Genomslagen?

Genomslagen?
Jag rör egentligen aldrig returen när jag fått den bra,och efter det lufttryck jag ställt in,och som @sdx skrev så är det bara kompen jag leker med beroende på underlaget,men har hittat en setup som funkar bra för mej för det mesta,så justerar inte så mycket....är mer "click and forget" när det känns ok.
Självklart är den inte 100 perfekt överallt,men den perfekta allroundfjädringen finns inte......känns ok för det mesta,och det nöjer jag mej med!
Samma här. Av 14 klick retur är det väl typ de 8st snabbaste som gör att gaffeln har vettig retur. De 4 snabbaste blir galet studsigt så då återstå 4 klick att leka med. Lite långsammare retur bak än fram så cykeln inte ”bockar” framåt i stök, sedan är det ju klart.

Finns ingen anledning att mecka med retur förrän man ändrar trycket.

Marzocchi Bomber
Rebound -7 från slow
LSC: Helt öppen
170/185mm = 27% sag

Pike 150mm C2
Nu 85psi
2 tokens
Rebound: 6 klick från slow
LSC +2

Fox DPX2
Nu 260 psi 13mm sag (26% sag)
LSC helt öppen, Rebound -6 från slow

Senast ändrad:
Genomslagen?
Nu så med maximala 8 ringar påsatta, trots 9 i paketet.

edit, tack yonsson

Bilagor

• IMG_20210810_134313154.jpg
    IMG_20210810_134313154.jpg
    68 KB · Besök: 60
Genomslagen?
Skulle säga att bästa sättet att ställa in dämparna om man själv inte får till det är att låta någon som kan dämpare vara med när man kör nedför ett stökigt parti och titta på hur cykeln beter sig och ställa in den därefter.

Personligen så skulle jag max vilja ha ett genomslag per åk, och då pga mitt egna misstag, tex fel linje eller felaktig positionering på cykeln.

Slår det igenom när det inte borde så är inte cykeln rätt inställd.
Det är ju samma princip som på en MX hoj
Beroende på körstil
på en MX hoj vill man ju egentligen aldrig att de ska slå igenom har man satt ett varv som är precis så snabbt man klarar vill man ha minst 20 mm fjärdingsväg kvar på sandbana kanske till och med 35mm
Den sista biten vill man använda till ”räddning” dvs om man gör en grov miss överhoppar eller kortar. Då vill man ju inte att de ska bottna så att plomberna ramlar ur och handlederna går av.
Jag tycker de finns vissa likheter iaf

Genomslagen?
Det är ju samma princip som på en MX hoj
Beroende på körstil
på en MX hoj vill man ju egentligen aldrig att de ska slå igenom har man satt ett varv som är precis så snabbt man klarar vill man ha minst 20 mm fjärdingsväg kvar på sandbana kanske till och med 35mm
Den sista biten vill man använda till ”räddning” dvs om man gör en grov miss överhoppar eller kortar. Då vill man ju inte att de ska bottna så att plomberna ramlar ur och handlederna går av.
Jag tycker de finns vissa likheter iaf

Nu kör jag inte MX men en hel del enduro, upplever att strategin att köra helt utan genomslag tar på tok för mycket potentiell fjärdingsväg, skulle uppskatta att jag lämnar 4-5cm outnyttjade av totalt 30 fram och bak. Är ju ingen exakt vetenskap men jag försöker hela tiden ligga på gränsen.

Genomslagen?
Jag får genomslag väldigt sällan, men på vissa stigar särskilt i bikepark så blir det rätt tydligt. Hur är det att justera dämparen (Fox 34 Float) med ”open/closed” reglaget, vad är det egentligen man justerar där? Får jag bara genomslag tidigare om jag vrider den några klick mot closed, som jag misstänker? Eller är det vettigt att köra lite mer closed på en stökig led?

Genomslagen?
Nu kör jag inte MX men en hel del enduro, upplever att strategin att köra helt utan genomslag tar på tok för mycket potentiell fjärdingsväg, skulle uppskatta att jag lämnar 4-5cm outnyttjade av totalt 30 fram och bak. Är ju ingen exakt vetenskap men jag försöker hela tiden ligga på gränsen.

Ja har inte så mycket till godo på min lilla Monarch, det behöver vara minst 97% slaglängd som används så 3% i marginal(det blir några millimeter)

Genomslagen?
@Tomcat1 Får du inte till det kan man ju prova på att shimsa om den, och öka på kompressionsdämpningen litegrann. Men jag tror man bör uttömma övriga sätt först, dvs tokens och högre tryck. Kanske det räcker så.

Genomslagen?
Ja. Roskai ska göra en test-session med mig, jag åker, han ställer in.
Men hur shimsar man om?
Låter bra det.
Man plockar isär dämparen och ändrar konfigurationen på shim stacken. Troligtvis skulle man lägga till ett eller ett par shims i ditt fall för att få lite mer kompressionsdämpning. Men som sagt, försök uttömma de andra vägarna först, för det är mycket enklare. (y)

Genomslagen?
Jag får genomslag väldigt sällan, men på vissa stigar särskilt i bikepark så blir det rätt tydligt. Hur är det att justera dämparen (Fox 34 Float) med ”open/closed” reglaget, vad är det egentligen man justerar där? Får jag bara genomslag tidigare om jag vrider den några klick mot closed, som jag misstänker? Eller är det vettigt att köra lite mer closed på en stökig led?
Det enda du gör då är att ändra LSC, det ska inte påverka genomslag. Så snarare tvärtom, öppet vid stök, halvöppen vid slätare terräng.

Genomslagen?
Det enda du gör då är att ändra LSC, det ska inte påverka genomslag. Så snarare tvärtom, öppet vid stök, halvöppen vid slätare terräng.
Ok, det är så jag kör nu och är väldigt nöjd med min inställning just nu för vanlig stigåkning och lättare DH i skogen, jag kan se på ringarna att jag bottnat om jag kört hyfsat hårt (kanske
50% av turerna) men det är inget jag märker under cyklingen. Vid byggda hopp i park får jag däremot genomslag som stör lite. Är det vettigaste då att bara höja trycket en smula inför nästa parkåk?

Genomslagen?
Jag testade ett par varv utan token (istället för två) häromdagen. Tryck runt 20% sag.
Det blir för hårt för händerna. Tyvärr testade jag inte samma tryck som med token fast då hade nog sag legat 25%+

Vet inte riktigt vad jag kan göra med befintlig fjäder.
Det jag funderar på är att jag ligger på 0 på både returdämpning och LSC. Möjligen skulle man shimsa om så det fanns lite mer att jobba med.
Det hade kanske också varit kul att ha separat high speed retur.

Roligast hade varit att koppla på en secus men jag skulle köra sönder den direkt.

Genomslagen?
Jag testade ett par varv utan token (istället för två) häromdagen. Tryck runt 20% sag.
Det blir för hårt för händerna. Tyvärr testade jag inte samma tryck som med token fast då hade nog sag legat 25%+

Det jag funderar på är att jag ligger på 0 på både returdämpning och LSC. Möjligen skulle man shimsa om så det fanns lite mer att jobba med.

Roligast hade varit att koppla på en secus men jag skulle köra sönder den direkt.
Det är skillnad på gafflar det är bara att konstatera .
Jag har inga problem med mina gafflar och dom har ett häng på ca 20 mm och ganska öppen retur dämpning och lite lågfart dämpning och moderat högfart.
20%=ca30 mm.
Har en galning i den ena gafflen och irt iden andra och försöker att få en så linjär kurva som gafflarna till låter.

Genomslagen?
Det är skillnad på gafflar det är bara att konstatera .
Jag har inga problem med mina gafflar och dom har ett häng på ca 20 mm och ganska öppen retur dämpning och lite lågfart dämpning och moderat högfart.
20%=ca30 mm.
Har en galning i den ena gafflen och irt iden andra och försöker att få en så linjär kurva som gafflarna till låter.

med token har jag inte heller något problem egentligen. Eller rättare sagt problemet är att många rekommenderar högre tryck hellre än token och jag vill göra rätt eller i alla fall testa allt.

Det var givande meka med Megneg på dämparen så hade helst gjort samma fram men mest realistiskt är
https://diazsuspensiondesign.com/runt
(Irt)

Smartast är nog att gå ner i källaren till skivstången. Jag tror mycket gnäll om small bump och ont i händer handlar om klena gubbar.

Genomslagen?

Hade du en pike eller hur var det? Vilken slaglängd?

Genomslagen?
Aha ok. Borde vara rätt smutt. Har du returen fullt öppen med charger 2 och debon air c1 borde returen vara så snabb att man nog dör om man får styret i ansiktet? Kanske är tighta bussningar? Lång tid sedan service?
Nyservad och inte av mig.
Jag är nere på 75 psi så det blir ju lite långsammare.
Får kanske Googla lite på bussningar. Skulle det påverka returen? Jag tror egentligen inte gaffeln är extremt okänslig. Jag har klena händer + jag är inte ensam om att stoppa 1-2 token i en lyrik.

Genomslagen?
Får kanske Googla lite på bussningar. Skulle det påverka returen? Jag tror egentligen inte gaffeln är extremt okänslig. Jag har klena händer + jag är inte ensam om att stoppa 1-2 token i en lyrik.
Stoppa tillbaka dina tokens om det funkade bättre?
Men om du kör returen fullt öppen utan att den är helt galet snabb så låter det som att friktion kan vara en möjlig orsak för med charger 2 borde den fara ut som en raket. Eller, det är inte helt enkelt så att du har för snabb retur och dina händer får käka rekylen från gaffeln på varenda grej du kör över?

Genomslagen?
Men om du kör returen fullt öppen utan att den är helt galet snabb så låter det som att friktion kan vara en möjlig orsak för med charger 2 borde den fara ut som en raket. Eller, det är inte helt enkelt så att du har för snabb retur och dina händer får käka rekylen från gaffeln på varenda grej du kör över?
Kan så klart vara så illa att skruvat returen helt åt skogen. Jag vill ju inte tro det så klart men får testa.

Genomslagen?
Verkar mer som nåt pajat helt och dödstöten blev Vallåsen förra veckan. Gaffeln känns helt död nu när jag känner på den i källaren.

Får nog köra tillbaka till lbs eftersom den har gått väldigt lite sen full service och knappt nåt alls innan Isaberg för två veckor sen.

Genomslagen?
Verkar mer som nåt pajat helt och dödstöten blev Vallåsen förra veckan. Gaffeln känns helt död nu när jag känner på den i källaren.

Får nog köra tillbaka till lbs eftersom den har gått väldigt lite sen full service och knappt nåt alls innan Isaberg för två veckor sen.
Bäst att kolla över gaffeln, låter ju lite som att något är galet.

Genomslagen?
Eventuellt läcker det "bara" från underbenet på dämpare sida. Oklart för mig vad det ger för problem men bra kan det inte vara. De har kanske bara glömt dra till moment men jag måste väl åka dit och klaga... hatar sånt.
Läcker det mycket eller svettas det? För lite olja i ytterbenet är inte alls bra, men kanske det inte har gått så långt än.

Genomslagen?
Läcker det mycket eller svettas det? För lite olja i ytterbenet är inte alls bra, men kanske det inte har gått så långt än.
Jag märkte inget tidigare men nu fick jag en liten mängd olja på fingrarna när jag skruvade på returen och det är olja runt de nedersta cm av ytterbener. Förhoppningsvis fanns det tillräckligt när jag körde...

Genomslagen?
Du kanske har för tunna eller hårda handtag? Handtag kan göra stor skillnad.

Tillbaka
Topp