Garmin Edge 510 och 810

Garmin Edge 510 och 810
Jag kanske kan glädja er som cyklar lite längre rundor än normala cyklister.

810:an kan nämligen laddas i farten till skillnad från 500. Fälttestet genomfördes med ett 4800mAh-powerpack tillsammans med den usb-kabel som följde med 810:an.

Edit: hade felaktigt för mig att det även gällde 800 vilket inte var fallet. Tack Håkan.

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Flameboy skrev:
-------------------------------------------------------
> 810:an kan nämligen laddas i farten till skillnad
> från 500/800.

Även 800an, liksom den gamla 705an, kan även de laddas i farten.
Åtminstone med rätt laddkabel.

/Håkan

Garmin Edge 510 och 810
1.45h morgonpendling slutade med att mitt batteri till iphonen visade 63% kvar. Däremot körde jag Sveriges radio-app samtidigt. Kanske den verkliga åtgången egentligen är 15% av batteriet?

Garmin Edge 510 och 810
Globalistic skrev:
> 1.45h morgonpendling slutade med att mitt batteri
> till iphonen visade 63% kvar. Däremot körde jag
> Sveriges radio-app samtidigt. Kanske den verkliga
> åtgången egentligen är 15% av batteriet?

Hur gör man för att följa din hempendling live?

Garmin Edge 510 och 810
Jag tror du måste ladda ner Garmins app, adda/följa mig. Sedan får du en push-note när någon av dem du följer ger sig i väg. Överföringen via enheten till mobilen till appen till sociala medier gick inte så enkelt som i reklamfilmen...dvs rutten är ej reggad på Garminappen än :/

Garmin Edge 510 och 810
:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.9 KB · Besök: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    122.3 KB · Besök: 34
Garmin Edge 510 och 810
Kom på en grej till som jag använt LT till, med stor framgång. Jag undrade vad hundarna pysslade med när jag släppte ut dom efter maten på kvällen. Så jag satte på mobilen på en av hundarna. Ganska intressant logg... :)

Garmin Edge 510 och 810
Ni som har erfarenhet av 500an, skulle ni kunna ge mig lite tips? Tänkte precis slå till på en 500 med puls och kadens då jag har ett bra pris hos Wiggle några veckor. Så kommer precis 510 och gör mig villrådig. Det är väl i första hand de nya profilerna som lockar. (har 500kr rabatt även på en 510 med puls och kadens)

Jag kommer använda datorn på två, kanske tre cyklar. En CX som används för pendling och landsvägsträning och motionslopp. En racingtandem som används för landsvägsträning och motionslopp. Och kanske en äldre MTB som kan användas för vinterpendling. Pendlingen används som träningstillfälle och alltså inte bara transport. Cx och tandem kommer ha egna kadenssensorer.

Frågan nu är om en 510 är tusen kronor bättre på att flyttas mellan olika cyklar? Datakopplingen via mobil ser jag bara som en bonus som jag kan klara mig utan. Även om jag är en pryltokig IT-nörd ;) Finns det något annat som gör det värt att satsa på en 510? Skärmen? De olika inställningsmöjligheterna för skärmen? Valfri data tillsammans med "navigeringen", är det värt den extra kostnaden?

Snälla, hjälp mig försvara mitt aktuella val att gå på en 500 istället.

Tack :)

/Egge

Garmin Edge 510 och 810
Jag har en 500 och är inte imponerad nog för att byta upp mig till 510. Men om jag var i dina skor egge hade jag köpt det senaste.

Garmin Edge 510 och 810
eggepegge skrev:
> Ni som har erfarenhet av 500an, skulle ni kunna ge
> mig lite tips? Tänkte precis slå till på en 500
> med puls och kadens då jag har ett bra pris hos
> Wiggle några veckor. Så kommer precis 510 och
> gör mig villrådig. Det är väl i första hand
> de nya profilerna som lockar. (har 500kr rabatt
> även på en 510 med puls och kadens)
>
> Jag kommer använda datorn på två, kanske tre
> cyklar. En CX som används för pendling och
> landsvägsträning och motionslopp. En
> racingtandem som används för landsvägsträning
> och motionslopp. Och kanske en äldre MTB som kan
> användas för vinterpendling. Pendlingen används
> som träningstillfälle och alltså inte bara
> transport. Cx och tandem kommer ha egna
> kadenssensorer.
>
> Frågan nu är om en 510 är tusen kronor bättre
> på att flyttas mellan olika cyklar?
> Datakopplingen via mobil ser jag bara som en bonus
> som jag kan klara mig utan. Även om jag är en
> pryltokig IT-nörd ;) Finns det något annat som
> gör det värt att satsa på en 510? Skärmen? De
> olika inställningsmöjligheterna för skärmen?
> Valfri data tillsammans med "navigeringen", är
> det värt den extra kostnaden?
>
> Snälla, hjälp mig försvara mitt aktuella val
> att gå på en 500 istället.
>
> Tack :)
>
> /Egge

Det låter som att du har 50pund koden att nyttja? Den gäller bara för varor i lager. Å sist jag kollade fanns inga i lager oavsett vilken bundle du valde. Eller har du en annan voucher?

Garmin Edge 510 och 810
Ah, det kan stämma. 510 finns inte i lager, men det gör 500 (röda med hr+cad) . Då känns det ju mer som en nobrainer. Ska dubbelkolla villkoren för rabatten, men det är säkert rätt att varan ska finnas inne. (det är handla-i-januari-få-rabatt-i-februari-dealen så ca 300kr på 500an)

/egge

Garmin Edge 510 och 810
eggepegge skrev:
> Ah, det kan stämma. 510 finns inte i lager, men
> det gör 500 (röda med hr+cad) . Då känns det
> ju mer som en nobrainer. Ska dubbelkolla villkoren
> för rabatten, men det är säkert rätt att varan
> ska finnas inne. (det är
> handla-i-januari-få-rabatt-i-februari-dealen så
> ca 300kr på 500an)
>
> /egge

Jag tänkte samma sak när jag skulle köpa min 810a ;) men gick bet på lagergrejen :)

Garmin Edge 510 och 810
Flameboy skrev:
> Stämmer, det var bara 500 som inte klarade detta.

Min erfarenhet också. Dessutom sitter USB-porten rätt illa till på 500:an för att man ska kunna koppa in sladden under färd.

Garmin Edge 510 och 810
eggepegge skrev:
> Ni som har erfarenhet av 500an, skulle ni kunna ge
> mig lite tips? Tänkte precis slå till på en 500
> med puls och kadens då jag har ett bra pris hos
> Wiggle några veckor. Så kommer precis 510 och
> gör mig villrådig. Det är väl i första hand
> de nya profilerna som lockar. (har 500kr rabatt
> även på en 510 med puls och kadens)
>
> Jag kommer använda datorn på två, kanske tre
> cyklar. En CX som används för pendling och
> landsvägsträning och motionslopp. En
> racingtandem som används för landsvägsträning
> och motionslopp. Och kanske en äldre MTB som kan
> användas för vinterpendling. Pendlingen används
> som träningstillfälle och alltså inte bara
> transport. Cx och tandem kommer ha egna
> kadenssensorer.
>
> Frågan nu är om en 510 är tusen kronor bättre
> på att flyttas mellan olika cyklar?
> Datakopplingen via mobil ser jag bara som en bonus
> som jag kan klara mig utan. Även om jag är en
> pryltokig IT-nörd ;) Finns det något annat som
> gör det värt att satsa på en 510? Skärmen? De
> olika inställningsmöjligheterna för skärmen?
> Valfri data tillsammans med "navigeringen", är
> det värt den extra kostnaden?
>
> Snälla, hjälp mig försvara mitt aktuella val
> att gå på en 500 istället.
>
> Tack :)
>
> /Egge

På 500:an har du möjlighet att välja 3 olika cyklar men det ändrar egentligen bara om GPS:en kommer söka efter effektmätare &&/|| kadens/fartsensor. Samt ställa in hjulomkrets men om man sätter den på auto istället så räknar GPS:en ut det efter några hundra meter ändå.

Men som svar på din fundering kanske det är lättare om du kikare igenom DC Rainmaikers genomgång av 510:an och jämförelse mot 500:an på http://www.dcrainmaker.com/2013/01/garmin-edge-510-in-depth-review.html

Garmin Edge 510 och 810
Vore kul om man kunde få live feeback direkt i displayen istället för i telefonen.

När man är på väg upp för en stigning så kan man få ett mess i displayen där det kan stå "Kämpa gubbe" eller något ;)

Å så ska den vara avstängdbar också ;)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55.9 KB · Besök: 36
Garmin Edge 510 och 810
Tack för svaren. Jodå jag har läst Rainmakers genomgång. Detaljerad och bra. Och jag skulle väl föredra 510 men har så svårt att bestämma mig om den är 1000-1300 kronor bättre (för mig) än 500an. Men det är ju så klart svårt för er att avgöra ;)

Är det väldigt krångligt att byta cykel på 500an? Har läst att det är många menysteg för att göra det. Bara det kanske kan ta bort ett irritationsmoment med 510 och jag byter cykel ofta.

/Egge

Garmin Edge 510 och 810
@eggepegge: Inte så krångligt, men för mig gav detta med olika cyklar helt enkelt inte tillräckligt på 500:an för att göra någon nytta. Jag hade velat se att man t.ex. beroende på vilken cykel som valts få anpassade "sidor" och "datafält", möjlighet att ställa in hög/låg-varningar för pulsen/effekt, etc. Dessutom hade det varit snyggt om man i huvudmenyn såg vilken hoj man valt och att det sparades ned i .fit-filen. Detta verkar 510 ha delvis fixat iom "Activity Profiles".

Garmin Edge 510 och 810
Jag måste säga att jag hade förväntat mig lite mer saker i aktivitetsprofilerna på 810:an. Det jag konkret saknar är:
- GPS på/av (använder den som pulsklocka vid spinning)
- Dag/nattläge på skärmen
- Blåtand av/på

Garmin Edge 510 och 810
Globalistic skrev:
> Vore kul om man kunde få live feeback direkt i
> displayen istället för i telefonen.
>
> När man är på väg upp för en stigning så kan
> man få ett mess i displayen där det kan stå
> "Kämpa gubbe" eller något ;)
>
> Å så ska den vara avstängdbar också ;)

Ja sådant måste helt klart går att stänga av. Använder Endomondo normalt, och testade live tracking med peppning I somras. Gick skitdåligt på rundan och jag var helt slut i en tung uppförsbacke, när frugan skickar "bättre kan du" som telefonen då läste upp i örat på mig. Jag blev förbannad och inte gick det något bättre för det ;) Peppningsfunktionen är numera avslagen :)

/Egge

Garmin Edge 510 och 810
NLC skrev:
> @eggepegge: Inte så krångligt, men för mig gav
> detta med olika cyklar helt enkelt inte
> tillräckligt på 500:an för att göra någon
> nytta. Jag hade velat se att man t.ex. beroende
> på vilken cykel som valts få anpassade "sidor"
> och "datafält", möjlighet att ställa in
> hög/låg-varningar för pulsen/effekt, etc.
> Dessutom hade det varit snyggt om man i huvudmenyn
> såg vilken hoj man valt och att det sparades ned
> i .fit-filen. Detta verkar 510 ha delvis fixat iom
> "Activity Profiles".

Ja det är just det som väger till 510ans fördel för mig. Men jag kan inte bestämma mig för om det är värt de extra pengarna. Men kanske framtida fw-uppdateringar för med sig förbättringar som gör 510 än bättre då den nya hårdvaran faktiskt ger större möjligheter än den gamla. Vad vet jag. Får väl singla slant.

/egge

Garmin Edge 510 och 810
geologen skrev:
> 800:an har dag/nattläge. Har de plockat bort det
> på 810:an?

Nejdå, det finns kvar, men jag skulle vilja att man kunde fördefiniera detta i profilerna.

Garmin Edge 510 och 810
Jag har kikat på 810 från ebay och amazon samt från några av webshopparna i Europa (bike-discount, wiggle, evans etc) för att hitta en bra deal på en Edge 810 med hrm och kadensmätare. Eftersom jag förstått att de medföljande kartorna är usla skulle jag helst köpa en utan karta men med ovanstående tillbehör. Finns det?

Jag hittar bara liknande detta paket där man får med en UK-karta på ett SD-kort.

http://www.amazon.co.uk/Garmin-GPS-...YWKI/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1360535749&sr=8-6

Tips på vad som vore bästa köpstället?

Garmin Edge 510 och 810
Flameboy skrev:
> Då är det denna du söker: Edge 810 Performance
> Bundle, Europe 010-01063-03
> 4500 på Cykelcity om man är medlem i Hovet.

Ok, tack! Ska kolla upp det!

Garmin Edge 510 och 810
Ni som köpt 510 eller 810, vad har ni för synpunkter på plus/minus jämfört med förväntningar/tidigare modeller?

Har ni köpt till kartor eller nöjt er med gratisprylarna?

Garmin Edge 510 och 810
Har knappt hunnit köra någon riktig runda med 810:an, bara nån testrunda & en del Spinning.

Jag hade en 500 innan, & hade tänkt uppgradera till en 800 innan påsk oavsett, så det var ju en ren bonus att de uppdaterades. Jag har kört kanske 50mil med en 800 också.

Inga gigantiska skillnader, men lite trevligare menyer, och kopplingen mot mobilen är ju lite kul men knappast ett enskilt argument för uppgradering.

Tänkte köra med Open StreetMaps, men jag fick en originalkarta med som plåster på såret pga ett pixelfel på 810:an som blev utbytt.

För att förtydliga så är det grundkartan som är bristfällig. Om du köper paketet med Europakarta får du en mycket bättre karta. Men hur den står sig mot OSM kan jag inte svara på.

Garmin Edge 510 och 810
Tycker min 810 är mysig värre! Det sköna är att du slipper ansluta enheten till datorn. När dubtränat klart e det uppe :). Live track är fortfarande lika kul dfter 11 rundor.

Garmin Edge 510 och 810
fredrikw skrev:
> Vem följer dig?

Vänner, cykelvänner, kollegor och nära. Alla på listan följer inte givetvis. Men alla rundorna med LT har resulterat i inlägg på FB eller glada tillrop på arbetsplatsen.

Typ "jag följde dig när jag satt på bussen". Vad hände "där", du stod stilla där å där, vad gjorde du där osv osv...

Garmin Edge 510 och 810
Är det bara navigeringen som skiljer 810 från 510? Svårt val, kan jag tycka... Jag vill framförallt använda dem till att lägga upp träningsprogram som man cyklar efter (pulsnivåer, intervaller m.m.) men eventuellt även för att hitta nya rundor med hjälp av nedladdade gpx-filer från andra användare.

Jag kan beställa en 810 inkl hrm och kadensmätare för ca 5100kr via Team Sportia där jag har 500kr presentkort, är lite lockad därav att köra den vägen. I det paketet ingår ingen karta men jag tänkte i sådana fall testa gratiskartorna till att börja med. Vill framförallt kunna hitta mig fram i skogarna här runt Stockholm samt på cykel- och småvägar i Stockholms- och Uppsalatrakten samt ev. någon utlandstur i Europa (landsväg i sådana fall).

Alternativet till ovanstående är att bli medlem i Hovet (300kr) och köpa via Cykelcity för 4500kr. Tror det ingår en Europakarta då men är inte säker.

Tänker jag knasigt? Någon som har hjälpsamma synpunkter på mitt "dilemma"?

Garmin Edge 510 och 810
Jag velar lite mellan 800 och 810 (bestämt mig för att köpa gps med navigering) men väljer nog 810 då LT känns som en nyttig funktion för mig (eller mer för min familj) då jag ofta trampar runt på egen hand i skogarna och på vägarna.

Hittar inget bundle i lager med Europakarta (city navigator) så det blir nog versionen med hrm och kadensmätare och sedan köpa Eur-kartan separat. Frågan är om man bör köpa på dvd, sd eller nedladdad? Tänker främst på om det skiljer sig hur färska kartorna är, uppdateringsmöjligheter m.m. På sikt kommer jag köpa en stigkarta också men avvaktar ett tag.

Garmin Edge 510 och 810
Håller en 810 i handen nu och har testat den i helgen. Blev en bundle med hrm, kadens och Eu-citymap från Team Sportia (som i sin tur beställde direkt från Garmin). Tog en dag att få hem grejerna (till butiken), bra fart på posten!

Väldigt nöjd än så länge men har inte hunnit testa alltför mycket navigering än. Hur hittar man lättast nya rutter att ladda ner till enheten? Garmin Connect är lite rörigt, tycker jag. Är det lättast att bli "kompis" med några mtb- och cx-rävar från happymtb så att man kan få tanka ner deras rutter? Jag har provat Basecamp med lite varierat resultat...

Garmin Edge 510 och 810
Mike å skrev:
> Om jag har Navigon med Europakarta i Iphonen kan
> jag då få över den till en 810?

Öh nä

Garmin Edge 510 och 810
Kaffekask skrev:
> Håller en 810 i handen nu och har testat den i
> helgen. Blev en bundle med hrm, kadens och
> Eu-citymap från Team Sportia (som i sin tur
> beställde direkt från Garmin). Tog en dag att
> få hem grejerna (till butiken), bra fart på
> posten!
>

Vad fick du ge för det paketet? Vet du om det går att köpa samma paket, men utan kadens?

Du får gärna återkomma med hur det går för dig att tanka andras rutter och följa dem. En sak är ju att det går, men en helt annan om det är användbart i praktiken.

Garmin Edge 510 och 810
Hep skrev:
> Kaffekask skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Håller en 810 i handen nu och har testat den i
> > helgen. Blev en bundle med hrm, kadens och
> > Eu-citymap från Team Sportia (som i sin tur
> > beställde direkt från Garmin). Tog en dag att
> > få hem grejerna (till butiken), bra fart på
> > posten!
> >
>
> Vad fick du ge för det paketet? Vet du om det
> går att köpa samma paket, men utan kadens?
>
> Du får gärna återkomma med hur det går för
> dig att tanka andras rutter och följa dem. En sak
> är ju att det går, men en helt annan om det är
> användbart i praktiken.

Det låg på ca 5500kr (jag hade dock lite presentkort o rabatter som jag kunde nyttja). Tror inte kadens går att välja bort i det paketet, jag tänkte dessutom nyttja det på trainern/racern.

Noterade idag att man behöver nyttja det medföljande längre fästet på styret för enheten för att se kartan tydligt (och undvika nackspärr). Ska fixa det ikväll, hade bara det enklare fästet m o-ringar nu.

Tillbaka
Topp