Ghost racercykel - köpa eller ej?

supreeme

Aktiv medlem
Jag har hittat en motsvarande
http://www.ghost-bikes.de/2010/en/bikes/road/race/race-5000-t/
av 08 års modell, som jag kan få köpa för 650 Eurosar inkl frakt från Tyskland. Ska vara ny i kartong.
Någon som cyklar på Ghost, har ju sett några MTB's till salu, men ingar racers?
Känns som ett hyffsat alternativ till Radon eller?

Hoppas bara att strl 60 räcker till mina 195 cm och 96 i grenmått.. Kan väl i alla fall vara något att komma igång på och testa det här med racer, och om man märker att den är för liten borde den väl kunna säljas vidare utan brakförlust?

Tips, tricks, åsikter?

/Rickard

10-delad 105 grupp antar jag? Ny cykel med det för under 7000, ja du kan nog sälja den utan brakförlust om det skulle vara så att den inte passar, men storlek 60 bör ju inte bli allt för fel...

/CJ

Ja det ska vara 10 delad, dock med kompaktvevparti vilket väl känns lite trist, men man kan inte få allt.. Det är ju dock privat så det blir ju inga garantier..

Specs:

Modell Race 5500 C
Rahmen 7005 T6 multibutted URGE
Vorbau GID
Gabel Martec Carbon
Steuersatz Ritchey
Lenker Ritchey Road
Sattelstütze GID 31.6 mm
Sattel GHOST VL 1125 U
Schaltwerk Shimano 105
Umwerfer Shimano 105
Schalthebel Shimano 105
Bremshebel Shimano 105
Innenlager FSA Gossamer MegaExo Compact
Kurbelsatz FSA Gossamer MegaExo Compact
Bremsen Shimano 105
Reifen v. Schwalbe Blizzard Kevlar
Reifen h. Schwalbe Blizzard Kevlar
Felgen Mavic Aksium
Speichen Mavic Aksium
Naben Mavic Aksium
Kassette Shimano 105
Rahmenhöhe: 60 cm
Farben white/mango
Gewicht 8,7 Kg

Som första räcer är det ett väldigt bra köp. Delarna är enkla, men inte för den saken dåliga. Lägg upp en bild av skapelsen i denna tråd sen.

Har inte koll på geometrin, men tror att ramen är för liten för din längd. Kontrollera topprörets längd innna du slår till. Inget smart att köpa för litet.

Är själv ynka 188 med ca 89 i innerbenlängd och kör på 60-ramar och de passar perfa.

Toppröret är 585, kan väl i värsta fall kompensera med lite längre styrstam? Skiljer 10mm till 62 vilket är deras största ram

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Kontrollera
> topprörets längd innna du slår till. Inget
> smart att köpa för litet.

Inte enbart topprörets längd är viktig då, utan även sittvinkeln.
Som vi kom fram till i en annan tråde kan det skilja upp till 4cm i längd enbart pga sittvinekln för såpass här stora ramar.

/Håkan

Jämför lite med geometrin på polarens trek. Vi har ganska liknande mått och hans hoj känndes bra tror jag. Den har 598 i effektiv överrörslängd, jämfört med 585 på den som jag kikat på. Sen har hans hoj ca 1 grad mer vertikalt sadelrör 72,5 (trek) vs 73,5 (ghost), innebär detta att jag sannolikt köper mig en för liten cykel?

supreeme skrev:
-------------------------------------------------------
> innebär detta att jag sannolikt köper mig en
> för liten cykel?

Åtminstone för kort.
Men vilken längd på styrtappen är det på din kompis cykel?
Om den är ~10cm borde du kunna byta till en på 13-14cm på din och få det att funka Ok.
Men om hans styrtapp är (minst)12cm KANSKE du får problem (styrhöjden påverkar längden oxå)

/Håkan

Äh, va tusan, nog borde det väl funka, får jag ju något att trampa runt på och känna mig för vad som är bra. En helt dålig affär kan det väl inte vara för en ny hoj? Om den nu blir för lite får den väl gåvidare till en mer kortvuxen person =)

Tillbaka
Topp