Gesunda eller sälen bikepark en dag?

Wåhlis

Aktiv medlem
Tjo! Ska förflytta min semester från Dalarna norr ut mot åre men tänkte passa på längs vägen med ett stopp! Aldrig varit på varken gesunda eller sälen bikepark och funderar vilken som är roligast? Förstår gesunda som mest bröt? Tycker de är kul till viss del men leker helst på maskin byggda flowiiga med hopp är sälen bättre där eller går dessa två jämt ut?

Gesunda är jättebra. Ingen har någonsin sagt något tillräckligt positivt om Sälen för att jag ska känna mig manad att besöka det.

Sälen är lite (mycket) mer välkammat och passar bra som uppvärmning inför Åre. Bra toppstuga och jag gillar den röda snutten i början från liften. Ingen direkt risk att bryta ram, armar eller ben om man inte bänglar något väldigt. Helt klart inriktat på familjeunderhållning.

Droppen vid liften har ingen järvsö-trappa innan så där kan man göra en riktig liftwaffe om man laddar för mycket.

Det finns även en bit med massvis med svängar (tänk doserad storslalom) som man kan använda som träning. Skittråkigt i längden men bra om man är rostig.

En dag är max man står ut med bara 3-4 leder dock.

Gesunda har tre maskinbyggda hoppleder, där särskilt den svarta är riktigt bra.

Du lär inte bli besviken.

ponx sa:
Sälen är lite (mycket) mer välkammat och passar bra som uppvärmning inför Åre. Bra toppstuga och jag gillar den röda snutten i början från liften. Ingen direkt risk att bryta ram, armar eller ben om man inte bänglar något väldigt. Helt klart inriktat på familjeunderhållning.

Droppen vid liften har ingen järvsö-trappa innan så där kan man göra en riktig liftwaffe om man laddar för mycket.

Det finns även en bit med massvis med svängar (tänk doserad storslalom) som man kan använda som träning. Skittråkigt i längden men bra om man är rostig.

Åre är ju inte ett dugg välkammat så jag ser inte riktigt kopplingen där.

Rattnalle sa:
ponx sa:

Åre är ju inte ett dugg välkammat så jag ser inte riktigt kopplingen där.

Precis! Värma upp på klippt gräsmatta innan man ger sig ut i bushen.

Gesunsa annars istället för sälen så åk till Trysil grymt kul i Gullia men man får köra upp själv så inte med Dh cykel.

Ska åka via idre upp så trysil är lite för mycket omväg. Någon mer som varit i sälen och har något och säga om den bikeparken? Få leder gör inte så mycket då de lär bli max 3-4 h cykling

Jag var där förra veckan och tyckte de leder som fanns var kul och bra ställe att öva sin teknik på.

Finns även en heldel tabletops i nedre delen av backen att öva hoppteknik på.

Skall dock till Gesunda imorn :) Fattar inte att man orkar åka till Åre med garanterat kasst väder när det finns dalarna/Trysil :p

3-4 timmar kan du säkert ha kul där men förvänta dig inte att döden jagar dig ner för backarna, nu var det ett par tre år sen jag var där men det var tillrättalagd familjecykling typ. Jag hade skoj på en hardtail men skulle inte åka dit igen om jag hade andra alternativ eller med min fs.

Wåhlis sa:
Ska åka via idre upp så trysil är lite för mycket omväg. Någon mer som varit i sälen och har något och säga om den bikeparken? Få leder gör inte så mycket då de lär bli max 3-4 h cykling

När passerar du där? Befinner mig i området nästa vecka..

Idre eller gesunda/sälen? Har stuga i åre från lördag. Åker mot idre fredag morgon med ett stopp någon av dem på dagen fredag. Sen cykla idre lördag innan jag rullar mot åre!

Vädret i åre brukar inte va så farligt. Ser inte så muntert ut nästa vecka dock men vafan. Finns ju kläder och lera är kul!

Gissar de är snabbare lift i sälen? Blir bara där några timmar så vill få så mycket cykling som möjligt ??

Typ 7 eller 8 min kanske i gesunda, är ibte det största berget direkt. Ska dit imorgon, brukar hinna med 10 till 15 åk på fyra timmar. Cirkus.

Liften i Sälen är väl ungefär totalt överlägsen...
Jag gillar Sälen! Förra året när jag hade brutit nyckelbenet på våren gjorde stök så ont så jaga tider i Herr Melin och Rosa Leden var perfekt! Rosa är nog den mest välskötta led jag cyklat. Varenda berm var perfekt då!
Svarta är ju faktiskt rätt stökig och schysst dropp finns det med.

Tror de får bli sälen imorgon faktiskt! Passar bättre med resan och schemat! Får lägga in en sväng till gesunda snart med! Än är de långt till vintern ?

Gesunda har fin och varierad cykling men usel lift. Har inte provat sälen, men det är garanterat mer "modärnt". ;)

marr sa:
Rörbäcksnäs och trysil är vår plan iallafall.

Tänkte nog dra Rörbäcksnäs imorgon med tjejen. Vilken led siktar man på om det ska va lätt cyklat med prio fin natur/utsikt?

Wåhlis sa:
Tror de får bli sälen imorgon faktiskt! Passar bättre med resan och schemat! Får lägga in en sväng till gesunda snart med! Än är de långt till vintern ?

Vad du här idag? Vad kör du för cykel? ?

mtb565 sa:
marr sa:
Rörbäcksnäs och trysil är vår plan iallafall.

Tänkte nog dra Rörbäcksnäs imorgon med tjejen. Vilken led siktar man på om det ska va lätt cyklat med prio fin natur/utsikt?

Wåhlis sa:

Vad du här idag? Vad kör du för cykel? ?
Byrundan är lättast, 15km, och passerar sjöar, mycket dala-skog och en del öppnare områden

Tillbaka
Topp