Garmin Forerunner 305 på MTB

bebbe

Ny medlem
Har funderat på en sådan för att den är så lätt att ha om man skall ut och springa eller liknande. Men vill veta om den funkar bra även på cykeln. Någon som har en sådan och vet om cykel fäste mm funkar bra i skogen?

305:an funkar kanon till mtb eller vad du än utsätter den för. Har haft Garminfäste men bytt till Polars, bättre och billigare då man inte behöver plocka av armbandet varja gång det skall ut och cyklas. Köp rek starkt, kolla efter beg, det är många som märker att klockan inte hjälper dig att träna, den gör det bara väldigt mkt roligare.

Det ska väll finnas någon version där man inte behöver ta av sig armbandet när man byter mellan cykel och löpning utan att både cykelfästet och armbandet har snäppfäste för 305:an?

Det med höjdmätare är ju helt ok. En av 305:ans nackdel är att den inte har det. Batteritiden är ju "bara" 10 timmar på 305:an. Räcker nog för det mesta men på tex VR räcker det ju inte (iaf inte för mig).

Graj: Jo det finns en variant där man kan "knäppa loss" klockan från armbandet och "knäppa dit" den på cykeln. Frågan är bara hur bra den sitter kvar i skogen?

Peejay skrev:
-------------------------------------------------------
> Min 305 funkar kanon, dock har jag den på armen
> för jag har hoppat av cykeln och fortsatt
> springa. Funkar bra med den på armen och den
> känns inte ivägen.
>
> Tror att det är denna Bebbe syftar på..
> http://www.outdoorexperten.se/p-13141-garmin-forer
> unner-205305-snabbfste.aspx
>
> /Peejay

Ja, det är den jag menar. Var lite dyr där dock. Har för mig att man kan hitta det billigare.

PÅ min 305:a har jag höjdmätare, det är ju en av de viktigaste funktionerna!
Polarfästet köpte jag på Cykelcity för runt en hundring, vet tyvärr inte
vilken beteckning men jag tror inte det finns så många olika så de förstår nog
vilket du menar om du frågar efter ett som funkar med 305:an. Om det är någon som
föredrar Garmins org. snäppfäste så har jag ett liggande som jag kan sälja av för
en hundring eller så.

Putte A skrev:
> PÅ min 305:a har jag höjdmätare, det är ju en
> av de viktigaste funktionerna!

305:an har ingen separat höjdmätare, utan utnyttjar GPS-koordinaterna för höjdbestämning något som dessvärre har ganska dålig precision. Edge705 kompletterar med en barometrisk höjdmätare som gör höjdmätningen lite mer pålitlig. Om man använder SportTracks med sin Garmin-enhet finns det ett plugin som justerar höjddatat baserat på uppmätta punkter på kartan, inte heller speciellt exakt men oftast bättre än att bara basera det på enhetens mätningar. Jag använder denna funktion till min Forerunner 405 med helt ok resultat.

rularn skrev:
> Jag valde att köpa ett FRWD-paket istället (
> http://www.frwd.se/?page_id=10 )
>
> Anledningen var att klockan är snyggare, bättre
> batteritid, man får med höjdmätare plus att Leo
> har den.

Deras hemsida är rätt skum. Jag kan inte lista ut om den har GPS. Det står att den lagrar rutt, så det får man väl anta att den har.

Jag får träna på som en liten gnu så att jag vågar va med på en av Leos rundor i spenaten.
Då kan jag jämföra höjdangivelsen med hans grunka, för övrigt finns det ju alltid utrustning
som är bättre och framför allt dyrare än den man själv har för tillfället.

Utan att ha superkoll på FRWD, som är det som Leo använder, så skulle jag gissa att Garmins GPS-mottagare absolut inte är sämre än FRWDs, snarare tvärtom.

bebbe skrev:
> Graj: Jo det finns en variant där man kan
> "knäppa loss" klockan från armbandet och
> "knäppa dit" den på cykeln. Frågan är bara hur
> bra den sitter kvar i skogen?

Jag har snabbfästet och andra armbandet som finns på Peejays länk. Sitter stadigt om berget för mig, rekommenderas om man byter mellan löpning/cykel (då inte nödvändigtvis samma pass) och vill ha klockan placerad som en vanlig cykeldator.

Jag beställde en Forerunner 305 på PC city. Verkar som om jag kommer få den idag :D

Skall nog kolla lite närmare på det där med armband och cykel fäste där man kan "snäppa" loss klockan. Någon som vet om man kan köpa armband resp cykelfäste separat? Vill ju ha ett fäste på varje cykel :)

Tjena Beppe.
Eftersom du bor någonstans i härryda får du gärna titta förbi nån dag efter jobbet.
Jag bor tahult så det är ju på vägen.
Då kan du ju få se skillnaden mellan polars och garmins fäste i verkligheten, jag kan även
tänka mig att sälja mitt överblivna garminfäste för ett bra pris. Du kan väl maila mig om du är intresserad. Ha det gött.

vingelstyret skrev:
> Hur ändrar man inställningarna från miles till
> km m och km/h? Vilken meny?
> Nybliven Garmin 305 ägare

Du klickar dig via mode/pil up och ner knapparna till Inställningar / allmänt / enheter / Där kan du sedan ställa in metrisk eller brittisk. Du kan även välja om du vill ha pulsen i slag per minut eller procent.

Tillbaka
Topp