Giant XTC Ram

Giant XTC Ram
Bergholm skrev:

> Varför är den en av de bästa ramarna?

XC och Sverige föll bort på vägen. XTC är en tävlingsinriktad ram, som har mkt gemensamt med FSR, den får i allmänhet lysande kritik, o säljs faktiskt i Sverige. Det är ingen tillfällighet att folk som vill vinna långlopp o annan XC köper dem.

Giant är också duktiga på att bygga förträffliga ramar och sätta bra komponenter på dem och ändå hålla konkurrenskraftiga priser. Kort sagt: de brukar vara prisvärda.

Per

Giant XTC Ram
Per:

Nog för att XTC verkar vara en himla fin ram men inte har speciellt mycket gemensamt med FSR..? XTC är ju en HT.. Du tänkte nog på NSR kanske? Men annars håller jag med dig.. :)

Giant XTC Ram
freddan skrev:

> Du
> tänkte nog på NSR kanske? Men annars håller jag med dig.. :)

Nej, jag tänkte på den här <http://www.mtbr.com/reviews/2002_Full_Suspension/product_85176.shtml> o dess släktingar. Men, för att tala om Giants hardtails, så är de också alldeles utmärkta, till den grad att det händer att de förekommer i elitsammanhang övermålade så att man inte ser vilket fabrikat det är.

Per

Post &Auml;ndrad (04-02-11 09:05)

Giant XTC Ram
Giant har nog satt lite myror i skallen på många tror jag.
Tidigare så hette alla heldämpade XtC NRS. Nu heter (väl?) alla HT XtC och heldämpade bara NRS?!?

Hur som helst så kan jag rekommendera deras heldämpade.
Tidigare så var i alla fall deras HT lätta och fina, har ingen koll på dem. Deras MCM hyllas ju av många. Såg en annons på en av deras HT och priset på ramen var helt ok.

Avanti competitor är också en "billig" HT och brukar få bra kritik.

Giant XTC Ram
snabel@nders skrev:

> Tidigare så hette alla heldämpade XtC NRS. Nu heter (väl?) alla
> HT XtC och heldämpade bara NRS?!?

Ja, kollade just Giants hemsida, o det ser ut som om du har rätt.

Per

Giant XTC Ram
Äger själv en XTC ram(HT i alu), 2003 års med team lackenringen. Kan säga att jag är grymt nöjd med den. Ramen är väldigt lätt och styv och till ett pris som konkurrenterna inte är i närheten av.
Använder hojjen för tävling, sverige cupen och långloppscupen o lite annat smått o gott.

Giant XTC Ram
Även jag har en XTC ram från -03 och är riktigt nöjd med den. Riktigt prisvärd ram tycker jag. Lätt, lagom styv och komfortabel. Två små nackdelar bara:
- Giant har ngn skum diameter på sadelrör vilket gör att man måste ha shims vilket är onödigt och kan börja knaka och hålla på. Dessutom är det onödig vikt.
- Vevpartiet är något lågt. Mest en vanesak i och för sig.

/Peter

Giant XTC Ram
Visst finns det, men det finns inte lika mycket att välja på i sadelstolpsväg.

Kommer aldrig förstå varför t.ex. Giant (30.8) och Specialized (30.9) väljer att ha helt egna dimensioner på sådana prylar.

Giant XTC Ram
Man kan säga att TREK, Specialized, Giant och några till är mainstream produkter, dom sticker inte ut på något vis, generella "normal" mått överallt. "Normal" ramvikt, "normal" styvhet till ett "normalt" pris.

För den som bara vill cykla, köp någon av dom ovanstående så är sannolikheten att cyklisten blir nöjd nästan 100%. För andra som vill ha mer eller mer specifik geometri så köper man oftast inte ovanstående.

Bra svar nog?

Tillbaka
Topp