Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Någon som vet hur man ändrar cykeltyp i efterhand. Råkade ha fel typ, har redan uploadat till Garmin Connect och Strava. Men i Connect fattar jag inte var man ändrar det där? (ser det inte heller)
...mja, har kollat lite mer och jag tror att i Garmin-världen finns det inte riktigt sådan finess. Hade för mig det men kan haft fel.
Man väljer en cykel innan man påbörjar rundan, sedan kör man. Också registrerar den antal km i den valda cykelns odometer.
Det finns inte med cykeltyp i överföringen från enheten till Connect (?)
Däremot i Strava så hamnar det på defaultcykeln, så kan man ändra cykel genom ett klick bara. Den håller reda på antal km per cykel genom just det valet, vilken cykel. Det går inte att manuellt ställa om odometern utan den räknar ihop det på alla pass per cykel.
I enheten dock (510) så kan man ändra odometern, jag kollade på Strava och räknade om lite så nu stämmer det i enheten. Får hålla tungan rätt i mun nästa gång! (tummen rätt i mojen)
Har för mig att det inte går att ändra cykeltyp när du väl sparat, det ligger dessutom bara kvar i enheten, inte upp till connect, så ODO-totaler på sina olika hojar får man läsa av i enheten inte på connect,, har gjort samma fel någon gång o inte hittat att det går att ändra,,
Hur är det med Raceshapes funktion att använda resultat från Stravasegment (t.ex. KOM-filen) till Virtual partner, fungerar den?
Menar detta: http://strava-tools.raceshape.com/vpu/
Kan inte testa nu pga att jag har en jobbdator utan möjlighet att installera Garmin Communicator Plugin. Kan fixa annan dator, men först vill jag kolla om det är någon idé. Har för mig att nån sa att denna funktionen (importera Strava-segement automatiskt till Edge som Virtual Partner) inte längre stödjs sen Strava sedan Raceshape inkluderades i Strava. Är det så?
OK! Och sen funkat det bra eller? Kan man på något enkelt sätt ha flera segment som dyker upp som VP när man passerar startpunkten eller krävs det mycket knappande innan varje tur? Om fler segment, vad händer om de överlappar?
Eftersom jag bor mitt ute i ingenstans så är det sällan som segment överlappar varandra. Dock tror jag bara du kan köra ett åt gången och sen får du då starta dom allt eftersom. För mig har det funkat bra förutom att den alltid visar att jag ligger 7-10 sekunder efter från starten. Men det känns ganska irrelevant eftersom jag ändå ser om jag plockar in tid eller inte.
Det här är ju alldeles fantastiskt, har tyckt att Open Street Map är lite lurig men så anslöt jag min bilgps (Garmin Nüvi) till Basecamp, och plupp så hoppade min europakarta upp där. Så nu kan jag använda bilkartan för att planera turer för landsvägshojen! Grymt bra, veckans tips om ni råkar ha fler Garmin-produkter! :)
Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> så anslöt jag min bilgps (Garmin Nüvi) till Basecamp, och
> plupp så hoppade min europakarta upp där. Så nu
> kan jag använda bilkartan för att planera turer
> för landsvägshojen! Grymt bra, veckans tips om
> ni råkar ha fler Garmin-produkter! :)
Arsozath skrev:
> Eftersom jag bor mitt ute i ingenstans så är det
> sällan som segment överlappar varandra. Dock
> tror jag bara du kan köra ett åt gången och sen
> får du då starta dom allt eftersom. För mig har
> det funkat bra förutom att den alltid visar att
> jag ligger 7-10 sekunder efter från starten. Men
> det känns ganska irrelevant eftersom jag ändå
> ser om jag plockar in tid eller inte.
Indikerar den även start- och mål på segmentet med ett fel på 7-10 sek? Kör mest korta segment ca 30-60 sek och då vill man ju ha lite bättre noggrannhet än så.
Nej start och mål indikeras korrekt. Men det första som händer när segmentet startar är att VPn uppdateras, står "updating virtual partner" om jag inte minns fel. Det är detta som genererar tidsfördröjningen tror jag. På så korta segment som 30 sekunder hade jag inte brytt mig om att titta på VPn, utan bara följt på kartan när det börjar och sen säger datorn till när man mått målet. Tycker du ska testa och återkomma med hur det gått. Som jag så från början, tycker det fungerar precis som man vill, förutom att man startar bakom den man tävlar mot.
När man ska logga trainerpass med 810, kan man slå av GPS-log. Blir så konstig fil när jag importerar till Strava, den kortas ner med ca 90% (ser korrekt ut i Garmin vonnect dock). Eller kanske finns annat sätt att få fil så att den blir korrekt i Strava med Watt och puls trots felaktiga GPS-data (kollar man GPS-lig ser det ut som att jag mest dtått still men däremellan cyklat runt huset ett par varv).
Ha inge magnet på hjulet och om jag väljer GPS off så visar datorn inga Watt. Men du menade lanske nån anna inställning? Kör uppvärmning nu, svårt läsa manual (och skriva...)
Supertramp skrev:
> Ha inge magnet på hjulet och om jag väljer GPS
> off så visar datorn inga Watt. Men du menade
> lanske nån anna inställning? Kör uppvärmning
> nu, svårt läsa manual (och skriva...)
Jag gissar att felet är att du ska ställa in att data sparas varje sekund ist för smart recording om du stängt av GPS, annars blir filen liten på en trainer.
Hur mäter du effekten då? Hade inte du PT-nav, med det får du ju både fart & kadens automagiskt. Har man effektmätare så spelar Edgen dessutom varje sekund oavsett inställning om "smart recording".
Och nu strular BT-sammankopplingen med Garmin Connect. Funkade perfekt hela veckan, filerna laddades upp av sig själv så fort jag sparade en tur (telefonen brukar ligga påslagen i ryggsäck). Men idag funkar det inte alls. Enheterna hittar varandra men när man tryckt OK på sammankoppling säger Edge ändå "Device Disconnected". Fast telefonen säger att den är "sammankopplad".
Brukar kolla på nåt segment, ser vem som leder går in och kollar rundan, hittar bra rundor då och då som jag sen skamlöst snor och kör efter. Ofta får man se stigbitar man aldrig annars hittat.
Meeeeeen det börjar bli en rätt fet lista och omständigt att kolla genom min garmin vilken runda som är vilken. Finns det nåt smidigt sätt att förhandsgranska detta i datorn?
sen jag uppdaterade min 510 till 3.40 har jag inte svenska menyer eller ens kan välja det, allt försvann o den känns allmänt buggig, nån mer som drabbats av detta?
Sista månaden har 510:an raderat alla inställningar och sparade aktiviteter av sig självt, 2ggr. Uppdaterade till 3.50 nyss och håller tummarna att det ska va löst med det. Tydligen en känd issue med 3.00 som jag kört på fram till nu.
3.40 (tror jag) var stabil för mig, 3.50 var skit (spontana avstängningar, tappade inställningar mm). Hittade någon tråd i Garmins forum som nämnde att man skulle koppla upp 510:an mot en Windows-dator och formatera om enheten (det gick inte med Mac/OSX). Jag gjorde det och sedan dess verkar den fungera som den ska.
LilleNo skrev:
> 3.40 (tror jag) var stabil för mig, 3.50 var skit
> (spontana avstängningar, tappade inställningar
> mm). Hittade någon tråd i Garmins forum som
> nämnde att man skulle koppla upp 510:an mot en
> Windows-dator och formatera om enheten (det gick
> inte med Mac/OSX). Jag gjorde det och sedan dess
> verkar den fungera som den ska.
Ajdå. Då får jag testa att formatera och 3.40 istället
LilleNo skrev:
> Jag formaterade och sedan lades 3.50 in
> automagiskt (installationsfilerna ligger kvar på
> enheten efter formatering).
Ok. Jag körde bara en uppdatering. Ska göra om på jobbet imorgon där windowsdator finns. Tack för tipset!
snowman119 skrev:
> Köp endast garmin edge 810 om du gillar tanken av
> att vara beta-testare för en dyr produkt som
> sällan eller aldrig fungerar som den skall
JT skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det du tycker är dåligt med
> displayen?
>
> Man måste (i princip) maxa bakgrundsbelysningen
> om man vill se den i solsken, vilket gör att den
> käkar batteri. 705:an var mycket bättre i det
> avseendet.
Kör med belysningen avstängd på dagen på min 810a, då ser jag bra.
snowman119 skrev:
> Köp endast garmin edge 810 om du gillar tanken av
> att vara beta-testare för en dyr produkt som
> sällan eller aldrig fungerar som den skall
Förutom turn-by-turn är lite sådär så har jag aldrig haft problem med min 810.
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten undran... Hur många använder Live
> > Tracking-funktionen för att följa nån annan
> mer
> > än första 3-4 gångerna när det fortfarande
> har
> > nyhetens behag? Jag kan inte föreställa mig
> nån
> > som på allvar sitter och följer nån annan
> > regelbundet.
>
> +1
>
> Känns som en sjukt onödig funktion. Kul i
> början, men vem fan sitter hemma ombytt och klar
> redo för om någon drar ut och cyklar.
Nja, jag vet inte det. Tycker det är en bra funktion för längre turer, om t.ex. nära och kära vill se var man är och hur det går. Men visst, det lär ju vara som att titta på färg när det torkar om man ska sitta och följa någon ;)