Gegga i ramen

TobiasLj

Aktiv medlem
Gegga i ramen
Bestämde mig efter Cykelvasan att plocka ner cykeln och gå igenom alla lager. Har aldrig upplevt problem innan men efter CV var det som att alla timmar på blöta stigar under två års tid tog ut sin rätt. Att det kan komma in vatten i ramen är långt ifrån en nyhet men när jag plockat ut vevlagret (ett DUB pressfit) så blev jag mer än förvånad över den mängd skit som även samlats inne i ramen.
1693828884618.png

Detta är bara det som satt kvar runt hylsan, minst lika mycket ramlade ur eller låg kvar i ramen är jag drog ut den. Nu är detta så klart inte resultatet av bara CV utan många blöta turer men är förvånad över att det tar sig in. Inte konstigt att dräneringshålet i vevhuset inte fungerar, med tanke på hylsans storlek så krävs det ytterst lite skit för att sätta igen det.
Misstänker att det är vid vajern för lockout av dämparen men samtidigt ser den ut att vara tät för annat än möjligtvis vatten. Någon som varit med om något liknande?

Gegga i ramen
Så är det för mig med. Det kryper in igenom alla kabelgenomföringar och andra småhål... hittat mycket barr och smågrus som skvätt omkring och hamnat i ramen. Hörselpropp i genomföringen för dämparen för att minska mängden skräp som kommer in.

Senast ändrad:
Gegga i ramen
Hörselpropp i genomföringen för dämparen
Det var en intressant idé ?Hur får du in den? Tycker det ser ganska tight ut med den genomföring som sitter där.
Jag funderade på att göra rent och sedan täta med någon av dagens ersättare till gamla hederliga Liquisole men en hörselpropp är kanske enklare ;-)

Gegga i ramen
Nån gång har jag haft isär vevlager med nån veckas mellanrum och det har sett ut ungefär så där. Jag märker ingen påverkan av det. Huvudsaken är väl att lagerbanor är täta och skyddade från skiten?

Gegga i ramen
Huvudsaken är väl att lagerbanor är täta och skyddade från skiten?
vevlager med sleeve som tätar bra
Ja, men trots att det skall vara tätt så kom det in en del skit även om det var betydligt mindre. Lagrena har rullat i drygt 200h och lär rulla minst 100 till nu när de är renoverade.

Det största problemet var egentligen styrlagrena. Eftersom ramen är ihålig hela vägen upp till dem så samlades det en hel del även där och de lagrena var långt ifrån lika bra tätade som vevlagrena.

Gegga i ramen
Gegga i ramen
Man kan klippa hörselproppen och rulla innan den trycks in. Kanske bäst med häftmassa? Den går ju både att forma tät och ta bort gör service.

Hur lyckades du ta bort vevlagret utan att det gick sönder och hur gjorde du renoveringen?

Gegga i ramen
Hur lyckades du ta bort vevlagret utan att det gick sönder och hur gjorde du renoveringen?
Innan jag började så tog jag loss alla distanser (på min Top Fuel satt det bara en 2mm på drivsidan) och de svarta hylsor som sitter utifrån och genom lagret. I hylsorna så sitter det tunna o-ringar, håll koll på dem och glöm inte att sätta tillbaka dem i slutet. Har tyvärr ingen bild på dem men de syns tydligt på denna:
1693979932153.png

De är bara pressade in genom lagret och går att pilla ur med fingrarna och en liten skruvmejsel.

Jag lyckades sedan knacka ut det vänstra lagret med ett drivdorn. Knackade försiktigt runt om med hammare och ganska snart så började lagret att lossa. När jag skulle ge mig på högra sidan (drivsidan) så satt lagret som berget och efter ett antal snedträffar (där som tur var bara fingrar fick ta hammarens smällar) så beställde jag en sats med glidhammare och diverse tappar i olika storlek. Jag köpte denna från Amazon men det finns liknande från olika shoppar. Med allt som följde med kan jag få ur samtliga lager på hela cykeln utan problem.
Det var ingen dans att få ut trots bättre verktyg men eftersom verktygen passade precis till lagret så var det slut med snedträffar eller risk att slå sönder plasthylsan mellan lagrena. Glidhammaren var för lätt men genom att slå från andra sidan på en tapp med rätt storlek så fick jag till slut ut lagret.

Renoveringen är enkel. Jag använder en o-ringsverktyg från Biltema för att försiktigt peta upp tätningarna på båda sidor om lagret. Var försiktig så de inte böjs eller skadas.
Efter det så tvättar jag med avfettning, blåser torrt med tryckluft, tvättar med sprit (IPA) och blåser torrt igen. Gör rent hylsorna, o-ringar och distansbrickor.

Fyll med fett från båda sidor och tryck sedan dit båda tätningarna. Som nya :-)

För att montera så fungerar det med gängstång, muttrar och brickor i diverse storlekar eller en lagerpress. Det viktiga är att få i lagrena rakt. Tryck först tillbaka plastylsorna på lagrena (inga distanser). Börja med vänstra sidan och sedan högra (sätt i plasthylsan i lagret och pressa i båda samtidigt).

Sist dit med distansen och montera vevarna, klart!

I monteringsmanualen från SRAM så skall det inte användas fett mellan lager och ram (iaf inte på en CF-ram). Det struntar jag i och lägger en tunn film runt lagret innan jag pressar i det. Dels för att det skall gå enklare men även för att det förhoppningsvis skall gå att få ut det lättare när det är dags för service eller byte nästa gång.

Edit: Kan tillägga att jag plockade ur samtliga lager, från baksvingens ABP fram till styrlager och renoverade på samma sätt.
Fettet jag använt är Castrol Moly Grease men det finns andra som skulle fungera lika bra, bättre eller sämre (men duga gott).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp