Giant Anthem 1 GE 29er, något att ha?

Användsningsområde? XC-racer för tävling? Eller allmän stigcykling i skogen?

Kostar cykeln 36000 kr? https://www.giant-bicycles.com/se/anthem-29er-1-ge-2018
Jag blir inte speciellt upphetsad av specifikationen till det priset. Aluram, GX Eagle med tyngre snålvevparti med "omodern" GXP axel, 21 mm smala landsvägsfälgar, 60 TPI däck etc.

Spark RC Comp för 27500 kr känns som en bättre cykel (ramgeometri, slaglängd etc) med likvärdig utrustning https://www.cykelkraft.se/scott-spark-rc-900-comp

Eller Spark RC Team med kolfiberram för 40 K https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-spark-rc-900-team-eu?article=265235008 eller https://www.skidsport.nu/sv/articles/1.203.18978/scott-spark-rc-900-team-18

Eller en billigare cykel 21000 kr för mera allmän xc/stigcykling https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-29-mattgra-gul-morkbla som säkert är lika snabb som Giant Anthem 1 GE 29er om det vore xc-race.

Nu frågade TS om erfarenheter av den cyken, tror inte han menade databladsläsande och webshopssurfande...
Den nya Anthem 29er serien är riktigt trevlig XC-cykel som känns lätt och smidig med lite kortare slag en 27,5" syskonen som går mer mot trailhållet.
Skulle säga att Anthem 29er 2 är ett bra alternativ och dessutom riktigt snygg i neonrött.

Senast ändrad:
Farsan köpte en Giant anthem 2 på bikester för ~21K. (använde en 25%rabattkod) Känns som ett mycket bättre köp.

Han är nöjd med cykeln om än lite tråkiga däck. Den test turen jag har gjort kändes bra, även om den är liten för mig. Kändes pigg och effektiv samtidigt som stabil utför.

Finns recensioner på 2:an att läsa i engelska magasin, hittar inget på1:an utan bara på som dyraste varianterna.

Blackberg sa:
Nu frågade TS om erfarenheter av den cyken, tror inte han menade databladsläsande och webshopssurfande...
Bakgrunden till TS fråga framgår inte. TS är nyregistrerad på Happy, jag känner inte honom och har ingen aning om erfarenhet/intresse.

Min inledning var en fråga om användningsområde för att i alla fall få en idé om bakgrund:
Användsningsområde? XC-racer för tävling? Eller allmän stigcykling i skogen?

Det är inte helt ovanligt att det är köpråd som efterfrågas på Happy, som nästan alltid handlar om pris/prestanda där flera olika cykeltyper, märken och modeller jämförs mot varandra. Stör det dig?

Tack för inläggen, var just den cykeln jag var intresserad av.. Ligger på 30k hos bikester just nu.

Är för Cykelvasan och diverse stigcykling. Vad jag har kommit fram till så ska vikten vara hyfsat låg. Tidigare kollat på spark 920 men denna känns ganska konkurrens kraftig viktmässigt. Sen har den såklart inte dropperpost etc..

Spark 920 är en helt annan cykel med 120/120 mm slag. Spark RC med 100/100 mm slag är mer lik Giant med 100/90 mm slag. Båda Scottcyklarna är trevligare anser jag.

Att Giant sätter dit 21 mm landsvägscykelfälgar på en mtb 2018 års modell som de begär 36000 kr för visar bara att Giant har nollkoll och är dumma i huvudet. Sådana ftg får aldrig mina pengar i alla fall.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Spark 920 är en helt annan cykel med 120/120 mm slag. Spark RC med 100/100 mm slag är mer lik Giant med 100/90 mm slag. Båda Scottcyklarna är trevligare anser jag.

Att Giant sätter dit 21 mm landsvägscykelfälgar på en mtb 2018 års modell som de begär 36000 kr för visar bara att Giant har nollkoll och är dumma i huvudet. Sådana ftg får aldrig mina pengar i alla fall.
Tramsapa :)

Vitus lyckas sätta 25 mm fälgar på 2018 års cyklar som kostar 5000 kr. http://www.wiggle.co.uk/vitus-nucleus-29-vr-shimano-altus-2018-ht-bike/ och säljer som f-n och tar marknadsandelar så det visslar om det.

Giant har inkuranslager på 10 år gamla fälgar. Istället för att rea ut skiten, skrota och/eller skriva av sätter de eländet på cyklar som de kallar årsmodell 2018. Som säljer svindåligt. Företaget backar, tappar marknadsandelar, image, vinst etc. Inkompetent ledning. År efter år. Kunderna röstar med fötterna och plånboken. Jag är en av dem. Det är inte trams, det är marknadsekonomi.

Bilagor

• Giant.png
    Giant.png
    20.6 KB · Besök: 67
Ja man kan ju kolla på hur ett företag går för att köpa cykel, kan vi inte få lite grafer på hur Scott och Rock machine blizzard går på börsen?

Min far köpte Anthemen 2 eftersom vi tyckte det var bra värde för pengarna. Gillar att dom inte har några special varianter av dämpare som Scott verkar ha

Sixten kan ha väldigt bra info men kan ibland bli lite anal. Kan själv tycka att 21mm fälgar på en sån hoj är lite snålt men inte ocyklingsbart.

Personligen så skulle jag valt en Spark 920 framför denna.

Tycker själv att Sparkverkar vara en riktig fin hoj! I vårt fall var dock prissteget upp till Sparken vara för stort
Giant Anthem 2 29 för 23 735 KR
Mot Scott Spark RC 900 Comp 31 990 KR

När dessutom Anthemen 2 väger 11.92 mot Sparken 900 RC 12.4 kunde vi leva med 21mm fälgar.

Vet inte vad din budget är men det går att få tag på en Giant Anthem Advanced Pro 1 för under 40k. Då slår du Spark RC modellerna i bang for buck enligt mig!

Victorx sa:
Vet inte vad din budget är men det går att få tag på en Giant Anthem Advanced Pro 1 för under 40k. Då slår du Spark RC modellerna i bang for buck enligt mig!

Giant Anthem advanced 1 (ej pro) finns för 34k kanske den du tänkte på ?
WRhV5AAAAGxQn0xy:20180521191318
Karbonram, slx 1x11

Nej du kan få Pro 1 för under 40k om du prutar lite. Kunde köpt min på bunnyhop.de för ca 38k men det slutade med att jag köpte hos en handlare för 39 :D

Tillbaka
Topp