Ge era tips om multiverktyg!

Skippe

Aktiv medlem
Jag tänkte själv beställa lite från bikester inom kort. Kan ni happyiter ge några tips på bra multiverktyg. Som Helst inte kostar mer än 400 pix.

Cykla lugnt!?

Jula multiverktyg har jag för 69kr,

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    9.3 KB · Besök: 29
Jag har ett http://www.topeak.com/products/Mini-Tools/hexus2

Det är hyffsat. Däckjärnen är mjukost och går inte att använda, men så är det på många verktyg så man gör bäst i att ha separata. Det är också ganska lätt att tappa bitsen till verktyget. Annars är det rätt bra kvalitet. Om jag skulle köpte verktyg igen skulle jag ha valt ett av Lezynes största verktyg.

Jag gillar också Topeak Hexus. Haft i över tio år och den har aldrig svikit och alltid varit tillräckligt smidig för att alltid ta med.

Förvisso har jag knäckt två däcksjärn men det var mer klantigt än ngt annat.

Den har en mkt bra grejj för kedjemeckeri om man behöver sätta ihop en kedja (men kedjelås funkar ännu bättre).

Jag har ett Crank Brothers M17 som förutom att Torxen verkar vara av kass kvalitet (spräckte den när jag skulle lossa en skruv som kärvade) funkar bra. Kedjebrytaren är bra nog för att skarva en kedja med den gamla niten utan att länken blir stel.

Jag gillar mitt gigantiska toppeak, det gör att jag inte behöver packa speciellt mycket verktyg när jag är på resande fot.

Jag tycker denna har fungerat superbt! Priset på 239kr är inte heller avskräckande för att vara Park Tool. En stjärna hade dock varit önskvärt.. men det löser man med en standardbits som funkar till verktyget.

Multiverktyg med 13 funktioner:
Insexnycklar: 1.5, 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, och 8 mm
Skruvmejsel
Torx T25
Däckjärn
Ekernyckel
Kedjebrytare
Vikt: 180g (enligt Parktool)

http://www.cyclecomponents.com/varkstad/verktyg/park-tool-ib-3-multiverktyg.html

PARK091.jpg

Insåg att man inte behöver så J-a många funktioner. Drar jag på långturer långt från civilisationen så plockar jag med lite gott och blandat i ryggan.
Kortare turer har jag slang, kedjelås, pump och ett relativt basic multiverktyg med mej.

Köpte nyligen ett sådant här (lätt, tar liten plats och innehåller vad jag tycker bas-verktygen):

http://www.blackburndesign.com/tools/toolmanator-12-multi-tool.html

image.jpg

5kral skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar bara ha med mig en lös 4a och en 5a i
> skogen. Hur ofta behöver man mer än det
> egentligen?

Ungefär lika ofta som man behöver hjälmen, men när den väl behövs är man väldigt tacksam att man har den med sig. =)

Jag tycker inte det är värt att försöka spara vikt på att sakna verktyg. I skogen har jag alltid med mig multiverktyg med allt, liten polygrip (tack igen larsaw), däckjärn, en monsterpump, bundband och gaffa. Detta kanske är 300 gram mer jämfört med ett minimalistisk kit. Jag väger ca 70 kg och cykel, kläder, skydd, vatten, etc. är lätt 20 kg till. De där 300 gramen är totalt försumbara i totalvikten. De dagar som verktygen däremot räddar dagen är dom guld värda. När det väl händer något som man inte kan fixa cykeln och man antingen ska pushbikea 20 km hem eller ta en taxi för 600 kr är det otroligt bra. Den där lilla polygripen har räddad många uppgivna cyklister i skogen genom att kunna få upp fastguckade ventiler, öppna böjda kedjelås och tortera rumpnissar för vägbeskrivningar.

Jofa,

Jag håller med dig och det där med polygrip var en bra ide! Själv är jag heller inte någon minimalist, trots mina 97 kg :-) Har en Topeak Alien III som väger ca 300 gr och har typ allt, sedan även buntband, tejp, däckjärn i plast, pump mm.

Förresten, min senaste plan är är att göra en replika av mitt växelöra i CAD och fräsa ut i Delrin och ha som reserv i ryggan, mest för att testa om materialet funkar som tillfällig lösning. Ja, jag har i Alu, men vill testa ändå. Sorry, blev lit OT där.

Senast ändrad:
Även en annan kör med mycket i väskan, har dubbla multitools. En letherman och en pro cykel multitool. Har även en extra slang och lagningslappar, självkart både handpump och co2 pump. Även jag väger en del, 90+ så lite extra grejor är skitsamma i det stora hela...

/Jon

CadelEv skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är nöjd med min Lezyne Rap-13, fanns i lager
> där med.

+1

Finns bara 1 skruv på cykeln den inte passar till och det är torx skruven för att fästa pushloc'en på styret. Testade just nu och tom en av ekernycklarna passade (3.45).

Jag har en Topeak Hexus, Crank Brothers m17 och en Lezyne Rap 13. Om jag bara fick har en kvar skulle det vara CB m17. Den har den klart bästa kedjebrytaren och alla storlekar insexnycklar som kan behövas. Hexusen är nästan lika bra men förutom kedjebrytaren.

Tillbaka
Topp