Garmin Edge 810

Pallef1

Ny medlem
Garmin Edge 810
Haj på er !!
Finns det någon snabbguide hur man lägger in kartor i denna?? Köpte en idag och sitter och pular med den. Har bara baskartan som följer med. Har fått denna sida som lite tips men får inget att funka :-(

http://garmin.openstreetmap.nl/

Vill kunna sitta och göra lite ruter och följa dessa i skogen. samtidigt kunna kolla av vart jag kört på datorn efteråt..

Ny i gemet :-)som behöver lite hjäääälp

Palle

Garmin Edge 810
Jag har laddat upp kartor från opencyclemap.org och skickat till sd kort i enheten via garmin basecamp. Jag minns inte exakt hur det gick till, mer än att det var enkelt.

Skall du bara följa spår så tycker jag inte att typ av karta är särskilt kritiskt. Jag har följt spår på enheter utan kartor framgångsrikt.

Om du vill använda enheten när du stigletar, så tycker jag att friluftskartan är grym.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Garmin Edge 810
På min 705:a är det bara att ta den image man får från garmin.openstreetmap.nl och kopiera in på minneskortet. Därefter går man in i inställningarna och väljer den kartan.

http://ridewithgps.com/ kan du skapa rutter med osm som underlag nu när bikeroutetouster inte fungerar längre.

Hoppas du får igång det så du kan ta en tur, själv har jag blivit förkyld så det blir inget för mig idag :(.

Vill du ha gps-fil från någon av våra onsdagsturer så säg till.

Garmin Edge 810
En något relaterad ruttfråga.

Jag ritade en rutt i Garmin Connect med start och stopp på samma ställe. Laddade sedan upp den i enheten via BT och telefonen. Laddade rutten i enhete och fick frågan "Du är vid startpunkten, vill du starta?" Varvid jag tryckte ja och den började spela in. Problemet var att jag fick endast en enda "turn-by-turn"-hint, trots rätt många korsningar :)

Har jag gjort fel? Jag har starkt för mig att det har funkat så här innan. Om det spelar någon roll har jag City Navigator-kartan laddad.

Garmin Edge 810
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> En något relaterad ruttfråga.
>
> Jag ritade en rutt i Garmin Connect med start och
> stopp på samma ställe. Laddade sedan upp den i
> enheten via BT och telefonen. Laddade rutten i
> enhete och fick frågan "Du är vid startpunkten,
> vill du starta?" Varvid jag tryckte ja och den
> började spela in. Problemet var att jag fick
> endast en enda "turn-by-turn"-hint, trots rätt
> många korsningar :)
>
> Har jag gjort fel? Jag har starkt för mig att det
> har funkat så här innan. Om det spelar någon
> roll har jag City Navigator-kartan laddad.

Har precis samma problem. Vette fan vad jag pillat på. Har suttit i timmar och gått igenom menyerna men får det inte att funka. Funkade tidigare, men jag undrar om det var innan senaste uppdateringen.

Garmin Edge 810
Jag har svagt för mig att min står som "Prompt", får dubbelkolla. Det roliga är att enheten alltid var på hugget när jag kom utanför rutten och gladeligen vrålade "Off course", och lika glatt berättade när jag var tillbaka.

Garmin Edge 810
Pallef1 skrev:

> http://garmin.openstreetmap.nl/
>
> Vill kunna sitta och göra lite ruter och följa
> dessa i skogen. samtidigt kunna kolla av vart jag
> kört på datorn efteråt..
>
> Ny i gemet :-)som behöver lite hjäääälp
>
> Palle

Det funkar utmärkt med openstreetmap, jag har använt det själv. Det är bara att följa instruktionerna. Om du vill ha hjälp här så får du snarast berätta för oss vad som händer när du försöker istället för att bara skriva att det inte fungerar.

Garmin Edge 810
garfunkah skrev:
> Jag har svagt för mig att min står som "Prompt",
> får dubbelkolla. Det roliga är att enheten
> alltid var på hugget när jag kom utanför rutten
> och gladeligen vrålade "Off course", och lika
> glatt berättade när jag var tillbaka.

Min talar direkt om att jag är utanför banan och när jag är tillbaka på den.
Men inga turn-by-turn. Ska köra en 75km-bana i morrn som jag aldrig åkt. Får väl se om jag hittar hem igen...

Garmin Edge 810
Så, nu har jag kollat på min enhet och när man laddar över via bluetooth så väljer Garmin formatet FIT. Jag har laddar över en rutt manuellt som GPX Track istället, får vi se om det går bättre :)

Garmin Edge 810
FIT är det format Garmins enheter använder intern, den TCX/GPX-fil du för över manuellt (genom att lägga den i "new files" motsv) kommer konverteras tilll FIT vid nästa uppstart. Det har nog inte direkt med formatet att göra utan snarare med hur många kontrollpunkter du lagt in på banan och om GPS:en kan rutta en genare väg på sitt kartmaterial än det ruttningsverktyget i datorn använder.

Garmin Edge 810
Ja, titta, det gjorde den faktiskt.

Om det skulle visa sig att dagens fil fungerar annorlunda så antar jag att Garmin Connect skickar i annat format innan den konverteras till FIT i enheten i så fall. Eftersom Garmin kallar det courses så kanske det inte är omöjligt att de skickar den som GPX Course?

Garmin Edge 810
garfunkah skrev:
> En något relaterad ruttfråga.
>
> Jag ritade en rutt i Garmin Connect med start och
> stopp på samma ställe. Laddade sedan upp den i
> enheten via BT och telefonen. Laddade rutten i
> enhete och fick frågan "Du är vid startpunkten,
> vill du starta?" Varvid jag tryckte ja och den
> började spela in. Problemet var att jag fick
> endast en enda "turn-by-turn"-hint, trots rätt
> många korsningar :)
>
> Har jag gjort fel? Jag har starkt för mig att det
> har funkat så här innan. Om det spelar någon
> roll har jag City Navigator-kartan laddad.

Måste man inte lägga upp turn-by-turn-hintarna själv? Men det har du kanske gjort.

Garmin Edge 810
Idag gick det något bättre, men inte bra. Provade köra med en GPX Course-fil. Först funkade det inte alls, men efter att ha startat om banan ett par gånger så fungerade det fint. Sen ungefär halvvägs tyckte den helt plötsligt att jag skulle köra en annan väg än jag hade mappat på rutten och efter det gick det inte att få igång det igen.

Garmin Edge 810
Har inte testat att lägga in rutter och sånt i min 810 ännu så jag har ingen aning om hur det funkar, men går det på nått sätt att ta någons tur från Strava (eller helst utvald del av en tur) och få in den i Edgen och sen få körinstruktioner?

Och vad händer om man kör efter en rutt men inte vill köra exakt lika och tar en annan väg men sen ansluter till rutten igen, försöker datorn leda tillbaks mig till dit jag avvek från rutten, eller guidar den mig vidare från där jag anslöt till rutten igen?

Garmin Edge 810
Supertramp skrev:
> Har inte testat att lägga in rutter och sånt i
> min 810 ännu så jag har ingen aning om hur det
> funkar, men går det på nått sätt att ta
> någons tur från Strava (eller helst utvald del
> av en tur) och få in den i Edgen och sen få
> körinstruktioner?

Se t.ex. http://ridewithgps.com/edge_810 för vilka filformat & varianter etc som 810:an kan använda för navigering.

> Och vad händer om man kör efter en rutt men
> inte vill köra exakt lika och tar en annan väg
> men sen ansluter till rutten igen, försöker
> datorn leda tillbaks mig till dit jag avvek från
> rutten, eller guidar den mig vidare från där jag
> anslöt till rutten igen?

Ja, den kommer att guida vidare från där du anslöt igen och har du inte helt slagit av "recalculation" så kommer den även försöka leda dig tillbaka till rutten (typ närmsta vägen) om du råkar missa en sväng eller två. Åtminstone gör min 810:a det, men hur bra det fungerar beror säkert på vilken karta man kör med i GPS:en, vilken karta som rutten skapats med och vilka övriga inställningar på "avoidance" etc man har.

Garmin Edge 810
För rutterna kör jag alltid TCX om jag kan, i brist på det GPX track, i brist på det GPX route. Kartorna blir laddar man ned som nån slags zip (vad jag kommer ihåg) som man sen packar upp till .img och lägger över på minneskortet till GPS:en (direkt i Garmin-katalogen) antingen via USB eller SD-kortsläsare.

Senast ändrad:
Garmin Edge 810
NLC skrev:
> För rutterna kör jag alltid TCX om jag kan, i
> brist på det GPX track, i brist på det GPX
> route.

Har du lust att utvidga varför du väljer TCX?
Att GPS-spår är överlägset GPX-rutt, instämmer jag med,
men jag tycker även att GPX-rutt är överlägset TCX, ur navigeringssynpunkt.

/Håkan

Garmin Edge 810
NLC skrev:
> Nä. Inte mer än att jag tycker TCX funkar
> bättre. Ur navigeringssynpunkt.

:-)

/Håkan

Garmin Edge 810
Ridewithgps skriver följande:
TCX Course
Best format for turn by turn directions on Edge 500, 510. Will provide true turn by turn navigation on Edge 800, 810, 1000 including custom cue entries. Great for training when we release those features. Not currently optimal for Virtual Partner.

GPX Track (.gpx)
Useful for any GPS unit. Contains no cuesheet entries, only track information (breadcrumb trail). Will provide turn by turn directions (true navigation) on the Edge 705/800/810/1000, but will not have any custom cues. Works great for Mio Cyclo.

Det roliga är att när jag mappar samma 40km runda så jag hade problem med häromdagen så blir filen oerhört mycket större. Exporterad som GPX Track och ritad i Garmin Connect: 61KB, ritad i Ridewithgps: 172KB.

Ska prova TCX nästa gång. Jag är mest ute efter fungerande turn by turn, Virtual Partner spelar ingen större roll.

Garmin Edge 810
Nej, inte det heller. Jag är nu mer övertygad om att det är min city navigator det är fel på. Körde en liten stund på basemap, och då plingade det åtminstone hejvilt på alla punkter :)

Ska ladda in Openstreetmap istället och prova. Någon speciell som rekommenderas?

Garmin Edge 810
Prova den holländska länken som jag postade innan. Du väljer själv hur stort område som kartan ska täcka (och därmed hur stor filen blir). Glöm inte att uppdatera regelbundet eftersom databasen "lever"

Garmin Edge 810
Oj, är det så illa nu. Senast jag gjorde mina kartor tog det nån/några timma(r) högst.

EDIT: Gjorde precis en ny "routable bike map" med Sverige, Danmark & Norge - uppskattad väntetid 12 minuter.

Senast ändrad:
Garmin Edge 810
Hej
Ladda in Friluftskartan på ett minneskort till garmin och Ladda ner Garmin BaseCamp från Garmin
och lägg in kartan i den så kan du göra rutter i datorn och sen ladda över till Edge 810

Garmin Edge 810
NLC skrev:
> Oj, är det så illa nu. Senast jag gjorde mina
> kartor tog det nån/några timma(r) högst.
>
> EDIT: Gjorde precis en ny "routable bike map" med
> Sverige, Danmark & Norge - uppskattad väntetid 12
> minuter.

Ah se där, då var det säkert någon stockning när jag gjorde det sist. Vad fick du för könummer? Jag fick nästan 1000.

Garmin Edge 810
Ah, titta. Väljer man Sweden så finns den tom att ladda ner direkt.

Körde med navigering till jobb idag, mest för att. Det fungerade avsevärt mycket bättre och den klarade att navigera hela vägen.

Enda jag störde mig på var att den vid ett par tillfällen inte valde riktigt samma färdväg som rutten visar. Nu kom rutten direkt från Garmin Connect iofs, dessutom mappad från en aktivitet, inte ritad, kan det ha något med saken att göra?

Garmin Edge 810
garfunkah skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Oj, är det så illa nu. Senast jag gjorde mina
> > kartor tog det nån/några timma(r) högst.
> >
> > EDIT: Gjorde precis en ny "routable bike map" med
> > Sverige, Danmark & Norge - uppskattad väntetid 12
> > minuter.
>
> Ah se där, då var det säkert någon stockning
> när jag gjorde det sist. Vad fick du för
> könummer? Jag fick nästan 1000.

Jag fick #2.

Ang navigeringen så gissar jag att det kan bero på hur väl GPS-spåret från den tidigare aktiviteten (dvs GPS:ens noggrannhet) mappar mot OSM-kartan. Själv kör jag bara på rutter som jag skapat från kartmaterial och då helst med samma underlag som jag har i GPS:en.

Garmin Edge 810
Jag tycker det verkar vara nåt fel i ruttningen på 810/1000. Till och med om jag låter den rutta själv till en POI som ligger nära på rakt fram så kan den dra ut avstickare och omvägar helt utan anledning oavsett vilken karta jag laddat in.

Tillbaka
Topp