Giro d'Italia 2011 - kommentarer

Ähh, jag hoppas att Löfkvist bara hade en sämre dag, jag måste hoppas på det, annars deppar jag ihop. Om inte Löfkvist kan leverera lär det ta åratal innan nästa svenska hopp är nära ett genombrott som etappåkare.

Kom igen Thomas, go!

Alla som inte är topp-10 har bara haft dåliga dagar. Får bara Cavendish en bra dag så vinner han etappen till Monte Zoncolan. Han slår ju Contan i spurten hur lätt som helst.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi skulle behöva en riktig stor
> svensk framgång snart.

Förlåt - man varifrån ska den plötslig komma? Det krävs stora satsningar i vilken idrott som helst att komma dit - kan ni verkligen påstå att Sverige satsar på elit cykling? Om ni vill så kan jag nämna några länder som faktiskt gör det.

Jag tycker vi ska vara jävligt stolta över de svenskar vi har, och har haft i proffsklungan. Med tanke på hur undanskuffad cykling är i Sverige så är det helt fantastiskt att de ens har kommit så långt de har gjort. Sluta gnäll och gläd er åt att NÅN faktiskt gör nåt.
/J

Rock skrev:
> svensk framgång snart.

OS-silver i herr och dam, Paris-Roubaix, Rosa tröjan i Girot plus alla Foglums, Prims, Bernt Johansson, Sven-Åke Nilssons framgångar borde räcka. Jag tror Svensk cykling behöver ett mirakel för att börja synas i Svensk media.
/J

Det är i svåra stunder man behöver stöd, förvånad att så många "sågarexperter" slår sig på bröstet när det gått lite sämre än vi hoppats på för en svensk!

Kom igen Thomas, go!

Hursomhelst så var det kul med så pass offensiv körning idag. Väldigt vad tidigt Contador attackerade - jävlar vad stark han ser ut. Härligt pannben hos Rujano som nästan lyckades slita sig med hela vägen. Vilka sinnessjuka växlar Scarponi gick på ett tag - tränade han lågkadensintervaller? :-)

Det enda som var lite tråkigt (förutom Löfkvist tapp förstås) är att lite av spänningen i toppstriden försvann idag.

bigmollo skrev:
> Jag tror Svensk cykling behöver ett
> mirakel för att börja synas i Svensk media.

Ja, eller ett förbund som är mer intresserat av att sälja sin sport till svenska folket än att hålla på och gnabbas och peta i regelböcker. Fast det kanske är det som är miraklet du pratar om.

Tv4 "sporten" förnekar sig inte! Veckans kalkon gick till cykelsporten som enligt de inte gör något åt dopningen. Hahaha sååå bra journalistik.

bigmollo skrev:
> Jag tycker vi ska vara jävligt stolta över de
> svenskar vi har, och har haft i proffsklungan. Med
> tanke på hur undanskuffad cykling är i Sverige
> så är det helt fantastiskt att de ens har kommit
> så långt de har gjort. Sluta gnäll och gläd er
> åt att NÅN faktiskt gör nåt.
> /J

Väl rutet Johan! =)

//Fritz

bigmollo skrev:
> Jag tycker vi ska vara jävligt stolta över de
> svenskar vi har, och har haft i proffsklungan. Med
> tanke på hur undanskuffad cykling är i Sverige
> så är det helt fantastiskt att de ens har kommit
> så långt de har gjort. Sluta gnäll och gläd er
> åt att NÅN faktiskt gör nåt.
> /J

Yep. Det är fantastiskt bra vad landet har åstadkommit trots det lilla utrymmet cyklingen får.

Rock skrev:
--------------------------------------------------
> svensk framgång snart.

Jag tog två skyltspurter ikväll (inkl en vit skylt men den räknades tydligen inte) varav en dubbelskylt framför näsan på vic och tille..

hammarn skrev:
> Tv4 "sporten" förnekar sig inte! Veckans kalkon
> gick till cykelsporten som enligt de inte gör
> något åt dopningen. Hahaha sååå bra
> journalistik.

Vad är det du inte tycker är bra journalistik?

Ska man glädjas när en fuskare drar ifrån alla och vinner? Jag fattar inte varför de andra i klungan inte sätter en pump i hans framhjul...

Selast skrev:
> Ska man glädjas när en fuskare drar ifrån alla
> och vinner? Jag fattar inte varför de andra i
> klungan inte sätter en pump i hans framhjul...

De har ingen till hands.

Johan A skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > Vi skulle behöva en riktig stor
> > svensk framgång snart.
>
> Jag tog två skyltspurter ikväll (inkl en vit
> skylt men den räknades tydligen inte) varav en
> dubbelskylt framför näsan på vic och tille..

Jag knep en 43:e plats på Roslagsvåren igår, gjorde segergest och allt när jag passerade mållinjen men när jag tittade i tidningen i morse stod det ingenting om det. Jag har iofs inte kollat Roslagsnytt men den kommer väl bara ut en gång i månaden.

Selast skrev:
> Ska man glädjas när en fuskare drar ifrån alla
> och vinner? Jag fattar inte varför de andra i
> klungan inte sätter en pump i hans framhjul...

Ur den aspekten så hade jag inte varit lyckligare om 2:an Rujano eller 3:an Garzelli hade vunnit, de har båda två varit avstängda för doping. Liksom Scarponi med flera... :=/

Det enda sättet att få tilltro till sporten är livstidsavstängning vid dopingbrott - allt annat blir fel. Hut kul är det att hela tiden behöva ställa följdfrågan om någon varit fuskare?
En gång fuskare - alltid fuskare !
Så är det!

mattel skrev:
> enklast, för att hålla koll på fuskare, är
> väl att hugga av en fot?

Eller ännu mer kännbart: Sno hans cykel.

mattel skrev:
> enklast, för att hålla koll på fuskare, är
> väl att hugga av en fot?

Det kanske inte hjälper, det finns ju rätt så avancerade proteser nuförtiden :)?

Totteman skrev:
> Hoppas Contador får punktering. Hela tiden.

+1! och +1 på livstidsavstäninging direkt!

skogsvakt skrev:
> hammarn skrev:
> -----
> > Tv4 "sporten" förnekar sig inte! Veckans
> kalkon
> > gick till cykelsporten som enligt de inte gör
> > något åt dopningen. Hahaha sååå bra
> > journalistik.
>
>
> Vad är det du inte tycker är bra journalistik?

Hela deras reportage var pinsamt dåligt. De sa att UCi inte gör ngt åt problematiken. De nämnde inte attd et var det Spanska förbundet som frikände Contador och att UCi nu har överklagat. Sen att reglerna är sådan att han får tävla i väntan på CAS, det är illa.
Bättre Tv4 håller sig borta från idrott, De kan kommentera fotboll, hockey och trav.

MTBiker skrev:
> Hela deras reportage var pinsamt dåligt. De sa
> att UCi inte gör ngt åt problematiken. De
> nämnde inte attd et var det Spanska förbundet
> som frikände Contador och att UCi nu har
> överklagat. Sen att reglerna är sådan att han
> får tävla i väntan på CAS, det är illa.

Du kanske kan förklara vad UCI gör isåfall? Personligen tycker jag det utåt sett med UCI handlar om att peta i regelböcker, hitta på nya tävlingsklasser ungefär varje år (heter det ProTour i år eller var det förra året?) och gnabbas. Man har en högsta chef som kläcker ur sig den ena grodan efter den andra. Det läcker information hit och dit. Det är mycket snack och lite verkstad helt enkelt.

Om det faktum att det är de nationella förbunden som stänger av cyklister är ett problem, så får ju UCI se till att ändra det.

Notera nu att jag inte har en susning om vad som händer inom UCI, jag vet ju bara det jag läser om på nätet. Men det är en del av poängen, det handlar inte bara om att göra rätt, det handlar även till väldigt stor del om att göra rätt och visa det.

Alla har så mycket mer att vinna på att sjunga på en scen inför publik än att sjunga för sig själv i duschen. Under förutsättning att man kan sjunga alltså...

Jag vet inte, men jag har inte blivit särskilt övertygad om att contador är skyldig. Även om man av erfarnhet vet att logik inte kan användas för att förstå eventuella fuskares agerande, tycker jag ändå att det vore konstigt om en cyklist som alltid håller en jämn nivå en aning över de övriga (och inte likt ricco, sella, diluca varvar det mindre bra med det övermänskliga) tar ett dopingpreparat som gör denne marginellt bättre (om ens det). Fast jag måste erkänna att jag inte är så insatt i contadors eventuella tidigare synder.

JT: Jag håller med dig i sak. UCI borde agera hårdare och tydligare. Men att TV4 ska göra ett scoop av detta som inte vet vad de pratar om och har fel i sak gör mig ledsen. Inte konstigt att svenska folket har en missvisande bild av cykelsporten.
Jag hade välkomnat detta reportage av några seriösa journalister som faktiskt inte låter sin personliga åsikt spela in i reportaget. Peppes avslutning i "kalkon" var pinsam.

Det finns väl ingen som tar Peppe på allvar? Kan inte tänka mig att nån på TV4-sporten är journalister på riktigt. I så fall skulle det vara riktigt pinsamt.

MTBiker skrev:

> Bättre Tv4 håller sig borta från idrott, De kan
> kommentera fotboll, hockey och trav.

Ha! Det var riktigt roligt skrivet :-)

Det är olustigt att det är så, men jag undrar vad de alla håller på med idag på vilodagen. Jag tror gärna på att de samlas i glada, lagöverskridande kompisgäng och tar en solig fikarunda i vackert landskap :-)

kitzblitz skrev:
> Det är olustigt att det är så, men jag undrar
> vad de alla håller på med idag på vilodagen.
> Jag tror gärna på att de samlas i glada,
> lagöverskridande kompisgäng och tar en solig
> fikarunda i vackert landskap :-)

De cyklar säkert en 2-3h och sen massage/vila och mat.

Ja, jag förstår det, men flera av dopningsavslojanden de senaste åren har handlat om tester som gjordes i samband med vilodagar. Sjävklart hoppas jag att alla gör som du skrev!

Klart att dom testar positivt på vilodagarna. Dopingen skvalpar ju runt och blandas ut i kroppen när dom cyklar på etapperna, sen på vilodagarna så bubblar det upp till yta och då är det ju lätt att skrapa av det bara och så torskar dom i testen. Det fattar ju vem som helst.

Kul att vilodagarna alltid får denna konsekvens på happy. Cykelsnack byts ut mot dopningssnack.

Skönt att det är etapp imorgon igen.

Tror bara att det går att komma åt doparna om sponsorerna vägrar teamen att kontraktera tidigare dopningsfällda cyklister. Kan kanske bli så i en framtid om fler globala varumärken (som verkar vara känsligare för att förknippas med dopning) tar över ProTour-lagen.

Längdskidåkarna som åker dit för dopning verkar ha svårare att ta sig tillbaka efter en avstängning, kanske för att dom är sitt eget varumärke och att skidsporten i sig dömer fuskare hårdare. Kanske något finns att lära därifrån?

Thomas

Poopzilla skrev:
> Tror bara att det går att komma åt doparna om
> sponsorerna vägrar teamen att kontraktera
> tidigare dopningsfällda cyklister. Kan kanske bli
> så i en framtid om fler globala varumärken (som
> verkar vara känsligare för att förknippas med
> dopning) tar över ProTour-lagen.
>
> Längdskidåkarna som åker dit för dopning
> verkar ha svårare att ta sig tillbaka efter en
> avstängning, kanske för att dom är sitt eget
> varumärke och att skidsporten i sig dömer
> fuskare hårdare. Kanske något finns att lära
> därifrån?
>
> Thomas

Team Sky har redan den regeln, därav att inte Millar kör för detta UK lag. Savio från Androni Giocattoli som kontrakterar den ena fd avstängda efter den andra, har en regel att de MÅSTE gör offentlig avbön och ta på sig allt själv, utan att hålla på och skylla på olika saker. Samt att utöver UCI:s böter har han i kontraktet att de blir tvungen att betala tillbaka en årslön till laget om de skulle trilla dit igen.

Men sedan har vi ju lag som Vacansoleil, Saxo-Bank, etc som inte verkar bry sig nämnvärt.

//Fritz

MTBiker skrev:
> skogsvakt skrev:
> -----
> > hammarn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tv4 "sporten" förnekar sig inte! Veckans
> > kalkon
> > > gick till cykelsporten som enligt de inte
> gör
> > > något åt dopningen. Hahaha sååå bra
> > > journalistik.
> >
> >
> > Vad är det du inte tycker är bra
> journalistik?
>
>
> Hela deras reportage var pinsamt dåligt. De sa
> att UCi inte gör ngt åt problematiken. De
> nämnde inte attd et var det Spanska förbundet
> som frikände Contador och att UCi nu har
> överklagat. Sen att reglerna är sådan att han
> får tävla i väntan på CAS, det är illa.
> Bättre Tv4 håller sig borta från idrott, De kan
> kommentera fotboll, hockey och trav.

Summarum är ändå att Contador är med och tävlar i ett av det största loppen samtidigt som han är misstänk för dopning. Det ser inte bra ut för gemene man och det är full förståligt att kreti och pleti tycker att det är ruttet av cykelvärlden och då åker UCI på en känga såklart. Du är säkert fullt insatt i fallet Contador men för andra kan det se riktigt illa ut! Förstår tv4 fullt ut! Och peppe är mysig. En go göbbe helt enkelt.

Senast ändrad:
Cykelsporten drivs av sponsorer, och så länge som publiken sitter där bänkade och konsumerar reklamen alldeles oberoende av hur många som åker dit så bibehålls ju status quo. Det är alltid enklare att tycka att någon annan ska göra något åt saken, men utan publiken så hade det börjat hända saker på riktigt. Nu blir det bara krav som inte har någon som helst konsekvens om de inte efterföljs.

fredrikw skrev:
> Cykelsporten drivs av sponsorer, och så länge
> som publiken sitter där bänkade och konsumerar
> reklamen alldeles oberoende av hur många som
> åker dit så bibehålls ju status quo. Det är
> alltid enklare att tycka att någon annan ska
> göra något åt saken, men utan publiken så hade
> det börjat hända saker på riktigt. Nu blir det
> bara krav som inte har någon som helst konsekvens
> om de inte efterföljs.

Så sant, men hur ska man göra då, sluta köpa cykelprylar? Det går ju inte.

Tillbaka
Topp