Garmin Edge 500

Garmin Edge 500
Gårdagens runda börja den med auto lap på 8.05km, först när jag såg det trodde jag den fixade laps automatiskt på de ställen som jag brukar ha dem. Väl hemma insåg jag att så inte var fallet, märklig distans att ha det på med.

Garmin Edge 500
Kaves skrev:
-------------------------------------------------------
> Gårdagens runda börja den med auto lap på
> 8.05km, först när jag såg det trodde jag den
> fixade laps automatiskt på de ställen som jag
> brukar ha dem. Väl hemma insåg jag att så inte
> var fallet, märklig distans att ha det på med.
Hur justerar man eller stänger av "auto lap" ? Gillar inte funktionen som delar upp träningsfilerna i onödan :-/ T

Garmin Edge 500
Kaves skrev:
> Gårdagens runda börja den med auto lap på
> 8.05km, först när jag såg det trodde jag den
> fixade laps automatiskt på de ställen som jag
> brukar ha dem. Väl hemma insåg jag att så inte
> var fallet, märklig distans att ha det på med.

5 miles...

Garmin Edge 500
ante_hedis skrev:
> Då jag ska hämta ut min nya edge500 imon så
> undrar jag om det är värt att uppdatera den.
> Eller? Har läst om många fel på garmins
> forum...

Jag skulle inte göra det om jag inte behöver nåt av det som fixas, det har väl mest med effektmätare att göra.
Personligen tänker jag vänta 2.80 funkar bra för mig.

Garmin Edge 500
Little Stereo skrev:

> Hur justerar man eller stänger av "auto lap" ?
> Gillar inte funktionen som delar upp
> träningsfilerna i onödan :-/ T

settings -> bikesettings -> autolap

såklart det är 5miles, trött man blir på garmin som självklart alltid har grundsynen att alla vill ha det så, även när man kollar på andras sidor i connect måste man klicka på länken metric om man inte är inloggad, det är väl det här man har cookies till?

uppdateringen 2.80 till 3.00 ger även 2 extra fönster att ha information i(5 totalt nu, skönt med mindre information per fönster och större rutor), vet inte om det fanns innan men jag hittade en 'HR graph' som är trevlig att ha när man tränar med pulszon

Garmin Edge 500
De senaste veckorna har min edge 500 stängt av sig ca varannan timme under träning. När man slår på den igen så "snabbspolar" den tiden den varit avslagen och verkar göra en kompensering för distansen även om det inte blir helt exakt.

Sjukt irriterande!

Någon som råkat ut för samma problem eller vet vad det beror på?

Garmin Edge 500
Min 500 är stendöd efter uppgradering från FW 2.6 till 3. Garmin i Billdal gör inget då den är köpt begagnad så dom ska skicka tillbaka den.

Nån som har ett tips om man kan flasha den själv med något verktyg eller om jag bara ska ge upp och köpa nytt?

Garmin Edge 500
Alfsomfan skrev:
> Fixar den att
> logga gps och puls 12h? (svaret finns säkert
> nånstans i tråden, men jag orkar inte läsa
> hela)

Ja.

Garmin Edge 500
Alfsomfan skrev:
> Gött! Hur länge räcker batteriet med full
> loggning?

Inte den blekaste, då jag inte testat. Kolla specen och dra av 20%, det är nog en rimlig gissning.

Garmin Edge 500
+14 timmar (med loggning av både puls & effekt). Lite beroende på temperatur, ett vindskydd av neopren (t.ex. avklippt ölburkshållare) när det kryper under 10 grader förbättrar batteritiden avsevärt.

Garmin Edge 500
Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd men har en liten fråga jag undrar över. Hur mycket minne är det i en Edge 500, klarar man sig en vecka med runt 6 timmar cykling utan att behöva tömma den?

Garmin Edge 500
Blev inte heller sugen på att uppgradera. Men så valde jag bort 800 redan när jag valde att köpa 500 och skälen till det har ju inte ändrats direkt. Så om 510 är en 800 light så verkar det ju inte vara nån större anledning att uppgradera. Vet inte vad som skulle tillkomma för att jag skulle vara intresserad faktiskt. Dom kan börja med att fixa buggarna som är i 500 så blir jag helt nöjd.

/Freddo

Garmin Edge 500
Du måste spara ner ändringarna i din användarprofil till Edgen, Device -> Send to Device (eller Shift-Ctrl-S, shift-cmd-S beroende på OS).

Garmin Edge 500
De hade den röd/svarta på Team Sportia i Lund för 2299:- Skulle finnas några på lager.
Har precis beställt en Neutral från bikebuster för knappa 1900:- inkl HR och CAD

Garmin Edge 500
La på 3.2 igår kväll, följde instruktionerna till punkt och pricka, inga problem.

...ja, förutom att den är stendöd nu. Svarar inte på knapptryckningar, händer inget när man kopplar den till datorn. Testat diverse magiska knappkombinationer, tyckte jag såg några svaga vertikala streck ett ögonblick men annars ingenting.

Bra grejer.

Garmin Edge 500
Mange. skrev:
> Bra spännande är det att uppdatera sin garmin,
> hoppas den startar

Man bör i alla fall inte göra det precis innan man ska iväg på en runda :)

Nu tryckte jag på alla fyra knapparna samtidigt, och när jag släppte startade den upp och körde "validating update" i någon minut. Sen flashade två meddelanden förbi varpå den dog igen.

Lät den ligga en kvart, inget hände. Gjorde samma sak igen, samma resultat men efter fem minuter vaknade den plötsligt upp och började leta efter satelliter. Sen dess fungerar den.

Garmin Edge 500
Har hört att det fungerar om 'course' nedladdad är en TCX-fil, men jag har inte använt 500:an för navigering mer än i något enstaka fall så jag kan egentligen inte uttala mig om det fungerar bra eller ej.

Garmin Edge 500
NLC skrev:
> Har hört att det fungerar om 'course' nedladdad
> är en TCX-fil, men jag har inte använt 500:an
> för navigering mer än i något enstaka fall så
> jag kan egentligen inte uttala mig om det fungerar
> bra eller ej.

och kan man göra om gpx-filer till tcx?
Var i edgen lägger man filen och hur hittar man den sen?

Garmin Edge 500
Enklast är väl att ladda ner rutten som TCX från början, alternativt använda 'skriv till Garmin GPS' som bla Bikeroute Toaster eller GPSies stödjer. Har du en egen fil lägger du den i mappen 'New Files' och sen kommer 500:an konvertera den vid nästa uppstart.

Garmin Edge 500
Jenny W skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har hört att det fungerar om 'course'
> nedladdad
> > är en TCX-fil, men jag har inte använt 500:an
> > för navigering mer än i något enstaka fall
> så
> > jag kan egentligen inte uttala mig om det
> fungerar
> > bra eller ej.
>
>
> och kan man göra om gpx-filer till tcx?
> Var i edgen lägger man filen och hur hittar man
> den sen?

Det går utmärkt att göra om GPX till TCX. Det sättet jag använder är att ladda upp GPX-filen i http://bikeroutetoaster.com/ och sedan skicka över den till EDGEn via download To Garmin GPS där. Du kommer få turn-by-turn push notes men dessa kommer i mitt tycke lite sent, de brukar nämligen komma efter korsningen. Dock kan du lägga till ytterligare en note genom att kryssa i "Add Course Point Warnings" och sen skriva i vilket avstånd du vill ha i "Warning Distance". Notera även att det är bra att stänga av eller iaf ändra distans på auto-lap funktionen (längre distanser) då noterna lätt försvinner i informationsflödet då det verkar saknas köfunktion i enheten.

Tillbaka
Topp