Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
hille skrev:
-------------------------------------------------------
> ipv6 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På tal om kadens, nu har jag tappat FEM
> > kadensmagnetsbuntband på två månader. Det
>
> Skippa buntbandet och dra ett par varv eltejp
> istället. Samma sak har drabbat mig ett antal
> gånger.

Jag satte dit ett av gummibanden nu, får se om det håller bättre

Garmin Edge 500
Road_Runner skrev:
> Vad bjuder du för en :-)

Om det är mig du försöker sälja på något så måste jag först och främst köpa själva Edge 500an... :)

Garmin Edge 500
Garmin Edge 500
Någon som har en svart/röd 500 som vill byta mot en grå/blå? Annars kanske någon vet om det finns skal eller liknande att skydda (läs dölja) enheten med.

Garmin Edge 500
Varför skiljer det så löjligt mycket i pris mellan de olika färgerna? Priset man får betala för fåfänga eller är den grå/blå mycket sämre än svart/röd? =)

Garmin Edge 500
pLu skrev:
> Svart/röd har premiumpulsbandet. Och är
> snyggare.

Det borde ju göra den billigare, det pulsbandet är rätt kass. Har reklamerat 3st som fått skenande puls, garmin har utan knussel bytt dessa.

Garmin Edge 500
pLu skrev:
> Svart/röd har premiumpulsbandet. Och är
> snyggare.

Får man högre eller lägre puls med det bandet? Eller orkar man fler watt? Måste ju kolla om det är värt att uppgradera...

Garmin Edge 500
Skenpuls med icke-premiumpulsbandet tycker jag lättast undviks med lätt fuktade kontaktytor - t.ex. genom att ta på bandet en 10 minuter innan aktivitet.

Garmin Edge 500
Nån som använder sin Edge 500 till annat än cykling? Tänker i fickan på löprundan, i badbyxan/våtdräkten på simturen etc...? Någon som kan hissa eller dissa den i andra tillämpningar än cykling?

Garmin Edge 500
Jag skulle inte våga simma med den. Dessutom får du inte signaler från pulsband eller GPS genom ens nån centimeter vatten.

Vill man inte se puls och annat under tiden man springer så funkar den finfint som en "logger" under en löprunda.

Garmin Edge 500
Mitt premiumpulsband har också varit kasst. Visar märkligt höga pulsvärden och nu fungerar det inte alls efter att jag testat med att byta batteri.

Garmin Edge 500
andematt skrev:
> Man kanske kan ha den mellan två badmössor =)
>
> Nå, det är alltid bra med forum, så jag måste
> ifrågasätta det där med GPS och vatten. Hur
> tänkte man när man skrev säljtexten för
> forerunner 310:
> https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=419&pID=27
> 335

Tja, har man den så att den då och då är över vattenytan och får en position, så kan den så klart programmeras att interpolera mellan. Pulsen kan man inte få över. Så kortvågiga signaler penetrerar obefintligt i vatten.

Garmin Edge 500
andematt skrev:
> Nån som använder sin Edge 500 till annat än
> cykling? Tänker i fickan på löprundan, i
> badbyxan/våtdräkten på simturen etc...? Någon
> som kan hissa eller dissa den i andra
> tillämpningar än cykling?
Har 800:an men använt den hela vintern i jackfickan och åkt längdskidor. Funkar hur bra som helst. Har även testat att vandra med den i jackan på vissa dagsturer i fjällen och det har också gått bra. Funkar även hyggligt i bilen om man ska till någon ny plats och inte vet vägen. Gäller bara att växla om ruttningen mellan cykel/bil/gång och lås på väg till nej för gång/skidor/mtb.

Garmin Edge 500
Pastis skrev:
> Har 800:an men använt den hela vintern i
> jackfickan och åkt längdskidor. Funkar hur bra
> som helst. Har även testat att vandra med den i
> jackan på vissa dagsturer i fjällen och det har
> också gått bra. Funkar även hyggligt i bilen om
> man ska till någon ny plats och inte vet vägen.
> Gäller bara att växla om ruttningen mellan
> cykel/bil/gång och lås på väg till nej för
> gång/skidor/mtb.

Men just de funktionerna saknas antar jag i 500:an eftersom den öht inte hanterar kartor. För navigering räcker det gott o väl med Androidluren jag har, så för den biten tycker jag att 800:an blir lite overkill för min del. Märkte nyligen att batteritiden på HTCn inte räckte till att logga en 4timmarsrunda på cykeln så jag blev lite sugen på en 500 för att slippa den begränsningen. Det kan ju vara lämpligt att ha krämen i telefonens batteri till just telefoni..

Garmin Edge 500
Här kommer allt i en lista. Synd man inte har wattmätare för nu blir det ju riktigt bra som det ser ut.

Change History
Changes made from version 2.80 to 3.00:
Added two additional training pages.
Added various power-related data fields, including left and right balance for supported power meters, Normalized Power (NP), Intensity Factor (IF), Training Stress Score (TSS), maximum lap power, last lap power, and Watts/kg power.
Improved support for power-based workouts.
Added the ability to modify the FTP value and to recalculate the power zones based on the new FTP value.
Made improvements to the power meter calibration process.
Fixed an issue where Auto Zero was incorrectly displayed as an option when paired to the PowerTap hub.
Improved the calculation of elevation gain/loss.
Improved the calculation of time behind on the Virtual Partner page.
Fixed various issues with viewing activities in history.
Fixed various issues related to courses.
Fixed various other issues.
Updated translations.

Garmin Edge 500
har precis uppdaterat, vid start så sa den "validating software update" sen "loader loading" och så slocknade den. hur lång tid varn den nere för er? nu händer ingenting när jag trycker på några knappar. den var fulladdad

Garmin Edge 500
Tog en bra stund. Den verkar dessutom gå igenom alla fit-filer och göra något med dem, enligt rapport på DCRainmaker. Låt den ligga en stund. Om inte det funkar så listade han instruktioner för hur man skulle göra för att installera firmwaren på nytt. (bland kommentarerna)

Garmin Edge 500
Uppdaterade alldeles nyss, tog kanske fem min totalt men då passade jag på att rensa ut alla aktiviteter innan. Mest tid tog loader loading

Garmin Edge 500
Fick precis tips per epost att den automatiskt ställer om från 1 sec recording till "Smart recording" efter uppdateringen. Mycket riktigt var min också felinställd nu, så det är en god idé att ändra tillbaka det om du vill ha all data...

Garmin Edge 500
nån som vet om det finns odometer alltså total körsträcka på edgen 500?
Och om det finns flera totala körsträckor för flera cyklar och om man kan mata in körsträcka i efterhand?
Kan man se sin rutt efteråt på en karta på datorn?
Funkar gps:en bra även utanför stan, i skogen eller mindre orter?

Garmin Edge 500
Efter uppgraderingen av min edge 500 mha. webupdater så "stannade" enheten med bara garmin-loggan lysandes. Efter ett bra tag fick jag nog och gjorde följande (se nedan, saxat ifrån Dcrainmakers sida)

Således kan det vara ett bra tips att innan man uppgraderar, säkerhetskopiera och ta bort sina aktiviteter eller bara radera dem om man så önskar.

4) How to deal with a unit stuck on Garmin splash screen

A) Turn off unit.
B) While holding down lower left button (Enter), plug into computer
C) After about 5 seconds, let go of Enter button
D) Within a few seconds, you should see the Garmin now show up as a drive on your computer
E) Delete anything within the Newfiles directory, it's just duplicate junk
F) Eject unit, and try turning on again
G) If that doesn't work, repeat steps A-D, then:
H) Move all Activities (in Activity Directory) temporarily off the unit to somewhere else (your hard drive), repeat for Courses as well.
I) Eject unit, try again
J) Failing all that, I'd have to recommend Garmin Support. But I think the above will fix it.

Garmin Edge 500
feffer skrev:
> nån som vet om det finns odometer alltså total
> körsträcka på edgen 500?
Ja - Menu -> History -> Totals

> Och om det finns flera totala körsträckor för
> flera cyklar och om man kan mata in körsträcka i
> efterhand?
Ja - Menu -> Settings -> Bike Settings -> Bike 1/2/3 -> Bike Details -> Odometer

> Kan man se sin rutt efteråt på en karta på
> datorn?
Ja - ladda upp den i t.ex. Garmin Training center, Golden Cheetah, Garmin Connect, Strava, Endomondo, Funbeat eller var du nu vill logga dina rundor.

> Funkar gps:en bra även utanför stan, i skogen
> eller mindre orter?
Ja - GPS är landsortskompatibelt

Garmin Edge 500
bvs skrev:
> Uppdaterade alldeles nyss, tog kanske fem min
> totalt men då passade jag på att rensa ut alla
> aktiviteter innan. Mest tid tog loader loading
Jag brukar oxå spara och ta bort alla aktiviteter innan jag uppgraderar. (Tra såklart backup regelbundet, men brukar inte rrensa 500:an så ofta)

Sen brukar jag spara undan filerna Sports/Cycling.fit, Settings/Settings.fit och Elevations/Elevations.fit också.
Så var det i början, men paranoid som man är tycker jag det är lika bra att göra det nu med..

Garmin Edge 500
Jag hade strul med uppladdning av aktiviteter efter uppgraderingen. Fick ta bort mina banor/courses och sen lägga till igen så funkade det.

Garmin Edge 500
feffer skrev:
> Funkar gps:en bra även utanför stan, i skogen
> eller mindre orter?

Bilagor

• whocares.jpg
    whocares.jpg
    9.7 KB · Besök: 47
Garmin Edge 500
Hade strul med min igår. Då vi stannade för en kopp kaffe och kom ut igen hade datorn stängt av sig (strömspar) och då den efter en par försök vaknade till liv igen var datat från den pågående aktiviteten borta. :/

Tillbaka
Topp