Garmin Fenix 5 plus.

RobbeS

Ny medlem
Garmin Fenix 5 plus.
Funderar på att byta bort min Apple Watch 2 då jag inte är speciellt nöjd med den som träningsklocka. Tittar just nu på Fenix 5 plus som har det mesta inklusive musikspelare som funkar med Spotify. Ni som har en sådan får gärna komma med ett litet utlåtande.
Har också funderat på Fenix 5X plus men tycker väl att 51 mm boett är lite att ta i.

Garmin Fenix 5 plus.
Vad för funktioner mer specifikt är du ute efter?

Jag har en Tactix Charlie (Fenix 5 med lite andra funktioner och gjord bl a i Titan) med 51 mm boett och mina handleder är ca 22 cm i omkrets, kan tycka att har man mindre än så så kanske man ska titta på en mindre boett.

Garmin Fenix 5 plus.
Plush sa:
Vad för funktioner mer specifikt är du ute efter?

Jag har en Tactix Charlie (Fenix 5 med lite andra funktioner och gjord bl a i Titan) med 51 mm boett och mina handleder är ca 22 cm i omkrets, kan tycka att har man mindre än så så kanske man ska titta på en mindre boett.

Fast tactix är välm stor som en 5x? Dvs lite större än vanliga 5 och 5 plus.

Garmin Fenix 5 plus.
Vill ha både effektmätare och musikspelare kompatibel med Spotify. Tyvärr måste man då upp til Fenix Plus. Tactix Charlie var läcker men den verkar sakna musikspelare och vara mer anpassad för friluftsliv och militärt bruk.
Varför jag tittar på just Garmin är för att deras klockor är kompatibla med Garmins GPS:er med hundpejl. Då jag använder en sådan på jobbet är det smutt att kunna följa hunden direkt i klockan istället för att behöva gå omkring med en GPS i handen.
Apple Wachen har funkat hyfsat men har kort batteritid. Dessutom så är knappen på höger sida så placerad att mina handskar alltid trycker in den vid cykling och jag måste stanna, ta av mig handsken och ställa tilllbaka till rätt urtavla för att se puls och andra väsentligheter. Pulsmätaren är inte heller så tillförlitlig. Apple Watchen är dessutom mer en smart watch än en sportklocka.

Garmin Fenix 5 plus.
Jag vet inte om jag kan komma med nått utlåtande direkt, men jag köpte en Fenix 5x plus igår på XXL:

https://www.xxl.se/garmin-fenix-5x-plus-sapphire-traningsklocka-med-gps-gra/p/1151776_1_style

082.jpg

Jag har inte haft nån Garmin tidigare så jag kan inte uttala mig om modellen annat än att den känns (ur)häftig, den verkligen andas kvalité och hållbarhet.

Jag kände lite på 935:an men den kändes lite plastig jämfört med fenix. (men så klart betydligt lättare och mera slimmad på armen)

5x plus är en stor klocka, den tar plats på armen och jackan/tröjan hakar i lite grann. men det är inget som stör mig.

5x plus är nog mer för hiking mm när man behöver kartor och koll på topografi mm (eller om man är en pryltönt som jag)
Jag tog den b.la för att kunna köra Spotify när jag springer.

Det ska bli skönt att ha en klocka med lite bättre batteritid än min Samsung Gear S3 Frontier

Garmin Fenix 5 plus.
Jag har haft en Fenix 5 Sapphire sedan juli 2017. Använde Apple Watch tidigare men den dog bort lite när träningstimmarna stack iväg eftersom jag ofta behövde ladda den två gånger dagligen samt att den inte pulsmätte över natten eftersom den då låg på laddning. Jag är otroligt nöjd med min Fenix MEN(!) jag skulle vilja höja ett varningens finger iaf för min modell. Den har urusel Bluetooth-mottagning. Kör jag med min 4iiii-effektmätare, Stages-vev eller Wahoo TickrX så tappar den anslutning titt som tätt. Garmin vägrar såklart erkänna att den har dålig BT-mottagning eftersom jag inte använder deras produkter, Garmins pulsband funkar bra och utan störningar. Har inte testat Garmins Vector-pedaler men det hade varit intressant att göra det och se hur BT-anslutningen hade varit.

Men annars kan jag verkligen rekommendera klockan. Den är otroligt hållbar och batteriet är grymt bra!

Garmin Fenix 5 plus.
Jag har använt min Fenix 5 plus titanium ett par-tre månader nu och måste säga att jag är väldigt nöjd.
Hade innan det en 935 och den är klart lättare och tunnare, men Fenixen känns stabilare. Vikten är inget jag märker av, har helt vant mig vid att alltid ha den på armen. Använder Fenixen på löpturer och det fungerar bra att ha med sig musiken i klockan. Väldigt smidigt att kunna ha musik på distanslöpning eller promenader utan att behöva släpa runt på en mobiltelefon. Som enda källa till pulsmätning skulle jag inte använda klockans egen mätare. Däremot funkar den bra i vardagen. Musik har jag laddat ner i klockan från min Ituneslista.

Jag har inga problem med mottagningen till effektmätaren på Monarken eller hardtailhojen.

Garmin Fenix 5 plus.
Beställde precis en Fenix 5 plus på Biketown. Dom tog Klarna och jag handlar bara från firmor som har den valmöjligheten.
Har riktigt grottat in mig i youtubevideor och tester och annat och efter mycket jämförande med både Suunto, Polar och Samsung föll valet på en Fenix. Funderade både på en Saphiremodell och en 5X plus men såg att skärmen på 5X är lika stor som på en vanlig plus trots den betydligt större storleken.
Tror jag blir nöjd. Äldsta grabben blir i alla fall nöjd över att få en Apple Watch.

Garmin Fenix 5 plus.
Främst storleken. Fenix 5S plus är 41 mm, Fenix 5 plus 47 mm och fenix 5X plus 51 mm. Mellan 5 plus och 5X är det bara boettstorleken som skiljer, skärmen är densamma.
Funktionsmässigt så mäter 5X syremättnad i blodet på nåt sätt som kan vara bra om man klättrar i berg. I övrigt är det ingen skillnad på dom förutom batteritiden som blir längre ju större storlek man väljer.

Sen finns det modeller med safirglas och en titanvariant.

Garmin Fenix 5 plus.
ozzian89 sa:
Jo jsg har ju en Fenix 5x och pulsband,
Funkar det automatiskt om jag loggar på pulsbandet och startar SWIM?

Jag repeterar. Svaret på fråga 1. Det gäller om du har en 5x plus! Det är den som Visar syremättnad i blodet.

Fråga 2.
Du kan logga puls vid simning om du har hrm swim eller tri.

Garmin Fenix 5 plus.
För att åter repetera skillnaden.

5S Plus: 41 mm.
5 Plus: 47 mm.
5X Plus: 51 mm och möjlighet att mäta syremättnad i blodet.

I övrigt är det ingen skillnad på funktioner mer än att batteritiden är längre ju större klockorna är.

Garmin Fenix 5 plus.
RobbeS sa:
Apple Wachen har funkat hyfsat men har kort batteritid. Dessutom så är knappen på höger sida så placerad att mina handskar alltid trycker in den vid cykling och jag måste stanna, ta av mig handsken och ställa tilllbaka till rätt urtavla för att se puls och andra väsentligheter. Pulsmätaren är inte heller så tillförlitlig. Apple Watchen är dessutom mer en smart watch än en sportklocka.

Lite sent, men på min Apple Watch går det alldeles utmärkt att välja vänster eller höger arm samt om knappen ska vara på höger eller vänster sida. Det hjälper dock inte för att få bättre batteritid. ?

Garmin Fenix 5 plus.
Går det att ställa pulsen på klockan så att klockan varnar om man överstiger en viss puls som man ställer själv.
Eller får man titta på urtavlan och se själv vilken puls man har som man får på vissa andra svin dyra sportklockor.

Garmin Fenix 5 plus.
Det lilla jag provat så funkar den bra. Man kan välja GPS + Glonass eller GPS + Galileo så den är väldigt exakt. Kartan är bra men skärmen är som sagt liten.

Garmin Fenix 5 plus.
sdx sa:
Går det att ställa pulsen på klockan så att klockan varnar om man överstiger en viss puls som man ställer själv.
Eller får man titta på urtavlan och se själv vilken puls man har som man får på vissa andra svin dyra sportklockor.

Man kan ladda ner appar till klockan. Det finns bl a en app som heter 'Heart alarm' som ska funka till forerunner 235 och Fenix-serien.

Köper man en klocka för 7000 spänn så kan man räkna med att det mesta funktionaliteten som man kan tänka sig går att få tag på. "Analysera din golfsving" har jag inte hunnit testa än t ex. Nu har jag inte plus-versionen utan en äldre variant iofs.

Garmin Fenix 5 plus.
bellasoda sa:
sdx sa:

Man kan ladda ner appar till klockan. Det finns bl a en app som heter 'Heart alarm' som ska funka till forerunner 235 och Fenix-serien.

Köper man en klocka för 7000 spänn så kan man räkna med att det mesta funktionaliteten som man kan tänka sig går att få tag på. "Analysera din golfsving" har jag inte hunnit testa än t ex. Nu har jag inte plus-versionen utan en äldre variant iofs.
Borde vara med i mjukvaran och att man inte behöver använda andra appar.
Appar är till för telefonen men vem vill ha telefonen med under rundan.

Senast ändrad:
Garmin Fenix 5 plus.
sdx sa:
bellasoda sa:
sdx sa:

Du får kalla det vad du vill. Om det är en funktionalitet du saknar så kan du lägga till den. Helt ärligt så är det enklare att ställa in klockan via mobilen, synka, och sen sticka ut på sin runda utan mobil.

Det är ändå ganska rimligt att all funktionalitet som går att få in inte ligger längst fram i menyerna via klockans knappar. Det blir ganska många knapptryckningar då om man måste bläddra bland alla olika sporter som finns i hela världen när man själv bara sysslar med 2 eller 3 st.

Garmin Fenix 5 plus.
sdx sa:
bellasoda sa:
sdx sa:

Det finnsvarning för puls där man bl.a kan ställa in pulszoner mm. Verkar som om man kan ställa in varning för det mesta i Fenix plusen.

Garmin Fenix 5 plus.
Klart det finns pulsvarning. ? Det fanns redan på Polars pulsklockor på 80-talet. Men om man inte gillar å geeka med att ladda ner appar och anpassa klockan, så skall man absolut inte köpa en fenix. Det är ju det som är grejjen med den klockan.

Garmin Fenix 5 plus.
Det mesta finns redan färdigt i Fenixen, när det gäller sportklockebiten i alla fall. Smartwatchfunktionerna är det däremot en del att ladda ner beroende på vad man vill ha men grunderna typ aviseringar på SMS och liknande finns redan. Den enda APP jag laddat ner är Spotify.

Efter att ha haft Fenixen i en vecka är min analys hittills denna.
Betydligt snyggare än Apple Watch. Ingen touchscreen utan rejäla knappar att trycka på. Gick dessutom lätt att lära sig var man ska trycka och hur menyerna är uppbyggda. Räkna dock med en del tryckande tills man lärt sig.
Pulsmätaren (den inbyggda) fungerar betydligt bättre än på Apple Watchen och hittills har den inte tappat pulsmätningen ens vid styrketräning då jag inte använder pulsband. Vid cykling och annan konditionsidrott använder jag alltid band.
Musiklyssning via Spotify (måste vara premium) fungerar hur fint som helst.

GPS:en är exakt då man kör GPS plus Galileo. enbart GPS funkar den som på vilken mobiltelefon som helst. Kartorna är okey men ska man ut i naturen så går det att få in fritidskartan.

Enda nackdelen jag sett är väl vissa värden från min trainer (Elite Direto). Under själva passet visar klockan exakt samma värden som Zwift. Kraft och puls är desamma. Däremot då jag kollar värdena på GC så är kraften upp mot 6000 Watt och förbrända kalorier lika högt. Detta måste jag alltså ändra manuellt i GC efter varje trainerpass. Likaså blir cyklad sträcka längre i GC än i Zwift vilket kan bero på att klockan inte registrera backar på samma sätt. Konstigt nog så brukar medelhastighet stämma överens ganska bra. Har läst i forum att detta är känt sedan en tid tillbaka och att det nu finns en beta version av Firmwaren som ska lösa detta. I övrigt har ihopparningen med Trainern funkat klockrent. Jag kör Trainer/pulsband till IPhone/Zwift med Bluetooth och Trainer/pulsband till klocka med ANT+.

En stor fördel med Fenix jämfört med Apple Watch är batteritiden. Jag kan köra träningspass varje dag i fyra-fem dar med GPS och musikspelare påslagna utan att behöva ladda. Min Apple Watch fick jag ladda varje natt även de dagar jag inte tränade. Då har min Apple Watch inte ens musikspelare.

Garmin Fenix 5 plus.
Lite OT i tråden, men eftersom jag suktar efter en Fenix 5 plus...

Jag hade en Vivosmart 3 som lade av i förtid. NetOnNet surade och sade att det inte var ett garantiärende. Jag skickade istället in den till Garmin direkt och fick en Vivosmart med vändande post. (Vivsport är en något nyare och lite mer avancerad modell än Vivosmart 3)

En sådan kundservice har ju ökat sannolikheten att jag köper in GF5+. Jag ska bara övertyga mig själv att det är värt pengarna :-)

Garmin Fenix 5 plus.
Jag återupplivar tråden och lånar den lite.

Jag sålde min Apple Watch series 4 för ett tag sedan då jag blev tokig av att behöva ladda den varje kväll.

jag vill dock fortfarande ha en träningsklocka och börjat kolla på Garmin uren nu.

är det värt att köpa en Fenix 5 sommaren 2019? eller är 5 plus så. mycket bättre att den rättfärdigar priset?

vad är egentligen skillnaden? jag har letat runder rätt mycket på bl.a. youtube men hittar väldigt få jämförelser.

Garmin Fenix 5 plus.
Du har väl säkert redan läst den men DC Rainmaker har ju en omfattande genomgång, en bit ner finns en tabell med olika features för de olika versionerna:

https://www.dcrainmaker.com/2018/06/garmin-fenix5-plus-5s-5x-in-depth-review.html

För mig var Fenix 5 för stor för att ha som vardagsklocka så för mig var det inte värt att köpa någon av dom. Valde istället FR645 som också låg lite lägre i pris. Men den saknar ju en del av det Fenix-serien har.

Garmin Fenix 5 plus.
DanielS sa:
Du har väl säkert redan läst den men DC Rainmaker har ju en omfattande genomgång, en bit ner finns en tabell med olika features för de olika versionerna:

https://www.dcrainmaker.com/2018/06/garmin-fenix5-plus-5s-5x-in-depth-review.html

För mig var Fenix 5 för stor för att ha som vardagsklocka så för mig var det inte värt att köpa någon av dom. Valde istället FR645 som också låg lite lägre i pris. Men den saknar ju en del av det Fenix-serien har.

Nej den har jag missat, ska kolla in länken, Tack.

jag har inte haft möjlighet att testa en Fenix 5 än - men generellt gillar jag mindre klockor - min Applewatch var den mindre modellen - men åt andra sidan äger jag en Casio gwg-1000 som är en gigantisk klocka, och jag tycker att den fungerar den med..

men en lägre profil är ju bara positivt. hur står sig FR645 mot Fenix vad det gäller funktioner och batteri?

Senast ändrad:
Garmin Fenix 5 plus.
Bergets sa:
men en lägre profil är ju bara positivt. hur står sig FR645 mot Fenix vad det gäller funktioner och batteri?

FR645 har lite färre funktioner och lite kortare batteritid har jag för mig. Den är inriktad på löpning. Tror det går att hitta lite om skillnader i FR645-recensionen av DC Rainmaker.

Jag använder inte smartwatch-funktionerna och då klarar batteriet över en vecka utan träning. Nu har klockan dragit 7% på ett dygn. Vid träning drar det så klart mer. Men det brukar räcka med att ladda under en timme i samband med dusch och mat efter träningen för att vara uppe på 100%.

Det är möjligt att man skulle störa sig på batteri-tiden om man använde mer av smartwatch-funktionerna så det är i så fall ett argument för en större klocka som Fenix.

Garmin Fenix 5 plus.
DanielS sa:
Bergets sa:

FR645 har lite färre funktioner och lite kortare batteritid har jag för mig. Den är inriktad på löpning. Tror det går att hitta lite om skillnader i FR645-recensionen av DC Rainmaker.

Jag använder inte smartwatch-funktionerna och då klarar batteriet över en vecka utan träning. Nu har klockan dragit 7% på ett dygn. Vid träning drar det så klart mer. Men det brukar räcka med att ladda under en timme i samband med dusch och mat efter träningen för att vara uppe på 100%.

Det är möjligt att man skulle störa sig på batteri-tiden om man använde mer av smartwatch-funktionerna så det är i så fall ett argument för en större klocka som Fenix.

ok
jag hade inte tänkt använda notifikationer och sådant trams, så där sparar man ju in en del batteri.
men 645 och Fenix 5 skiljer bara 500kr i pris - men 645 är ju ett år nyare.

men det lutar nog mot en Fenix 5 ändå, den kan jag även köpa lokalt på Netonnet och lätt använda ångerrätt vid behov.

Vad det gäller Fenix 5 Plus så har den ju rätt nyligen fyllt 1år - så det känns lite onödigt att köpa den ifall det kommer en Fenix 6 om några veckor vilket leder till en prisdumpning av den.

Fenix 5 plus (och Fenix 5?) har väll en funktion där om 2 eller fler kör samma lopp så kan man synka klockorna och se var samtliga är på kartan, har fler modeller den funktionen?

Garmin Fenix 5 plus.
Bergets sa:
DanielS sa:
Bergets sa:

ok
jag hade inte tänkt använda notifikationer och sådant trams, så där sparar man ju in en del batteri.

men det lutar nog mot en Fenix 5 ändå, den kan jag även köpa lokalt på Netonnet och lätt använda ångerrätt vid behov.

Vad det gäller Fenix 5 Plus så har den ju rätt nyligen fyllt 1år - så det känns lite onödigt att köpa den ifall det kommer en Fenix 6 om några veckor vilket leder till en prisdumpning av den.

Fenix 5 plus (och Fenix 5?) har väll en funktion där om 2 eller fler kör samma lopp så kan man synka klockorna och se var samtliga är på kartan, har fler modeller den funktionen?

Funktionen att spåra vänner må den ha. Men du öevervärderar nog skärmen en del. Den är jävla liten.
935 kanske är något? Samma som fenix5 men mindre format.

Garmin Fenix 5 plus.
marr sa:
Bergets sa:
DanielS sa:
Bergets sa:

ok

Funktionen att spåra vänner må den ha. Men du öevervärderar nog skärmen en del. Den är jävla liten.

Eller 945, så tappar man inga funktioner gentemot 5+. Får några extra rent av, om än till ett rätt mycket högre pris.

Garmin Fenix 5 plus.
soddamarre sa:
marr sa:
Bergets sa:
DanielS sa:
Bergets sa:

ok

Eller 945, så tappar man inga funktioner gentemot 5+. Får några extra rent av, om än till ett rätt mycket högre pris.

Haha, finns det en 945 nu med. Den hade jag missat :)

Tillbaka
Topp