Ghettocore (ghetto procore)

Ollsson

Medlem
Hej kamrater, här kommer ett recept på ghetto-procore (Ghettocore?) som jag använt under några månader på mitt 26"-bakhjul som har en relativt bred fälg (Velocity P35 med, föga förbluffande men eljest intressant, ett yttermått på 35 mm). Hur detta skulle funka på smalare fälgar har jag ingen aning om, så det får ni testa om ni vill veta. :-)

Jag har kört på ett koncept med två ventiler (dvs med ett extra ventilhål borrat i fälgen). Den ena ventilen leder luft till ett slanglöst ytterdäck via en specialbyggd Ghettodel och den andra, som tillhör en vanlig innerslang, fyller upp ett (smalt och lätt) innerdäck av kantrådstyp (kolla på skisserna).

Har varit ute o hjulat ett antal rundor (skulle gissa 15 - 20 nånting) med varianter på den beskrivna konstruktionen och det har funkat bättre och bättre. I och med födelsen av den sista varianten på Ghettoventildelen tycker jag att skapelsen kan vara värd att presentera på happy eftersom den är relativt billig, enkel och känns hyfsat robust. Jag har inte gjort någon långtidstestning, men om det skiter sig kan ni säkert komma på förbättringar som fixar till det hela.

Anyhur, vad som behövs är: hjul, ytterdäck, smalt och lätt innerdäck, slang för innerdäcket, slang för ytterdäcket (det är bara ventildelen som används) och en drivrem (med längsgående skåror, tex för bil) som skall "få plats" i yterdäcksslangen (se skisser och beskrivning nedan).

Här kommer ett försök att beskriva konstruktionen.

Fälg med uppborrat extra ventilhål (6 mm i diameter för Presta)
---------------------------------------------------------------
Jag använde som sagt Velocity P35 som är förhållandevis bred.

Ytterdäck
---------
Jag kör på Schwalbe Smart Sam, 26x2.25 (56-559) som jag egentligen tycker är litta sladdrigt sidledes.

Innerdäck (ett smalt och lätt kanttrådsdäck)
--------------------------------------------
Jag hittade Michelin wild run'r light 26x1.1 (28-559) billigt hos en lokal handlare. Trainerdäck kan nog funka osså.

* Ny variant: Hål tas upp i däcket, ett på var sida, så att luft kan passera genom ghettodelen (som nu är placerad mellan innerslang och det inre däcket) ut till lågtryckskammaren. Jag använde en vanlig håltång för detta. Konstruktionen blir hysteriskt lik Schwalbes ...

Slang som passar ditt innerdäck
---------------------------------------
För att få ventilen/slangen att täta ordentligt mot den inre fälgytan användes två bitar avklippt innerslang (dvs 4 lager gummi se skiss) som jag gjort hål i för ventilen.

Slang med your choice of ventil för pumpning av ytterdäck + drivrem för bil med längsgående skåror
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dessa pryttlar används för att bygga ihop själva Ghettodelen som gör att luft från ventilutloppet passerar förbi innerdäck&slang och fyller upp ytterdäcket. Jag köpte "Presta-slang" (Art. 27936) och drivrem (Art. 62289) på Biltema. Remmen låg i en realåda så den är förmodligen utgående, men det finns säkert andra liknande att hitta. Drivremmsbredden skall vara sådan att en avkapad rembit skall få plats i slangen (kolla skisserna).

Tillverkning av Ghettodelen
---------------------------
Jag kapade av slangen någon cm från ventilen på bägge sidor och sedan en bit av drivremmen, längden av denna kommer bero på fälgbredden. Med min P35 fälg som har en invändig bredd på 30 mm tyckte jag att det var lagom med en bit nånstans kring 7.5 cm, dvs strax under 3 x invändig fälgbredd. Sedan skar jag ut v-formade skåror (inom en sträcka av 25 mm dvs lite mindre än fälgens invändiga bredd) vinkelrätt mot de som redan fanns i drivremmen för att luften skall kunna flöda friare från ventilutloppet inne i slangen och längs/på sidan av remmen och ut inne i ytterdäcket (kolla skisserna). Skårorna gör också att remmen blir lite flexiblare och formar sig bättre mot fälgprofilen. Jag trädde på två bitar hålade innerslangbitar (dvs 4 lager gummi) på ventilen innan montering på fälgen för att få bra tätning mot inre fälgytan och för att försöka fördela trycket vid ventilutloppet för att få till ett bra luftflöde vid pumpning. (Det är möjligt att en del av åtgärdena för att försöka få ett fritt luftflöde är onödiga.)

Montage
-------
Vid montering drar jag först fast Ghettodelen med remmens längdriktning tvärs fälgprofilen och sedan innerdäcket&slang ovanpå denna. Därefter monteras ytterdäcket (med en skvätt tätningsguck) som alltså täcker hela ghettoskapelsen. Sedan pumpar jag först upp innerdäcksslangen så att både inner- och ytterdäck ploppar upp på de förhöjda inre fälgytorna. Efter detta brukar jag släppa ut luft ur innerdäcksslangen för att ytterdäcket skall kunna röra sig fritt längs med fälgen när jag pumpar upp detta. Sedan är det bara att ställa in inre och yttre tryck och hjula.

* Ny variant: Ghettodelen pulas nu in mellan innerdäck/slang och placeras så att den täcker hålen som tagits upp i innerdäcket.

+ Enkel konstruktion
+ Inga exotiska eller dyra delar krävs
+ Eftersom innerdäcket är av kanttrådstyp kommer detta glida utåt och pressa ut ytterdäckskanterna mot fälgen så att man slipper fälgrapar
+ En mysig bieffekt är att ytterdäcket ploppar upp och tätar när innerdäcket/slangen pumpas upp, så man slipper tokpumpa eller ha tillgång till megaluftflöde vid montage.
+ Sjukligt snyggt med extra ventil.

- Vikt (innerdäck 200 g + innerslang 50-100 g = 250 - 300 g)
- Sjukligt fult med extra ventil.

????? Hur kommer Ghettodelen funka i längden ?????

* Det verkar som den funkar ganska bra.

Meka i frid!
Ola

(Edit 10/1-2015: Tog bort o-ringar ur konstruktionen)

(Edit 7/1-2017: Ny variant med hål i inre däcket och ghettodelen placerad mellan innerslang och inre däck. Nya kommentarer makerade med *.)

Bilagor

• Ghetto-procore_1.png
    Ghetto-procore_1.png
    32.4 KB · Besök: 77
  • Ghetto-procore_2.png
    Ghetto-procore_2.png
    27.1 KB · Besök: 74
  • Ghetto-procore_3B.png
    Ghetto-procore_3B.png
    20.5 KB · Besök: 70
  • Ghetto-procore_1b.png
    Ghetto-procore_1b.png
    31 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Tack för det jofahjalm.

Jo jag håller med, "valet" av Smart Sam kan man verkligen ifrågasätta. Det var förresten inte meningen som en rekommendation utan bara en beskrivning av hur min setup ser ut.

Det vart bara liasom det som satt på. Jag har både Rubber Queen (2.4) och Hans Dampf (2.35) liggandes i källarn. Men jag fick problem med att de gick emot ramen (på en Cotic Soul) när jag bytte till de bredare fälgarna (P35orna alltså). Så jag impulsköpte därför Smart Sam (2.25) för att få något smalt och billigt att testa med bak. Sedan har det liksom inte blivit av att uppgradera till något lite mer stabilt. Fast med dubbelkammare kanske man inte behöver ställa lika stora krav på sidväggsstabilitet? Men visst känns det sladdrigt vid låga ytterdäckstryck det gör det allt.

Anledningen till att jag just har pulat med Ghettocore är väl egentligen för att jag gillar att mecka i allmänhet och att jag kommit igång med MTBandet efter några års uppehåll och därför är sugen på att joxa med cyklar igen. Tyckte att procore-konceptet såg spännande ut, osså hade jag haft en liten incident då jag smällde i bakhjulet så att en P35-fälg fick kasseras (fast då körde jag med något av de stabilare däcken och ramskav).

Senast ändrad:
Trevligt! :-)

Vad jag undrar är om det inte borde gå att köra med ytterdäck som har riktigt sladdriga sidoväggar (och därmed är lätt), då innerdäcket stabiliserar upp saker och ting när däcket trycks mot fälgen. Annars känns det nämligen rätt jobbigt att addera 300 gram dödvikt och därmed förlora en (stor) del av vinsten med slanglöst.

Sjukt snyggt! Det här måste provas!

På enduromotorcykeln kör jag T-lock, vilket jag är riktigt nöjd med. Det är ungefär samma lösning, fast utan ventilen till ytterdäcket. Det pumpar man med hjälp av en kanyl istället och tätar med punkagucka som ligger i däcket. Jag får plocka med mig en sådan kanyl nästa gång jag är hemma i föräldrarnas garage och prova.

http://www.t-lock.se/index-sv.html

Nu är det ju ett 26" du testar med på en 29-fälg borde ett lätt tubdäck vara klockrent!?
Och sen bör väl inte remmen behövas, luften borde väl tryckas förbi ändå? Alternativt att man pumpar den delen först...

Tack för era positiva kommentarer och all respons! Kul om man kanske kan inspirera någon på något sätt!

Makten: Det du skriver om att använda lättare (sladdriga) däck ligger fakiskt i linje med vad Schwalbe själva skriver som en av fördelarna med ProCore:

"Even in the toughest conditions, significantly lighter tires can be used."

Så då kanske jag inte är helt fel ute med mitt sladdriga Smart Sam ändå! :-)

Vad gäller den uppskattade extra vikten på runt 300g för gettolösningen (fast då har jag inte räknat med Ghettodelen, dvs rembiten + ventildelen), så kan man jämföra den med de ca 200g som Schwalbe uppger för ProCore.

leffo: Jomen, jag var inne på att använda tub först, men precis som du antyder är det lite mindre utbud på billiga tuber för 26", så det blev kanttråd istället. Det går förmodligen finemang att använda tub.

Jag har gjort försök med att bara ha en innerslangsbit med ventil som "Ghettokomponent" (då kapade jag slangen en bit längre från ventilen så att ändarna slutade inne i den yttre luftkammaren), men jag lyckades inte få det att funka så bra. Man fick pumpa den yttre kammaren först och sedan den inre. När det inre trycket är högt klämmer kanterna på det inre däcket ihop slangbiten och ingen luft kan pressas ut i den inre kammaren. Därför vart det lite svårt att ställa in trycken eftersom yttertrycket ändras när den inre (och därmed också den yttre) luftkammaren ändrar volym, man fick liasom chansa att luftmängden i ytterdäcket var okej när man började pumpa upp innerdäcket. Jag tyckte det blev betydligt enklare och mer funktionellt när yttertrycket kunde ställas in sist som i den presenterade konstruktionen där remmen gör att det finns kanaler där luft kan passera även när man har 5 bar i innerdäcket.

supersnygg skiss!
En grej med procore som jag är lite nyfiken på är hur lätt det är att riva när det väl har satt sig. Har du hunnit prova det?

Borde inte det smidigaste vara att bara slänga in en räcertub i däcket. Om man kör 29" vill säga. Finns ju krin ca 200 gram styck.

Tack igen för era positiva kommentarer, det känns kul att få respons!

Crossmax: Att Schwalbe anger ca 200g för alla däcksdimensioner är ju en indikation på att dom inte är vansinnigt exakta vad gäller viktangivelser ... :-)

Ubu: Jomen, jag har monterat och demonterat konstruktionen många gånger och det är inga problem. Jag kommer ihåg att jag använde såpvatten för att få på däcken smidigare när de var helt nya, men jag kan inte påminna mig att det har varit jobbigt att demontera möget.

Ville: För 29" kan det säkert funka fint med tuber. Man kan ju spekulera i att antifälgrapsförmågan eventuellt kan vara sämre för tuber jämfört med kanttråd, men för att förstå hur det verkligen förhåller sig får man nog testa.

Om man vill slippa borra hål i fälgen kan man göra som jag och använda en t-lock nål som de verkar använda till något liknande i enduro(motor):

http://www.malmaracing.se/dack-slang/t-lock-slanglost/t-lock-nal.html

Gick relativt smidigt att fixa i ordning, tog bara ett vanligt smalt 28" däck och en passande slang (jag har 29") och satte på det på fälgen(flow ex). Sen var det bara montera vanliga däcket ovanpå och i med stans guckan. Sen pumpa jag upp 28" slangen så att innerdäcket tryckte fast ytterdäcket mot fälgen. Sen gick det utmärkt att pumpa upp ytterdäcket genom t-lock nålen. När man drar ur nålen är hålet så litet att guckan täpper igen det nästan direkt.
Var precis ute på första provturen, luften verkar hållit sig kvar och det var riktigt gött, ger grymt bra grepp och utan genomslag på fälgen!

Ja nåltricket verkar vara enklaste lösningen på att fylla ytterkammaren för ghettocore helt klart.
Jag håller på med en annan lösning som kommer väga ca 100-150g. Tråkigt att det inte går att testa fullt ut nu på vintern bara :)

kcobil123: Lösningen med nål och guck är väldigt tjusig! Jag antar att det bara är att ta med t-lock nålen med sig ut när man hjular för att kunna ändra tryck eller reparera ute i busken. Snyggt minimalistiskt!

H.: Som du kanske redan förstått behöver du ha en setup där du kan köra slanglöst för ytterdäcket. Jag har bara testat med min P35-fälg där ekerhålen tätas genom att tejpa. Har dålig koll på vilka andra slanglösa system det finns så jag vågar tyvärr inte uttala mig generellt om hur det funkar.

Enligt den video går det utmärkt att använda 700c tubdäck till 26 eller 27,5 fälgar

Jag är ganska sugen på att prova iaf bak på min ht :)

Några fler som kör med nåt liknande?

Jag har nu provat ghettocore med ett tubdäck som i videon ovan.
Min största problem var att det läckte mellan ytterdäcket och fälgen efter 5 till 10 minuter åkning. Jag ser 3 möjliga orsaken till detta:
1) tubdäcket är för smal med bara 22mm för 25mm innerbred på fälgerna så att den orkar inte pressa ytterdäcken mot fälgen
2) onza ibex i 26" är kanske inte tubeless ready? DHC casing jag har på min dh har jag monterad tubeless med framgång iaf. Nu handlar det om FRC120 casing. Kollar man på webbsidan verkar det som att bara dom trendiga hjulstorlekar är tubeless ready.... http://onza-tires.com/tires/ibex/
Nån som har lyckats montera ibex frc120 i 26" tubeless?
Fälgerna är amride25 och dom har jag haft baron tubeless på...
3) jag lyckades inte pumpa tubdäcket mer än 8 bar med den pumpen jag hade

Om det är svårt att få tätt mellan däck och fälg så brukar jag köra två varv 25mm vulkband runt fälgen först, det vulkar sen mot däcket när man pumpar, så det blir liksom ett eget tubdäck :)
Förutsatt att däcket sitter tight på fälgen alltså, annars kör jag vanlig eltejp för att få upp diametern på "fälgen".
Detta har funkat på alla däck (även icke tubelessifierade) och fälgar jag provat med hittills, återstår att testa dual ply wire däck

Ok, tack för återkoppling!
Jag har en ny pump och ett bredare tubdäck på g, sen i verkstad finns det olika tejprullar som skulle passa för att öka diametern på fälgen så att det borde gå att få bukt med problemen :)

Lite återkoppling: jag har fått ghetto procore att funka enligt videon jag länkade tidigare till.

Först o främst måste man ha ett däck som tätar ordentligt mot fälgen. Jepp så det så! :)

Nästa svårighet var att få ventilen från tubdäcket att hålla tätt. Till Slut fick jag gänga den eftersom tubdäck verkar bara göras med ogängade ventiler.
20160719_111641.jpg

Även så var det lite klurigt eftersom guckan verka täta dåligt mot tyget som sitter under tubdäcket. Jag fick till det med att trä in en bit slang igenom ventilen innan jag monterade tubdäcket.

Efter 2 turer ser det ut som att det håller trycket. Jag behöver labba lite till med vilken tryck jag ska ha i vilken däck: 10bar i tubdäck med 1.7 i den yttre blev lite för sladdrig för min smak och lite för hård när man slår mot tubdäcket. Jag tror mer på 9bar och 1.8.

Jag använde 25mm breda tubdäck för 28" hjul på min amride25 fälgar med ibex däck.

nice! fick genomslagspunka på två av tre åk på mina sommardäck i förrgår... med vanlig slang då, var lite slö när jag bytte däck
fick mig att montera mina "wired" big bettys tubeless istället, väger väl liknande som ett super gravity med procore
som konkurrent till procore så gillar jag känslan med wired och tubeless, framdäcket kan jag i princip köra utan tryck :)

lite info från här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2995291/3004434#msg-3004434

Jag har provat 2 tubdäck:
- Continental sprinter 22mm och 28"
- Vittoria Rally 25mm och också 28"
På 2 olika fälgar, båda i 26" förtsås!
- Mavic 521
- Pacenti DL31

Med det tunnaste tubdäck gick det att kränga av den från båda fälgar trots 10bar så att det lär inte vara nån fara för fälgen. Det också förklarar att jag burpade när jag hade den monterat på mina amride25 fälgar som är ungefär lika breda som DL31or
Det tjockare tubdäck började sitta tight vid 6 bar som jag mindes, men det satt tight mot fälgkanten och nog inte mot botten av fälgen. Tyvärr kunde jag inte gå högre i tryck eftersom detta var mitt extra tubdäck som fick hål i ventilen när den gängades och mitt fix med teflon och en mutter höll inte för mycket mer än 6 bar...

Jag Har känslan av att tuddäcket tar upp för stor del av volymen i mtb-däcket.
Så det mesta av "slaglängden" i däcket försvinner innan man bottnar i tuddäcket.
O vill man minska "slaglängden" i däcket är det ju bara att höja trycket istl för att pilla in ett tubdäck...

Visst tar tubdäcket lite plats inuti, jag kör nu med 25mm tubdäck i en 2.4 däck vilket grovt räknat är ungefär 60mm i diameter. Sen är inte tubdäcket stenhård heller, den ska bara vara så hård så att man inte bottnar mot fälgen. Jag ser det som att man har 2 "fjäderkonstant" man kan leka med: först den yttre däcket för rull och grepp sen den inre däcket för att inte bottna fälgen.

intressant! läste för nåt år sen med om att schwalbe gjort test på ballongdäck vs stötdämperi och funnit att däcken är helt överlägsna stötdämparna, men det kanske inte är så förvånande

förutom procore/ghettocore så bidrar ju däckets stabilitet eller brist på till fjäderkonstanten dessutom, släng på ett wired däck och det blir som att trycka in två tokens i gaffeln :) fast däcket är nog skapligt linjärt kan en tro,

Jag har kört gettocore med NN performance (billigt å sladdrigt) och tubdäck med 10 bar i sedan i vintras och måste säga att det finns både för och nackdelar.

Fördelar:
inga genomslag! Mina enda punkor har berott på revor i sidoväggarna.

Magiskt grepp.

Cykla hem med punka utan att oroa sig för fälgen!

Problem:
Gucka limmade fast tuben i däcket något så jävulskt att jag inte kunde kränga av däcket i skogen å slänga i slang efter min sidoväggspunka. Fick ägna en halvtimme hemma åt det hela. Då är jag ändå rätt vass på att kränga däck
Detta förklarar också att det krävs mycket gucka och regelbundna påfyllningar.
Nu har jag snurrat in hela tuben i packtejp för att gucka inte ska fästa.

Tuben hindrar i någon mån gucka från att flöda mellan fälgen och luftkammaren vilket gör det svårt att täta kring tubens ventil. Att linda ventilen med seg dubbelhäftande tejp gjorde susen.

Ģuckan har fått den limmade remsan som täcker tubdäckets söm att börja släppa. Vet inte om det kommer skapa problem i framtiden?

Sammanfattningsvis så måste jag säga att det funkar fantastiskt så länge man inte behöver in å mekka med det hela. Jag fick punka andra turen efter att jag bytte tillbaka till slang. Nu är det gettocore igen! Bäst är känslan av trygghet när man bombar genom hellas allra stenigaste delar. Där är jag annars tvungen att hålla igen för å inte punka. Inte nu längre!

Gå och borra ett 34:e hål i fälgen nu allihop!

Tack för feedbacken!
Själv har jag gängad ventilen på tuben och pressat igenom den en bit slang innan montering på fälgen för att få det tätt.

Då har jag uppdaterat beskrivningen av min variant av Ghetto Procore, som är först i tråden. Den nya kontruktionen är ännu mer lik Schwalbes där luften leds från lågtrycksventilen via ghettodelen (dvs kanaler mellan innerdäck och innerslang) och sedan via hål i innerdäcket ut i lågtryckskammaren. I första varianten leddes luften via ghettodelen, i kanaler mellan fälg och innerdäck/slang. Hmmm ... blir lite klöddigt att förklara, men jag hoppas bilderna kan ge lite klarhet för den som är intresserad.

Jag har använt den uppdaterade kontruktionen ... ganska länge. Kan inte minnas när jag bytte, men anledningen var att minska orundheten som uppkom pga att ghettodelen låg under innerdäcket och att göra luftkamrarna mer oberoende av varandra. Innan kunde det vara svårare att finlira med riktigt låga tryck i ytterdäcket samtidigt som man hade högt tryck i innerdäcket. Nu är det betydligt bättre.

Tillbaka
Topp