Garmin vs. Polar

metrosek

Ny medlem
Garmin vs. Polar
Funderar på att byta ut min gamle trotjänare s725x. Kanske en Edge 705, eller så köper jag en ny Polar. Vilka för- och nackdelar finns mellan de två typerna?

Exv. Visst du får fina bilder på vart du varit, men det kostar en massa energi. En Polar räcker i några år utan nytt batteri.

Hur fungerar programmen jämförelsevis? Har endast erfarenhet av Polars. Kan du analysera dina rundor på burken, eller du måste logga in på Garmins sida?

Garmin vs. Polar
Byta?
Garmin 705 har ett inbyggt uppladningsbat lithium-batteri. Det går inte ens byta.
Garmin trainingcener är inget vidare. Sporttrack bör man nog använda istället. Polar har jag knappt testat så där har jag ingen uppfattning.

Garmin vs. Polar
Jag använder Garmin denna säsong efter många års Polar-användande, och är helnöjd med bytet. Garmins egen programvara är usel, men tredjepartsprogramvaran SportTracks funkar riktigt riktigt bra, gratis att ladda ner och använda. Kombinerar hantering av rutter och kartor med puls- och träningsdata på ett mycket bra sätt, jag känner inte att jag saknar något som fanns i Polars programvaror. En annan fördel med SportTracks är att det finns ett aktivt community som skriver plugins, något man kan göra själv också om man känner för det, vilket innebär att funktionaliteten hela tiden förbättras inte bara från de som utvecklar programmet utan också från dess användare.

Batteritiden är inte riktigt jämförbar eftersom Garmins enheter är uppladdningsbara. Det som drar batteritid är GPS-mottagaren, och om du köper en Polar-klocka med en GPS-puck dra denna ordentligt med batterier den också, plus att du får en extra grej att ha med dig jämfört med Garmin där dessa mottagare är inbyggda.

Garmin vs. Polar
Garmin Forerunner 305 har jag använt i 1.5 år nu , tillsammans med SportTracks fungerar det riktigt bra. Det är inte den snyggaste klockan men den fungerar när den skall.

//Peter

Tillbaka
Topp