Garmin + Trailforks = sant?

Jag hakar på denna tråden lite om det är okej? 😬 Funderar nämligen på hur ni använder Trailforks i 530n? Jag har lite svårt att få det att fungera smidigt med rutter som jag planerat innan. Den zoomar ut i tid och otid och ibland ballar navigationen ur och vill göra u-svängar. Några tips på inställningar och hur ni får det att fungera bra?

Landsvägscykling med Stravas routes är inga som helst problem (förutom att jag saknar funktionen att välja håll).

yonsson

Aktiv medlem
Jag hakar på denna tråden lite om det är okej? 😬 Funderar nämligen på hur ni använder Trailforks i 530n? Jag har lite svårt att få det att fungera smidigt med rutter som jag planerat innan. Den zoomar ut i tid och otid och ibland ballar navigationen ur och vill göra u-svängar. Några tips på inställningar och hur ni får det att fungera bra?

Landsvägscykling med Stravas routes är inga som helst problem (förutom att jag saknar funktionen att välja håll).
Uppgradera firmware, stäng av autozoom = löst.

DanielS

Aktiv medlem
Lyfter en gammal tråd...

Har ett lite lustigt problem, efter att igår ha kopplat in min Edge 530 med usb i min laptop och uppdaterat enligt de förslag jag fick i Garmin Express så har trailforks-stigar hamnat lite off på kartan, här syns det tydligt då stigarna hamnar i vattnet:
2021-03-06 14_15_56-Clipboard.png

Någon som sett något liknande? Förslag på lösning utan att göra fabriksåterställning? Har gjort rätt många inställningar för mina olika profiler.

Kan så klart kontakta supporten men dom har inte varit så hjälpsamma när jag haft frågor tidigare.

Edit: det ser ut som det är bakgrundskartan som hamnat fel, gps-positionen som står på skärmen ser ut att vara på rätt plats i förhållande till stigarna.

Edit 2: gjorde en ominstallation av kartorna i Garmin Express så verkar det ha löst sig.

Senast ändrad:

JohanJ79

Ny medlem
En fråga ang Trailforks och Edge 530/830, hur funkar det med ruttplanering på edgen? Kan man sitta och göra det direkt på edgen eller måste man gå via tex trailforks på datorn eller annat program och sedan tanka över till edgen.
Idag drar jag rutten på trailforks.com och tar upp dem i iphonen och kör efter den. Men är ute efter lite bättre turn by turn, Har en gammal monterra som jag körde enduro med men då är den ingte kompatibel med Trailforks.
Dra rutter på trailforks upplever jag som grymt smidigt om man jämför med tex gamins program och monterran.
Sedan är frågan om man ska ha 530/830 eller 1030. Jag kör bara i skogen och har puls osv på min Fenix 3 som jag tycker funkar bra så GPS en ska varakompatibel med trailfork och lätt att planera rutter på.

yonsson

Aktiv medlem
En fråga ang Trailforks och Edge 530/830, hur funkar det med ruttplanering på edgen? Kan man sitta och göra det direkt på edgen eller måste man gå via tex trailforks på datorn eller annat program och sedan tanka över till edgen.
Idag drar jag rutten på trailforks.com och tar upp dem i iphonen och kör efter den. Men är ute efter lite bättre turn by turn, Har en gammal monterra som jag körde enduro med men då är den ingte kompatibel med Trailforks.
Dra rutter på trailforks upplever jag som grymt smidigt om man jämför med tex gamins program och monterran.
Sedan är frågan om man ska ha 530/830 eller 1030. Jag kör bara i skogen och har puls osv på min Fenix 3 som jag tycker funkar bra så GPS en ska varakompatibel med trailfork och lätt att planera rutter på.
1E30C4E0-3FC6-4A8A-818B-A6BF0F92BE45.jpeg

Jag kör 530. Den är ganska smidig. Touch är ju helt kass när det är blött eller man har handskar så jag saknar ingenting med den. Vet inte om man kan lägga rutter direkt i den, tror inte det. Jag gör rutter på datorn som sparas på Trailforkskontot. Sedan synkar rutterna till Edge när man synkar den. Har dock inte testat om det begränsats sedan Trailforks började kosta pengar.

Köper du 530 Mtb bundle så får du med det fästet jag använder, massa snoddar, hastighetsmätare till framhjulet och ett onödigt skydd.

Reedyn

Aktiv medlem
Ett alternativ till att använda navigeringen är att använda "Visa alltid på kartan"-funktionen för den bana/rutt som du skapat. Jag som inte bryr mig om navigeringsanvisningar utan mer har det som en grej för att se att jag är på rätt spår (och gillar att göra avstickare vilket navigeringsfunktionen kan få fnatt med) fungerar det superbra för.

Då går det även att välja vilken färg rutten ska visas med på kartan. Nackdelen är väl att det inte läggs in som en aktiv rutt (och visas då inte i tex Garmin Connect LiveShare).

JohanJ79

Ny medlem
Ett alternativ till att använda navigeringen är att använda "Visa alltid på kartan"-funktionen för den bana/rutt som du skapat. Jag som inte bryr mig om navigeringsanvisningar utan mer har det som en grej för att se att jag är på rätt spår (och gillar att göra avstickare vilket navigeringsfunktionen kan få fnatt med) fungerar det superbra för.

Då går det även att välja vilken färg rutten ska visas med på kartan. Nackdelen är väl att det inte läggs in som en aktiv rutt (och visas då inte i tex Garmin Connect LiveShare).
Ja just att alltid visa skulle vara ett alternativ då man vill se rutten. Går ju att köra på telefonen men då ska man slå av autolås samt att den drar mycket batterier.
För min del som inte vill se puls och hastigt i GPS utan snarare en friluftskarta med Trailforks stigar som hänger med aktuell GPS position

Reedyn

Aktiv medlem
Ja just att alltid visa skulle vara ett alternativ då man vill se rutten. Går ju att köra på telefonen men då ska man slå av autolås samt att den drar mycket batterier.
För min del som inte vill se puls och hastigt i GPS utan snarare en friluftskarta med Trailforks stigar som hänger med aktuell GPS position
Då skulle en Garmin Edge med "alltid visas"-kartor fungera bra. Terrängkartan (Friluftskartan) är dock ganska värdelös när det gäller stigar som inte är stora vandringsleder. Någon form av karta baserad på OSM är att föredra.

Uppgradera firmware, stäng av autozoom = löst.
Så enkelt var det inte tyvärr. Efter att ha brottats med det här under hösten så gav jag upp och accepterade att Garmin i många fall levererar rätt kass programvara. MEN, förra veckan så löstes det när jag inaktiverade "Forksight". Oklart om det är en kombination av olika inställningar eller om det bara var den senaste inputen som löste det.

Som tidigare sagts så är det nog inte så smidigt att göra ruttplaneringen på Edgen (om det ens går). Jag använder Stravas "Route"-funktion som sedan synkas över och fungerar bra. Jag tycker inte att Turn-by-turn fungerar så bra med MTB, speciellt inte när det finns ett myller av stigar att välja på. Har även stängt av Ur kurs-varningen så det blir liknande som Reedyn kör. Men om du bara utgår från Trailforks så bör ju den appen i Edgen vara tillräcklig. Alternativt lägga in Trailforks overlays (finns bra instruktioner på Trailforks Sveriges facebooksida som länkats tidigare) på en lämplig karta från exempelvis frikart.no.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer