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför väljer man ett sådant filformat till en
> modern pryl? Välkommen till 1987 typ.

Som internt format på apparaten är det väl i sig okej. Däremot galen resursanvändning att öht byta ut ett format och det riktigt hjärndöda är bruten kompatibilitet med mjukvara som slutanvändare använder (SportTracks et al).

Låter långsökt, men misstänkte tidigare nåt sorts fittigt sätt att få användare till Garmin Connect. Som bekant var det GC och ett återuppväckt gammalt windowsprogram att välja på för officiell .fit-support tidigare.

pLu skrev:
> CRC:n är little endian

Kätteri. Ska aldrig mer köpa en Garminprodukt.

Garmin Edge 500
För mig som inte fattar vad ni skriver om olika format, är det ett bra köp ändå?
För- och nackdelar?
Bang, håller vingarna fortfarande?

Garmin Edge 500
Kanon nöjd med min. Formatet är väl mer akademiskt..
Grymt nu när man hittat de inställningar man vill ha i displayen osv.
Nice att kunna "skräddarsy" dessa val, ha olika i de tre olika displayerna mm.

Hur som helst kommer ju gpsies, sportracks mfl kunna bygga in .fit stöd med SDK:et.
För övrigt funkar det ju redan i diverse andra open source lösningar som t ex Golden Cheetah mfl som grejar .fit.
Går via garmin connect nu, inte hela världen. För att sen exportera till rätt pgm vara.

Undra om man kommer kunna byta skal,det nya är ju snyggare!

Tycker det är lite olika hur läng gps hittande tar, givetvis strular det när man är sen/har tid att passa...

Mitt "trick" är att slå på den lägga den i köksfönstret snett vinklad uppåt innan jag sticker ut.
Då är den klar när jag bytt om. Sen håller den faktiskt gps kontakten även i hissen!

Sen har jag satt en elevation point vid bostaden, känns som det funkar bra.

Skönt även att den inte störs alls av högspänning, som min polar 710i gjorde ibland med puls/hastighets spikar.

Garmin Edge 500
Ehm, vet någon här om någon lyckats byta skal på sin Edge500 eller om det ens är möljigt? EPO-Vino har ju en Rosa SRM-display på sin så det kanske finns hopp? Någon som sett något på nätet?

Garmin Edge 500
Graj skrev:
>
> Kommer det där lösa problemen utanför windows?

Sportracks under Windows kan ju för närvarande inte importera .fit filer direkt från 500:an.
Detta löses om sporttracks utvecklarna använder SDK.et och fixar det.
Gäller väl gpsies mfl oxå.

Vad har du för problem i Linux ?
Det går ju att göra manuell upload (Man behöver mao inte communicator plugin:en) till t ex Garmin Connect och sen exportera till tcs, gpx eller kml formatet.

Garmin Edge 500
Ted_B skrev:
> För mig som inte fattar vad ni skriver om olika
> format, är det ett bra köp ändå?
> För- och nackdelar?
> Bang, håller vingarna fortfarande?

Japp!

Tänker på det varje gång jag lossar den från hållaren. Men en gång var det nära, men den klarade sig :D

Garmin Edge 500
anderski skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Kommer det där lösa problemen utanför
> windows?
>
> Sportracks under Windows kan ju för närvarande
> inte importera .fit filer direkt från 500:an.
> Detta löses om sporttracks utvecklarna använder
> SDK.et och fixar det.
> Gäller väl gpsies mfl oxå.
>
> Vad har du för problem i Linux ?
> Det går ju att göra manuell upload (Man behöver
> mao inte communicator plugin:en) till t ex Garmin
> Connect och sen exportera till tcs, gpx eller kml
> formatet.

Jag menar kan man använda SDK-et utanför windows? Jag antar att sdk:et inte har som ända funktion att fixa stöd till sporttracks. Att kunna få ut data ur en binärfil utan är ju i regel nästan omöjigt och ofta med osäkert resultat. Med andra ord kommer man kunna slippa garmin connect och importera/konventera med något nativ program även i linux?

Garmin Edge 500
Graj skrev:
> Jag menar kan man använda SDK-et utanför windows?

Ja, dels är FIT-formatet förklarat i dokumentationen, dels följer det med referensimplementationer i C, C++ och Java.

Värt att notera är att FIT-formatet inte är Garmins påhitt utan Dynastream Innovations och syftet verkar vara ett standardiserat lagringsformat för ANT-enheter.

Garmin Edge 500
pLu skrev:
> Ja, dels är FIT-formatet förklarat i
> dokumentationen, dels följer det med
> referensimplementationer i C, C++ och Java.
>
> Värt att notera är att FIT-formatet inte är
> Garmins påhitt utan Dynastream Innovations och
> syftet verkar vara ett standardiserat
> lagringsformat för ANT-enheter.

Det hade jag missat. Det låter ju bra.

Garmin Edge 500
Hej,

Gjorde uppdatering igår ifrån version 2.2 till 2.3, idag kan jag inte ladda upp den senaste rundan till Garmin Connect - står att det är "internal server error", är det någon som har en idé om vad anledningen till detta kan vara?

Garmin Edge 500
Min Edge 500 tappar ibland kontakten med sateliterna, är det normalt?
Min runda på Vättern blev 280km enligt gps:en, känns som något är fel.

Har inte installerat magneten på hjulet,kanske det som behövs.

Någon som känner igen sig`?

//Anders

Garmin Edge 500
Det jag märkt är att min dator blir lite knasig om magneten flyttar på sig under turen. Det hände även under vättern och i vissa nedförsbackar stod hastigheten på 0. Då brukade det räcka med att trampa lite för att den skulle ge nå fartangivelser. Skumt det där. Fick i alla fall ihop 296.31 km. Jag tycker även den uppdaterar hastigheten oftare om man har magneten monterad, men det kan nog vara placebo eller slump.

Edvard

Garmin Edge 500
Jag hade också problem fram till jag monterade magneten exakt rätt på hjulet. Fick konstiga hastighetsmätningar med halverad eller dubbel hastighet vissa korta sträckor av ett längre pass, eller helt bortfall på någon mil. Allt löste sig efter att jag monterat magneten helt rätt.

Garmin Edge 500
Jag har min 500 både till racern och mtb'n och märker att angivelserna blir noggrannare på racern där jag har kadenssensorn, även där jag cyklat samma västräckor. På mtb'n så hoppar positionen mer i sidled.

Vätternrundan blev på min 295,75km men då hade jag den i fickan när jag stannade i depåerna, vilket ser lite lustigt ut då det på tre ställen är små "nystan" där jag gått från cykeln till blåbärssoppan och kaffet

Garmin Edge 500
Min 500 har aldrig tappat kontakten med sateliterna vad jag vet. Däremot kan ju noggranheten variera. Noggranheten är ofta 3-4 m, ibland 6m som sämst i undantagsfall 10m.
Jag kör inte med kadens/hastighets sensor vare sig på racern eller mtb'n.

Garmin Edge 500
Jag drar igång den här tråden igen med en fråga; kan man göra inställningen % av maxpuls på Garmin Edge 500? Dvs att displayen visar % av maxpuls istället för aktuell puls (typ som man kan på Polar CX600 och andra pulsklockor)? Jag tog detta för givet men innan jag köper en 500 så tänkte jag att det är bäst att fråga först!

Garmin Edge 500
På 705 kan man se maxpuls, men man måste ändra en inställning (setup|units), pulsen kan antingen visas som BPM eller % av max, men inte båda samtidigt.

Garmin Edge 500
Ny fw 2.40 är släppt nu https://forums.garmin.com/showthread.php?t=10302&highlight=reset

The changes in this version are:

Changes from version 2.30 to version 2.40:
• Fixed issue that was causing unit freezes on manual and auto laps
• Fixed issue that was causing missing activities after reset
• Fixed issue that was causing missing laps and bad timestamps in activities
• Fixed issue causing large elevation readings to be recorded in activities that created errors when uploaded to Garmin Connect
• Improved smart recording
• Added a Statute UK setting that sets distance to miles, speed to mph, elevation to meters and temperature to Celsius
• Fixed issues related to editing workouts
• Fixed issues with 'Repeat Until' in workouts
• Implemented a prompt if the timer is not reset after 4 hours to remind the user to reset
• Corrections to ANT wheel speed, size and auto calibration with PT hubs
• Course Map Zooming -> The device now pops up a page on the course map with the light key like is done for the course scaling. This page will allow the user to set the zooming to auto or to some set zoom level.
• Updated the Start Notice feature to alert the user any time the timer is not running if set to Repeat
• Fixed issue causing elapsed time to not be calculated correctly
• Delete Garmin software update files after updates are complete
• Updated translations

Garmin Edge 500
2.40 verkar ju funka bra. Är det någon som vet hur man får fram infon om hur man har hojat, alltså att den ritar upp ett streck hur man har hojat, det ska man tydligen kunna se men det finns ju så många val att visa under inställningen "datafält".

Garmin Edge 500
Nu e jag inte me riktig! Vad menar du ?
Gps loggningenmåste du väl använda garminconnect, gpsies mm för att se ?
Enda jag vet är att om du laddar ned ett gpx spår som en bana så ska ju det visas undet färd då.
Är det detta du tänker på ?

Garmin Edge 500
Vet inte hur menyerna är uppbyggda i 500.
men i FR310XT så går in på training-courses och klickar på New och sen väljer man vilken man vill följa

Garmin Edge 500
anderski skrev:
> garminconnect, gpsies mm för att se ?
> Enda jag vet är att om du laddar ned ett gpx
> spår som en bana så ska ju det visas undet färd
> då.

Går det att få 'ruttning' via GPX-spår?
Behöver det inte vara i en TCX-fil?

Så år det åtminstone i 705an, och jmf med GPX-ruttning är TCX-motsv MKT rudimentär.

/Håkan

Garmin Edge 500
går det att lägga in en rutt i 500:an och sedan bli guidad runt den inlagda rutten med pilar på displayen? - om så, har ngn erfarenheter av hur det funkar?

Garmin Edge 500
Carl A skrev:
> går det att lägga in en rutt i 500:an och sedan
> bli guidad runt den inlagda rutten med pilar på
> displayen? - om så, har ngn erfarenheter av hur
> det funkar?

Japp.men har tydligen ha strulat en del.
Men ska vara fixat med 2.40.
Har själv inte använt den funktionen.

Garmin Edge 500
Johan A skrev:
> Ja just det. Det var det jag menade, lite väl
> otydlig där kanske....
rtfm! :-)
Står på sidan 14 i manualen hur man gör.
http://www8.garmin.com/support/userManual.jsp?market=67&subcategory=69&product=010-00829-00
Påbörja en bana
1. Håll MENU nedtryckt.
2. Välj Träning > Banor.
3. Välj banan i listan.
4. Välj ett alternativ:
• Välj Kör bana.
• Välj Karta för att förhandsvisa
banan och tryck sedan på BACK
för att återgå till banlistan.
• Välj Profil för att förhandsvisa
höjdprofilen och tryck sedan på
BACK för att återgå till banlistan.
5. Tryck på START.
Historiken registreras även om du
inte är på banan. Ett meddelande om
att banan är slutförd visas när du är
klar.
6. Tryck på PAGE när du vill visa
datasidorna:

Garmin Edge 500
HåkanC skrev:
> anderski skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > garminconnect, gpsies mm för att se ?
> > Enda jag vet är att om du laddar ned ett gpx
> > spår som en bana så ska ju det visas undet
> färd
> > då.
>
> Går det att få 'ruttning' via GPX-spår?
Nej.
> Behöver det inte vara i en TCX-fil?
Kan vara tcx, fit eller crs fil
>
> Så år det åtminstone i 705an, och jmf med
> GPX-ruttning är TCX-motsv MKT rudimentär.
>
>
>
> /Håkan

Tillbaka
Topp