Giant mekhjälp/tips

Mårtengås

Ny medlem
Giant mekhjälp/tips
Hej!

Jag köpte mig en giant talon 1 förra sommaren i vetskap att det var en instegshojj. Det blev inte mycket cyklande förra sommaren, men desto mer iår (Dock inte mer är 30-60 mil). Till det tråkiga är att den har börjat gå sönder, navet i bakhjulet har börjat glappa och låter lite mysko och Framgafflen har blivit lite svampig. Gaffeln är en rockshox 30 tk gold. jag har pumpat i ca 105 psi som det står att jag ska ha. Lockout funktionen funkar nästan inte alls längre. Kan det vara så att jag behöver serva den?

Historien med navet i bakhjulet. Ska jag ta isär det, göra rent det och fetta om. Eller ska jag vända mig till dem jag köpte cykeln av, kan ju tycka det ska hålla mer än kanske totalt 90 mil?

Mvh

Senast ändrad:
Giant mekhjälp/tips
Har du köpt den begagnad är det din cykel = ditt ansvar. Saker går sönder förr eller senare. Senare vore trevligt för omväxlingens skull.

Rock Shox har bra guider på deras hemsida och tuben. Titta där. Vad gäller baknavet så är det väl dåligt spänt vilket kan ha resulterat i eventuellt haveri. Vad är det för nav?

Giant mekhjälp/tips
Hej jag tycker du ska vända dig till dom du köpte cykeln av. Har du inte varit dit med den sen du köpte den så är det läge för det nu...
Om man läser manualen för gaffeln så står det en hemskans massa saker man ska göra med den med olika timintervaller och efter 90 mil som är långt över 180 timmar för en motionär så är det dags för service för länge sedan. Hoppas det räcker med rengöring och oljebyte. Är det så att något är trasigt med lockouten så får du hoppas på att garantin gäller fortfarande.
På en ny cykel brukar ofta grejer "sätta sig" efter någon timmes cykling det är då viktigt att man drar åt allt en gång till innan man fortsätter cykla. Mao skruva åt styrlager,vevlager, nav, spänna vajrar mm.
Som sagt, gå till affären och få en dom på cykeln.

Giant mekhjälp/tips
Tack för alla svar!

Har idag pratat med LBS. Dämpare trodde han behövde service om problemet kvarstår skulle jag återkomma. Blir min första dämpar service, skulle behöva lite tips på vilka oljor osv. Som jag behöver.

Navet tyckte han att jag skulle plocka isär se om något är trasigt. Annars bara göra rent och fetta om.

Tillbaka
Topp