Garmin eller Wahoo Bolt?

nieves

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
HåkanC sa:
Shadyboy sa:
Någon som kört både Wahoo och Garmin och vill ge sin syn på saken kanske?
Är bästa navigering viktig för dig bör du välja en Garmin Edge 1000
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/134491

Viktigast för bra navigation är en bra display och bra kartor.
Jmf med Wahoo Elemnt Bolt (och även Edge 5nn och 8nn) har Edge 1000 MYCKET större och tydligare display.
Du har också möjlighet att ladda ned och välja mellan flera olika kartor, jag har själv fem(5) olika kartor i min Edge 1000.

Kolla själv på den här videon:

Men Garmin Edge 1000 kostar c:a 1500 SEK mer, det kanske är för mkt för dig?

/Håkan
Med alla problem som garmin har där dom lägger av mm.så tycker du att 1000-modellen fortfarande är ett bra köp?

Mina erfarenheter dom senaste 3 åren gör att jag hellre åker vilse. Men det kan också vara handhavandefel. Själv har jag en lynnig 810 som nu glappar i mini-usbkontakten vilket gör laddningen under cyklingen till ett störande moment då den bara vill stänga av sig trots att den funktionen är stoppad i systemet.

HåkanC

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
nieves sa:
Med alla problem som garmin har där dom lägger av mm.så tycker du att 1000-modellen fortfarande är ett bra köp?
En persons erfarenhet av en apparat är ju inte grund för ett generellt svar,
eller så är det just det, åtminstone på Happy.....

Men jag skulle ändå inte välja en Wahoo Elemnt Bolt om navigation var det primära användningsområdet,
kanske snarare en separat smartfån (med skyddsfodral och strömförsörjning) om det finns en tillräckligt bra app + kartor.
Att jag väljer en smartfån är ffa för displayen

Här finns en jmf av navigering med en Edge 1000 och en iPhone 5: http://www.tour-magazin.de/service/...ton--radcomputer-gegen-smartphone/a43900.html

/Håkan

mklmtb

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
HåkanC sa:
nieves sa:
En persons erfarenhet av en apparat är ju inte grund för ett generellt svar,
eller så är det just det, åtminstone på Happy.....

Men jag skulle ändå inte välja en Wahoo Elemnt Bolt om navigation var det primära användningsområdet,
kanske snarare en separat smartfån (med skyddsfodral och strömförsörjning) om det finns en tillräckligt bra app + kartor.
Att jag väljer en smartfån är ffa för displayen

Här finns en jmf av navigering med en Edge 1000 och en iPhone 5: http://www.tour-magazin.de/service/...ton--radcomputer-gegen-smartphone/a43900.html

/Håkan
När det gäller Edge 1000 och om navigering är prioriterat så känns din analys helt rätt. OSM brukar ju vara positivt men jämfört med alla kartor du kan slänga in i Edge 1000 så faller argumentet.

Gällande skärmstorlek finns Wahoo Elemnt som alternativ, mjukvaran är identisk tror jag.

nieves

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Såg nu att bolten är typ en 510 is 810 om man gör en dålig jämförelse, ber om ursäkt och sprider min okunskap i tråden om Elemnt istället :)
Klickade på köp på en sådan och ska långtesta den inför LEL, mer om det i rätt tråd.

Shadyboy

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Nu är en Bolt beställd! Baserat på diskussionerna i denna tråd kändes det som rätt val. Att vänta på Karoo känns både trist (säsongen är ju igång!) och kan även bli alldeles för dyrt, och navigation känns inte som det absolut viktigaste så jag hoppas att de funktioner som Bolt erbjuder inom just nav kommer räcka. Dyker det upp något annat på marknaden kan man ju alltid sälja Wahoon och byta. Är det någon som vet om Bolten går att koppla ihop med pulsband från Suunto. Har för mig att det är ANT. Att det sedan inte går att ladda in data i samma flöde (dvs Suuntos app) får man ju leva med. Alternativt så börjar man synka mot Strava till 100%. Har ett konto men har aldrig riktigt snöat in på det, vilket det kanske blir ändring på i och med denna nya leksak på styret! :)

cykloton

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Står i samma val jag själv, och undrar nu vilken man ska välja. Fast för mig står det mellan garmin 520 plus och wahoo bolt. Hörde om att bolten var buggig vid skogskörning för ett tag sedan, är det så fortfarande? Tack för input.

Jensen

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
cykloton sa:
Står i samma val jag själv, och undrar nu vilken man ska välja. Fast för mig står det mellan garmin 520 plus och wahoo bolt. Hörde om att bolten var buggig vid skogskörning för ett tag sedan, är det så fortfarande? Tack för input.
Det är vissa som upplevt det. Samtidigt som jag med många inte haft nå problem alls med bolt i skogen. Så det är ju inte så att det var nån buggig mjukvara. Däremot har de gjort saker i mjukvaran som sina göra precisionen bättre

Kema

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Jag använder Edge 520 som jag sen synkar mot Strava. Trots att jag testat olika inställningar för gps så "kör jag ibland inte samma segment" som de jag är ute med trots att vi ligger några meter från varandra.
Börjar bli riktigt irriterande. Så pass att jag sneglar på Bolt, Hammerhead eller nån Lezyne.
Har även vid flertalet tillfällen varit ute i vattnet o cyklar när jag cyklat längs strandkanten oxå. Så att Garmin ger bra täckning i skogen kan jag inte skriva under pä

Blomman69

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Hej, går det att följa en slinga i skogen på bolten utan att hålla på och mickla med att skapa turn-by-turn på ridewithgps el kamoot? Jag menar bara dra in en rutt från t ex strava och följa linjen?

Steel is Real

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Blomman69 sa:
Hej, går det att följa en slinga i skogen på bolten utan att hålla på och mickla med att skapa turn-by-turn på ridewithgps el kamoot? Jag menar bara dra in en rutt från t ex strava och följa linjen?
Nej, du ser bara en karta med var du är och inte var du ska. Gäller iaf de rundor som du har lagt in i my routes på ridewithgps. Och för att få turn by turn måste man ha betalversionen på rwgps om man tankar ner en redan befintlig rutt. Men om man själv skapar en ny rutt i rwgps så får man turn by turn även i gratisversionen.

Komoot har jag inte testat (men är nyfiken på den) och inte heller att tanka över rundor från Strava till Bolten, men där har jag läst att man måste ha betalversionen också i Strava för att det skall lira?. Men nån annan kanske vet?

mklmtb

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Blomman69 sa:
Ja, det funkar. Det blir endast en linje som sagt, men ger dig en hint om vart du ska på de sträckor där stigen försvunnit eller svår att se. Den sykar dina strava rutter automagiskt.

Pinnen303

Ny medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Kapar tråden lite. Är Garmin edge 520 värd att skaffa? Jag är ute efter att kunna ladda ner färdiga rutter att kunna följa och få visat hur man ska köra och ladda upp till Strava om man bara kör utan förinlagd rutt. Jag är ute efter något lite billigare än de senaste värstingarna .

Bengt-re

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Pinnen303 sa:
Kapar tråden lite. Är Garmin edge 520 värd att skaffa? Jag är ute efter att kunna ladda ner färdiga rutter att kunna följa och få visat hur man ska köra och ladda upp till Strava om man bara kör utan förinlagd rutt. Jag är ute efter något lite billigare än de senaste värstingarna .
Största problemet är att den är knölig att zooma med och att minnet är begränsat. Annars en bra enhet med tydlig skärm.

Bengt-re

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Pinnen303 sa:
Ja, det är ju ett klart minus. Men i övrigt, klarar den det jag är ute efter? Ska jag tänka på något annat sätt?
Jag använde hellre min gamla edge 800 än 520 när jag skulle navigera. Klart att det går med 520, men det är irriterande just med få knappar och ingen Touch när man håller på med kartor.

Bilagor

Raggamuffin

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Min 810 börjar kännas lite gammal och funderar på att prova något annat. Blicken har gått lite mot wahoo, vilken ska man sikta på som motsvarar 810? Har det hänt något på strava route-fronten? Fortfarande ridewithgps som gäller?
Jag kör 90% av alla mina rundor med navigering och förutbestämd rutt så det är väl den viktigaste funktionen att det är smidigt. Karta räcker dock, inget sväng här skit man måste klicka bort på garmin hela tiden.
Förutsätter att en enhet med det fixar fart, effekt, puls och kadens.

Polar verkar inte alls lika hett imho? Och Karoo, nja..

Blomman69

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Hej, efter mycket läsning av recensioner och på forum, samt ha hållit olika enheter i handen valde jag Garmin Edge Explore.

Lägre pris än 520+, samma som för Wahoo Elemnt Bolt. Större än 520,mindre än 1030.

Den har touchskörm som funkar bra, är smidig att flytta runt i kartan på, ger sväng-för-sväng navigation utan att hålla på med Ride GPS.

Du kan ha appar som Trailforks, Komoot, Strava, Wikiloc på den och bara ladda ner de rutter du har sparade hos dessa till enheten.

Men du kan enkelt navigera till både adresser och PoI direkt på enheten, liksom att skapa rutter direkt från enheten baserat på statistik om hur andra cyklat.

Jag är nöjd hittills.

Det man får offra är barimetrisk höjdmätare, strava live segments, kraftmätare.

Men enkelt att ansluta pulsband, fart och kadenssensor, samt att synka till Strava efteråt.

Kolla gärna video hos DC rainmaker

Blomman69

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Köpte en Bolt till bra pris under en kampanj 12 mars, men eftersom jag nu bestämt mig för Garmin Edge Explore så skickas den tillbaka till Komplett i helgen. Han ju aldrig öppna den som tur var. Finns i Tyresö för 1999 kr till lördag.

Blomman69

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
RobbeS sa:
Är Bolten kompatibel med Garmin Connect?
Funkar det inte att få in datan från Bolten i Garmin Connect om man ser till att Bolten sparar till Strava och sen kopplar ihop Strava och Garmin Connect via https://tapiriik.com
?
När jag köpte min garmin klocka fick jag automatiskt fem år av data från Endomondo och Strava rakt in i Garmin Connect tack vare tapiriik :)

JockeS

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Orkar inte läsa igenom allt...
Som Garmin-användare sedan ett par år tillbaka, vad händer med all min cykeldata i Garmin Connect om jag går över till Wahoo?
Ligger det kvar o samlar damm föreviga och all min nya data hamnar på någon annan sida? Finns det någon motsvarighet till Garmin Connect när man har Wahoo Elemnt?

Skulle vilja kunna fortsätta använda Garmin Connect då jag kör mkt med min Fenix 3a när jag pendlar t ex.

Spacekitty

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Om du står ut med att skicka upp allt manuellt från din Wahoo Elemnt till Garmin Connect, då går det bra att samla allt där. Wahoo har ingen egen tjänst, men du kan synka automatiskt med massor av andra sidor (som inte är Garmin).

Raggamuffin

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Min Edge 810 börjar bli lite väl kass, inte för jag förstår hur den kan få sämre gps-signal idag än den fick förr men nu missar den massor med segment och det ser allmänt hackigt ut.

Bestämde mig för en Wahoo element bolt, men längst ner på
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=217189;menu=1000,5,144,13;mid[520]=1

så står det "Important Note: Wahoo Fitness ELEMNT bike computers are not compatible to Huawei devices."
Vilket jag såklart har otur att använda. Vad är problemet? Finns det någon work around eller vad är det som jag tappar?

McAdam

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Inte för att jag vet säkert. men tror du inte det har med den senaste tidens storm kring Huawei att göra? Trump har väl mer eller mindre förbjudit amerikanska företag att samarbeta med Huawei.

Från https://www.nyteknik.se/digitalisering/lista-har-ar-tech-bolagen-som-ratar-huawei-6959744

"Efter förra veckans dramatiska beslut från USA:s president Donald Trump om att utlysa ett nationellt it-nödläge, har beskeden om stoppade Huawei-samarbeten kommit slag i slag. Bland de första bolagen att ta sin hand från den kinesiska telekomjätten var Google och chiptillverkarna Qualcomm, Intel och Broadcom."

rddevil80

Ny medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
För information till er som funderar på en Wahoo Bolt och som ska använda Strava Live segment till MTB så fungerar det inte att synka segment som har negativ lutning. Jag upptäckte detta då jag precis köpt en så jag bytte den mot en Garmin Edge 130 där det fungerar kanon!

Synd på en annars mycket bra cykeldator/GPS.

// Tony

jooks

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
rddevil80 sa:
För information till er som funderar på en Wahoo Bolt och som ska använda Strava Live segment till MTB så fungerar det inte att synka segment som har negativ lutning. Jag upptäckte detta då jag precis köpt en så jag bytte den mot en Garmin Edge 130 där det fungerar kanon!

// Tony
Konstigt. Jag använder strava live segments ofta på wahoo bolt och har aldrig upplevt några problem med detta.
Edit: använder den både till lvg och mtb

Senast ändrad:
Garmin eller Wahoo Bolt?
rddevil80 sa:

// Tony
Nej det där stämmer inte.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
McAdam sa:
Inte för att jag vet säkert. men tror du inte det har med den senaste tidens storm kring Huawei att göra? Trump har väl mer eller mindre förbjudit amerikanska företag att samarbeta med Huawei.

Från https://www.nyteknik.se/digitalisering/lista-har-ar-tech-bolagen-som-ratar-huawei-6959744

"Efter förra veckans dramatiska beslut från USA:s president Donald Trump om att utlysa ett nationellt it-nödläge, har beskeden om stoppade Huawei-samarbeten kommit slag i slag. Bland de första bolagen att ta sin hand från den kinesiska telekomjätten var Google och chiptillverkarna Qualcomm, Intel och Broadcom."
Så kan det klart vara, om inte nu så kanske i förlängningen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Cannondale jekyl 1000 sa:
rddevil80 sa:

// Tony
Det verkar stämma. https://wahoofitness.yonyx.com/y/co...=02744d50-8ba2-11e9-8179-4201c0a8014d&lang=en

*Note: Segments with an average grade lower than -.25% are no longer supported by Strava due to safety concerns. Downhill and similarly steep descending segments will not be synced.

EUNE

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Raggamuffin sa:
så står det "Important Note: Wahoo Fitness ELEMNT bike computers are not compatible to Huawei devices."
Vilket jag såklart har otur att använda. Vad är problemet? Finns det någon work around eller vad är det som jag tappar?

Jag kopplade min Elemnt Bolt mot min Huawei senast i lördags, möjligt att det blir ändring på det framöver.

rddevil80

Ny medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
jooks sa:
rddevil80 sa:

// Tony
Konstigt. Jag använder strava live segments ofta på wahoo bolt och har aldrig upplevt några problem med detta.
Testa att synka ett Live Segment med lutning på mindre än -0.25%. Enligt Wahoo support stödjer inte Strava utförsfokuserade segment längre. Men det funkar på Garmin.

rddevil80

Ny medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Cannondale jekyl 1000 sa:
rddevil80 sa:

// Tony
Jo, det stämmer. Har ju testat själv.

Läs: https://wahoofitness.yonyx.com/y/co...=02744d50-8ba2-11e9-8179-4201c0a8014d&lang=en

jooks

Medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
rddevil80 sa:
jooks sa:
rddevil80 sa:

// Tony
Testa att synka ett Live Segment med lutning på mindre än -0.25%. Enligt Wahoo support stödjer inte Strava utförsfokuserade segment längre. Men det funkar på Garmin.
Men om det är Strava som inte längre stödjer det så borde det väl inte funka på andra märken heller?

Det har ju funkat på Bolt men kan inte säga säkert när det funkade senast (har mest cyklat segment uppför på sistone:))

rddevil80

Ny medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
jooks sa:
rddevil80 sa:
jooks sa:
rddevil80 sa:

// Tony
Men om det är Strava som inte längre stödjer det så borde det väl inte funka på andra märken heller?

Det har ju funkat på Bolt men kan inte säga säkert när det funkade senast (har mest cyklat segment uppför på sistone:))
Så trodde jag också att det var. Kanske skiter Garmin i vad Strava säger eller så är det bara en rekommendation från Strava. O vilket fall som helst så funkar det med Garmin produkter men inte med Wahoo med uppdaterad programvara. Kanske försvinner det så småningom med Garmin också..

rddevil80

Ny medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Raggamuffin sa:
Inte för jag har tid att kika på live segments ner för Getrappet iof.
De kommer väl i strava sen?
Nu är det väl inte så att man kollar på Strava Live under tiden man kör ett segment men det kan ju vara trevligt att få en hint om när ett segment finns i närheten och startar och se hur det gick då man "gick i mål".

//T

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer