Geometrifråga: bygga om barn-dh till enduro

kogoyo

Aktiv medlem
Hej alla kunniga här.
Vissa av er har säkert läst mina inlägg om barncyklar o kanske t o m sett bilder o videor på dom. Jag har lärt mig mängder under dessa byggen (bl a med hjälp av detta forum) men har nu upptäckt att jag kommit till en lite outforskad zon; heldämpade barncyklar (24"). visst finns dom som det senaste inlägget i barntråden (transition), men den passar inte när man har 4 barn på en lön.
Förra veckan var jag i Isaberg o märkte att stela gafflar har hjälpt oerhört att ge mina barn självförtroendet o tekniken. De har även blitt starkare o tyngre sen jag byggde deras hojar. Men helstelt håller dom tillbaka. Över teknisk terräng behöver de nåt mer komplett
Eftersom marknaden e som den e så e frågan om det skulle funka att bygga på exempelvis en kona stinky? sätta på en låsbar luftdämpare bak, lätta den me andra komponenter o så blir allt frid o fröjd? Eller funkar geometrin såpass att den förblir tungcyklad men lättare på vågen? Nu vet jante hur tungcyklad den e på platten eller uppför som den e, men jag har läst recensioner att den e långsam. Tackar för input.

Min son hade en Stinky för några år sedan och den vägde bly. Sedan hade han en Commencal Supreme Jr(26) som jag satte en luftdämpare på, vägde fortfarande bly. Nu har han en Bergamont Straitline i S, den väger två kilo mer än min DH i XL.

Billiga DH hojar är tunga, jag tror att det är en dålig startpunkt att bygga en Enduro av. Jag tror det omvända är bättre om du vill komma billigt undan. Börja med en heldämpad XC och biffa till med kralligare gaffel och däck, kort styrstam och brett styre.

Senast ändrad:
Jo, har oxå läst mig t detta (hellre bygga enduro till dh). Problemet e att dinte finns så många 24" enduro att välja mellan. Finns en handfull som kostar 20 000, minst. Och sen kona stinky som går att få tag i begagnad. Dotterns heldämpade 26" stumpjumper i small e lite för stor för mina yngre killar. O det dräller inte av bra små 26" heller.

Tillbaka
Topp