Garmin Edge 510 och 810

Garmin Edge 510 och 810
Just uppstartstid och gpsnogrannhet var ett rejält lyft från edge 500 till 510. Har ingen erfarenhet av 705 men misstänker att det är ett ännu större lyft

Garmin Edge 510 och 810
Hur pass stor inverkan gör bakgrundsbelysningen på batteritiden? Jag förstår ju att man sparar mycket batteri om man stänger av den helt, men lönar det sig till exempel att halvera ljusstyrkan eller får man bara en extra halvtimme av det?

Tycker min nästan helt nya 510 har högst medioker batteritid. Jag är långtifrån någon riktig långdistanscyklist, men från fulladdat orkade inte enheten med mycket mer än 6-7 timmar i lördags. Visserligen med blåtand påslaget och bakgrundsbelysningen på fullt blås.

Tyvärr är ju skärmen snudd på oläsbar pga obefintlig kontrast om man inte har bakgrundsbelysningen uppskruvad ganska högt... :-\

Garmin Edge 510 och 810
Denna frågan sträcker sig till er alla som cyklar mountainbike.

Är ni nöjda med era 510or eller ångrar ni att ni inte valde 810an.
Står nämnligen i valet och kvalet vilken gps jag skall köpa.
Kommer man använda kart funktionen när man kör i skogen, och hur precis är den ?

Garmin Edge 510 och 810
Jag har en Garmin 510 där touchscreenen slutade fungera efter senaste FW-uppgraderingen (som numera sker automatiskt). Enda delen av skärmen som reagerar är högre nedre hörnet. GPS är inskickad till Garmin sedan ett par veckor...

Garmin Edge 510 och 810
GlennJohansson skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna frågan sträcker sig till er alla som
> cyklar mountainbike.
>
> Är ni nöjda med era 510or eller ångrar ni att
> ni inte valde 810an.
> Står nämnligen i valet och kvalet vilken gps jag
> skall köpa.
> Kommer man använda kart funktionen när man kör
> i skogen, och hur precis är den ?

Det beror väl på var och hur du cyklar. Jag är nöjd med min 510:a och har aldrig saknat kartfunktionen i skogen. Men jag cyklar o andra sidan mest i områden där jag hittar tillräckligt bra utan karta.
På vägarna använder jag ibland navigeringen i 510:an (breadcrumb spår) vilket funkar helt ok så länge rutten man tänkt köra funkar. Tvingas man avvika kan det däremot bli lite lurigt.

Garmin Edge 510 och 810
Under gårdagens mälarenrunt så slutade min 510 att logga gps, ingenting syntes på displayen om tappad kontakt eller loggning. Fart visades hela resan och distansen stämmer, körde utan mätning på hjulet vilket gör det extra märkligt.
Tankar någon?

Bilagor

• Screenshot_2014-08-10-10-03-51.png
    Screenshot_2014-08-10-10-03-51.png
    182.6 KB · Besök: 47
Garmin Edge 510 och 810
Mange. skrev:
> Fart visades hela resan och distansen stämmer,
> körde utan mätning på hjulet vilket gör det
> extra märkligt. Tankar någon?

Inte någon annan utrustning som i smyg rapporterar hastigheten, typ ett PowerTap-bakhjul? Annars kanske fullt i det interna minnet? Vet faktiskt inte vad som händer då, men kanske går enheten ner på någon form av mindre dataintensiv loggning...

Garmin Edge 510 och 810
Har en gång upplevt liknande problem med min 810:a. Trots att jag kunde se min position på kartan, fart och distans så tappade den data från typ halva rundan. Totaldistans och tid stämde dock. Då körde jag iofs med PT-hjul men tycker ändå det var konstigt att GPS:en uppenbarligen hade fix men det inte spelades in något.

Garmin Edge 510 och 810
Mange. skrev:
> Under gårdagens mälarenrunt så slutade min 510
> att logga gps, ingenting syntes på displayen om
> tappad kontakt eller loggning. Fart visades hela
> resan och distansen stämmer, körde utan mätning
> på hjulet vilket gör det extra märkligt.
> Tankar någon?

Hade det på min 510 här om dagen oxå.

Startade om den och sen funka allt.

Garmin Edge 510 och 810
Ingenting som loggade i smyg, bara gps och pulsen.
Pausade på lunchen i torshälla, men ingenting som skulle ge mig någon anledning att behöva göra en omstart.

Garmin Edge 510 och 810
Smidigt att ladda upp turer till Strava från mobilappen men loggarna är sopiga (och saknar Watt). Har lyckats para ihop Edge och mobil med BT, finns det något sätt att få telefonen att automatiskt skicka Edge-loggen till Strava?

Garmin Edge 510 och 810
Supertramp skrev:
> Smidigt att ladda upp turer till Strava från
> mobilappen men loggarna är sopiga (och saknar
> Watt). Har lyckats para ihop Edge och mobil med
> BT, finns det något sätt att få telefonen att
> automatiskt skicka Edge-loggen till Strava?

Inte att få telefonen att göra det, men du kan ladda upp till Garmin Connect och sedan få Strava att automatiskt hämta data därifrån. Gå in via hemsidan (inte mobilappen) strava.com -> Upload -> Device -> Garmin / Get Started så blir du numer tillfrågad om du vill länka till Connect.

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Mayhem skrev:
> ladda upp till Garmin Connect och sedan få Strava
> att automatiskt hämta data därifrån. Gå in via
> hemsidan (inte mobilappen) strava.com -> Upload ->
> Device -> Garmin / Get Started så blir du numer
> tillfrågad om du vill länka till Connect.

Sedan jag kopplade ihop mitt GC-konto med Strava så kan jag inte numera använda GC. Det funkade förut, moderna gränssnittet, Firefox. Men inte nu. Öppnar jag GC i Firefox funkar ingenting, bara en blå skärm med några döda ikoner. Öppnar jag i IE (8) så funkar det sådär, rutor kommer fram men känns som sidan är helt f---ed. Vet inte vad de gjort, är det bara jag eller?

De skriver också "Time to update. We will soon be phasing out support for your browser. For the best viewing experience please consider updating to one of the more modern browsers listed." med ikon för Chrome, Firefox, IE. Även fast jag kör IE8 :)

Garmin Edge 510 och 810
Sambal Oelek skrev:
> Mayhem skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ladda upp till Garmin Connect och sedan få
> Strava
> > att automatiskt hämta data därifrån. Gå in
> via
> > hemsidan (inte mobilappen) strava.com -> Upload
> ->
> > Device -> Garmin / Get Started så blir du
> numer
> > tillfrågad om du vill länka till Connect.
>
> Sedan jag kopplade ihop mitt GC-konto med Strava
> så kan jag inte numera använda GC. Det funkade
> förut, moderna gränssnittet, Firefox. Men inte
> nu. Öppnar jag GC i Firefox funkar ingenting,
> bara en blå skärm med några döda ikoner.
> Öppnar jag i IE (8) så funkar det sådär, rutor
> kommer fram men känns som sidan är helt f---ed.
> Vet inte vad de gjort, är det bara jag eller?
>
> De skriver också "Time to update. We will soon be
> phasing out support for your browser. For the best
> viewing experience please consider updating to one
> of the more modern browsers listed." med ikon för
> Chrome, Firefox, IE. Även fast jag kör IE8 :)

Jag hade en adblocker aktiv på min samsung tab och då fungerade inte nya gränssnittet oavsätt vilken webläsare jag använde. Stängde jag av den så hoppade det igång.

Garmin Edge 510 och 810
Sambal Oelek skrev:

> De skriver också "Time to update. We will soon be
> phasing out support for your browser. For the best
> viewing experience please consider updating to one
> of the more modern browsers listed." med ikon för
> Chrome, Firefox, IE. Även fast jag kör IE8 :)

Fast IE8 är ju inte direkt den modernaste webbläsaren. Mitt förslag är att du skipper IE helt och kör vidare med Chrome eller Firefox. Personligen gillar jag Chrome bäst.

Garmin Edge 510 och 810
garfunkah skrev:
> Fast IE8 är ju inte direkt den modernaste
> webbläsaren. Mitt förslag är att du skipper IE
> helt och kör vidare med Chrome eller Firefox.
> Personligen gillar jag Chrome bäst.
Mmm, skulle gärna, men detta är på jobbdatorn :)

MackanG skrev:
> Jag hade en adblocker aktiv på min samsung tab
> och då fungerade inte nya gränssnittet oavsätt
> vilken webläsare jag använde. Stängde jag av
> den så hoppade det igång.
Testade på en annan dator med Chrome. Samma där som min hemma med Firefox. Men så stängde jag av Adblock+ och då funkade det!!!! Lurt. De måste gjort något med antingen GC Modern eller Adblock plus för det funkade först.

Iaf, tack för hjälpen! Det var ju ytterst frustrerande detta, jag har bara använt mobil-appen på senaste och den blir man ju rätt less på :) (även om det funkar smidigt nu med Strava och allt går automatiskt så kanske man vill in och kika på GC ändå ibland)

Garmin Edge 510 och 810
näe... så enkelt var det inte. Kommer hem, testar i Firefox utan Adblock, funkar fortfarande inte (AB+ säger t om att den inte blockar någonting på sidan). Testar i IE11, funkar direkt. Fattar ingenting. Jaja, skitsamma, behöver inte det ändå så mycket.

Garmin Edge 510 och 810
Måste säga att min Garmin Edge 510 imponerar... snabb enkelt o funktionell. Att den blixtsnabbt synkar med Strava är klart bra! Nu säljer jag min GOPRO HERO2 med wifi & remote o skaffar en Garmin VIRB istället. Då fungerar 510 som remote ;-)

Garmin Edge 510 och 810
Sambal Oelek skrev:
> Shit vad bra Garmin BaseCamp är! Sitta och fixa
> rutter i Garmin Connect blir man ju knäpp på.
> Dessutom enkelt att trolla med befintliga pass
> (som jag gjort här, slagit ihop två st till en
> ny).
>
> http://www.garmin.com/sv-SE/shop/downloads/basecam
> p
>
>

Som vanligt finns det ingen version för Linux :(

Garmin Edge 510 och 810
Nja wine slutade funka tillfredsställande när Windowsutvecklarna gick över till .net för många år sen.. Linux är vad jag använder sedan 1999 och i yrket som utvecklare sedan 2007. Anledningen att det är dåligt med porteringar till Linux är att många företag fortfarande lever i bubblan att stängd kod är mer fördelaktigt. Inte för att det på något sätt är ett rent tekniskt sämre alternativ. Bästa alternativet mot wine är isf vmware eller vbox med en windows instans.

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Sambal Oelek skrev:
> Shit vad bra Garmin BaseCamp är! Sitta och fixa
> rutter i Garmin Connect blir man ju knäpp på.
> Dessutom enkelt att trolla med befintliga pass
> (som jag gjort här, slagit ihop två st till en
> ny).
>
> http://www.garmin.com/sv-SE/shop/downloads/basecamp

nu har jag forskat i hur man lägger in Open Street Map i basecamp!

http://software.frankingermann.de/g...n/gtm-tips-tricks/32-gtm-osm-maps-in-basecamp

hem och fixa rutter nu...

Garmin Edge 510 och 810
Av misstag råkade jag uppdatera min 810:a till 3.20. Skulle bara ladda den i datorn och synka en tur hem från jobbet som inte gått in via mobilen. Enheten uppdaterades direkt när jag startade Garmin Express. Big misstake. Blev ju jättebra det här, nu funkar inte min stages wattmätare längre, suck :(

Garmin Edge 510 och 810
Jaha, det var bara slumpen som spökade. Det visade sig efter viss felsökning att batteriet var helt slut. Tyckte det var lite märkligt först, att batteriet bara höll 12 åktimmar ungefär, sen kom jag på att min cykel brukar hänga i entren i framhjulet med vevpartiet lutandes mot ett vindnät. Detta nät rör sig kontinuerligt lite så det har förmodligen triggat igång wattmätaren om och om igen. :)

Garmin Edge 510 och 810
Nåt konstigt har hänt med min 810. Displayen lyser sen ett par dagar sedan mycket svagare och med låg kontrast. Som om det vore nått wnergisparläge ungefär. Inte alls lika lätt att läsa.

Antagligen nån inställning som jag råkar ha valt av misstag, men jag hittar den inte i så fall! Inget under Systen - Display funkar.

Garmin Edge 510 och 810
Låter som att det kan vara det! Men hur stänger man av detta läge? Datorn är fulladdad.

EDIT: Äh fan, nu fattar jag! :-)
Bra där!

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Supertramp skrev:
> EDIT: Äh fan, nu fattar jag! :-)
> Bra där!

Där är ju ändå fredag ;+)

Garmin Edge 510 och 810
Arsozath skrev:
> Tryck en gång på powerknappen så kan du ställa
> in det där.

OK tack!
Nån som har koll ungefär hur stor skillnad i batteritid det är om man drar ner ljusstyrkan några steg från max?

Garmin Edge 510 och 810
Mayhem skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Smidigt att ladda upp turer till Strava från
> > mobilappen men loggarna är sopiga (och saknar
> > Watt). Har lyckats para ihop Edge och mobil med
> > BT, finns det något sätt att få telefonen
> att
> > automatiskt skicka Edge-loggen till Strava?
>
> Inte att få telefonen att göra det, men du kan
> ladda upp till Garmin Connect och sedan få Strava
> att automatiskt hämta data därifrån. Gå in via
> hemsidan (inte mobilappen) strava.com -> Upload ->
> Device -> Garmin / Get Started så blir du numer
> tillfrågad om du vill länka till Connect.

OK nu är min Strava och Garmin Connect synkade.
Fast Strava laddade bara upp senaste filen från Connect men jag har ett par till äldre som inte kom med. Synkar den automatiskt bara sista filen? Tex två turer till och från jobbet igår ligger båda i Connect, men i Strava syns bara turen hem.

Eller så kanske Strava bara synkar nya filer? Det var nog bara sista turen som laddades till Conbect efter att jag kopplat ihop Strava och Connect, den andra fanns redan där. I så fall kanske det kommer att funka från och med nu?

Garmin Edge 510 och 810
Strava verkar ha en gräns för hur gamla rundor man får ladda upp. Jävligt dumt, men så är det. 4-5 veckor bakåt verkar gränsen gå. Taskigt om man är iväg på en resa en månad, eller om man bara glömt en uppladdning...

Garmin Edge 510 och 810
Jag har två filer från igår, bara den senaste synkades. Men som jag sa, kanske för att jag kopplade ihop Garmin Connect och Strava innan sista turen laddades till Garmin Connect. Strava kanske bara synkar nya filer som laddas till Garmin Connect och inte de som redan låg där när man kopplade ihop Strava och Connect?

Garmin Edge 510 och 810
geologen skrev:
> Jag vet inte riktigt vad Garmin Connect är, så
> det vet jag inte. Varför inte bara ladda upp till
> Strava direkt?

Jag vill att allt görs automatiskt. 810 kan väl inte synka med Strava direkt? Även om jag har Strava i telefonen (som har BT-connection med 810)

Garmin Edge 510 och 810
julgus skrev:
> Min 510 synkar med Strava....
Direkt utan att gå via Connect?
Var kopplar jag i så fall ihop dem? Via mobilappen eller www-version? Hittar inte detta i nån meny.

Garmin Edge 510 och 810
Va?

När jag lägger upp pass på Strava ansluter jag min enhet till datorn, väljer filen för senaste passet, och sen är det klart. Är de nya från Garmin begränsade i funktionaliteten på nåt vis, så man inte längre kan komma åt filerna?

Garmin Edge 510 och 810
Jomenasså... jag vill ju att det ska gå automatiskt!
Jag kommer hem från jobbet, öppnar Strava-appen i mobilen och kollar om jag tog nån KOM. Inte behöva hålls på och ansluta cykeldatorn och välja fil och sånt bök.

Garmin Edge 510 och 810
Fan, hela datorn (Edge 810) gjorde en system reset eller nåt. Alla inställningar och profilet försvan, liksom sparade turer, väldigt irriterande! Vet inte hur det gick till, stängde av datorn efter att ha loggat tur till jobbet, sen var den reset:ad när jag slog på den inför hemfärd. Nån som råkat ut för samma sak och vet varför? Vill gärna undvika att det händer igen om det kan undvikas.

Tillbaka
Topp