Garmin Forerunner 305

schuba

Medlem
Garmin Forerunner 305
Jag har insett att med mitt dåliga lokalsinne kommer jag att få problem i skogarna i sommar
därför undrar jag om någon har erfarenhet av Garmin Forerunner 305, den verkar vara smidig och fungera ok, jag undrar om det finns någon funktion i den som visar vart man startade sin tur, detta för att hitta tillbaka till starten igen.
Har ni bättre alternativ skicka dom gärna och berätta varför.
'
'/lars

Garmin Forerunner 305
he, he. - har en garmin forerunner 305 sedan ngra veckor. Använder den iofs inte till att hitta hem med, men är mkt nöjd med den. Otroligt mkt GPS för pengarna. Verkar riktigt exakt. Höjdkurvan skall man nog dock inte lita så mkt på. Den har ju inte heller barometrisk höjdmätare.

Garmin Forerunner 305
Jag har använt min 305 i 3 år nu och är fantastiskt nöjd. Använder den till MTB, längdskidor och löpning. Dock hittar jag hem utan GPS:en så den funktionen har jag inte använt men jag vet att den finns.

Har du lust att lägga ner mer pengar så skulle jag föreslå 310 XT HRM. Den är vattentät, använder pulsbaserad kaloriberäkning samt har 20 timmar batteritid. Sedan finns säkert ett gäng nya andra funktioner också.

Garmin Forerunner 305
RickardT skrev:
-------------------------------------------------------
> Under menyn navigation finns "Back to start"

Tack då vet jag... Jag brukar dock inte använda den som navigation utan det var ett alternativ till vanlig pulsklocka och cykeldator. Så nu har jag bara en pryl på cykeln dessutom utan sladdar.

Sen kan man ju använda den för löpning, skidåkning, alpin skidåkning, skridskoåkning, simning, bilkörning, flygning, DH å säkert massa mer grejer där det vore roligt att veta hur man rör på sig.

Höjdmätaren håller jag med om att är ej särskilt exakt. Varierade ganska många meter medans jag lagade en punktering :P

/Johan

Garmin Forerunner 305
Försöker hjälpa en polare hitta en 305:a. Lättare sagt än gjort, i varje fall till rimligt pris. Slut nästan överallt, eller pris över 2000:- Håller den på att fasas ut nu? Finns kvar på Garmin.com...

Någon som har koll på en ny 305 FR under ca 1500? Eller nån som har en bättre begagnad? Lägger in en köpesannons utifall?

Garmin Forerunner 305
Freddie L skrev:
> Försöker hjälpa en polare hitta en 305:a.
> Lättare sagt än gjort, i varje fall till rimligt
> pris. Slut nästan överallt, eller pris över
> 2000:- Håller den på att fasas ut nu? Finns kvar
> på Garmin.com...
>
> Någon som har koll på en ny 305 FR under ca
> 1500? Eller nån som har en bättre begagnad?
> Lägger in en köpesannons utifall?

Kolla amazon.co.uk köpte min 310 och ett kadenskit där.

Garmin Forerunner 305
Tackar för tipsen! Amazon hade jag inte tänkt på. Drygt 1500 och jag tror frakten är gratis.

Annars var det ju ett bra pris på 310:an också.

Kalorimätning är inte intressant för mig, så jag vet inte? Kolla DcRainmaker han brukar ha koll på detaljerna.

Garmin Forerunner 305
Finns inte på Elgiganten eller de andra större svenska kedjorna. Pricerunner visar att de ska finnas, men det gör de inte när man kollar med butikerna.

Garmin Forerunner 305
Schuba: Japp den har en sådan funktion, har dock inte använt den själv så jag vet inte hur användarvänlig den funktionen är. Man ser en plottad bild och pilfunktion som visar vägen till starten iaf, men det är ingen karta som du ser i displayen bara så du vet.
Annars är jag nöjd med klockan. GPS:en använder jag till att ladda upp träningsdata efteråt så man får sträcka, hastigheter, puls etc.. Man kan också få fram turen på karta med googlemaps.. Kan va kul att kolla efteråt var man var om man cyklat med andra...

Vill du använda den för att hitta snarare än att bara logga träningsdata så finns det bättre varianter än FR-modellerna... Hoppas du hittar nåt som funkar för dig iaf..

Velman: När jag laddar upp träningsdata på jogg.se så kommer antal förbrända kalorierna med men det kanske är sajten som räknar ut det själv och inte klockan? Inte vet jag..

Garmin Forerunner 305
Vilket program använder man med fördel för att se, få in rutterna i ex Google maps? Är det fortfarande den där betalvarianten av Sportstracker (eller vad den heter).

Visst är det så att det inte är trådlös överföring från FR305?

Garmin Forerunner 305
305 har inte trådlös överföring (som 310 har). På connect.garmin.com, som man kan automatiskt laddar över datan till när den är inläst på datorn, kan man välja att se rutterna direkt på google maps. Ska du editera rutten är dock connect kass. Har inte lekt med det så mycket så någon annan har säkert bättre förslag på alternativ.

Garmin Forerunner 305
Jag körde sporttracks tidigare men provar nu (sen nyår) funebaat istället ihop med min 305. Funkar bra med google maps och kan se puls/höjdkurvor etc i graf. Den verkar också sammanställa medelpuls, maxpuls etc. Men jag verkar inte kunna summera höjdmeter/stigning i Funbeat..? Trist om det är, brukar ha det som träningsmål och jämförtal hur mkt jag cyklar.

Garmin Forerunner 305
gunners skrev:
> Jag köpte min på Blocket, senast jag tittade
> finns det flera 305 där.

Jo, det verkar säljas en del där f n men jag velar lite, beggad för under tusingen (med garanti kvar) eller ny för 1500 kr?

Garmin Forerunner 305
Peter_K skrev:
> Funbeat stödjer också inladdning av data från
> en 305:a och man kan se en runda direkt i Google
>

Måste man ladda ner ngt program i datorn för att kunna ladda ner sina turer till Funbeat resp Garmin connect? Eller är det bara att ansluta direkt via usb online?

Har en jobbdator där jag inte kan ladda ner programvara i, inte utan hjälp i vart fall.

Garmin Forerunner 305
På 310 måste man installera garmin ant agent, programvaran för usb-stickan. Nu har ju inte 305 den trådlösa överföringen, så där vet jag inte. Men å andra sidan är det ant agent som sköter uppladdningen till connect med.

Garmin Forerunner 305
bruce skrev:
>
> Har en jobbdator där jag inte kan ladda ner
> programvara i, inte utan hjälp i vart fall.

Jo, nu kan jag det.

Men fan, är jag helt dum i huvudet eller.. När man sitter och kollar sin aktivitet, hur får man upp en stor karta istället för den där lilla plutten som kommer upp automatiskt..?

Jag fick upp den nyss genom att dubbelklicka på kartan (eller jag tror det var så det gick till..)

Garmin Forerunner 305
Jag köpte en 305 på utförsäljning på elgiganten för två veckor sedan men nu vill den inte starta över huvud tagen. Den reagerar inte på laddning eller knapptryckningar. Förslag på vad jag skall göra? Annars blir det ett tröttsamt garantiärende... :(

Garmin Forerunner 305
En soft-reset verkade hjälpa (mode + lap tror jag att det var). Nu har cykelgps:en hängt sig istället. Vad är det som händer idag!?

Tillbaka
Topp