Giant NRS Composite vs Specialized Epic

Jonni

Ny medlem
Är det ngn som har erfarenheter av NRS / Epic?
Vilken funkar bäst? Vilken ram-set väger minst?

Är viktjägare och satsar och kör långlopp på en 8.7kg Custom Specialized S-Works M5 HT 04.
Den är great, men är också sugen på att testa en fullgunga för superstökiga banor. Har aldrig testat men nån gång måste man ju prova nya saker! Problemet är vad är bäst?

//Jonni

Båda ramarna väger i princip lika, tittat man på Weight Weenies så skiljer det bara några gram.

I pengar skiljer det ju ganska mycket, NRS dryt 10.000:-, compositen drygt 16.000:- och Epic runt 14.500:-, S-works ligger över 17.000:-

Vilken som som funkar bäst sen är nog mycket en smaksak, Epic har ju sin Brain dämpare som tar bort pedalgung medans Giant har med sitt länkage och no sag setting gjort en dämpning som tar bort pedalgung.

Kör själv en NRS och är nöjd och jag kan lova att det finns massor av nöjda Epic ägare åxo.

Senast redigerad av en moderator:
Å tack för svaret. Men ärligt talat blev jag inte klokare.
Det är väldigt jämt mellen dem...

Det borde finnas lite fler Epic åkare här i Happy. De flesta kör ju NRS... Är det pga av priset eller ?? Svårt att avgöra tycker jag...

Har fått uppfattningen att Epic är mer en "långturscykel" och NRS är en "racecykel". Specialized har ju kvar sin "vanliga" FSR helgung som väl är lättare än Epic? En NRS carbon tror jag vore en mkt bra ram för tävling, men det är bara vad jag tror. :-P

/Leo

Jag har provkört båda. Svårt att hitta en favorit. Båda gjorde dock som utlovad, dvs tog bort pedalgung. Epic'en hade väl något mer "hardtailkänsla" över sig men jag kan inte säga om det var bättre eller sämre direkt. Till det skulle behövas lite längre test i samma terräng. NRS är ju gammal o beprövad vid det här laget men det är väl o andra sidan Epic nu oxå snart.

Jag har en S-works EPIC FSR och är grymt nöjd över den, har ingen FS att jämföra med men jag kommer aldrig att byta ram i onödan. Det kan man göra med allt annat på cykeln.
Den är så skön att cykla på att jag funderar att avskaffa vinter cykeln men då har jag inget att se fram emot på vintern.

Brain är lite vassare än spv. Spv är en automatisk lockout kan man säga. Brain däremot känner av från vilket håll stötarna kommer och stänger för allt "uppifrån".

Kör på en Epic så den kan jag uttala mig om, men kan tyvärr inte jämföra med NRS:en eftersom jag inte provat den.

Är på det stora hela väldigt nöjd med min Epic. Ramen i kombination med Brain-dämparen och slaglängden (80 mm på min) gör cykeln till en väldigt racig, heldämpad XC. Brainen fungerar precis som tillverkaren tänkt, dvs. den låser när det är platt och löser ut när det smäller på lite. Personligen tycker jag att den fungerar utmärkt, men jag har hört folk som klagat på att det krävs lite för mycket för att få den att lösa ut. I och med att Brainen fungerar som den gör är cykeln ganska lik en hard tail i sin karaktär; man förlorar lite av följsamheten som riktiga fullgungare har. Å andra siden är cykeln totalt befriad från oönskat gung.

Ramen i övrigt fungerar grymt bra. Väldigt snabb på vanlig stigkörning. Har aldrig testat en ram som klättrar bättre. I stökiga utförslöpor skulle man självfallet kunnat tänka sig lite mer slaglängd.

Fischer skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör på en Epic så den kan jag uttala mig om, men
> kan tyvärr inte jämföra med NRS:en eftersom jag
> inte provat den.
>
> Är på det stora hela väldigt nöjd med min Epic.
> Ramen i kombination med Brain-dämparen och
> slaglängden (80 mm på min) gör cykeln till en
> väldigt racig, heldämpad XC. Brainen fungerar
> precis som tillverkaren tänkt, dvs. den låser när
> det är platt och löser ut när det smäller på lite.
> Personligen tycker jag att den fungerar utmärkt,
> men jag har hört folk som klagat på att det krävs
> lite för mycket för att få den att lösa ut. I och
> med att Brainen fungerar som den gör är cykeln
> ganska lik en hard tail i sin karaktär; man
> förlorar lite av följsamheten som riktiga
> fullgungare har. Å andra siden är cykeln totalt
> befriad från oönskat gung.
>
> Ramen i övrigt fungerar grymt bra. Väldigt snabb
> på vanlig stigkörning. Har aldrig testat en ram
> som klättrar bättre. I stökiga utförslöpor skulle
> man självfallet kunnat tänka sig lite mer
> slaglängd.

Tack för dina insikter

Går det ställa in hur känslig Brain är?
Jag är ganska lätt, ca 60kg. Då bodre jag nog ha lite känsligare Brain inställning, så den arbetar vid mindre stök.

Kör själv på Specialized S-Works M5 HT 2004 och den är jag jättenöjd med. Klättrar fint och mycket bättre än min gamla Scott Pro Racing/CyclePros modeller..

Har du kört ngn Specialized S-Works M5 HT - alltså hardtail? Geometrin borde ju vara ganska lik och kännas lika dant...

Drömmen vore som min nuvarnade S-works fast med bättre dämp, fullgung så man kan mosa på mer, eftersom jag har dålig teknik. Då borde man bli snabbare, rent teoretiskt iaf...

/Jonni

Jag har för mig att på den jag har(S-works) går det att ställa in känsligheten, men på FSR är den för inställd.

Lite OT men kanske relevent ändå; lätta XC race ramar.

Turner Nitrous ser ut att vara en lätt och bra heldämpad ram för XC tävlingsbruk. Den väger 4,5 lbs (2,043 kg) i storlek medium inkl. bakdämpare. Det är dock en viktgräns på den, man ska/bör inte väga mer än 75 kg (denna gräns kan man nog applicera på flera ramar än Turners, men det är inte så många företag som går ut med det då det finns många Clydesdales med pengar... hehe). Rek pris på 19 900 kr i Sverige.

Så här ser ramen ut:

turnernitrous.jpg

Den finns bara i guldfärg än så länge.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har endast provkört en EPIC en kortare sträcka (ca 1km) och äger en NRS.
Jag tror att nrs'en är bättre för dig som är lätt då ev hårda stötar som
öppnar BRAIN dämparen kan bli tröttsamt i längden , då kan nrs No Sag användas
eller med lite sag för lite mer komfort.
Tror som sagt att du kan ställa känsligheten bättre/lättare med nrs.

Till Epic's försvar kan jag säga att jag blev mäkta förvånad av den stumma
rappa hardtail känslan vid acceleration och vid stök att man bara glider över
och får den där känslan att man inte känner av dämparen som man gör på en gammal
dålig gungig dämpare.
Då ska tilläggas att jag viktar in på ca 100kg.

Anledningen till att det blev en nrs var det billigare priset.

Hoppas mitt svammel leder till något vettigt =)

Specialized fick väl lite kritik för första årsmodellen (var det 2003 den kom?) av Epicen då en del tyckte att den krävde för hårda smällar för att lösa ut. Året efter sänkte de känsligheten lite grand och de flesta verkade nöjda med det.
Tror dock inte din vikt spelar så stor roll, du sätter lufttrycket i dämparen efter din vikt. Brainen känner endast av G-krafterna som påverkar bakhjulet.

Endast S-Works modellen har justerbar känslighet på Brainen.

Svårt att ge ett bra svar. Båda ramarna är kanonbra och ingen av dem kommer göra dig besviken. Det är nästan så att du kan välja den tycker är snyggast! :-)

Vet inte om jag ska nämna att jag själv rattar en Enduro med Brain och den funkar utmärkt. Funktionen skiljer sig dock något från Epic iom att på Enduron så låser den ej ut helt utan blir bara hårdare.

Leo: Nej där har du fel. Epic är racigast, och FSR ligger mellan Epic och Enduro.

Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Leo: Nej där har du fel. Epic är racigast, och FSR
> ligger mellan Epic och Enduro.
>

håller med dig Pelle, är bra sugen på en Stumpjumper FSR 120 (provkörde den idag...). Med 120 mm där bak & 95-130 mm Fox Talas där fram så är den snarare en all-mountain hoj (av lättare typ).

>Går det ställa in hur känslig Brain är?
>Jag är ganska lätt, ca 60kg. Då bodre jag nog ha lite känsligare Brain inställning, så den arbetar vid >mindre stök.
>
>Kör själv på Specialized S-Works M5 HT 2004 och den är jag jättenöjd med. Klättrar fint och mycket >bättre än min gamla Scott Pro Racing/CyclePros modeller..
>
>Har du kört ngn Specialized S-Works M5 HT - alltså hardtail? Geometrin borde ju vara ganska lik och >kännas lika dant...
>
>Drömmen vore som min nuvarnade S-works fast med bättre dämp, fullgung så man kan mosa på mer, eftersom >jag har dålig teknik. Då borde man bli snabbare, rent teoretiskt iaf...

En del saker har andra svarat på. Nej, jag har inte testat Specialized S-Works M5 HT. Det närmaste jag kommit är en Stumpjumper HT. Det är ju svårt att jämföra när man inte testar cyklarna vid samma tillfälle, men mitt allmäna tycke är att EPICen är lik en HT i många lägen. Dock klättrar den bättre än allt jag provat inkl. HTs. Detta kan bero på den lätta raciga ramen i kombination med den ökade markkontakten FS ger (t.ex. när man kör över rötter och sten i uppförslut).

Jag tycker likt ovanstående inte att du ska avskräckas från Epic:en pga. din låga vikt.

Gällande din teori om att du kommer bli snabbare tror jag att du tänker rätt. Självklar kan man dock inte köra samma raka linje som man kan med en riktig fullgungare.

Tillbaka
Topp