Gesundaberget

Gesundaberget
Jag testade DH för första gången idag och att det blev i Gesunda är jag väldigt glad för. Jag har kört lite enduro men på XC-hoj och mycket teknisk xc innan) men riktig DH var ju galet kul! Med deras hyrcyklar kommer berget till sin rätt, allt blir körbart och kul! Jag testade nästan alla banor och de är verkligen roliga allihopa på olika sätt. De maskingrävda är fantastiskt bra och skogsstöket kul variation. Nu vill jag bara dit igen!

Att jag nu har 8e bästa tid av 70 på Magic Carpet på Strava borde väl betyda att jag inte är helt talanglös trots ovanan vid DH. Eller att DH-folk inte kör med Strava... Väljer att tro på det första:)

Gesundaberget
Jag kan tänka mig det, och det är onekligen i luften jag är oerfaren. Såg några andra som gjorde just det du skriver, satsade på fina lyft istället för fart. Det gick åt ett par timmar bara att vänja mig vid att inte ha spd så det finns en del att jobba på.

Det jag kan anmärka på i Gesunda är skyltningen på de icke grävda spåren, där tappade jag bort spåren flera gånger. Sen var bemötandet i uthyrningen sisådär, rätt loj och inte direkt på tårna.

Gesundaberget
Kul att berget gillas! Bra med konstruktiv kritik också. Skyltning och bemötande är a och o för att det ska kännas tipp topp så det tar jag med mig när jag åker dit på fredag för en hel helg med roligheter.
På lördag kommer cyklisterna att få se lite hurtbullar springa upp till toppen från hockeyplan nere i byn.
Till kvällen blir det bbq och rock n roll med fyra liveband vid toppstugan och på söndag är det dags för den andra tävlingen i Gesunda Downhill Cup.
Dh tävlingen för alla. Anmälan i Kattis Kafé 100:- över 16år å 50:- för kids. Start vid avstigningen av liften kl 14.00
Välkomna!

Gesundaberget
Just ja! Vi körde första deltävlingen i Gesunda Downhill Cup i Magic Carpet Ride och Niklas Wallner vann på den smått otroliga tiden 1.40.06
Vad är snabbaste Stravatid?

Gesundaberget
2.20... När jag var där så ösregnade det så jag skyller allt på det!
Håller med om att skyltningen borde förstärkas upp rätt mycket på sina håll och att kartorna borde uppdateras så de stämmer.
När vi var där för några veckor sedan stannade ju liften så sista liftåket tog en timme. Finns det ingen möjlighet att ropa ut i högtalarna vad som händer? Det är ganska frustrerande att sitta blöt och kall i en lift i en timme helt utan att veta vad som händer.

Annars var det kul att cykla :-)

Gesundaberget
Det kan ju skilja en del var man lägger målgången, den som lagt Stravaspåret kanske inte har klippt på samma punkt som ni i tävlingen. Men både Stravatiden och tävlingstiden är grymma!

Appropå förbättringspotential Magic Carpet; från ett mjukt och fint spår ända uppifrån blir det ett rejält stenrassel med vssa stenar när man kommer ut ur skogen sista gången och åker ner mot liften där jag punkterade hyrcykeln första åket. Där har man också rätt hög fart.

Carro Line var också väldigt kul bergodalbaneåk men sedan tog den slut mitt i backen och det var bara transport ner resten (kunde ju vika in på Magic Carpet efter ett tag iofs)? Men det kanske är en planerad fortsättning som inte blivit av?

Gesundaberget
Tack för input! Ja Carroline är planerad att färdigställas hela vägen ner. Det är ju det där med pengar bara... Det finns även långt gångna planer på att göra en väg upp till toppen i det som på vintern heter Långrundan å då kan alla leder som kommer ut där snyggas till. Håll tummarna för att bolaget lättar på lädret snart...

Gesundaberget
Var också iväg till Gesunda för att testa dh för första gången på semestern.

För mig som cyklat en del xc-cykel gick det ganska snabbt att komma in i det. Först lite inkänning av hyrcykeln (en gul Giant glory) och liftåkning samt ett par vändor i gröna Carro-line. Som någon mer påpekade kändes det lite kort efter ett tag trots att det gick att kombinera längre ner med blå magic carpet ride. Efter tre-fyra åk i Carro-line bytta jag därför raskt till magic carpet ride. Fantastiskt kul. Efter halva dagen började jag våga släppa på lite och fram emot eftermiddagen vågade jag mig på att hoppa på de flesta hopp (vän av ordning hade naturligtvis sett en tutorial-video från GMBN på youtube). Det var väl egentligen bara droppet från träspången (rätt ord?) efter ca 2/3 som jag hela tiden fegade ur på.

När dagen var slut hade jag hunnit med 9 eller 10 vändor ner för berget, fått hjälp med en punktering, fikat (stor överdrift då jag var så ivrig att komma iväg så jag brände mig på kaffet) och faktiskt klarat mig helskinnad.

Hade även med mig min älskade flickvän och hennes syster. En total cykelnybörjare och en som bara cyklat landsväg tidigare. Tjejens syrra fattade galoppen ganska snart medan flickvännen var totalt livrädd på vissa ställen på Carro-line och fick hoppa av och gå. Mot slutet av dagen vågade hon dock nästan köra hela, det var bara något parti precis i början som hon fegade ur.

Så sammanfattningsvis: en fantastiskt rolig dag för mig medan min tjej kanske inte uppskattade den fullt så mycket. Ett ännu lättare noob-spår hade passat henne att få börja i. Cyklarna och prylarna som vi hyrde var bra och prisvärda även fast bromsar var rätt trötta på dem. En luftning hade nog gjort dem gott. Personligen var detta den roligaste dagen jag haft på länge. Förstår bara inte varför jag skulle behöva fylla 30 år innan jag vågade prova liftburen åkning.

Som lite kuriosa: verkar kunna gå att köra på lite mindre rejäla cyklar också. Passerade en pappa och hans sexårige (rejäl höftning) ner i magic carpet ride. Det häpnadsväckande var att pappan åkte på en damcykel med rosa däck iförd full face-hjälm. Sjukt.

Gesundaberget
Besöker Sollerön och tog min tidiga xcrunda upp på Gesundaberget, tog sedan Carro-line ner, det gick med 100mm ht, men det var inte behagligt och avslappnande ner, önskade man hade en dh släde då.
Imorgon är det Gesunda downhill cup blir nog en tur dit för att kolla. Det finns iaf potential för att få ett bra bike område.

Gesundaberget
Då har hela sommaren gått och hösten är här. Efter en andra sommar med bikeparken i drift och två stora tävlingar där deltagarna överlag var supernöjda med vad Gesundaberget levererade så börjar sista öppethelgen närma sig.
Vi är väldigt intresserade av att få input från er som gästat berget om vad som är bra å mindre bra, rent av dåligt så vi kan utveckla oss. Så kom gärna till oss och säg vad ni tycker eller ös på här.
Så vad händer i helgen då?
Förutom det vanliga sköna hänget i bikeparken så ska det ju städas ut grejer så det kommer att gå att fynda en massa grejer från cyklar till hjälmar mm till riktigt låga priser.
På söndag ska sista deltävlingen av vår egen skoj dh cup köras och vi får se vilka som tar hem totalen. Toppstugan kommer ha fina erbjudanden hela helgen.
Välkomna!

Gesundaberget
Jag har bara varit i parken 3 dagar under Endurot och vill definitivt åka dit igen

lite input

bra
*Grym bikepark, skulle påstå att det är Sveriges bästa bikepark
*man kommer åt alla leder från en lift och hamnar vid liften i dalen på alla leder utom 1
*grym toppstuga och våfflan får inte missas när man är där

mindre bra
*Det största problemet tyckte jag var att det var lite trixigt att boka boende i direkt anslutning till backen
*att veta att ni överhuvudtaget finns är inte självklart, jag visste knappt om er och storleken på parken innan endurot
*En Trailkarta på hemsidan hade varit grymt
*skall det lyxas till så en film på varje led så man kan internetcykla i soffan innan man åker dit och så man kan bilda sig en uppfatning om vad ni har för leder
*liften är långsam men funkar bra
*det hade varit trevligt om det funnits 26" & 27,5" slang & däck i shoppen

Gesundaberget
Nicander sa:
Jag har bara varit i parken 3 dagar under Endurot och vill definitivt åka dit igen

lite input

bra
*Grym bikepark, skulle påstå att det är Sveriges bästa bikepark
*man kommer åt alla leder från en lift och hamnar vid liften i dalen på alla leder utom 1
*grym toppstuga och våfflan får inte missas när man är där

Tack för berömmet.

mindre bra
*Det största problemet tyckte jag var att det var lite trixigt att boka boende i direkt anslutning till backen
Ja det är synd som turistanläggning att det backnära boendet är asylboende, men samtidigt är det just det som gör det möjligt att ha bikeparken öppen efter några år av jidder från ägarsidan...

*att veta att ni överhuvudtaget finns är inte självklart, jag visste knappt om er och storleken på parken innan endurot.
Ja marknadsföringsbudgeten ligger väl på någonstans 250-300kr (internetkostnad för alla statusuppdateringar på gratis forum) så det blir lite osynligt... Vi jobbar dock långsiktigt och sommarsäsongen går rätt bra trots allt...

*En Trailkarta på hemsidan hade varit grymt
Det blir det till nästa år.

*skall det lyxas till så en film på varje led så man kan internetcykla i soffan innan man åker dit och så man kan bilda sig en uppfatning om vad ni har för leder
Film på spåren finns också med i framtida planer.

*liften är långsam men funkar bra
Liften har just fått ett helt nytt manöverbord så nu ska den funka bra och gå lite snabbare.

*det hade varit trevligt om det funnits 26" & 27,5" slang & däck i shoppen[/
Det låter jättekonstigt att du inte fick tag på slang för det ska finnas. Jag tog hem ett 50 pack 27,5" slang till endurot så det måste ha varit någon blind som jobbade i shoppen just när du var där...

Tusen tack för input!
Till nästa år blir det nya ledkartor på både berget och på hemsidan och ett utökat utbud av grejer i bikeshopen.
I ett längre perspektiv får vi väl hoppas på att världsläget blir lugnare och flyktingströmmen upphör samt att alla asylsökanden som bor här har slussats ut i samhället på bästa sätt.

Fortsätt ösa på med input åt oss så vi kan bli bättre.

Gesundaberget
Berget i sig erbjuder ju fantastisk naturlig stökcykling, jag tycker det är riktigt bra! Något som med förhållandevis små medel borde kunna fixas är väl,

- Bättre skyltat på självs lederna & tydlig spårkarta vid liften eller på toppen. Hux flux kommer en korsning & man vet inte riktigt vart man ska.. Har man bra koll på berget är det säkert inga problem. För mig som inte hittar utan & innan så funderar man ju på vad man missar.
- Stäng av de lederna som är igenvuxna/förfallna tills det finns resurser att ordna dom. Kom in på nån gammal hoppled en bit ner mot slutet & den hade sett sina bästa dagar.. Förtar lite av känslan när man vaskat ett åk.
- Att bygga om liften känns ju lite magstarkt att kräva. Men att istället för & bromsa liften vid varje av & påstigning så kanske man kunde sätta upp skyltar som förklarar hur man hoppar på liften, i farten. Mycket av den sega känslan kommer ju av att den hela tiden bromsar in.
- Keep it up! Gesundaberget har sjukt bra cykling & potentialen för att få till en riktigt fin bike park finns ju där!

Gesundaberget
Bättre skyltat ska det absolut bli, även fler broar där spår korsar varandra.
Det igenväxta spår jag antar du menar är gamla 4x banan som det funnits planer för länge nu, men varken tid eller pengar har funnits... Om det är bättre att stänga av den då kan vi göra det men då brukar ändå nyfikna glida ner och snoka ändå... Förhoppningsvis är det något nytt roligt där nästa år

Gesundaberget
Blev två svängar till Gesunda i år, nu senast i helgen.
Har inte så mycket att jämföra med (Järvsö och Sälen) men lätt den roligaste parken jag besökt. Riktigt skön blandning på spåren, tom. så att jag har svårt att utse någon favorit då alla spår verkligen har sin charm.
Jättetrevlig personal, bra käk på toppstugan och riktigt skön stämning bland alla som åker. Träffat flera nya cykelpolare på berget som jag hoppas man får cykla mer med nästa år.

Det enda som stör mig är att jag fortfarande inte vågar mig på stendroppet i Local. Hade intalat mig att jag skulle ta det nu men när jag väl rullade fram där så kom jag på bättre (eller sämre?) tankar. Nästa år...

Tack för i år Gesunda, ni gör ett grymt jobb.

Gesundaberget
Tack för beröm!
Testade i helgen liften med nya manöverbordet och jäklar vilken skillnad i hastighet. Nu ska vi bara fixa en infotavla om hur man gör vid på och avstigning så kommer det att gå undan.
Tjatar vidare om input om förbättringar vi kan göra.
Vi ska på utvecklings/planeringsresa om några veckor å då är det bra att ha så mycket material att visa för ledning som det bara går för att det ska bli gjort förhoppningsvis.

Gesundaberget
Gesunda är riktigt bra tycker jag. Roliga och omväxlande leder. Någon mer led hade ju så klart varit fint men förstår att det kostar.

Vad som kan göras bättre är som flera sagt bättre märkning av lederna. Även inräknat skylt om dropp och ev chickenrun för de som vill.

Några ledkorsningar och där leder går ihop hade varit bra att fixa till så man minimerar kollisioner.

Och snälla förmå restaurangen i toppstugan att göra sina hamburgare själva och inte köpa in frysburgare. Det läget förtjänar bra burgare, plus i kanten för lokalt öl helt klart!

Gesundaberget
Hallå alla cyklister!
Nu börjar vi vakna till och nästa helg är det till och med säsongspremiär för Enduro Sweden Series i Vallåsen.
ESS gör ju även ett stopp i Gesunda 10-11/6 så vi kickstartar kommande säsong med en tävling. Eller... Gesundaberget öppnar faktiskt 3e juni så ni hinner köra er trött i Järvsö några helger innan man kan tjuvträna i Gesunda inför ESS en helg.
Vad händer på berget då?
Den gröna leden Carroline byggs hela vägen ner till en unik och helt egen led utan att gå ihop med Magic Carpet Ride. Det blir lätt den fetaste gröna leden i landet där man som nybörjare kan växa som cyklist och inte behöver känna sig ivägen för snabbare cyklister samtidigt som det är en stor och bred bana med utmaningar mer än en stig eller en grusväg...
Massor med nya skyltar ska sättas upp och Gesundaberget kommer även att ingå i Biking Dalarna så det blir en hel del nya men välkända skyltar som kommer att synas på berget i sommar.
Vi kommer fortsätta att underhålla och förbättra alla våra klassiska spår och även bygga vidare på det för förra året nya spåret 3xJ .
Ett annat önskemål som vi fått är att bygga bort korsningar av spår och det ska vi naturligtvis kolla på. Antingen genom omdragningar eller helt enkelt brobyggen. Broar är ju rätt coolt...
Det blir även nya markeringar på xc-leder som finns runt berget och vissa ingår även i endurotävlingen så många av er har säkert cyklat delar av lederna redan.
Efter flera år av asylboende på anläggningen kommer i år SkiLodge att vara turistboende med fördelaktiga priser och en husbil/vagns camping kommer att anläggas med tillhörande serviceinrättning.
Värdshuset kommer att byggas om under sommar/höst men målsättningen är att kunna ha frukostservering där för SkiLodge gäster under sommaren.
Toppstugan fortsätter servera grymt käk och sist jag var där hade dom egna burgare... Det blir även en massa roliga event i toppstugan och på berget hela sommaren med massor av aktiviteter.
Varför inte gå en runda på frisbeegolfbanan eller testa höghöjdsbanan när ni är på berget?
Hoppas det inte blev för mycket reklam över det här inlägget men det är så jäkla kul att få vara med att få upp en av landets äldsta Bikepark ur koman som dom legat i de senaste åren. Vi är några få som sliter som galningar för att få stället att rulla igen och vi lovar att när vi är på banan igen så ska vi köpa reklamplats...
Tills vidare ska fortsätta att hålla berget öppet för alla från nybörjare till proffs och vara en arena för tävlingar i den yttersta klassen.
Vi tror nämligen att tävlingar på elitnivå stimulerar alla typer av cyklister på ett eller annat sätt då nybörjare och amatörer för se dom bästa utöva det roligaste som finns och blir förebilder för dom.
Sen att berget är ypperligt att bara friåka på för nöjes skull är ju bara ett plus...
3e juni är datumet att lägga in i almanackan då.
Välkomna!

Gesundaberget
b75e71fa0ecc3fbf1e5b2a533f0ab100abc6abc4a12ff32681adc86f2cda1ea7_1.jpg

Gesundaberget
Godkväll! Här kommer lite mera uppdateringar om läget på berget.
Det blir turistboende på hela anläggningen till sommaren! Tjoho!! Lodgen renoveras för fullt och stugorna får sig också en översyn. Det blir alltså bike in bike out läge delux igen.
Det kom lite plötsligt att det blev turistboende på hela anläggningen så nu byggs det bokningssystem för fullt. Bör vara up and running runt den 20e maj. Vill ni redan nu boka boende till öppningshelgen 3-4/6 eller ESS 10-11/6 kan ni dra ett mail till katarina.lavin@gesundaberget.se eller ringa henne på 070 754 17 44.
Hemsidan knåpas det också på så hur mycket som stämmer med det som står där är osäkert. Har ni frågor om Bikeparken eller annat om cyklar på berget så kan ni ringa till mig Henrik 070 372 27 47.
Vad det gäller värdshuset så kommer det att byggas om rejält så det kommer inte vara öppet under sommaren men det kommer att gå att fixa frukost på något sätt om man bor på Lodge. Mat finns på toppstugan och kvällstid kommer det säkert bli en massa spontana grillkvällar och skönt häng på berget.
Snösmältningen har varit skonsam mot lederna så vi är i full gång med att preppa dom till öppning. Idag har vi grävt diken och rensat dräneringsrör.
Välkomna!

Bilagor

• FB_IMG_1493920340924.jpg
    FB_IMG_1493920340924.jpg
    185.8 KB · Besök: 57
Gesundaberget
Henrik83 sa:
Inga roliga news om kommande ESS? Schysst deal på liftkort & burgare, någon ny sträcka, garanterat bra väder? :-)
Oj hej!
Här är det bara hårt jobb så man inte ens hinner uppdatera omvärlden....
Schysst deal på liftkort är det. 3 dagars kort för priset av 2 dagar. Nya kockar i köket på toppstugan så burgarna är smaskigare än någonsin.
Samma sträckor men en del ombyggnationer så lite nytt blir det.
Boendet finns numera på en spottloskas avstånd till liften så det är verkligen bike in bike out läge på boendet. Kolla hemsidan för mer info.

Lite hets då!!! Vem vinner?

Gesundaberget
Fan vi hade ju tänkt fara upp med sambos och barn och skit nästa helg men vi insåg att det är då ess kör så det får bli en senare helg. Det verkar dock som om Gesunda börjar bli en rätt fräsig park. Bra alternativ till Järvsö!

Gesundaberget
Glöm inte att Gesundaberget öppnar på lördag!
3-4e juni smäller vi upp portarna och liften har trimmats ännu mer så snart kommer man inte att somna i den heller :)

Gesundaberget
Lars.E sa:
onegear sa:
liften har trimmats ännu mer så snart kommer man inte att somna i den heller :)

Jag kommer aldrig glömma den gången då det var en löpare som sprang om mig och mina vänner på vägen upp...

Det finns några hurtbullar här i krokarna... Det går ett löparlopp från hockeyplanen nere i byn upp till toppen. Rekordet är 15.04 min...
Det tog liften på sig ett tag...

Gesundaberget
onegear sa:
Lars.E sa:
onegear sa:
liften har trimmats ännu mer så snart kommer man inte att somna i den heller :)

Jag kommer aldrig glömma den gången då det var en löpare som sprang om mig och mina vänner på vägen upp...

Det finns några hurtbullar här i krokarna... Det går ett löparlopp från hockeyplanen nere i byn upp till toppen. Rekordet är 15.04 min...
Det tog liften på sig ett tag...

Fantastiskt roligt att läsa om nystarten! Var där för två somrar sedan och det roligt redan då, hoppas på att det blir ännu bättre nu! När vi var där var känslan i liften att man med lätthet kunde gå om den. Dessutom sänktes hastigheten på liften var gång någon som saknade cykel skulle upp. Åkte man för allt vad tygen höll klarade man 3 åk på en timme, något som blev otroligt frustrerande efter en halv dag. Berget har riktig potential men snälla trimma liften ordentligt :) jag kommer och testar i sommar!

Gesundaberget
Henrik83 sa:
Stora problemet (när det blir mycket folk) med liften är väl att den stannar vid varje på- & avstigning. Låt folk trilla & lära sig istället :-)
Japp så är det... hoppas på att det blir lite mer flyt nu och snabbare manövrar.

På lördag smäller vi upp portarna till en ny säsong där det blir lite mer lite bättre och mycket roligare här på berget på flera år.
Redan 9-10-11/6 har vi hela sköna gänget här som kör Enduro Sweden Series. Midsommar i Dalarna går ine av för hackor så vi kör väl en knätofs dh helg då. Under juli månad bygger vi färdigt den gröna leden Caro-Line hela vägen ner. I början av augusti byggs den gamla 4X-banan om till något riktigt kul... håll utkik på vad det blir.
2-3e september blir det Scandinavian Downhill Cup i Tävlingsspåret.
Den sista söndagen i varje månad körs Gesunda DH-cup för er som vill rejsa lite men inte i de blodigaste spåren. Ingen licens eller annat tjafs, bara skoj.
Byggde ihop en skojig hoj av lite grejer på verkstan ikväll... Giant Glory Disco ?

Bilagor

• received_10209789608520443.jpeg
    received_10209789608520443.jpeg
    89.3 KB · Besök: 47
Tillbaka
Topp