(genomslagspunka) slang vs slanglöst

tmalm

Aktiv medlem
Jag har fått ca tre miljarder genomslagspunkor på sistone (utan att ha ohemult lågt tryck på något sätt), kommer jag att bli lycklig och punkafri om jag skaffar ett stans tubelesskit?

/T

Jag fick genomslagspunka typ varannan vecka åtminstone tidigare. Jag blev lycklig med slanglöst. Det säger "tjong" ibland och då tänker jag "fan" men det händer aldrig mer än så.

Risken är förmodligen större att man slår hål på däcket istället. Slangen agerar rimligen dämpning och skydd, även om den själv går sönder. Har fått några genomslagspunkor med slanglöst där däcket pajjat. Detta har aldrig hänt med slang.

[/anekdotisk bevisföring]

Kör DIY procore vettja,
Borde ju kunna ta av däcket köra på det inre tubdäcket (på platten) om man totalkvaddar däcket. Går iof att köra på fälgen också :)

Makten sa:
Risken är förmodligen större att man slår hål på däcket istället. Slangen agerar rimligen dämpning och skydd, även om den själv går sönder. Har fått några genomslagspunkor med slanglöst där däcket pajjat. Detta har aldrig hänt med slang.

[/anekdotisk bevisföring]
Jag har bara klämt hål i däcket som jag märkt en gång och det var en rejäl smäll så min erfarenhet är att de tål mer än slangen.

Jag har inte fått punka sedan jag fick slanglöst på nya hojen i höstas. Däremot så har jag tappat luft pga torkad gucka. Det är inte så kul.

Jag kan också slå ett slag för ghetto procore som nog räddar min bakfälg varje tur! Jävligt meckigt om man skulle behöva demontera men kungligt stabilt när det sitter!

Tack!
Att risken ökar något för både fälg och däckkvadd kan jag leva med men fasen inte alla punkor.
DIYProcore vore ju smutt och något som jag funderat på men det får bli nästa steg.

/T

Rattnalle sa:
Jag har bara klämt hål i däcket som jag märkt en gång och det var en rejäl smäll så min erfarenhet är att de tål mer än slangen.

Ja, jag menar mest att det torde vara ännu mindre risk att slå hål på däcket om man har två extra lager med dämpande slanggummi emellan. Men att slangar då förstås ryker ibland.

Själv har jag mycket goda erfarenheter av Schwalbe EVO-slangar. Tycks tåla genomslag betydligt bättre än en vanlig slang och är minst lika lätt som slanglöst, men det kostar ju en slant. Och nu går de visst inte att få tag på alls.

Makten sa:
Rattnalle sa:

Ja, jag menar mest att det torde vara ännu mindre risk att slå hål på däcket om man har två extra lager med dämpande slanggummi emellan. Men att slangar då förstås ryker ibland..
Absolut, det köper jag. Men jag skiter i vad det går hål på. Punka är punka. Händer det mer sällan men går hål på däcket istället för slangen istället så är det OK. Men en gång på tre år slaglöst kan jag leva med.

Makten sa:
Rattnalle sa:

Ja, jag menar mest att det torde vara ännu mindre risk att slå hål på däcket om man har två extra lager med dämpande slanggummi emellan. Men att slangar då förstås ryker ibland.

Själv har jag mycket goda erfarenheter av Schwalbe EVO-slangar. Tycks tåla genomslag betydligt bättre än en vanlig slang och är minst lika lätt som slanglöst, men det kostar ju en slant. Och nu går de visst inte att få tag på alls.

Testa att höja trycket ;)

Konstigt Thomas.
Får du punka frekvent utan att köra särskilt lågt i tryck så kanske du kör innerslangar av för dålig kvalité eller tunna/lätta..

Dum fråga kanske men har du kollat om det kanske kan sitta nåt på insidan av däcket som kan sova mot slangen? Om jag inte minns fel så brukar man väl även rekommendera nytt fälgband vid upprepade punkor..

När det gäller slanglöst rent personligt så känner jag ytterst blandade känslor.. Kan inte påstå att det medför några (för mig) som helst fördelar egentligen..
Det kostar mer, är mer bökigt, meckigare att pilla med, kletigt och smutsigt..

Enligt min egna högst hobbymässiga uppfattning så känner jag inga som helst bättre egenskaper eller känsla i rull/grepp/driv.
När ja körde med slag fick ja kanske en punka per år eller typ nåt sånt..
Sedan jag blev konvertit i december förra året så har jag nog fått fylla på däcken 20 ggr.
Står hojen en vecka så är däcken markant mjukare.
Ja, jag har kört med ordentligt med gucka, varit duktig på att tejpa, TLE-märkta däck samt använt TL-ventiler...
Jag tycker inte det har varit nån premiumupplevelse för att uttrycka det diplomatiskt =)

Nu beställde jag precis hem lite ny gucka till nya däcken. Men nu går ja från Maxxis DHR2 (hatar dem) med Onzasås till Schwalbe NNN och Contisås.
Jag går emot min egen åsikt och ger det en chans till... Vad gör man inte för att hålla kapitalismen igång?
Men ändå.. Som jag ser det, eller "upplevt det" så medför det inga fördelar..
Sen så kommer busslass och horder med töntar va snabba med att påtala att det minsann går att köra med oj så låga tryck så att det är svartare än svart att köra flytande slang.

För mig är upplevelsen det motsatta. Fit and forget. Fyllt på gucka 2-3 gånger om året bara annars bara funkar det. Håller oftast tryck likvärdigt med slang.

Jag har krängt däcket en gång men jag hade garanterat punkat med slang också vid det tillfället.

Hm.. intressant...
Undrar om jag kan ha fått tag i nåt sånt där, eh, vad heter det nu igen? Måndagsex? =)

Nu har vi väl alla lite olika åkstil, kroppsvikt och "flyt" i terrängen också..
Men som sagt, när ja hade slang så punkade jag typ en gång per år - Det är nära nog fit & forget.

Har iofs ganska lätta slangar men det har jag ju alltid haft. Ev kan problemet bero på cykelbyte- gått från 100mm fs till 130 trail fs så jag kanske kör hårdare? Fast det tror jag inte egentligen.
Får prova slanglöst, värre kan det inte gärna bli.

/T

1. Ja, du kommer slippa genomslagspunkor helt
2. Det krävs att du vänjer dig vid hela proceduren att använda slanglöst. Det är en viss inlärningsfas.
3. Om du cyklar på rätt däck så kommer du få väldigt få punkor resten av ditt liv.
4. Du kommer behöva underhålla ditt slanglösa system genom att fylla på vätska med jämna mellanrum.

Som exempel: Jag och min sambo har precis återvänt från fyra veckors cykling i Alperna. Vi körde två etapplopp på fyra dagar var i den värsta terrängen du kan tänka dig. Där i mellan 2 veckors cykling "på skoj" i bergen. Facit: NOLL (0) punkteringar.

Jag måste köra högt tryck för att inte slå sönder däcket istället. Inte så impad av slanglöst alltså. Största skillnaden är att det är struligare att laga ett däck än att laga/byta slang. Punkafrekvensen slang/slanglöst är oförändrad för mig.

Slanglöst och bra däck som inte är gjorda av tidningspapper så kommer du nog slippa majoriteten av dagens punkteringar.

Jag har inte punkat slanglöst på flera år(men det kan ju givetvis hända)

Mk IIor är väl närmast gjorda av toapapper... Hade ju i rörisolering mellan fälg och slang som funkade ypperligt ett tag men trycktes ihop allt eftersom och är verkanslös numera. Kanske ska utveckla det konceptet mera. Eller prova tubelesskit först.

/T

Kanske jag får ett par 3,4 st snakebite/ sommar genom däcket med slanglöst .
Senast i förrgår med RR 2.25 snakeskin och 1.7 bar . Lagas på samma vis som med slang, en lagningslapp uppe och en nere vid fälgkanten.
Men kör bara med liknade pappersdäck och inga tyngre grejer.
Men kör jag med slang blir det garanterat massa fler punkor.

Aldrig hinner guckan torka heller...

Senast ändrad:
Okej, nu har ni chans sälja in slanglöst.
Om det nu trots allt inte är helt ovanligt med punktering även med slanglöst, varför då använda det? Visst något färre pulkor, men de som blir måste tas om hand två gånger. En gång i fält, antingen med att täppa eller byta till slang, och sedan ladda om med ny gurka hemma. Vilket dessutom verkar måste göras då och då i alla fall.
Med slang så sätter jag i en ny i skogen, och låter sedan den sitta. Vill och ids jag kan jag laga punkan när jag kommer hem. Dessutom behöver jag inte byta slang för att den tagit slut.

olle/frost sa:
Om det nu trots allt inte är helt ovanligt med punktering även med slanglöst, varför då använda det? Visst något färre pulkor, men de som blir måste tas om hand två gånger. En gång i fält, antingen med att täppa eller byta till slang, och sedan ladda om med ny gurka hemma. Vilket dessutom verkar måste göras då och då i alla fall.
Med slang så sätter jag i en ny i skogen, och låter sedan den sitta. Vill och ids jag kan jag laga punkan när jag kommer hem. Dessutom behöver jag inte byta slang för att den tagit slut.

Lägre rullmotstånd, mindre vikt, tätar små hål, och lägre tryck för mer grepp.

Inte så många pulkor. Men däremot några punkor per år. Senaste var i söndags. Har ett liknande kit som på bilden och det tätade utan problem. Tryckte en remsa genom vardera hål och pumpade upp. Mycket smidigare än att köra slang där du måste byta slangen. I värsta fall får jag slänga i en slang.

28636_00_d.jpg

Det beror väl helt på om man tävlar eller bara kör rundor. Jag har slang i träningshjulen men skulle aldrig få för mig att stoppa slang i tävlingshjulen.
Senaste tävlingen fick jag flertalet genomslag som stansen tog hand om.
Ja jag gillar åka på fälgen, men annan diskussion. Tycker inte det är omständigt att byta heller, det går åt lite väska bara. Jag byter däck flera gånger i månaden, är de stansade en gång ploppar de lätt.

Aldrig sett så mycket folk på samma ställe som bytt slang som på Lidas andra loop :)

olle/frost sa:
Det beror nog helt på hur du cyklar och vad du värdesätter.

Jag har (onödigt) tunga däck, är lagom klumpig och värderar att det bara funkar. Med slang fick jag välja mellan studsigt eller punka rätt ofta. Med slanglöst kan det säga tjong ibland utan att det händer något. Visst, nitar jag en tillräckligt vass sten kommer jag nypa hål i däcket men chansen är inte försumbar att jag gjort det även med slang i ett sånt läge.

På knappt tre år med slanglöst har jag punkterat en gång så att jag fick plocka av grejerna. Då burpade jag däcket genom att landa klantigt och sen fortsatte jag köra resten av endurosträckan mer eller mindre på fälgen. Då var det ändå nästan så att det tätade när jag försökte pumpa upp det direkt efteråt. Satte två eller tre lappar i däcket efteråt där jag hittade hål. Den enda andra gången jag märkt att jag punkterat så blev det ett litet hål i framdäcket mot något vasst som läckte och skvätte i ett par minuter men det tätade när jag stannade och lät hålet vara nedåt en halvminut eller så.

Jag konverterade till slanglöst för ett år sedan och har haft nada problem.

Jag kör dock med tunga EXO däck vilket förmodligen hjälper till.

Läcker inte heller speciellt mycket luft från min däck men bukar kolla trycket varanan tur. Har aldrig behövt någon kompressor heller utan enbart fotpump.

Kör notubes arch/flow ex fälgar + Maxxis Ardent bak och Schwalbe Magic Mary fram.

Jag har cyklat minst 250 mil utan punka med tubeless, men precis nu skulle jag cykla hem och upptäckte punka på cxen med nya däck... Förmodligen fabriksfel ser det ut som.

Peppar peppar...

Tillbaka
Topp