Giant Athem Ram

ExZe

Ny medlem
Giant Athem Ram
Hej

funderar på en sådan ram, nån med erfarenhet om dom är den bra eller finns det nån annan ram ni hellre föreslår??

/Mikael

Giant Athem Ram
Om dom är bra. Oh yes. Jag var ute efter att köpa en ny hardtail, men efter att ha provat ramen i fråga EN gång, sade det bara klick och jag blev dödskär! Fick hjälp av Jensen att köpa en ram från folkrepubliken och byggde cykeln själv. Tips - sök på anthem i forumet - du kommer hitta en hel del diskussioner.

Nu har jag inte kört så många heldämpade, men de jag provat har jag uppfattat som lite gungiga vid fel tillfällen även om man med rätt dämpartryck kan komma tillrätta med det. Anthemramen däremot fungerar klockrent. Även när jag kör transportsträckor på asfalt inne i stan kör jag utan att låsa fram- och bakdämpningen utan att få onödigt pedalgung. Bara i långa branta backar låser jag dem. Ibland.

Fick ihop min anthemcykel lagom till Lida Loop, och den ramen är verkligen som gjord för just Lida. Enda nackdelarna är bristen på ordentliga vattenflaskhållare (blir lite trångt med bakdämparen) och den (något) udda sadelstolpedimensionen 30.9 mm.

Giant Athem Ram
sök på "visa din anthem" eller "anthem" så hittar du mycket lyriskt sagt om just anthem-ramar. defintivt den bästa fs jag cyklat på, och dessutom till ett mycket bra pris jämfört med konkurrerande ramar (om man inte räknar fultyskar och sånt som jag anser att inte kan konkurrera).

Giant Athem Ram
Följdfråga: Var köper man den billigt? Kanske dags att byta NRS mot "Den senaste" så man kan bli lika cool som taxikillen i lottoreklamen

Giant Athem Ram
Häggs är bland de billigaste. Har för mig Evalds MTB-garage har dem till bra pris också, och har inte de någon webshopprabatt om 5% eller så till å med? Tyskarna är - tro't eller ej - dyrare på Anthemramarna. S-tec ville t.ex. ha ca €1249 för en 07:a, men "nöjde" sig med €800 eller så för en 06:a. Jaguarverken som är svensk importör verkar ha lagt sig på hyffsade nivåer mao.

Köper man ramen löst får man dessutom en FOX RP-23 bak i stället för RP-2 på de färdigbyggda Anthem 1:orna.

Giant Athem Ram
KÖpte en 06 i november i fjol. Skickade mail till en del firmor och fick bästa pris: 725 € hos Neon Radsport (googla och du skola finna), men s-tec är också billiga. Men som nämndes, Giant är ett märke som har ganska schysst prispolitik, vilket betyder att priserna i Sverige är - som nämndes - tom billigare än på många ställen i tyskland.

Anthem är ju som jag sa en bra ram, men man måste ju tänka att den är bra på vad den är menad att vara bra på. Den är en snabb, kvick, marathoninriktad, kick-ass ram med snabb geometri för folk som vill ha lagom komfort, men lika gärna fart. Närsläktad kusin är ju bland annat Epic.

Tillbaka
Topp