Genomsnittlig puls på Vätternrundan

emjo77

Medlem
Halloj!

Har en fråga till er här på happy som cyklat Vättern runt.

Ungefär vilken genomsnittlig puls (% av maxpuls) kan man hålla under en vätternrunda? Jag funderar på att cykla nästa år och sikta på Sub 9.

Jag cyklade en rejäl sväng idag och fick 8 timmar i sadeln, min snittpuls låg då på 140 (ca 70%). Är det ungefär något sådant jag ska räkna med runt Vättern också eller brukar man snitta högre än så om man har ett tidsmål som man får kämpa för?

Kanske en väldigt luddig fråga som är svår att svara på men jag hoppas på något svar iallafall :)

Iofs inte riktigt svar på frågan men för min del var maxpuls på VR sub 9 lägre än vad jag har i snittpuls på ett långlopp på MTB.

Jag hade 80% på VR men det är nog ganska individuellt hur hög puls man kan ligga på under längre perioder.

Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte mer relevant att jämföra mot
> tröskeln istället för maxpuls?

Ja, eller mot skostorlek.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Luzen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte mer relevant att jämföra mot
> > tröskeln istället för maxpuls?
>
> Ja, eller mot skostorlek.

Då hade jag 340% i snittpuls :)

Jag vill minnas att jag hade 136 i snitt på VR, körde på 8:23. Samma år tror jag att jag hade kring 165 nånstans på CV, ca fem timmar kortare dock. Maxpuls 191.

Jag har maxpuls på 197, vilopuls 52 och har kört runt sjön med snittpuls 163, räkna % får du göra själv ?. Tror jag är rätt pulstålig, har gjort Lidingöloppet med snitt på 185 under 3 timmar.

Det beror på. Ju mer vältränad , ju närmare kan du lägga dig tröskelpulsen.

När jag höll på med VR tror jag snittet hamnade typ 90% av tröskeln.

Ta reda på din tröskel e mitt tips.

Okej, tackar för svaren!

Förstår att det är individuellt men nu har jag iallafall fått ett hum av ungefär var man kommer att ligga.

Jag ska ta reda på min tröskelpuls mer exakt men tror att den ligger på runt 160. På min 6-8 mils träningsrundor snittar jag ofta ganska precis 150 i puls så det blir nog svårt att snitta 150 under 9 timmar. Kanske 145 är rimligt?

Om jag inte fuskar med vinterträningen kanske 150 i snitt inte är omöjligt?

Tillbaka
Topp