[Geometrinörderi] vevlagerhöjd på pendlarhojen

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag kör dagligen på en cykel med vevlagerhus som står 31cm från marken. Cykeln är helstel.
Jag undrar hur lågt man kan gå med vevlagerhöjd och vilka för och nackdelar det blir.

Lågt BB så kan du raila berms, mkt viktigt om du pendlar i byggda bike parks. Högt BB så kan du rycka över betongsuggor.

Lågt BB, pedaler kan ta i när du lutar/svänger. Men med foten närmre marken är det lättare när du stannar i korsningar/trafikljus
Högt BB har nog inga synbara fördelar på en pendlare vad jag kan se rent spontant.

Smala cykelbanor och höga kantstenar, pedalstrikes är obekvämt på pendlaren.

Men några mått på vad som krävs för att slippa det har jag inte

Klavikel sa:
En given fråga är ju varför du skulle vilja ha lägre (eller högre) än det du har nu?
Allt handlar om optimering vid eventuellt rambyte. :)

Många pendlar på racer som verkar ha bbn 28cm över marken men 27cm verkar också förekomma. 3-4cm lägre BB lär kännas men blir 27cm för lågt?

31cm är extremt högt. Moderna lvg cykel har 27cm. Min pendlar har 29cm, men det är för högt. Med rätt sadelhöjd har jag problem att när marken vid rödljus. Jag föredrar 27cm.

Jag äger inte ens en pendlare nu så ska nog inte uttala mig om några mått men det har väl med vad för slags däck och hur långa vevarmar du kör med nu.
Men jag gillar nörderi i allmänhet så kommer följa tråden med stort intresse =)

Klavikel sa:
Jag äger inte ens en pendlare nu så ska nog inte uttala mig om några mått men det har väl med vad för slags däck och hur långa vevarmar du kör med nu.
Men jag gillar nörderi i allmänhet så kommer följa tråden med stort intresse =)

Däck är väl med i vevlagerhöjd (inte i bottom bracket drop) so det spelar ingen direkt roll (är du en riktigt nörd?). Men du har rätt att vevarmar är viktigt. Så vevlagerhöjd minus längd av vevarm är det som gäller. Så kan jag säga att 29-17=12 cm är för högt.

Senast ändrad:
Bra punkt @Berk!

Dom ramar jag kollar på specar dropp. Det finns 60, 70 och 80mm dropp att välja på. Veven är 170mm långa och däcken ska vara 29x1.5 på sommar och 29x2.0 på vinter vilket ger teoretiska diametrar på 700mm respektive 726mm.
Lägsta BB med smalaste däck ger alltså 27cm vevlagerhöjd. Känns gångbart alltså?

har 27 cm på min vinterpendlare, drygt 1 cm lägre än identisk cykel med sommarhjul. detta på grund av mindre och fetare däck, något jag iofs inte vill vara utan. det märks tydlig skillnad och 27 cm är i lägsta laget av tre skäl.

-du vill i större utsträckning än ute på landsväg kunna i trampa runt i skarpare kurvor. inte slå i kantstenar och liknande.

-snöröjningen lämnar övrigt att önska. man behöver i dessa dagar trampa sig förbi smala passager av hjulspår i upp till ett par dm mer eller mindre hårdfrusen snömodd.

-höga trottoarkanter och snövallar ska forceras, då kan till och med framkransen komma i konflikt.

cykeln med lägre vevhus känns ’närmare’ marken vilket kan upplevas som en fördel när det är halt, speciellt om man vill sladda med uppställ. gör man ju ständigt:) bb drop måste däremot vara en icke-fråga? på mina brompton och moulton är bb 6-7 cm högre än navcentrum på hjulen, någon olägenhet av detta märks överhuvudtaget inte. dessa cyklar känns välbalanserade.

vad är idealt på en pendlare då? skulle säga tydligt lägre än förekommande mtb på 30-31, men högre än gängse landsvägshoj på ca 27. mellanmjölk någon?

skulle pga stöldrisk satsa på 26 tum (!) hellre än 29, och själva måttet bb drop skulle jag högtidligt skita i.

happymtb.fr sa:
Bra punkt @Berk!

Dom ramar jag kollar på specar dropp. Det finns 60, 70 och 80mm dropp att välja på. Veven är 170mm långa och däcken ska vara 29x1.5 på sommar och 29x2.0 på vinter vilket ger teoretiska diametrar på 700mm respektive 726mm.
Lägsta BB med smalaste däck ger alltså 27cm vevlagerhöjd. Känns gångbart alltså?

80mm låter perfekt! Så har du, tycker jag, perfekt höjd på sommar och lite mer marginal på vinter.

Berk sa:
Däck är väl med i vevlagerhöjd (inte i bottom bracket drop) so det spelar ingen direkt roll (är du en riktigt nörd?). Men du har rätt att vevarmar är viktigt. Så vevlagerhöjd minus längd av vevarm är det som gäller. Så kan jag säga att 31-17=14 cm är för högt.

Ser nu att jag tåg happymtb's höjd.
Måste vara 29-17=12 cm är för högt!

Tillbaka
Topp