Gates Belt Drive, Var kommer ljudet ifrån?

yakvin

Medlem
Hej.
När det blir kallt så börjar min Belt Drive Från Gates "burra" när jag trampar på. Framför allt i uppförsbackar.
Hur blir jag av med detta ljud?

Ljudet hörs inte alls när jag har cykeln upphissad och jag "trampar" med handen.

Jag har provat:
Spänna remmen.
Lossa remmen.
"Vinklat" bakhjulet åt olika håll så att hjulet/bakdrevet är i linje med remmen.
Kolla så att inget ligger mot remmen.

Jag har lagt upp ljudet här om länken ovan inte funkar:

Tack. men dom pratar framför allt om det som jag redan har testat.
Det enda jag inte testat enligt tråden är "CRC wet silicone lube"

Min rem började surra eller vina efter bara några månaders dammig sommaranvändning. Jag sköljde den hjälpligt och sprejade med silikon. Efter det har den varit helt tyst igen.

Men oj, nu hörde jag din film. Så illa lät inte min, tack och lov.

Min gör det också. Min gissning är att lite frusen vatten på remmen orsaker det. Jag försöker att ignorera ljudet.

En sak att hålla koll på är att aluminium krimpar mycket mer än kolfiber. Därför måste man spänna till remmen när det är kallt om man har aluram. Jag tror dock inte att det hjälper mycket mot ljudet.

Tack för all hjälp. Eventuellt har jag fixat problemet nu. Men det känns konstigt.
Jag tvättade remmen noggrant med varmt vatten, lite "Yes" och tandborste.
Det verkar ha hjälpt. Jag återkommer senare när jag har testat mer. Kanske det kan ha med att remmen blivit mjukare pga varmvattnet?

Tack. men dom pratar framför allt om det som jag redan har testat.
Det enda jag inte testat enligt tråden är "CRC wet silicone lube"
Och gör inte det. Provade med silikon nån gång, remmen samlar bara kopiösa mängder skit då. Som en smord kedja ugf, och det vill man ju inte. Vatten enbart för tvätt. Möjligen stearin kan både smörja o hålla rent - tysken säljer nåt stift att gnugga på rem. Ett kronljus är nog billigare.
Men om spänningen är rätt och allt är rent låt det surra då.

Och gör inte det. Provade med silikon nån gång, remmen samlar bara kopiösa mängder skit då. Som en smord kedja ugf, och det vill man ju inte. Vatten enbart för tvätt. Möjligen stearin kan både smörja o hålla rent - tysken säljer nåt stift att gnugga på rem. Ett kronljus är nog billigare.
Men om spänningen är rätt och allt är rent låt det surra då.
Ok, tack. Men vad menar du med tysken? Lidl?

”Tysken” är någon av de stora välrenommerade onlinebutikerna för cyklar och cykeldelar.
T ex Bike Discount, Bike24, Bike-components, och R2-bike.

Tillbaka
Topp