Giro d´Italia 2009!

Giro d´Italia 2009!
bng skrev:
-------------------------------------------------------
> "Lead of the bunch", och "Head of the race"
> antagligen från testa della corsa.
>
> de borde ha putsat lite på engelskan.

Den bäste var "bunch packed" som Vacchi översatt som "klungan är packad" och gapskrattade :-)

Giro d´Italia 2009!
pack översätts inte det flock? Bunch borde vara klunga/grupp, det kanske är min taskiga engelska som inte är som den borde vara men giro skyltarna är lite skojjiga ibland.

Giro d´Italia 2009!
Tycker att Bäckstedt sköter detta bra men som sagt, kombinationen Vacchi/Adamsson är svårslagen.

Missade hela dagens etapp. Var ute i solen. Nu ska jag läsa ikapp mig på lite resultat.

Giro d´Italia 2009!
Lägg märke till Vacchi:s irritation när Bäckstedt vill prata om vad som sker i loppet och Vacchi helst vill matporra som en bulimisk tonårstjej eller poängtera hur den tusen år gamla kyrkan byggdes för tusen år sen och därför är väldigt gammal, faktiskt.

Giro d´Italia 2009!
Jag föredrar lätt Bäckstedt som bisittare framför Adamsson, det ger helt klart en extra dimension att höra en snubbe som själv åkte girot förra året kommentera.

Schysst avslutning i Bologna idag, jag har varit i den staden ett par gånger men den backen har jag aldrig sett...får kika närmare på den om jag återvänder.

Giro d´Italia 2009!
Tycker det är dags för ytterligare lite bilder från våran vecka på Girot.

Italien2009126.jpg ht=544

Di Luca får dra på sig ny tröja..

Italien2009130.jpg ht=544

..och Thomas Lövkvist får dra på sig ny tröja..

Italien2009151.jpg ht=511

..och här har jag fått dra på mig min nya tröja när jag kom hem, fast jag fick betala för min.
Officiella Giro-tröjan 2009. Fanns på dom flesta försäljnings-ställena bara i rosa, men så hittade vi den i svart och då var jag bara tvungen att köpa den. Så där försvann matkassan den dan.

Giro d´Italia 2009!
Från Cervélo TestTeam:

24-May-2009: A disappointing day for all in the Giro.

The 15th stage of the Giro started well for the Cervélo TestTeam. "The mandate was clear," said Sports Director Jean-Paul van Poppel. "Make the race hard, go in the breakaways and get somebody in the break who could help Carlos at the end. Same strategy as yesterday. Today the boys did well again, we had Serge in the breakaway 16 km from the start and he did a marvellous job, ending up with Bertagnolli at the top of the last climb.

At that time, Basso had escaped and Carlos asked Serge to wait. Of course this is something that happens hundreds of times a year in cycling, nothing special. In fact, a little earlier Basso had his teammate Stangelj drop back from Serge's breakaway to help him. Maybe Serge didn't understand, but we let him know a couple of times that he really had to wait. Unfortunately Serge didn't stop at the top of the last climb, as he was told. If he had done that, he would have rejoined the Sastre group while it was still 40 seconds behind Basso and it would have made perfect sense. Now what happened was that Sastre's group gets closer to Basso's group even without the help of Serge.

Instead he slowed down at the bottom of the hill, and by that time it wasn't necessary anymore as the Basso group had been caught already, so it looked silly. Of course, looking back it's easy to say that if Serge doesn't get called back he may win the stage, and he certainly looked to have the strength to do that, but at the time the call was made Carlos really thought he needed the help. At the time Serge actually slowed down, the situation had already changed and it was no longer necessary. A tough pill to swallow for the team, especially Serge, but his time will come.

"I was so torn", explains Serge Pauwels. "I know that my job is to help Carlos, that's what I signed up for when I started this Giro. So I know that I should drop back to help him immediately when he asks, that's part of the game. But it was so difficult, because I could see that I had a chance to win this stage, and that would have been so amazing. By delaying the moment where I waited, we look pretty stupid. Lesson learned."

"It was bad timing for us," reports Jean-Paul van Poppel. "It's not easy for a small team like ours to try and put a rider on the final podium in the Giro. Sacrifices have to be made to make that happen, but everybody agreed that was our goal at the start. Of course it is easy to say that Serge deserves the chance to go for the victory, but it is also fair to say that over the past 10 years, Carlos has earned the right to have the team support him when he feels he needs it.

Today, a sacrifice was made that in retrospect wasn't needed. The whole team would have loved to see Serge win a stage, and if the final information about the Sastre group catching Basso had reached the front team car a few seconds earlier, it might all have ended differently. But that shows the highs and lows of the sport, yesterday we get a brilliant victory by Simon Gerrans, today we're the losers of the day."

Giro d´Italia 2009!
Daner skrev:
> Från Cervélo TestTeam:
>
> 24-May-2009: A disappointing day for all in the
> Giro.
> etc etc......

Imponerande uppriktig rapport där. Pluspoäng på det!

Giro d´Italia 2009!
Rippa skrev:
> Imponerande uppriktig rapport där. Pluspoäng på
> det!

Dålig bortförklaring tycker jag.

Unfortunately Serge didn't stop at the top of the last climb, as he was told. If he had done that, he would have rejoined the Sastre group while it was still 40 seconds behind Basso and it would have made perfect sense.

Perfect sense... även om han skulle stannat tidigare så hade ju teamordern fortfarande inneburit en förmlodligen bortkastad etappseger. Lite mindre uppenbart bara.

Giro d´Italia 2009!
Cervelo klåpade bort etappsegern. Sastres grupp hade folk nog för att hämta in Basso. Helt ofattbart att beordra ner en kille från en given etappseger.

Giro d´Italia 2009!
Missade gårdagens etapp. Hade varit intressant att se detta. Riktigt klantigt efter ovanstående läsning.

Tappade Kessiakoff igår? Såg att han vara långt efter i sammandraget (tidsmässigt).

Giro d´Italia 2009!
Kessiakoff var aldrig riktigt med i gårdagens etapp, fick släppa relativt tidigt.

Dock var det skoj att se att Gotland verkade vara piggare än de senaste dagarna och är tillbaka på topp 10 så vitt jag vet.

Giro d´Italia 2009!
Supertramp skrev:
> Går nog att fynda R3:or och Soloister på Köp &
> Sälj snart.
> Pinsamt att cykla på en Cervelo efter det här
> ju...

Ja jävlar.. o jag som precis köpt en R3:a och till och med "Test Team" tröja o brallor.. kläderna åker nog långt ner i byrålådan oanvända... :-)

Giro d´Italia 2009!
Spaulding skrev:
> Kessiakoff var aldrig riktigt med i gårdagens
> etapp, fick släppa relativt tidigt.
>
> Dock var det skoj att se att Gotland verkade vara
> piggare än de senaste dagarna och är tillbaka
> på topp 10 så vitt jag vet.

Är väl inte så konstigt att Kessiakoff hade en dålig dag, han har ju övertygat hela tiden. Vore kul om han kunde putsa till sin 10 plats på enskild etapp nu mot slutet.

Giro d´Italia 2009!
kekke hade nog lite oflyt (orutin) och satt lite för långt ner i klungan när liquigas helt plötsligt gasade på. jag tror han hade kunnat hänga på om han suttit högre upp, han verkar ha en tendens att sitta lite långt ner. nu kom han in på 28e plats, 7.12 efter, tappade en del placeringar och tid tyvärr.

Giro d´Italia 2009!
Jag tycker att alla sådana misstag är oförlåtliga. Jag ser fram emot dagen då serramenti team gör ett liknande misstag så man kan köpa en guerciotti till en rimlig peng.

Giro d´Italia 2009!
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den där cykeln som Sastre körde bergs-tempot med för en billig peng!

För er som inte såg den på TV så kan jag berätta att han körde på en lvg/tempo-hybrid med deras tempo-ram, Zipphjul (808?) och bockstyre (med små tempobågar). Riktigt cool!

Är det någon förresten som hört någon kommentar från Lövkvist varför han körde utan tempobågar? Vacchi och Magnus var ju väldigt frågande och berättade även att Tomas innan loppet sagt att han skulle starta med bågar.

Giro d´Italia 2009!
Klungan 3.40 efter utbrytarna Med utförslöpor och två tuffa stigningar kvar i strålande sol. Fan vilken etapp! Och Gotland kvar i klungan.

Tillbaka
Topp