Gesundaberget

onegear

Aktiv medlem
Gesundaberget
Gesunda Bikepark gör comeback efter några stängda år!

Jag tänker inte göra någon reklam här, bara sprida lite information.
Cyklar kommer att finnas för uthyrning.
Lederna kommer att fixas till så det är snyggt och fint samt att en hel del aktiviteter kommer att genomföras under sommaren.
Under nästa vecka kommer Gesundas hemsida för sommaren att bli färdig så kolla in den för mer info.
/Henke

Bilagor

• 25042015-Jappe_1248.jpg
    25042015-Jappe_1248.jpg
    151 KB · Besök: 134
Gesundaberget
Åh, där har man haft jävligt kul i sina yngre dagar!

Fina leder om än något kort fast det gör inte allt för mycket i.o.m att liftkön oftast är väldigt kort och man är uppe på toppen nästan direkt. Jag har för mig att det var en ganska skaplig north shore slinga också. En del hyffsat stora hopp också.

Har inget annat än bra saker att säga om Gesunda från mina besök där, men det är ju 10 år sedan också. Kanske dags för ett återbesök! :)

Gesundaberget
svalgis skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var ju öppet i somras också.
>
> Kul hursomhelst!

Körde en gång förra året, tror inte det var något underhåll av banan direkt, körde på "egen risk". =)

Gesundaberget
Målet är att alla leder ska öppna så småningom men fokus är till en början att få dom mest trafikerade lederna i gott skick.
Caroline, Magic carpet ride, Xcelerator och Gmx/4x banan som är maskinbyggda kräver en hel del krattning och sjepning samt dräneringsarbeten.
Skogsmys och Stökspåret har tydligen erroderat en del och ska få sig en översyn.
DH-spåret blir spännande och se hur svårt det är nuförtiden...
Dom övriga spåren ska också ses över och fixas varefter.
Kom gärna med förslag på vad som behövs göras eller vad ni vill ska hända.
Det kommer att bli en Gesunda dh-cup en söndag i månaden utan licenskrav och knätofs downhill på midsommar.

Gesundaberget
Mycket roligt att Gesunda kommer igång på riktigt igen. Hoppas att det blir bra med folk, så att dom känner att det är värt att fortsätta i många år framöver.

Förslag från mig är att skylta överdrivet mycket där uppe där alla spåren börjar och går nära varandra. Även i knutpunkten vid Accelerator, stökspåret mm, vore det bra att gödsla med skyltar.
Går det att kontakta SMHI och beställa en sommar utan skyfall på Gesundaberget, så att inga spår behöver stängas?

Hur blir det med uthyrning, verkstad, restaurang mm.?

Vilka är det som kommer att sköta spåren och eventen?

Gesundaberget
Tack Lars.E för input!

Okej... Det är jag som köpt cyklarna som ska hyras ut och har väl kommit på de flesta aktiveteterna som ska äga rum. Bland annat en liten lokal DH-cup en söndag i månaden under säsongen.
Jag har dock ett annat jobb så jag kan inte vara på plats hela tiden. Min son Jacob(fanken vad tiden går fort, 20år redan) ska vara ansvarig för cykeluthyrning och bikepark samt verkstad.

I Kattis Kafe´(fd Björns skidshop) kommer det att vara förutom kafe´ dårå, cykeluthyrning, verkstad och liftkortsförsäljning. Mat och öl finns i toppstugan och boende finns numera nere i Gesunda by då stora delar av anläggningen är asylboende. Det är tack vare asylboendet som berget är igång igen...

Sommarsidan är up´n running såg jag så här är länken: http://www.gesundaberget.se/index.php

Gesundaberget
Sweet! Var också där ett par gånger förra året och det var slitet men skoj, kan bara bli bättre. Tur som jag har bor jag hyfsat nära också.

Gesundaberget
24" tummaren är en hardtail för att få känna på dom lättare spåren för barn runt 10 år.
Blir det efterfrågan på mindre hojar så införskaffar jag en eller fler heldämpade. Det kommer att finnas en 26" Glory 2 i storlek small också.
Säsongen smygbörjar den 5e juni för att vi ska rulla igång lite försiktigt innan den röda dagen 6e juni. Tanken är att det kanske kommer upp folk under fredagen som slutat lite tidigare iom att det är helgdag på lördag.

Gesundaberget
Tjo!
Krattade en hel del i helgen som var och Xcelerator ser riktigt fin ut nu. Magic och Caroline blir krattade och stenrensade under veckorna som kommer och nya skyltar är beställda.
Gesunda Dh-cup börjar redan söndag 7/6 och vi kör på samma upplägg som Vallåsen Dh-cup med två åk där bästa tid räknas. 100:- per tävling eller 300:- för 4 deltävlingar.
Anmälan och betalning kan göras med namn och klass till bg: 664-0833 eller kom in på Kattis Kafé och anmäl er.
Herr och dam klass samt kids klass 12-16 år
Återkommer med resten av datumen så fort jag kan då jag inte har dom i huvudet just nu...

Ja just ja! Endurocup tävlingen i Gesunda har fått en fin sponsor!
Välkommen till Gesunda Giant Enduro.
Det blir en riktig cykelfest med visning av 2016 Giant hojar och dessutom försäljning av cyklar och prylar till riktigt bra priser.
/ Henke o Jacob Lingman Ess Cf-fricyklisterna Gesundaberget. Giant

Gesundaberget
jomper skrev:
> Imponerande Henke, det kanske är dags för ett
> besök i Gesunda igen den här sommaren!

Ojoj, rejäl utveckling här. Från 0 till DH :)

Gesundaberget
jomper skrev:
> Imponerande Henke, det kanske är dags för ett
> besök i Gesunda igen den här sommaren!

Du/Ni är så välkomna!
Mer mtb för din del nu tycker jag.

22-23/8 stämmer bra att det är ESS.

Gesundaberget
Äsch, Gesundaberget är ju inte hård-DH tycker jag, mera fina stigar med liftassistans.

Svärmor bor på dagtursavstånd så det kan nog bli nått besök i sommar.

Gesundaberget
Datum för Gesunda DH-CUP är som följer: 7/6-12/7-9/8-27/9
Söndagar allihop. Tider och vilka spår som gäller kommer att avslöjas framöver.
Lite lustigt är det att trots att det inte är någon svensk Dh-cup i år så är det fler tävlingar på flera år runt om i landet.
Kolla in Vallåsens Dh-cup och Järvsös Kristin Race!

Gesundaberget
onegear skrev:
...
> Lite lustigt är det att trots att det inte är
> någon svensk Dh-cup i år så är det fler
> tävlingar på flera år runt om i landet.
> Kolla in Vallåsens Dh-cup och Järvsös Kristin
> Race!

Det är så det ska vara. Fler som får chans att prova, utan att det känns för proffsigt för dom som inte redan är inbitna.
En svensk cup hade ju varit najs på sitt sätt. Men jag tror att fler halv-seriösa tävlingar är bättre för att bredda sporten.
Blir det något SM i år? Det hade suttit fint som någon slags "final" efter att alla cuper är slut i höst.

Gesundaberget
onegear skrev:
> En av tävlingarna i Vallåsen är SM

OK. Bra.
Jag tror att det är viktigare att det finns ett SM än en rikstäckande svensk cup.

Heder åt alla som fixar tävlingar på alla nivåer.

Gesundaberget
onegear skrev:
> Herr och dam klass samt kids klass 12-16 år

Stående ovationer för det Henke! Vi behöver verkligen få in yngre i utförsåkat och en avspänd tävling där de kan träffas och inspireras är klockrent. Jag hoppas på hyggligt enkla banor för de yngre så att de tycker det är mera kul och utmanande än skrämmande. Just åldersspannet på klassen kanske kan bli ett problem eftersom det kan bli både 12-åriga nybörjare och 16-åringar som går på cykelgymnasiet i samma klass. Kul blir det hur som helst.

Då är det väl bara att betala in och smörja kedjan :-)

Gesundaberget
Nu är det nära! På fredag öppnar vi för säsongen 2015! Vi gör och har gjort vårt bästa för att ställa iordning banorna efter 3 år utan kärlek. Tyvärr har den blötaste maj månad på 200 år gjort jobbet lite tuffare än vad det skulle behöva vara.
Dock ser det bara ut som att 4x banan kan behövas hållas stängd under öppningshelgen.
Redan på söndag drar vi igång detta.

Bilagor

• Downhill_Affisch1.png
    Downhill_Affisch1.png
    222.3 KB · Besök: 133
Gesundaberget
Stor eloge för att ni dragit igång detta igen, Gesunda är och förblir en stjärna bland cykeldestinationer i Sverige. Haft så otroligt mycket roligt där, alltifrån de första trevande besökan med hardtail och vurpfest till snabba kompisåk på mer rejäla grejer senare i cykelkarriären. :)

Favoriterna var nog Skogsmys, Locals, Älgspyan, Stökspåret, Under liften och Malin Lindgren. Ihop med Xcelerator/GMX då, och sista biten på Carpet (den med gapstubben). Oj, nu väcktes cykelsug och fina minnen!

Gesundaberget
Tack för pepp! Det ska bli grymt kul att få köra det här i sommar och även om det inte blir några nybyggen av leder i år så får vi väl köra på nostalgi och riktigt skönt parkhäng som bara Gesunda kan bjuda på.

Tillbaka
Topp