Garmin Edge 510 och 810

Garmin Edge 510 och 810
Tack för länken marr, den hade jag missat :-) Ser ju ut som att det är lite mer avancerade ruttfunktioner i Touring-modellen som t.ex. att välja (bort) om man vill köra på stigar / oasfalterade sträckor. Undrar dock var ifrån den hämtar information om vägbeläggning eftersom det normalt sett inte är med i t.ex. OSM (och troligen inte CityNavigator-kartan). Kanske det är en orsak att skaffa Garmin Cycle Map?

Hade iofs varit ännu roligare om det i Garmin Connect gick att göra motsvarande begränsningar när man gör nya rutter, nu får man alltid ha ett extra öga på hur strecken dras annars kan man lätt hamna på nån skumpig traktorstig.

Garmin Edge 510 och 810
Ny firmware 2.80 till 810:an. Tyvärr verkar många buggar fortfarande inte vara fixade. I alla fall om man läser vad Garmin har gjort i sin changelog. http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6005 Själv hoppas jag att de olika aktivitetsprofilerna ska fungera som de ska nu och att inte den senaste ändringen är global. Har inte hunnit testa än.

Changes made from version 2.70 to 2.80:

New Feature! Added VIRB Remote support.
Added the ability to turn SRM power sensor auto zeroing on and off.
Improved SD card transfer speed.
Fixed a shutdown when creating bike profiles with language set to Portuguese.
Fixed an issue causing address searches to not work with language set to French.
Fixed an issue with Smart Recording.
Made improvements to Virtual Partner UI.
Fixed an issue with Battery % data field.
Made improvements to turn review UI when following a course.
Fixed an issue causing Auto Lap banners to not be shown.

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
Angående 810 och 2.80. Fortfarande kan man inte välja olika kartor som ska visas i de olika aktivitetsprofilerna! Den senaste inställningen blir global och gäller alla aktivitetsprofiler. :(

Garmin Edge 510 och 810
Precis fått hem min nya Edge 510 och upptäcker till min fasa att pulsbandet är gjort för ett småbarn, det mäter ~60cm när jag gör det så långt som det verkar vara möjligt.

Ska det vara på det viset? Det känns helt galet att bandet skulle vara så kort, det går inte att använda för mig som är lite mer satt i kroppen.

Garmin Edge 510 och 810
Har själv 120cm i bröstmått och har inget problem med mitt band så det är nog som ovanstående inlägg påpekade att dummaste fått ett litet band
/Martin

Garmin Edge 510 och 810
I dag uppdaterade jag min Edge 810 till nya kartan "City Navigator Europe NT 2014.3" då jag har nüMaps Lifetime. Det tar sin tid men i dag gick det mycket fortare än tidigare då jag provade en annan metod.

1. Körde som vanligt först GarminMapUpdater_v3.2.2.exe och uppdaterade datorn (BaseCamp/MapSource) eftersom jag tycker Garmin Express är ett virus med massor med buggar. I tidigare versioner kunde man inte heller få kartan till datorn.

2. Sedan är det dags att föra över den nya kartan till GPS:en, i detta fall till Edge 810. Detta brukar ta en ohygglig tid, men det gick otroligt mycket snabbare med följande metod.

3. Ta ur microSD-kortet från Edge 810 och sätt det direkt i datorn med eventuellt en kortomvandlare som det passar i din dator och kolla upp vilken enhetsbeteckning den får. Anslut sedan 810 med usb-kabeln.

4. Kör Mapinstall.exe och välj att installera nya kartan på den enhet som ovanstående microSD-kort fick. Det går nu betydligt fortare än att haft kvar microSD-kortet i GPS:en!

5. När allt är klart är det bara att sätta tillbaka microSD-kortet till GPS:en och köra.

Garmin Edge 510 och 810
tjena!
funderar på att köpa mig den julklappen jag vill ha, en garmin edge 510!
jag har två simpla frågor:

när jag är ute och cyklar i 3-5 timmar, går det att hindra displayen från att gå ner i viloläge/standby? hur går det med batteritiden då?

om jag efter att jag cyklat färdigt vill ladda in info från cykelrundan till min mac,(går det med mac?) , kan jag göra detta trådlöst?

god jul!

Garmin Edge 510 och 810
Stänga av standby är inga problem. Osäker på batteritiden men jag tror mig köra utan standby och har inga problem. Kör dock lägre ljudstyrka.

Jag laddar upp direkt till Garmin connect via androidmobil via bluetooth utan problem, utan att bero på dator och operativsystem. Funkar perfekta.

Garmin Edge 510 och 810
Har inte 510:an skärm som fungerar utan bakgrundsbelysning som alla andra såna manicker (och Nokias lite äldre mobiler, saknar det som fan) och som därför inte har något behov av att gå ner i standby?

Garmin Edge 510 och 810
Försökt kolla runt på priser och de billigaste jag hittat är främst från evans cycles.
500: 1650 kr
510: 2300 kr
800: 2400 kr
Och från bike-discount 810: 3300 kr

Alla är endast själva datorn alltså ej kadens/pulsmätare.
Är det någon som har tips om bättre priser?

Garmin Edge 510 och 810
När jag skulle köpa en Edge 510 i höstas var det bästa priset jag hittade hos Amazon UK. Konstigt nog hade ingen av de stora tyskarna särskilt bra priser på Garmin.

Garmin Edge 510 och 810
Om man vill handla i Sverige så brukar Skövde natur vara billigast, inte alls långt bakom utlandet. De har också kunnig och serviceinriktad personal, kanske värt att lägga några extra hundralappar på?
Med vänlig hälsning,
Magnus

Garmin Edge 510 och 810
Står i valet & kvalet om jag ska välja en 800 eller 810.
Kartvisning är en "must have" för mig så därför går de andra serierna bort.

800 känns "gammal" medan 810 känns "buggig", detta är intrycket jag har efter att ha läst massor av inlägg i olika trådar bla här på happy..

Har fortfarande inte riktigt fattat vad som kan anses vara happykoncensus - att köpa en beprövad 800 eller den nya ännu lite halvbuggiga 810..

Eller är det helt enkelt som så att om man bara deaktiverar BT'n i 810 att den funkar lika bra som 800??

*vilsen*

Någon klok pysklist som kan ge ett kort råd??

Garmin Edge 510 och 810
Har någon/några ggr haft problem med att skärmen på min 810:a fryst under navigering. Verkar dock som att det inte påverkar inspelningen och efter en stund kommer den på sig själv och bootar om, tyvärr tar det då en bra stund innan den hittar GPS fix igen. Kör med FW 2.90.

Garmin Edge 510 och 810
Om man läser olika engelska/amerikanska forum får man lätt intrycket att både 510 och 810 fortfarande har rejält med buggar, trots flera firmware-uppdateringar från Garmin. Frågan är om man som normalanvändare märker särskilt mycket av det?
Jag är sugen på 510 men skräms lite av alla påstådda problem. Å andra sidan finns det inte så många alternativ i klassen. 500:an känns lite omodern och Sigma Rox 10 är fortfarande obeprövad, och har kanske lika många problem som Edge 510. Dessutom ser gränssnittet lite plottrigt ut. Jag har glasögon till vardags men cyklar helst utan, och tilltalas av 510:ans möjlighet att välja hur många datafält som ska visas. Då kan man få siffrorna tillräckligt store tänker jag.

Garmin Edge 510 och 810
Så kan det förstås vara, jag har dock inte haft några som helst problem trots nästan daglig användning. Men det är kanske jag som har haft tur?

Garmin Edge 510 och 810
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Halvbuggig? Jag har inte märkt några buggar i
> min 810:a, har använt den sedan i somras och inte
> haft några som helst problem.

Låter iaf lite betryggande.
Får dock ibland en viss känsla av att Garmins produktion inte alltid håller en helt jämn nivå på kvaliteten, kan ju iofs vara som så att detta bara är ngt jag har fått för mig - kanske tom helt felaktigt....?

McAdam skrev:
> Om man läser olika engelska/amerikanska forum
> får man lätt intrycket att både 510 och 810
> fortfarande har rejält med buggar, trots flera
> firmware-uppdateringar från Garmin.

Ja, detta kombinerat med en hel del inlägg här på happy har onekligen gett (mig) det intrycket...
Rätt eller fel är en annan femma dock....

Garmin är ju dessutom inte helt skarpast på applikationer, ofta lite taffligt GUI och märkligt omständiga installationer mm.
Minns att jag hade ett halvt elände innan jag fattade deras upplägg då jag hade köpt en GPSMAP 62s och skulle få in kartor i den via Base Camp.
För att inte tala om att föra över en kartlicens från en Base Camp installation till en annan då jag skrotade en gammal laptop :-O
Supporten är i bästa fall att betrakta som "något otillräcklig".

Alla dessa reservationer till trots är jag ändå jävligt sugen på en Edge i 8hundra serien.
Alternativet kanske är Mio?? Inte billigare men mer ovanligt... Svårare att hitta forumhjälp om man får problem än med Garmin??

Mer klurande krävs nog ;)

Garmin Edge 510 och 810
Desto större internet är desto större är sannolikheten att ngn eller några har skrivit exakt det man letar efter. Exvis negativa recensioner. Det betyder dock inte att allt som är recenserat är dåligt.

Pröva att leta fram ett hotell på hotels.com och bara lösa de negativa omdömena. Alla hotell har varningssignaler, även de allra bästa.

Garmin Edge 510 och 810
Fliken skrev:
> Desto större internet är desto större är
> sannolikheten att ngn eller några har skrivit
> exakt det man letar efter. Exvis negativa
> recensioner. Det betyder dock inte att allt som
> är recenserat är dåligt.
>
> Pröva att leta fram ett hotell på hotels.com och
> bara lösa de negativa omdömena. Alla hotell har
> varningssignaler, även de allra bästa.

Visst är det så.....
Samma sak som att man kan hitta positiva omnämnanden om riktiga skitprodukter ;)

Dock ville jag egentligen inte hitta negativa recensioner eftersom jag är köpsugen... :-/
Och jag vill egentligen ha en 810 framför en 800....

Dessa i-landsproblem *S*

Garmin Edge 510 och 810
Vernersson skrev:
>
> 800 känns "gammal" medan 810 känns "buggig",
> detta är intrycket jag har efter att ha läst
> massor av inlägg i olika trådar bla här på
> happy..
>
Nu vet jag inte vad du grundar dina funderingar på, men 800 och 810 är exakt samma enhet, förutom Bluetooth i 810. För info var 800:an buggig i början också, man blir lite less om cykeldatorn lägger av efter 6 timmars cykling.
Som jag förstår det så fungerar live trackingen sisådär, b la kan det leda till att ant+ signalerna störs. Jag har fortfarande svårt stt förstå tjusningen iom att telefonen man använder redan har gps inbyggd och kan lösa samma uppgift med ett 15:- program.
Vill du heldre ha symbol istället för text på de två knapparna, köp 810, vill du spara pengar köp 800.

Garmin Edge 510 och 810
kave skrev:
>
> Nu vet jag inte vad du grundar dina funderingar
> på, men 800 och 810 är exakt samma enhet,
> förutom Bluetooth i 810. För info var 800:an
> buggig i början också, man blir lite less om
> cykeldatorn lägger av efter 6 timmars cykling.
> Som jag förstår det så fungerar live trackingen
> sisådär, b la kan det leda till att ant+
> signalerna störs. Jag har fortfarande svårt stt
> förstå tjusningen iom att telefonen man
> använder redan har gps inbyggd och kan lösa
> samma uppgift med ett 15:- program.
> Vill du heldre ha symbol istället för text på
> de två knapparna, köp 810, vill du spara pengar
> köp 800.

Thanx!!! :)

Tror att jag kanske har fått felaktiga intryck när jag har läst olika inlägg...
Kanske...
Vet dock inte om BT-funktionaliteten är en must have feature eller inte... Har inte några allvarliga planer på att live tracka mina turer...

Garmin Edge 510 och 810
kave skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > 800 känns "gammal" medan 810 känns "buggig",
> > detta är intrycket jag har efter att ha läst
> > massor av inlägg i olika trådar bla här på
> > happy..
> >
> Nu vet jag inte vad du grundar dina funderingar
> på, men 800 och 810 är exakt samma enhet,
> förutom Bluetooth i 810. För info var 800:an
> buggig i början också, man blir lite less om
> cykeldatorn lägger av efter 6 timmars cykling.
> Som jag förstår det så fungerar live trackingen
> sisådär, b la kan det leda till att ant+
> signalerna störs. Jag har fortfarande svårt stt
> Vill du heldre ha symbol istället för text på
> de två knapparna, köp 810, vill du spara pengar
> köp 800.

Har du bra tips på sådan app för iPhone ?

Garmin Edge 510 och 810
Japp, Motion-X. Den kan maila ut positionen samt visa den på en hemsida. Sen kan man om man är flera ställa in samma kanal och se varandra.
Garmin erbjuder samma tjänst som via 810 fast med ett abbonemang.

Garmin Edge 510 och 810
kave skrev:
> Jag har fortfarande svårt stt

Fast det är ju stor skillnad när det gäller batteritid. Hur många timmar hinner du få ut från din telefon innan den är urladdad om du kör GPS på den?

Sedan är det väl få som köper en GPS bara för Livetracking-funktionen, om man vill ha en sådan är det väl praktiskt om GPSen, som ändå har denna information, man prata med ens mobil som skickar den vidare.

Garmin Edge 510 och 810
fredrikw skrev:
> kave skrev:
> -----
> > Jag har fortfarande svårt stt
> > förstå tjusningen iom att telefonen man
> > använder redan har gps inbyggd och kan lösa
> > samma uppgift med ett 15:- program.
>
> Fast det är ju stor skillnad när det gäller
> batteritid. Hur många timmar hinner du få ut
> från din telefon innan den är urladdad om du
> kör GPS på den?
>
> Sedan är det väl få som köper en GPS bara för
> Livetracking-funktionen, om man vill ha en sådan
> är det väl praktiskt om GPSen, som ändå har
> denna information, man prata med ens mobil som
> skickar den vidare.

Jag körde live tracking i RunKeeper hela VR förra året. 11h40m typ.
Galaxy S3, dock med "endast gsm" och energisparläge och sync (mail osv.) avstängt.

Garmin Edge 510 och 810
Med min gamla mobil hade jag ca 30% batteri kvar på både GPS och telefon efter en drygt 10-11 timmar LiveTracking. Fast hade hänt något allvarligare hade jag nog hellre haft bra med batteri kvar i mobilen så man vet att man kan ringa efter hjälp (utan att mobilen lägger av för att den plötsligt blir lite kall och batterikapaciteten dyker).

Då tycker jag att BT-funktionen med trådlös och automatisk uppladdning efter avslutad tur är till mer nytta, särskilt om man använder GPS:en dagligen (som t.ex cykeldator på pendlingen)

Garmin Edge 510 och 810
Eveningstar skrev:
> Jag körde live tracking i RunKeeper hela VR
> förra året. 11h40m typ.
> Galaxy S3, dock med "endast gsm" och
> energisparläge och sync (mail osv.) avstängt.

Aha, men då är det ju inte GPS du använde dig av. Det funkar väl sådär om man är i skogen långt från mobilmaster?

Personligen ser jag inte Livetrackingen som något avgörande, och inte heller som något som jag använder mer än kanske en gång om året. Däremot ser jag en stor skillnad i att ha en GPS som är gjord för användning på cykel (med allt var det innebär av regn, lera, slitage, vurpor) och en mobiltelefon som sannolikt inte alls är anpassad för denna användningssituation.

Garmin Edge 510 och 810
fredrikw skrev:

> Fast det är ju stor skillnad när det gäller
> batteritid. Hur många timmar hinner du få ut
> från din telefon innan den är urladdad om du
> kör GPS på den?

Jag har alltid livetracking igång faktiskt, fast jag använder "Hitta Vänner" som finns inbyggt i iOS. Nu använder jag ju min telefon flitigt normalt sett, men stänger jag av Bluetooth, wifi och mina 5 mailkonton så blir det väldigt lång batteritid. Jag kan garantera att den är längre än om telefonen skulle ha igång Bluetooth och föra över information fram och tillbaka till en GPS.

Hur mycket kortare batteritid får du ur Edgen när du har aktiverat trackingen?

> Sedan är det väl få som köper en GPS bara för
> Livetracking-funktionen

Precis, alltså är stalltipset Edge 800.
Vill man fördjupa sig i 810 och just livetracking kan man läsa mer här:
https://forums.garmin.com/showthread.php?74028-Has-the-2-9-software-update-solved-all-issues/page6

Senast ändrad:
Garmin Edge 510 och 810
kave skrev:
>
> > Sedan är det väl få som köper en GPS bara
> för
> > Livetracking-funktionen
>
> Precis, alltså är stalltipset Edge 800.

Tack!! :-D
En 800 får det bli, de pengar jag sparar kan jag lägga på att byta ut mitt (enligt tidigare tråd) döds-styre (kinaplast) ;-)

Garmin Edge 510 och 810
kave skrev:
> fredrikw skrev:
> > Fast det är ju stor skillnad när det gäller
> > batteritid. Hur många timmar hinner du få ut
> > från din telefon innan den är urladdad om du
> > kör GPS på den?
>
> Jag har alltid livetracking igång faktiskt, fast
> jag använder "Hitta Vänner" som finns inbyggt i
> iOS. Nu använder jag ju min telefon flitigt
> normalt sett, men stänger jag av Bluetooth, wifi
> och mina 5 mailkonton så blir det väldigt lång
> batteritid. Jag kan garantera att den är längre
> än om telefonen skulle ha igång Bluetooth och
> föra över information fram och tillbaka till en
> GPS.

Min erfarenhet är att om jag använder min iphone med en kartapplikation så är batteritiden en riktig begränsning efter bara några fåtal timmar. Med bluetooth påslaget och livetracking via min Garmin så var det helt normal batteriförbrukning under de fem timmar som jag använde den senast.

Är din "Hitta vänner" verkligen GPS-baserad och inte mobilnätsbaserad? Det är sannolikt stor skillnad i energiförbrukning mellan dessa.

> Hur mycket kortare batteritid får du ur Edgen
> när du har aktiverat trackingen?

Eftersom jag inte använder den så ofta har jag ingen aning, men det var inga som helst problem varken för Edgen eller telefonen under ett femtimmarspass (ingen märkbar skillnad på andra träningspass utan BT, men det bör ju vara en liten skillnad). Jag har aldrig någonsin lyckats få ut fem timmar med en navigationsapplikation på mobilen.

Hur som helst, det funkar uppenbarligen med båda lösningarna. Jag hävdar dock fortfarande att mobiler är synnerligen usla som cykeldatorer framför allt på grund av deras fysiska tillkortakommanden (inklusive batteritiden).

Garmin Edge 510 och 810
fredrikw skrev:
> Är din "Hitta vänner" verkligen GPS-baserad och
> inte mobilnätsbaserad? Det är sannolikt stor
> skillnad i energiförbrukning mellan dessa.

"Hitta vänner" använder telefonens gps för att bestämma positionen.

Garmin Edge 510 och 810
Cerb skrev:
> fredrikw skrev:
> > Är din "Hitta vänner" verkligen GPS-baserad och
> > inte mobilnätsbaserad? Det är sannolikt stor
> > skillnad i energiförbrukning mellan dessa.
>
> "Hitta vänner" använder telefonens gps för att
> bestämma positionen.

Aha, där ser man. Då är det väl på app-nivå som det kniper, jag har helt enkelt bommat alla bra och energieffektiva kartapplikationer.

Garmin Edge 510 och 810
fredrikw skrev:

> Min erfarenhet är att om jag använder min iphone
> med en kartapplikation så är batteritiden en
> riktig begränsning efter bara några fåtal
> timmar. Med bluetooth påslaget och livetracking
> via min Garmin så var det helt normal
> batteriförbrukning under de fem timmar som jag
> använde den senast.

Det är lite dumt att lämna rekommendationer när du diskuterar andra saker än vad som efterfrågades. Vi har inte pratat om att använda telefonen som navigationshjälpmedel över huvud taget.

> Är din "Hitta vänner" verkligen GPS-baserad och
> inte mobilnätsbaserad? Det är sannolikt stor
> skillnad i energiförbrukning mellan dessa.

Nu är Apple rätt smarta så man använder båda två för att spara energi.

> > Hur mycket kortare batteritid får du ur Edgen
> > när du har aktiverat trackingen?
>
> Eftersom jag inte använder den så ofta har jag
> ingen aning, men det var inga som helst problem
> varken för Edgen eller telefonen under ett
> femtimmarspass

Nu ser ju inte jag ett femtimmarspass som ett långpass.

> Hur som helst, det funkar uppenbarligen med båda
> lösningarna. Jag hävdar dock fortfarande att
> mobiler är synnerligen usla som cykeldatorer
> framför allt på grund av deras fysiska
> tillkortakommanden (inklusive batteritiden).

Återigen, ingen här har diskuterat att använda telefonen för navigation.

Garmin Edge 510 och 810
Jag kör med min egde 810 i min pendling och kör i princip alltid med live-tracking funktionen igång, så min sambo kan gå in och kolla när jag kommer hem och var jag är och så vidare. Hade säkert klarat mig utan den funktion till vardags, men när jag är ute på träningspass solo och kör omkring i områden där det normalt inte rör sig någon alls så är det faktiskt en trygghet att om det händer något så vet hon iaf var jag är OCH det finns massor med batteritid kvar i telefonen.

Måste säga att batteritiden på edgen är fantastiskt bra. Har en timme till jobbet ungefär och har jag på bt och bakgrundsbelysning så är det ändå 95% kvar av batteriet när jag kommer hem igen, dvs 2*1h. Eller så suger batteriindikatorn fett..

Garmin Edge 510 och 810
Arso: Då skulle du ha en iPhone, då kan hon följa dig jämnt och inte bara på träning :)

Edge enheterna har väldigt bra batteritid, tack den "usla" displayen för det.
Den bästa är Edge 510 som dessutom har något bättre GPS än 810/800.

Garmin Edge 510 och 810
Shit vad känsligt detta var nu då, helt oväntat...

kave skrev:
> fredrikw skrev:
> > Min erfarenhet är att om jag använder min iphone
> > med en kartapplikation så är batteritiden en
> > riktig begränsning efter bara några fåtal
> > timmar. Med bluetooth påslaget och livetracking
> > via min Garmin så var det helt normal
> > batteriförbrukning under de fem timmar som jag
> > använde den senast.
>
> Det är lite dumt att lämna rekommendationer när
> du diskuterar andra saker än vad som
> efterfrågades. Vi har inte pratat om att använda
> telefonen som navigationshjälpmedel över huvud
> taget.

Jag har så vitt jag kan läsa inte rekommenderat något utan endast delar med mig av mina egna erfarenheter. Sedan är ju detta en lång tråd som handlar om lite allt möjligt, så att bestämma exakt vad som är rätt eller fel saker som diskuteras är kanske inte helt självklart, lika lite som "vi" är något otydligt. Jag tror dock att de flesta klarar av att läsa vad som skrivs, och du ska nog försöka vara lite mindre känslig.

> Nu ser ju inte jag ett femtimmarspass som ett
> långpass.

Mycket möjligt, jag skrev bara om det jag hade erfarenhet av.

> > Hur som helst, det funkar uppenbarligen med båda
> > lösningarna. Jag hävdar dock fortfarande att
> > mobiler är synnerligen usla som cykeldatorer
> > framför allt på grund av deras fysiska
> > tillkortakommanden (inklusive batteritiden).
>
> Återigen, ingen här har diskuterat att använda
> telefonen för navigation.

Det är helt ok om du inte är intresserad av navigation, det är dock inte du som bestämmer vad alla andra är intresserade av.

Garmin Edge 510 och 810
kave skrev:

>
> Nu ser ju inte jag ett femtimmarspass som ett
> långpass.

Jag håller med. 5 h är lite i kortaste laget, nästan ett sådant där sprint- och sprättpass man lägger in ibland för att få lite fart i benen, när frugan morrar om att cyklingen tar för lång tid. Tacka vet jag de längre passen.

Garmin Edge 510 och 810
Jag står i valet & kvalet mellan en 510 och en 810.

I Göteborgs området där jag cyklar mest, har jag ganska bra koll på slingorna.
Men om man vill utforska mer här, eller på annan ort hade det varit bra med navigering.

Eftersom jag endast cyklar mtb, måste jag veta om kartorna i skogen är något att ha.
Känns som marginalerna på gpsen måste vara exakt för att inte köra in på fel singeltrail. Lättare med lvg och stora vägar.

Tillbaka
Topp