Garmin Forerunner 405 och 405CX skillnad?

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum
Jag tror 405cx är en uppgradering av 405 (eller nyare version).

310XT ser rätt intressant ut också.

Mm, det verkar som att det är en uppdatering. Undrar bara vad som är bättre?

310TX verkar ju bra om man gillar att simma. Vilket jag inte gör.. :)

405CX har en ny kaloriberäkningsalgoritm, något de förstås lika gärna hade kunnat skicka ut som en programuppdatering till 405:an men bestämde sig för att göra en ny modell istället av. Det ingår också en (eller två?) extra armband med 405CX, mjuka med kardborreband, för att kunna passa flera olika storlekar på handleder påstår dem. Dessa mjuka armband kan man dock köpa till den vanliga 405:an, så det är ingen uppgradering av själv armbandsmekanismen.

310XT är enligt min mening inte en klocka utan en minräknare med armband :)

_jp skrev:
-------------------------------------------------------
> Mm, det verkar som att det är en uppdatering.
> Undrar bara vad som är bättre?
>
> 310TX verkar ju bra om man gillar att simma.
> Vilket jag inte gör.. :)

Dubbelt så lång batteritid, större skärm och riktiga knappar är väll förbättringarna.

_jp skrev:
> Det blev det. Ska bli kul att logga sin träning!
> Sporttracks eller garmin connect?

Sporttracks, helt överlägset alla andra programvaror skulle jag säga.

Garmin Connect och Training Center är nog de sämsta programvaror jag sett. Har haft en Polar S610i i 7år men nu bytt till en GF 405. Vilken besvikelse Training Center var. Avinstallerade programmet samma dag och laddade hem Sporttracks. Sporttracks verkar vara riktigt bra med otroligt mycket funktioner. Nu är det väl bara en lång jäkla inlärningstid innan man blivit bekväm med programmet.

405 är helt vild när den beräknar kaloriförbrukning. Verkar inte använda pulsdata över huvud taget utan går bara på sträcka och tid. Men SportTracks kan räkna om - och i 9 fall av 10 blir det avsevärt lägre.

Det verkar ju minst sagt ruttet av Garmin att släppa en ny modell istället för att ta med det i en vanlig uppdatering..

fredrikw skrev:
> Tveksamt om någon av dessa ger ett
> tillförlitligt värde.

Den ger i alla fall lägre siffror :-)

Knasigt och obegripligt att Garmin haft så svårt att få till det.

jomper skrev:
> Den ger i alla fall lägre siffror :-)

Jo, och det är nog egentligen bättre, de flesta kompensationsäter nog tillräckligt mycket ändå :)

Mitt första intryck av Sporttracks är att programmet är mer inriktat på gps funktioner än på pulsbaserad träning.

Har än inte lyckats få till att den visar maxpuls och medelpuls som man haft under passet. Och vart anger jag min maxpuls för uträkning av pulszoner och annat?

Kan man någonstans ange ansträngningsgrader för olika sporter så att man kan se hur hög ansträngning ett pass gett? Går det att räkna på återhämtningen i programmet?

Maxpuls och medelpuls för pass går att se, maxpuls går att ange och likaså hur pulszonerna ska vara definierade. Svårt att säga hur man gör ur minnet bara, det är min fru som använder programmet, inte jag :)

Återhämtning har jag ingen aning om.

Hemligheten är de små trianglarna, där finner du drop down-menyer med en massa olika vyer på träningsinformationen.

SportTracks har en massa funktionalitet, och det tar lite tid att hitta fram till allt man vill ha. Lägg ner lite tid på att kika i forumet som jag länkade till, speciellt FAQ-delen. GPS-delen är bara en del av det hela, men det finns otroligt mycket mer användbara funktioner. Det finns allt från enkla pulszoner till det extremt komplexa pluginet Training.

Tillbaka
Topp