Garmin eller Wahoo Bolt?

Shadyboy

Aktiv medlem
Garmin eller Wahoo Bolt?
Har mestadels kört MTB genom åren men har även kört lite landsväg samt CX. Nu äntligen en gravelbike inhandlats och plötslig är jag sugen på en cykeldator med lite navigation. Vad ska man satsa på och varför? Har tittat på Garmins modeller samt Wahoo och har svårt att veta vad jag skulle bli mest nöjd med. Några önskemål:

Navigation - gärna möjligheten att få förslag på rutter samt ruttplanera själv + "hitta tillbaka till start" för de där äventyrliga turerna då man bara styr in på den väg/grusväg man råkar på
Bra koppling till mobilen - meddelanden och inkommande samtal ska gå att se/läsa på ett vettigt sätt
Vettig batteritid
Enkel att konfigurera (mest intresserad av hastighet, distans, puls osv, men har inget intresse av kadens eller watt)
Gärna touchskärm OM den är bra. Är den sisådär så vill jag INTE ha touch istället. :)
Möjlighet att använda Suunto pulsband kanske?
Vettig app alternativt webbgränssnitt för att titta på turerna man gjort.

Någon som kört både Wahoo och Garmin och vill ge sin syn på saken kanske?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Jag stod i valet och kvalet mellan garmin 520 och Wahoo Bolt, valet föll på Wahoo Bolt. Jag valde den efter läst recensioner här och andra sidor, då Wahoo verkar krångla mindre och fick den till bra pris hos Outnorth.se

Garmin eller Wahoo Bolt?
Köpte precis en Wahoo Elemnt Bolt, hunnit med två rundor med den. Vad jag förstått av de recensioner jag läst är den bättre än Garmin Edge 520 på i stort sett allt utom just kartor och navigering. Är det viktigt så kanske en Garmin är mer rätt.

Det jag har att jämföra mot är en Garmin Edge 500 som jag hade innan. Där vinner Elemnt Bolt på alla punkter, men det är kanske inte så konstigt.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Verkar som att Wahoo's goda rykte är välförtjänt mao. Just vad gäller navigering vet jag ärligt talat inte vad man kan begära/önska. Hade varit kul om navigatorn hade haft koll på grusvägar och löparspår och kunde använda även de för att sätta ihop rolliga rundor. Är de rutter som man kan planera med Wahoo resp. Garmin endast asfalt? Någon som vet?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Shadyboy sa:
Hade varit kul om navigatorn hade haft koll på grusvägar och löparspår och kunde använda även de för att sätta ihop rolliga rundor.
Det beror på kartan du använder, inte vilket namn det står på "apparaten" du har på styret.
Bäst tycker jag att det blir om man planerar rutten i datorn och sedan laddar ned den i "apparaten".
Lättast att följa tycker jag att det blir med en stor och högupplöst display.

/Håkan

Garmin eller Wahoo Bolt?
HåkanC sa:
Shadyboy sa:
Hade varit kul om navigatorn hade haft koll på grusvägar och löparspår och kunde använda även de för att sätta ihop rolliga rundor.
Det beror på kartan du använder, inte vilket namn det står på "apparaten" du har på styret.
Bäst tycker jag att det blir om man planerar rutten i datorn och sedan laddar ned den i "apparaten".
Lättast att följa tycker jag att det blir med en stor och högupplöst display.

/Håkan

Aah... finns det något sätt att se vilken karta enheten använder? Och finns det möjlighet att byta ut kartan i den till en bättre tro?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Gick från Garmin 500, till Garmin 820 och nu Whaoo Bolt. Jag tycker kartorna fungerar bra i Whaoo Bolt, testade första gången idag. Vad jag förstått så är den även mycket batterisnålare i just kartläget jämfört med Garmin. Tycker även skärmen på Bolt är grymt mycket tydligare än alla nyare Garmin som har någon sorts reflekterande yta.

Angående touch på Garmin så är det ett skämt. Ja även de nyare med senaste firmware, tänk första telefonerna tidigt 2000-tal.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Tack alla för bra kommentarer och tankar. Känns helt klart som att det lutar åt en Wahoo. Ska försöka hitta en i verkligheten att titta på innan jag beställer bara. Tack igen!

Garmin eller Wahoo Bolt?
Det jag gillar nu efter använt min Bolt är knapparna, enkelt och funktionellt. Sen kan man skicka en länk om någon vill följa en live, då behöver din telefon vara med och blåtand igång. Bor i Karlstad om du vill kika på en.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Har också bytt från en Garmin (800) till en Bolt och är väldigt nöjd över bytet. Lätt att styra allting via telefonen istället för att fippla med en kass touchskärm och då var ändå Garmin 800 rätt OK i den aspekten. Bra användarupplevelse på funktioner, bra integrationer mot andra tjänster (testar just nu bestbikesplit) och tydlig display som funkar bra i soljus. Navigationen är bra ändå. Går att routa om direkt i telefonen.

Nackdelen är att du är så beroende av telefonen för att göra ändringar och att Garmins Lap Summary saknas. Går att bygga egen page med last lap power osv men jag saknar att få upp lap number och avg power för fler än två laps. Absolut inget enheten faller på utan mer något på önskelistan för kommande mjukvaruuppdateringar. Jag har alltid med mig telefonen så den punkten faller bort för min del :)

Garmin eller Wahoo Bolt?
Värt att notera är att Wahoo hela tiden kommer med nya funktioner för befintliga enheter. Inte bara buggfixar så som oftast ä fallet hos garmin (upplevde dessutom på garmin att varje buggfix de släppte nästan skapade mer problem). Så som navigationen, turn by turn, fanns vad jag förstått inte på Elemnt när den kom för drygt år sen. Har kommit senare. Alltså kan man vänta sig nya funktioner framöver med. Om jag får gissa. Tex frågat dem om att ha olika cykel profiler, svaret är att det är upplagt som ett önskemål mot utvecklarna av mjukvaran. Sen om det kommer vet man ju aldrig. Men i alla fall ett svar.

Grymt nöjd med min bolt. Svartvit display ja, men det gör den å andra sidan grymt tydlig, speciellt i solljus där ja tycker garmin haltar. O garmins färgskärm känns rätt blek i färger i solljus. Saknar absolut inte touch. Snarare tvärt om. Touchen på garmin är sådär och med så liten skärm blir det extra pilligt. Att wahoon ställs in via mobilen, grymt mycket lättare o smidigare. Visst gör det lite svårare om man står ute i skogen, men hur ofta vill man ändra något stort där. Tycker att fördelarna väger upp nackdelarna rätt lätt på den punkten. Man lägger ju in rutter på Wahoo med tjänsten ridewithgps. Så kolla den innan köp o se vad du tycker. Även värt att notera att Wahoon tar både bluetooth och ant+. Så lär ta de flesta sensorerna oavsett märke. Vet inte hur det är me garmin men tror bara att det är de absolut senaste som kan ta bluetooth sensorer, även om äldre enheter har bluetooth så inte rätt sort på dem. Oerhört lätt att synca sensorer på Wahoon. Just ja, sjukt snabb sync mot nätet när man kliver innanför dörren o den känner igen ens wi-fi.

Senast ändrad:
Garmin eller Wahoo Bolt?
Bytte nyligen själv från en Edge 520 till en Elemnt Bolt och är helnöjd.

Positivt:
- Bättre Strava segment integration, viktigt för mig då jag gillar att jaga tider på LVG. Klarar att visa överlappande segment och kan köra mot mitt PR
- Kartan och datasidorna att det är så lätt att zooma in/ut . behöver inte fippla med massa menyer eller knappar
- Grymma kopplingen till deras iOS/Android App för inställningar och att snabbt kunna skicka ner en rutt (ta mig hem exempelvis, funkar kalas)
- De små dioderna i toppen - använder det för mina pulszoner för att snabbt se hur jag ligger till på långa träningar eller på lopp (senast Ränneslätt igår)
- Ultrakvickt att få ner Strava routes då de synkas. Hela gränssnittet från installationen är kanon, speciellt jfr Garmin.

Negativt
- Navigeringen, måste gå via ridewithgps för att få turn-by-turn, med edge funkade det med strava routes.
- Inget stöd för allt fluff som Garmins Radar, Lampor med mera om man är inne på det
- Skärmen för visning av kartor, det funkar helt okej men det var tydligare i Edge 520 med färgskärmen

Angående kartor, vet faktiskt inte var de kommer från, men funkar kanon hittills. De har kände till varenda grusväg uppe i Eksjötrakten i helgen.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Jepp!

"The Wahoo ELEMNT includes the ability to display maps, routes, and even where your friends are currently riding. The mapping uses OpenStreetMap (OSM), and the unit comes pre-loaded with the entire world."

Garmin eller Wahoo Bolt?
Johan A sa:
mklmtb sa:
- Navigeringen, måste gå via ridewithgps för att få turn-by-turn, med edge funkade det med strava routes.

Hur får man in rundan in i sin Bolt sen? Säkert jätteenkelt att leta upp men du verkar ha gjort det så jag tänkte ta en fuling och fråga.

Faktiskt inte :) Jag har dock reggat mig på RidewithGPS och ska prova i veckan.

I Wahoo Elemnt app:en finns RidewithGPS som "Linked accounts", om jag läst rätt så suger app:en ner dina routes från dessa automagiskt. Jag har för tillfället endast kopplat Elemnt till Strava och alla mina rutter från Strava dyker fint upp i enheten och app:en.

Utöver Strava och RideWithGPS finns TrainingPeaks, Today's Plan, SportTracks, MapMyFitness, Dropbox, BestBikeSplit samt Komoot.

Senast ändrad:
Garmin eller Wahoo Bolt?
Här verkar finnas en del erfarenhet. Så kapar tråden lite, hoppas ok.
Jag är i cykeldatorköpartagen. Har en Edge 800 nu. Tycker själva cykeldatordelen funkar helt ok, även om vissa saker kunnat vara smidigare. Men navigeringsdelen tycker jag är väldigt primitiv och mer av typen nödnavigering.

På min cykelsemester förra året så använde jag mobilen, la upp rutt direkt i Google Maps, och använde Googles navigering. Den funkade mycket bra, har "automatisk" next turn, p.s.s. som bilnavigator, använde mest "3D"-läget. Var dock lite problem ibland med att den gick offline, och ibland var det väldigt svårt att kicka igång den.

Min fråga är, hur är navigatordelen på Garmin 1000 (alt 820) jämfört med Wahoo, om det nu finns någon jämförbar? Och jämfört med navigering i Google Maps om någon provat det?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Behöver man inte karta är den säkert jättebra. Oavsett om jag kör lvg eller mtb så är det trevligt med en bra karta så man kan planera sin körning on the fly. Jag har gått igenom ett par av föregångaren, RFLKT+ och de var helt usla stabilitetsmässigt. Men denna tycks ju fungera.

Garmin eller Wahoo Bolt?
me.I.am sa:
Jag är i cykeldatorköpartagen. Har en Edge 800 nu. Tycker själva cykeldatordelen funkar helt ok, även om vissa saker kunnat vara smidigare. Men navigeringsdelen tycker jag är väldigt primitiv och mer av typen nödnavigering.

På min cykelsemester förra året så använde jag mobilen, la upp rutt direkt i Google Maps, och använde Googles navigering. Den funkade mycket bra, har "automatisk" next turn, p.s.s. som bilnavigator, använde mest "3D"-läget. Var dock lite problem ibland med att den gick offline, och ibland var det väldigt svårt att kicka igång den.

Min fråga är, hur är navigatordelen på Garmin 1000 (alt 820) jämfört med Wahoo, om det nu finns någon jämförbar? Och jämfört med navigering i Google Maps om någon provat det?
Natt och dag, wahoo ju inte visa en karta alls. I en Edge 1000 kan du tex säga, kör en 100km runda så ger den förslag.
I Edgen kan man planera en rutt direkt eller via telefon eller dator, använda olika kartdata såsom friluftskartan, open streetmap, city navigator etc etc. Med samma kartadata som i din edge 800 är den i princip lika, fast bättre skärm och möjlighet att skicka rutter från telefonen direkt. Men så mycket bättre är det nog ingen annan som gör.

Senast ändrad:
Garmin eller Wahoo Bolt?
Ingen kartvisning? Då går den fetbort för mig. Jag cyklar med karta uppe, rutten projicerad, 100-300m zoom läge. Ingen navigeringshjälp, kollar bara att jag cyklar på rutten.
Är det då meningslöst att köpa en Wahoo, monokromt kanske inte rutten syns alls?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Jag år grymt nöjd med min 520. Dels lägger jag in nya rutter hemma på den bärbara med Garmin Connect, hur smidigt som helst. Eller som för några veckor sedan, då jag följde med ett gäng på en runda jag inte har testat innan, kom hem och kunde spara den som en ny rutt.
Turn-by-turn, kanon för mig med otroligt dåligt lokalsinne. Jag har bara sett tester med Bolt, men det verkar vara en bra enhet också. Kanske går den bort för mig med monokrom skärm. Den enhet som ser mest intressant ut just nu är Hammerhead Karoo.

Garmin eller Wahoo Bolt?
kave sa:
me.I.am sa:

Natt och dag, wahoo ju inte visa en karta alls. I en Edge 1000 kan du tex säga, kör en 100km runda så ger den förslag.
I Edgen kan man planera en rutt direkt eller via telefon eller dator, använda olika kartdata såsom friluftskartan, open streetmap, city navigator etc etc. Med samma kartadata som i din edge 800 är den i princip lika, fast bättre skärm och möjlighet att skicka rutter från telefonen direkt. Men så mycket bättre är det nog ingen annan som gör.

Den har väl visst det kartvisning. Visserligen monokrom eftersom skärmen är det, men en karta är det ändå. http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.c...0---2-1489515680457-1h2vpw1e6fplu-630-354.jpg
Frågan är om inte Wahoos kartbild är tydligare, iaf i bebyggelse.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Wahoo Bolt har ett kartläge där du kan navigera. Jag har inte satt migbin än hur jag gör rutter och följjer dem, men det finns säkert svar hos mr Google. Det tänker jag använda när jag ska lära mig det.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Man måste ju bara älska Happyride! En evig källa till visdom! Googlade även på Hammerhead Karoo och den verkade ju grym även den. Någon som vet när den släpps och ev prislapp?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Garmin eller Wahoo Bolt?
kave sa:
me.I.am sa:

Märkligt. Min Wahoo bolt visar en karta. Så vad menar du? Under själva navigeringen?

Garmin eller Wahoo Bolt?
nieves sa:
Ingen kartvisning? Då går den fetbort för mig. Jag cyklar med karta uppe, rutten projicerad, 100-300m zoom läge. Ingen navigeringshjälp, kollar bara att jag cyklar på rutten.
Är det då meningslöst att köpa en Wahoo, monokromt kanske inte rutten syns alls?

Givetvis har den kartvisning och det är enklare än med Edge att lägga in rutter, då du inte är begränsad till Garmin Connect för att automagiskt synka över rutterna och därmed slippa ansluta till dator och kopiera över filer till Garmin\NewFiles-biblioteket. Elemnt'en har även OSM så att du själv slipper modda basemap:en manuellt (medföljande kartorna till 520:n är värdelösa imho, vet att de är bättre i 1000).

Däremot tyckte jag skärmen i Edge 520:n gav en tydligare bild när jag ville kolla var jag var. Att följa en rutt funkar lika bra, ingen av enheterna kan däremot rutta om dig automatiskt om du lämnar banan, iaf vad jag känner till.

Garmin eller Wahoo Bolt?
mklmtb sa:
I Wahoo Elemnt app:en finns RidewithGPS som "Linked accounts", om jag läst rätt så suger app:en ner dina routes från dessa automagiskt. Jag har för tillfället endast kopplat Elemnt till Strava och alla mina rutter från Strava dyker fint upp i enheten och app:en.

Då kan jag meddela att det funkade löjligt bra. Gjorde som du skrev och kopplade ihop de två, gjorde en testrunda i ridewithgps och sparade den. Gick direkt in i enheten och visst fanns rundan där helt "automatiskt".
Efter att ha använt Garmin i typ tio år känns det som så känns det här som nutid och inte dåtid. Har dock inte använt min ute än så jag ska väl inte säga för mycket... :o)

Garmin eller Wahoo Bolt?
mklmtb sa:
nieves sa:

Givetvis har den kartvisning och det är enklare än med Edge att lägga in rutter, då du inte är begränsad till Garmin Connect för att automagiskt synka över rutterna och därmed slippa ansluta till dator och kopiera över filer till Garmin\NewFiles-biblioteket. Elemnt'en har även OSM så att du själv slipper modda basemap:en manuellt (medföljande kartorna till 520:n är värdelösa imho, vet att de är bättre i 1000).

Däremot tyckte jag skärmen i Edge 520:n gav en tydligare bild när jag ville kolla var jag var. Att följa en rutt funkar lika bra, ingen av enheterna kan däremot rutta om dig automatiskt om du lämnar banan, iaf vad jag känner till.
Tack för det svaret! Omräkning av rutt behövs aldrig i mitt fall, zoomar bara ut kör tillbaka in på spåret/rutten.
Jag ska se om jag får tag i någon som har en så att jag själv kan se hur rutt och karta ser ut på displayen irl, bilder på nätet är ofta bra men speglar inte verkligheten.

Nattcykling, stark sol mm påverkar ofta det visuella ffa när man ska cykla genom större städer för första gången.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Strakka sa:
Shadyboy sa:
Man måste ju bara älska Happyride! En evig källa till visdom! Googlade även på Hammerhead Karoo och den verkade ju grym även den. Någon som vet när den släpps och ev prislapp?

Ja den verkar vara något nytt, kan vara värt att vänta på den. DC Rainmaker fick ju känna på den och han verkar vara imponerad:
https://www.dcrainmaker.com/2017/05/hammerhead-karoo-gps-bike-computer.html
10 timmar batteritid är ju inte så mycket.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Henrik_E sa:
Strakka sa:
Shadyboy sa:

Ja den verkar vara något nytt, kan vara värt att vänta på den. DC Rainmaker fick ju känna på den och han verkar vara imponerad:
https://www.dcrainmaker.com/2017/05/hammerhead-karoo-gps-bike-computer.html
10 timmar batteritid är ju inte så mycket.

Koppla in Powerbank vid de få tillfällen man cyklar så länge?

Garmin eller Wahoo Bolt?
Senast ändrad:
Garmin eller Wahoo Bolt?
Jag kör med Garmin edge 1000 där jag har lagt in route course appen. I mobilen har jag Dynamic watch där jag kan skapa redigera turer från garmin connnect ,importera rutter från gpsies och strava. Har inte behövs synka mot dator någongång.

Garmin eller Wahoo Bolt?
anderski sa:
Hm, blir nog en bolt nu!
skärmen på min edge 500 dog härom veckan, när jag tappade den, men gps:en funkar.
Är rätt trött på garmin träsket då.
Hur är wahoos pulsband & kadens givare ?
Jag kan väl iofs använda garmins kadens givare kanske ?
Finns det andra pulsband som är bättre än wahoo ?
Här finns info on bug fixat & nya funktioner, då:
https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/115000410550-ELEMNT-Bolt-Software-Updates

Funkar me garmin sensorer om du så vill men har deras värre band o gillar det. Smidigt att det funkar mot mobilen me

Garmin eller Wahoo Bolt?
nieves sa:
mklmtb sa:
nieves sa:

Tack för det svaret! Omräkning av rutt behövs aldrig i mitt fall, zoomar bara ut kör tillbaka in på spåret/rutten.
Jag ska se om jag får tag i någon som har en så att jag själv kan se hur rutt och karta ser ut på displayen irl, bilder på nätet är ofta bra men speglar inte verkligheten.

Nattcykling, stark sol mm påverkar ofta det visuella ffa när man ska cykla genom större städer för första gången.

Kollat youtube? Wahoo använder ju även dioderna för att indikera höger eller vänster i nästa kurva

Garmin eller Wahoo Bolt?
Ok, men då ska man kanske köpa pulsband separat i så fall och inte "bundle" ?
Mitt pulsband sjunger på sista versen, så jag behöver ett nytt då.

Garmin eller Wahoo Bolt?
anderski sa:
Ok, men då ska man kanske köpa pulsband separat i så fall och inte "bundle" ?
Mitt pulsband sjunger på sista versen, så jag behöver ett nytt då.

Deras i bundle kan ju me kopplas till telefon tror jag. Bluetooth på båda. Jag tog dock tickrx då den kan spara på bandet om man tränar utan enheten. O kan i alla fall mot mobilen vibrera på kilometer om man springer o nytt varv genom att klappa på den om man ska tro dcrainmaker

Garmin eller Wahoo Bolt?
mklmtb sa:
nieves sa:

Fel av mig, kikade på Wahoos hemsida och hittade ingen som helst avbild med karta eller att det stod med bland funktionerna. Dock kan man inte lägga in andra kartor typ friluftskartan som ju i sverige är rejält mycket bättre än openstreetmap.
Vad gäller att lägga in rutter/spår via mobil så går det hur enkelt som helst med appen RouteCourse http://dynamic.watch till Garmin Edge 520/820 eller 1000.

Garmin eller Wahoo Bolt?
Shadyboy sa:
Någon som kört både Wahoo och Garmin och vill ge sin syn på saken kanske?
Är bästa navigering viktig för dig bör du välja en Garmin Edge 1000
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/134491

Viktigast för bra navigation är en bra display och bra kartor.
Jmf med Wahoo Elemnt Bolt (och även Edge 5nn och 8nn) har Edge 1000 MYCKET större och tydligare display.
Du har också möjlighet att ladda ned och välja mellan flera olika kartor, jag har själv fem(5) olika kartor i min Edge 1000.

Kolla själv på den här videon:

Men Garmin Edge 1000 kostar c:a 1500 SEK mer, det kanske är för mkt för dig?

/Håkan

Tillbaka
Topp