Giro d'Italia 2011 - kommentarer

Nja, tänkte snarare på lite tidigare i processen. Om vi säger så här: ett företag betalar en massa pengar för att deras logotyp ska exponeras för miljoner tv-tittare över hela världen. Hur påverkar doping-avslöjanden denna exponering? För sponsorerna och deras aktieägare skiter ju egentligen i cykelsporten, de är intresserade av att generera vinst, och så länge som publikantalet verkar vara helt immunt mot doping kommer ju ingenting att förändras, inga krav kommer att ställas, och pengarna rullar in som vanligt.

Nu förenklar jag det givetvis, men jag tycker det är fascinerande att man samtidigt som man är rosenrasande på de som dopar sig så sitter man och hejar på de som ännu inte har åkt dit.

Jag tycker att Happy ska delas upp i Dopingtrådar och Odopingtrådar.

Finns det en enda Giro/Tour/Vuelta-tråd som inte mynnar ut i samma diskussion.

Ari.m skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att Happy ska delas upp i Dopingtrådar
> och Odopingtrådar.
>
> Finns det en enda Giro/Tour/Vuelta-tråd som inte
> mynnar ut i samma diskussion.

Typiskt vilodagsdiskussioner. Imorgon är det race igen :)

Mangsten skrev:
> Var kan man se dagens etapp bäst om man vill den
> gratis på nätet och gärna engelska som tal?

leta på www.cyclingfans.com

Poopzilla skrev:
> Såg jag fel, eller snittar dom 38 km/h? Vad är
> det för jävla motionstempo på en plattetapp?

De skulle behövt ett Conti Test Team i täten som drar upp tempot åt dem.

Jalabert skrev:
> Går det att göra en etapp hårdare än etapp
> 15?
> http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2011/i
> t/tappa.shtml?t=15&lang=it
> Speciellt mtp vad som varit de 2 dagarna innan...

Som åskådare så älskar man ju hårda bergsetapper, fast kombon av etapp 13-14-15 i årets Giro är nästan överdrivet hård. Risken finns väl att de blir så pass trötta att det inte blir så mycket attackerande som man förväntar sig på förhand.

GAaahhhh!! Har missat alla etapper sedan tisdags. Inte alls ok. Men imorgon får jag stressa hem och hoppas på att hinna se sista stigningen. Hoppas Nibali kan ta in lite på Contador.

JT skrev:
> Han har ju övat svinmånga gånger säkert. Då
> blir man bra.

Övar inte dom andra?

Kaves skrev:
> fint att eurosport 2 nu visar gårdagens etapp men
> ljudet är från nån tennismatch. nån som är
> bra på rörbomber?

Du missar inget viktigt... jag var hemma sjuk igår och såg hela etappen, platt som en pannkaka och bara en enda stor klunga hela vägen in till mål, det var väl spurtarnas sista etapp, sjukt tråkig etapp iaf.

72 skrev:
> Ska vi gissa att dagens etapp kommer att handla
> om.... doping?

Ska jag börja? ;-)

Det har ju varit en del diskussioner om säkerheten kring nedfarten av Monte Crostis på lördagens etapp. Giro-chefen Zomegnan sätter nu ner foten om vem som bestämmer; piken till Bjarne Riis i sista meningen är rätt härlig:

"I've had other messages too, including from Contador but I don't need a yes from riders to decide if a descent is safe. I want to make it clear that it's the race who decides things. Not the riders, not the media and certainly not people like Bjarne Riis. I especially won't accept lessons about the sporting aspect of cycling from him."

http://www.cyclingnews.com/news/crostis-descent-remains-in-giro-ditalia-stage-14-route

DT skrev:
> people
> like Bjarne Riis. I especially won't accept
> lessons about the sporting aspect of cycling from
> him."
>

Hahaha, skön kommentar.

Finns det några färska bilder på Crostis-nedfarten tillgängliga? (bortsett från den enstaka bild jag såg på cyclingnews.com härom veckan från när Geox eller Saxobank eller vilka det var var uppe och testkörde).

Det blir onekligen en intressant helg som följer med ytterligare 2 hårda bergsetapper efter dagens forsering av Contador... Att orka flera dagar i rad är väl dopingens största kännetecken, ska Alberto klappa igenom eller lirar han fortfarende i en annan division ? T

Little Stereo skrev:
> Det blir onekligen en intressant helg som följer
> med ytterligare 2 hårda bergsetapper efter dagens
> forsering av Contador... Att orka flera dagar i
> rad är väl dopingens största kännetecken, ska
> Alberto klappa igenom eller lirar han fortfarende
> i en annan division ? T

Vill gärna undvika kategoriska uttalanden, men jag måste säga att jag verkligen gillar att en stor del av favoriterna ser minst sagt trötta ut när det börjar luta lite och inte pallar att stå upp och sprätta upp för bergen. Att Contador inte gör det är väl i vanlig ordning aktuellt för spekulation.
Contador vinner det här girot med bisarr marginal.

torch skrev:
> Det var oväntat att Iprenmannen skulle ta hem
> etappen!

Endast med hjälp av Contadors förbarmande och välvilja. Icke desto mindre en grymt stark klättring.

Thomas

För andra gången under årets giro och andra gången med målgång uppför så somnade jag i soffan med ?? (under 10) km kvar av etappen för att sedan vakna till tennis.
Irriterande och ...tröttsamt...

Har eurosport ngt sammandrag ikväll? Missade dagens etapp. Fick stanna kvar på jobbet för att hinna klart. Dock mitt eget fel då jag cyklade 70km i morse och flexade lite...

jag tycker verkligen inte om när en cyklist kan sprätta ifrån resten av favoriterna så där "lätt", de andra försöker ju inte ens, förutom scarponi som av ngn anledning alltid verkar köra på 53/11 uppför backarna... men som sagt, det ska bli intressant att se hur det ser ut lördag-söndag, även om jag tvivlar på att contador skulle vara mer sliten än de andra efter dagens etapp, de såg rätt uppgivna ut.

Är det bara jag som tycker att ipren-mannen ser ut att cykla på en 29er? Grymt liten ram måste han iaf ha.

Har någon glömt berätta för Scarponi att det sitter ett växelreglage till vänster på styret också? Så slipper han ligga på storklingan i alla branta stigningar menar jag.

Tillbaka
Topp