Geometrifråga (jämförelse mellan mina tre cyklar)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hej!

Skapar en egen tråd för ämnet istället för att skriva i min egen, utifall det skulle bli rörigt och jävligt så slipper det spåra i den just. :P

Hur som helst. Premiärcyklade på min Sonder Frontier 29er idag och tyckte den kändes jäkligt stor, som att det var väldigt långt till styret. På pappret tolkade jag det som att den skulle kännas lite mindre än min Sentier, så jag beställde till och med en 70mm styrstam och kortare styre för i min värld så skulle jag då kanske kunna få en lite "sportigare" sittställning, och på så vis få ställningen från Roadliten, men stabiliteten och traktorkänslan från Sentiern.

Nu är ju jag helt okunnig i ämnet, så jag har säkert tänkt som en idiot. Och bevisligen, något är ju galet. Men jag förstår inte vad det är som gör att det känns så annorlunda? Bild nedan visar cyklarnas mått sida vid sida. Vad har jag missat? Idéer?

geocomparison.jpg

Senast ändrad:
Sitter du längre bak på Sondern (stolpe med setback?) Bredare styre med mindre backsweep? Jag håller med att de borde vara rätt lika, men jag missar uppenbarligen också något.

Senast ändrad:
Sentiern är 780mm bred, 9 backsweep, 6 upsweep, 25mm rise
Frontiern är 780mm bred, 9 backsweep, 5 upsweep, 15mm rise

Ingen setback på någon av stolparna. Lite mer upsweep och högre rise på Sentiern alltså. Jag som beställt 70mm stam och ett 720mm styre med 5mm rise bara (tror jag det var). Rakare i alla fall. Stammen kommer ju inte gå åt. :P

Har du mätt avstånd sadel till styre på båda cyklarna? Om samma så är det ju svårt att säga vad känslan beror på..
Jag tycker ofta att högre cyklar känns större även om reachen och stack är samma och den har ju lite mindre bb drop 50 vs 61.5 plus att det bb droppet om 61.5 kanske är räknat innan sag på gaffel och isåfall lite mer irl. Så stacken kanske inte är så stor skillnad (om uppmätt utan sag) men höjden från marken kan fortfarande diffa och ge en annan känsla kanske?

Senast ändrad:
Reach är måttet du känner när du står.
ETT är måttet du känner när du sitter.

Med så mkt lägre stack, som dessutom blir ännu lägre på en hardtail vs. fullgung i SAG plus att du förlängt styrstamen så tror jag det är ditt problem. Höj styret, inte mha spacers utan mha raise på styret.

calmbay sa:

Med så mkt lägre stack, som dessutom blir ännu lägre på en hardtail vs. fullgung i SAG plus att du förlängt styrstamen så tror jag det är ditt problem. Höj styret, inte mha spacers utan mha raise på styret.

En fundering,
Är det inte så att då det är samma typ av hoj så bör knäets position över pedalaxeln vara densamma över pedalvarvet på båda cyklarna? I så fall ändras väl detta med sadelns fore/aft och då bör väl reachen vara ett bra mått även vid sittande? Detta förutsatt att man då har samma knäposition och sadelhöjd? Tänker jag fel??

men är du säker på att det inte är offset på sadelstolpen på frontiern? tycker det ser ut så på din bild. och sadeln går ju att flytta fram, det skulle jag gjort direkt.

ser ut som lite offset. men hursom är det ju vara testa att putta fram sadeln innan du köper nya grejer. en sak som jag också märkt är att sadlar kan vara så olika att det kan göra flera centimeter på "effektiv reach", eftersom sweetspoten för sittbenen inte är på samma ställe jämfört med railsen.

freddag sa:
ser ut som lite offset. men hursom är det ju vara testa att putta fram sadeln innan du köper nya grejer. en sak som jag också märkt är att sadlar kan vara så olika att det kan göra flera centimeter på "effektiv reach", eftersom sweetspoten för sittbenen inte är på samma ställe jämfört med railsen.

Tjena!

Ännu bättre att byta sadel med Sentiern och jämföra.

Nu kanske jag är yr av fjällluften, men om den känns lång så blir den ännu längre om vi byter spacers mot rise?

Jag förstår ändå inte varför jag upplever att den känns så lång till styret. Kan någon förklara för mig som om jag vore 5 år? :P

Det är svårt att sia om men lätt att testa. Höj styrstammen ett par cm och se hur du upplever cykeln då?

Senast ändrad:
Stack ändras med SAG. Stack är ju punkten mitt i övre styrlagret. Den punkten sjunker i SAG. På en ht mer än en fullgungare då en fullgungare sjunker mer parallellt iom att den har bakre sag med.

Den nya cykeln verkar ha stor skillnad i stack. Samtidigt är den kortare i reach. Alltså vill du höjja styret till samma relativa höjd över vevpartiet. Med spacers hamnar styret samtidigt längre bak, alltså kortare reach. Det vill du inte. Upp med styret.

Fast jag vill inte sitta som på Sentiern, det ville jag komma ifrån på just den här cykeln. Jag ville sitta mer som på Roadliten, det var i alla fall tanken. :D Men det kanske inte är så lätt att få till Roadlite-känsla på en MTB. :P

AdamJonne sa:
calmbay sa:

En fundering,
Är det inte så att då det är samma typ av hoj så bör knäets position över pedalaxeln vara densamma över pedalvarvet på båda cyklarna? I så fall ändras väl detta med sadelns fore/aft och då bör väl reachen vara ett bra mått även vid sittande? Detta förutsatt att man då har samma knäposition och sadelhöjd? Tänker jag fel??

Möjligt. Men knäts position på två hojjar med samma reach men kraftigt olika sittvinklar kommer resultera i stor skillnad på arslets position men väldigt liten skillnad på knäts position va? Så svårt att använda praktiskt så även om trigonometrin ger olika knäpositioner eller vad du menar. Reach togs fram (av transition fö) för att beskriva hur rymlig hojjen är i attack position.

Från "början" (nåja) så var det väl så att kops dvs knäets possition var det som var utgångspunkten för det andra o Inte tvärtom. Dvs hur långt bak behövde man sitta för att få knäet i rätt possition över pedalen men visst det är ju inte lika kinkigt med detta längre och jag tror inte heller att det finns ngn vetenskap som säger att detta var bättre än ngt annat (vad jag vet) men det var ju iaf det man försökte eftersträva. Detta kunde man ju då styra med tex sadelrörsvinkeln. Man ändrade inte vinkeln för att få ett längre topprör vad jag förstått, den längden kunde man ju lika gärna lägga på framför vevpartiet istället med det vi idag kallar reach. Då får man ju förvisso oxå en längre hjulbas och med mtb så handlar det väl egentligen mkt mer om en viktfördelningfråga än på landsväg där det kanske är mer en fråga om att sitta i en bra possition o gneta så länge som möjligt .)

Frontiern är något kortare men är lägre i fronten och har ett styre med mindre rise. Sammantaget bör styret hamna märkbart lägre än på din Sentier (även om man räknar bort sag). Hamnar styret längre ner men resten är hyfsat samma lika så blir du mer utsträckt och cykeln känns längre. Sen ser det onekligen ut som om Frontierns sadelstolpe har mer offset vilket såklart gör sitt till. Sammantaget tror jag att ovan nämnda orsaker är det som gör att Frontiern känns så stor i jämförelse med Sentiern.

Dessutom är väl Frontiern en cykel där du sitter ner mer än Sentiern vilket kanske gör att skillnaden blir mer märkbar.

Hur som helst, prova att skjut fram sadeln och experimentera lite med styrets rotation. Prova även 720mm styret, ett smalare styre gör att cykeln känns mindre. Annars är ju inte en kortare styrstam och ett styre med mer rise (och kanske mer backsweep) en jätteutgift.

Senast ändrad:
calmbay sa:
Reach togs fram (av transition fö)
Verkligen?
Berätta gärna mer om vad du vet om det.

jingleyschmidt sa:
Premiärcyklade på min Sonder Frontier 29er idag och tyckte den kändes jäkligt stor, som att det var väldigt långt till styret.
...
för i min värld så skulle jag då kanske kunna få en lite "sportigare" sittställning, och på så vis få ställningen från Roadliten, men stabiliteten och traktorkänslan från Sentiern.
Gå på skillnaden mellan cyklarna i verkligheten, inte geotabeller.
Dvs
Vill du kopiera sittställningen från din Roadlite till din Sonder Frontier 29er bör du börja med att mäta upp sittställningen på Roadliten
och sedan kopiera den, så gott det går åtminstone, till den nya cykeln.
Men, som du redan verkar vara medveten om, bara för att sittställningen är den samma betyder det inte att cyklingen kommer att kännas likadan på så olika cyklar.
Men trots det bör du börja med mäta upp, och kopiera, sittställningen på Roadliten.
Här finns det en bra blankett att använda
1_e3a8c2a867.png

https://www.tour-magazin.de/service/radvermessung.html

/Håkan

Helt klart en liten skillnad där som jag inte riktigt tänkte på! Inatt låg jag och tänkte på det och rotade fram originalstolpen till Sentiern också, men den såg precis likadant ut som på Frontiern, så inget jag kunde byta och prova där.

Nåväl, skönt att man får sig en liten lektion i geometri här! Man lär sig länge man lever, och tur är väl det. :D Tack alla för input!

sadel_frontier.JPG

sadel_sentier.JPG

Kneecap sa:
Börja med att mäta ut sadelspetsens förhållande till vevpartiet på Sentiern, se om du kan justera sadeln på Sondern till samma ställe. Om det inte finns tillräckligt med justermån så är det dags att leta ny stolpe.
+1 på att 1st mäta och justera innan köp av ny stolpe
Men menar du inte att TS bör mäta sadelspetsens förhållande till vevpartiet på Roadliten? Det är ju sittställningen på den han vill kopiera
jingleyschmidt sa:
få ställningen från Roadliten

/Håkan

Ah jag orkar inte packa upp Roadliten ur kartongen i källaren och styra med den nu, så får bli som det blir! ;D När jag fått alla prylar får jag försöka justera lite och se hur det känns! :D Tack återigen alla för input. Lärorikt!

När jag köpte en ny sadel så tog jag med verktyg ut på en runda för att kunna justera och fippla så att allt blev som jag ville. Det visade sig att den nya sadeln hamnade mycket längre bak än den tidigare, på ett lite komiskt sätt. Inbitna cykelguruer tycker säkert att det ser helknasigt ut, men det är ju skit samma så länge rumpa och resten av kroppen är nöjda.

Så mitt anspråkslösa tips är: Ut och cykla, gärna en längre runda, och ta med verktyg så att du kan skruva saker under tiden. Experimentera med olika inställningar och skit i hur det ser ut. Huvudsaken är ju att det känns bra.

Först efter (eventuellt fler sådana rundor) och om det fortfarande känns tokigt kanske det är dags att eventuellt komplettera med något mer. Men utnyttja först alla inställningsmöjligheter som finns till buds. Onödig konsumtion gör ju ingen gladare.

HåkanC sa:
+1 på att 1st mäta och justera innan köp av ny stolpe
Men menar du inte att TS bör mäta sadelspetsens förhållande till vevpartiet på Roadliten? Det är ju sittställningen på den han vill kopiera

/Håkan

Tjena!

Just det, men det blir så svårt att komma ihåg eftersom det jämförs med Vitusen hela tiden.

havet sa:
När jag köpte en ny sadel så tog jag med verktyg ut på en runda för att kunna justera och fippla så att allt blev som jag ville. Det visade sig att den nya sadeln hamnade mycket längre bak än den tidigare, på ett lite komiskt sätt. Inbitna cykelguruer tycker säkert att det ser helknasigt ut, men det är ju skit samma så länge rumpa och resten av kroppen är nöjda.

Så mitt anspråkslösa tips är: Ut och cykla, gärna en längre runda, och ta med verktyg så att du kan skruva saker under tiden. Experimentera med olika inställningar och skit i hur det ser ut. Huvudsaken är ju att det känns bra.

Först efter (eventuellt fler sådana rundor) och om det fortfarande känns tokigt kanske det är dags att eventuellt komplettera med något mer. Men utnyttja först alla inställningsmöjligheter som finns till buds. Onödig konsumtion gör ju ingen gladare.

Du har rätt såklart!

Kneepcap sa:
Tjena!

Just det, men det blir så svårt att komma ihåg eftersom det jämförs med Vitusen hela tiden.

Ja det är mycket att hålla reda på! Hela tre cyklar som ska jämföras. Jösses. ;)

Tillbaka
Topp