Garmin Edge 810

Garmin Edge 810
Verkar ha gått troll i grejerna. Var uppe i ottan i söndags och körde en runda genom bokskogen och Häckeberga.

Allting fungerade ypperligt, fram till ungefär halvvägs så jag missade en korsning som inte enheten ansåg var en korsning. Fick "off course", vände och hittade tillbaka till course. Efter det slutade turn-by-turn att fungera. Det kvittade om jag stoppade rutten och slog på den igen.

Sjukt störigt.

Nu kom rutten iofs direkt mappad från Garmin Connect och överförd med BT. Ska prova mappad från Ridewithgps vid tillfälle och se om det blir bättre.

Garmin Edge 810
810 är tyvärr fortfarande buggig och jag och många andra är fortfarande missnöjd med den i jämförelse med gamla 800 som jag tyvärr totalkvaddade. Jag är lite aktiv på Garmins egna forum och det är ingen rolig läsning att se alla missnöjda användare: https://forums.garmin.com/forumdisplay.php?362-Edge-810

Varje långtur är ett nervtest, då 810 hängt sig vid minst tre tillfällen och då använder jag INTE navigeringen. När man väl upptäcker att 810 hängt sig eller stängt av sig är det försent och man har missat en massa data man vill ha... :(

Använder naturligtvis senaste firmware och rekommenderade inställningar. TBT (turn-by-turn) är totalt opålitlig, även med Garmin egna kartor och jag använder inte länge det.

Hoppas verkligen Garmin snart får stil på programvaran för 810 är i grunden bra...

Garmin Edge 810
Nu är goda råd dyra, min 810 tappade hela rutten på BRM 1000 efter övernattningen i Kinna. När jag skulle söka efter "Courses" så fanns filen/rutten BRM1000 inte längre kvar på displayen? Döm om min förvåning när jag idag (tis) startar eländet och kollar.....filen finns?

Superjävlahelkul NOT! Hur kan detta hända, startade om manuellt 2ggr utan resultat i lördags med resultat endast 200, 300, 400 & 600 banorna synliga under"Courses".
Man kan skratta åt denna bugg i efterhand men med framtiden i tanke så är denna djävulsmaskin inte acceptabel som navigator.

Nu till problem 2, navdynamo SON 28, Edelux II, usb-werk i styrväska skyddat mot kyla/väta (behövs ej enl. manual). Tidigare problem med laddning/tappad laddning (enl. Garmins display) fick mig misstänka att batteriet i usb-werk inte tålde kyla så nu ligger den skyddad i en väska.

I söndags var det drygt 18 grader när jag passerade Stigtomta och beslöt mig för att ladda gps då batteriet låg på runt 60% och inget lyse var på. När jag i farten kopplar in sladden så börjar gps:en vila stänga av?
"Shutting down" står det och en tidsräknare startar samt en bock och ett kryss finns i displayen. I panik trycker jag på krysset för att slippa detta, efter 1-2 minuter upprepas det hela. Jag kollar batterinivån genom att trycka dubbelt på displayen, den visar då 100%?

Full laddning från 60% på mindre än 30 minuter, det finns inte? När detta hände på 60-milaren 2014 så låste sig gps totalt och gick inte att återstarta utan det hemliga fingret i displayens övre vänstra hörn (samtidigt som powerknappen håll inne) så jag vågade inte fortsätta ladda.

Idag tisdag tänkte jag gå i botten med laddproblemen när jag upptäckte att BRM1000 banan låg kvar i displayen? Vad gör man.....en ny navigator måste naturligtvis köpas men vad beror laddfelen på?
Problemet är felsökning......allt fungerar felfritt på 12 brevets men fuckar upp på denna, samma förra året med ration 7 felfria och 1 icke fungerande 60:a.

Bra tips på hur man går vidare efterlyses, ska man köpa en 800:a eller en 1000, kanske skita i allt och köpa den sämre Touring istället? Jag vet inte ens var jag ska börja leta/felsöka vilket tar lite udd av cyklingen för tillfället.

Garmin Edge 810
Trist! Min 810 valde att ha fix, kunna rutta men inte vilja spela in något mellan sovpausen utanför Nässjö fram till att den kraschade självmant några km innan Åtvidaberg.

Emellanåt tyckte den även att 100 meter var ett bra defaultvärde för att ange distans till nästa sväng, oavsett om det så var 15 km som 15 meter. Börjar tröttna på detta skräp.

Garmin Edge 810
Låter oroväckande. Jag har bara haft min en dryg månad och inte haft några bekymmer med den än.

Kan det bero på minnesbrist? Jag lagrar allt på minneskortet snarare än i enheten.

Auto power down funktionen som spökar?

Senast ändrad:
Garmin Edge 810
Jag har mekat med auto power-funktionen och den fungerar vid stopp. Men när laddningen når 100% så vill den stoppa trots att jag loggar & navigerar d.v.s i farten?

Sen när jag drar ur sladden så slutar detta. När jag sen laddar så visar den ibland 100% direkt vilket inte stämmer då den ska visa batteriets laddningsgrad. Allt detta fungerar 9 ggr av 9.5 och hela första 48h av 72, att gps-filen doldes är iofs ngt jag aldrig under 3 års användande varit med om förut ej heller hört talas om.

Garmin Edge 810
Jag vill minnas att jag haft en sådan fråga under min 600k, där jag laddade den från ett externt batteri. När jag drog ur laddaren så vill jag minnas att jag fick någon typ av fråga. Vet också att jag vid ett tillfälle fick frågan save eller discard. Vilket fick mig att inse att den slutat logga och frågade om jag ville spara eller radera. Jag tryckte bara på "play" knappen då och så fortsatte den att logga.

Testade precis att starta en loggning, koppla in en extern laddare och sedan bara dra ut sladded. Då får jag Auto power off och nedräkning från 15 sekunder. Jag vet inte, det här med auto power off om det är så nödvändigt? Visst, det är ju bra om man ska stanna lite längre och glömmer att stänga enheten.

Garmin Edge 810
Fråga 1 gång är väl ingen fara men när den gör det var 5-10 sekund och historiskt låst sig helt så är det inte bra. Jag har helt kopplat bort auto power off funktionen men det verkar inte betyda ngt i detta fall.

Från och med nu så laddar jag via powerpack istället och laddar denna med generatorn efteråt. Jag återkommer i frågan då om ingen har en patentare innan dess. Det med den försvunna (i 48h) filen spökar fortfarande mig...

Garmin Edge 810
Kan konstatera att med senaste uppdateringen så fungerade navigeringen hela vägen genom förra helgens 200k brevet, med exakt samma rutt-fil som jag körde med i våras. Kanske Garmin äntligen har fått ordning på det.

Som extra lök på laxen så har dessutom runda-uppladdningen inte failat de senaste dagarna.

Garmin Edge 810
Min 810 har efter senaste FW-uppdateringen börjat med att krascha / starta om vid navigering till plats. Oftast med 3-400 meter kvar till målet, ytterst irriterande.

Hur navigering efter bana med denna nya FW funkar vet jag inte än.

Garmin Edge 810
Jag har 4.2 i min, med openstreetmap. Den fungerade alldeles utmärkt på 200k brevet senast, med GPX? filen från milslukaren. Dessutom så tömde jag den från alla gamla rundor. Så nu synkar den utan problem igen.

Senast ändrad:
Garmin Edge 810
Kör med senaste FW men varannan gång jag kopplar ihop 810:an med mobilen får man en notifiering om att det "finns ny version att hämta". Ytterst irriterande.

Dessutom kraschar Edgen fortfarande lite nu & då i samband med navigering längs bana. Har dock inte lyckats redan ut vad som kan vara triggern. För säkerhets skull blir det en back-up i fickan på nästa helgs randorunda.

Garmin Edge 810
Ännu 1 uppdatering på g, den förra gjorde 810:an "sunkig" enligt ngn i 520-tråden.
Jag har inte upptäckt ngt konstigt ännu men undrar om ngn testat denna nya uppdatering ännu?

Fast när jag kollar så verkar senaste vara från april. Men garmin connect säger att uppdatering finns.

Senaste version 5.10 utkom 13/4 2016 enligt http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6005

edit. Ser nu att jag har senaste versionen, ändå säger connect att jag ska uppgrader?

Senast ändrad:
Garmin Edge 810
NLC sa:
Kör med senaste FW men varannan gång jag kopplar ihop 810:an med mobilen får man en notifiering om att det "finns ny version att hämta". Ytterst irriterande.

Dessutom kraschar Edgen fortfarande lite nu & då i samband med navigering längs bana. Har dock inte lyckats redan ut vad som kan vara triggern. För säkerhets skull blir det en back-up i fickan på nästa helgs randorunda.
Sist jag navigerade i Frankrike i maj så fungerade det bra. Iofs körde jag bara navigering 5km innan varje CP, hade "map display- always on" resten av tiden.
Har du fortfarande samma problem?

Garmin Edge 810
nieves sa:
NLC sa:

Sist jag navigerade i Frankrike i maj så fungerade det bra. Iofs körde jag bara navigering 5km innan varje CP, hade "map display- always on" resten av tiden.
Har du fortfarande samma problem?

Japp!

Garmin Edge 810
nieves sa:
Ännu 1 uppdatering på g, den förra gjorde 810:an "sunkig" enligt ngn i 520-tråden.
Jag har inte upptäckt ngt konstigt ännu men undrar om ngn testat denna nya uppdatering ännu?

Fast när jag kollar så verkar senaste vara från april. Men garmin connect säger att uppdatering finns.

Senaste version 5.10 utkom 13/4 2016 enligt http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6005

edit. Ser nu att jag har senaste versionen, ändå säger connect att jag ska uppgrader?

Förklarade ganska uttryckligen vad som är sunkigt i den andra tråden ja. Återkommande krascher vid navigering är sjukt sunkigt.

Garmin Edge 810
Arsozath sa:
nieves sa:

Förklarade ganska uttryckligen vad som är sunkigt i den andra tråden ja. Återkommande krascher vid navigering är sjukt sunkigt.

Dum fråga ang en "dum" mjukvara.
Låter 810 bli att krascha stupalöst om man inte använder navigeringsfunktionen?

Garmin Edge 810
Enligt min erfarenhet ja, eller de krascher/hängningar jag haft på Edge810 har varit vid navigation (antingen efter bana eller tillbaks till startpunkten).

Garmin Edge 810
Arsozath sa:
nieves sa:

Sorry jag missade den då jag inte har en 820 och ställde därför frågan igen i tråden om just 810.

Garmin Edge 810
NLC sa:
Enligt min erfarenhet ja, eller de krascher/hängningar jag haft på Edge810 har varit vid navigation (antingen efter bana eller tillbaks till startpunkten).
OK ska testa på en längre rutt i helgen. Funkar det inte blir det till att skicka en ny ticket till en av dom sämsta supportavd jag haft att göra med.

Garmin Edge 810
Kan inte ladda upp dagens runda på strava. Har provat på två olika datorer med samma resultat. Kan hämta filen men på strava möts jag av detta... Laddar och laddar men händer inget mer. Någon som vet råd? Behöver jag uppdatera min garmin?

tcg.png

Garmin Edge 810
Felet är nog hos Garmin. Det går trögt att se sina rundor i Connect testade göra en "dummy"-runda och fick då in en av mina i strava

Garmin Edge 810
Jenny W sa:
Kan inte ladda upp dagens runda på strava. Har provat på två olika datorer med samma resultat. Kan hämta filen men på strava möts jag av detta... Laddar och laddar men händer inget mer. Någon som vet råd? Behöver jag uppdatera min garmin?

Nä. Något luktar fisk hos strava idag....

Garmin Edge 810
Min 810 har börjat strula. Den har de senaste tre månaderna hamnat i ett läge där den krasckar så fort den start upp.
Enda som hjälper är att göra en master reset. Som tur var funkar det att koppla upp mot datorn så jag kunde ta backup. Senast det hände var idag när jag provade att ladda den med ett delat usb-uttag från via vägguttag. Den fick då förmdligen lite mindre ström än vad den behövde, men den borde ju inte hänga sig för det. Börjar den bli skort? Eller är det mjukvaran som strular? Någon annan som upplevt samma sak?

Garmin Edge 810
Bara när jag laddat direkt från B+M usb-werk/Edelux II och det varit kallt. Det var 2015, sen dess har den levererat till 95%.
Garmin Connect i mobilen varnar för att uppdatering finns, vilket jag struntar i så länge företaget rullar ut patchar jag inte har nytta av.

När jag installerar nya kartor/rutter så hör jag det med laptopen flygplansläge efter att ha laddat ner det jag behöver. Jag är livrädd för att få samma meny/utseende som på Edge Touring, "nya 810", där man måste cykla rutten. Jag vill ha rutten på skärmen, kör jag fel så hittar jag tillbaks ändå.

Garmin Edge 810
nieves sa:
Bara när jag laddat direkt från B+M usb-werk/Edelux II och det varit kallt. Det var 2015, sen dess har den levererat till 95%.
Garmin Connect i mobilen varnar för att uppdatering finns, vilket jag struntar i så länge företaget rullar ut patchar jag inte har nytta av.

När jag installerar nya kartor/rutter så hör jag det med laptopen flygplansläge efter att ha laddat ner det jag behöver. Jag är livrädd för att få samma meny/utseende som på Edge Touring, "nya 810", där man måste cykla rutten. Jag vill ha rutten på skärmen, kör jag fel så hittar jag tillbaks ändå.

Det där beteendet känner jag inte igen, med ändrat utseende. Däremot så funkar den fortfarande like dåligt att navigera med. På 3 dagar med runt 200km om dagen så kraschade den två gånger. Första gången var det en standardkrash där den helt enkelt dog. Startade jag om den och tittade på tänkt rutt så kraschade den igen. Den dagen hade jag delat upp rutten i två delar så jag startade del två istället och lät garminenheten navigera till starten, och det gick bra. Nästa dag kraschade den igen. Den tyckte jag skulle göra en u-sväng och sen köra in på en parallell väg. Jag tänkte, äsch, rutten hittar jag senare, så jag brände rakt fram. Den dog igen :/. Lyckades starta upp rutten igen genom att stänga av den och ladda in den igen, och sen gå 200 meter genom skogen till rutten. Hade förmodligen kunnat fortsätta rakt fram.

Inte nog med att den kraschade två gånger, datan som fanns gick inte att föra över till garmin connect. Fick först laga den med en autofix genom någon extern hemsida. Och då saknades även 35 km, Detta mellan ett lunchstopp och punkten där den kraschade. Denna sträcka vet jag att displayen visade både momentana värden, puls, watt, etc samt att den räknade upp både tid och sträcka. Det är inte första gången det händer. 2015 under ett randolopp på 300km saknades sista 70. Även den gången efter ett stop.

Är jävligt less på den nu. Vad finns det för alternativ för navigering som är mindre benägen till att dö.

Garmin Edge 810
Tänkte bruka denna tråd istället för att göra en ny.

Köpt en beggad Edge 810 men den gamle ägaren har lagt in sitt namn och sitt telefonnummer. Hur fan ändrar man det?

Tillbaka
Topp