Giro d'Italia 2014

Giro d'Italia 2014
setreus skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollar på eftersändningen nu. Vad hände idag?
> De tävlar inte?

Åkarna klagade på att det var halt, jag börja kolla när banan torkat upp. På sista varvet förstod jag varför dom klagat....halva klungan stöp i 2 svängar, cykeln bara försvann under dom.

Men visst tävlades det, iaf om etappsegern, det som bestämdes var att alla skulle få samma tid så inte alla skulle försöka vara långt fram när det drog ihop sig till spurt.

Giro d'Italia 2014
Diego Ulissi vann dagens etapp, den första som hade någon form av stigning värt namnet.
I morgon blir det 247 km med avslutning uppför Monte Cassino platsen för ett av de hårdaste bataljerna under andra världskriget.
Klostret bombades sönder fullständigt men återuppbyggdes igen.
Enligt banprofilen är det en klättring om drygt 440 höjdmeter vilket borgar för att vi får se en liten aptitretare inför de större bergen senare under Girot.

Giro d'Italia 2014
Cadel såg också het ut idag. Tror att han kommer att ta hem etappen i morgon eller någon av de medelhårda bergsetapperna på lördag-söndag.

Giro d'Italia 2014
DT skrev:
> Cadel såg också het ut idag. Tror att han kommer
> att ta hem etappen i morgon eller någon av de
> medelhårda bergsetapperna på lördag-söndag.

Evans är väl den av favoriterna som jag tycker synts mest längs fram i klunga sen etapp 2. BMC har tydligen bestämt sig att han skall köra om 'et ordentligt i år, och inte ligga och harva längre bak (med allt vad det innebär av kraschrisker). Heja Cadel!

Giro d'Italia 2014
Han kör smart han :-) Klart han och BMC har bestämt sig att köra ordentligt i år - det har han sagt i flera månader och han känner sig tydligen rätt pigg också. Placeringsmässigt kör han alltid smart - även om han inte är i topp form.

Jag älskar hur han plockar sekunder på dessa medlhårda etapper. Och så fick BMC änltligen till en bra TTT. Kul det här!

Giro d'Italia 2014
Shit vad halt det verkar i det landet....kan dom inte på nåt vis tvätta vägarna dagen innan etappen? Så här och som i förrgår är det inte ofta man ser hela proffsklungan gå i backen.

Giro d'Italia 2014
Usch. Och nu vet jag inte hur jag ska tänka med ett helt gäng australiensare där framme som kör som fan. Vet bara att Cadel brukar tänka mera sportsligt än många och får väl anta att det är "OK"...

Och Michael Mathews lyckas tydligen också bra.

Giro d'Italia 2014
DT skrev:
> n00b-misstag av Evans?

Undrar om han verkligen vill ha tröjan redan.

Giro d'Italia 2014
Är det nån som cap:ar svenska eurosportsändingarna och lägger ut nånstans i schysst kvalitet? Har inget emot Sean Kelly iofs, men Vacchi/Adamson är roligare.

Eftersom jag glor en dag efteråt så är jag lite rädd för att glo i den här tråden, men om nån kan tipsa om var jag hittar ovanstående så kan det vara värt det :)

Giro d'Italia 2014
BOFH skrev:
> Är det nån som cap:ar svenska
> eurosportsändingarna och lägger ut nånstans i
> schysst kvalitet? Har inget emot Sean Kelly iofs,
> men Vacchi/Adamson är roligare.
>
> Eftersom jag glor en dag efteråt så är jag lite
> rädd för att glo i den här tråden, men om nån
> kan tipsa om var jag hittar ovanstående så kan
> det vara värt det :)

Om det finns nånstans så borde det vara på cyclingtorrents.nl skulle jag tro.

Giro d'Italia 2014
DT skrev:
> BOFH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det nån som cap:ar svenska
> > eurosportsändingarna och lägger ut nånstans
> i
> > schysst kvalitet? Har inget emot Sean Kelly
> iofs,
> > men Vacchi/Adamson är roligare.
> >
> > Eftersom jag glor en dag efteråt så är jag
> lite
> > rädd för att glo i den här tråden, men om
> nån
> > kan tipsa om var jag hittar ovanstående så
> kan
> > det vara värt det :)
>
> Om det finns nånstans så borde det vara på
> cyclingtorrents.nl skulle jag tro.

Tyvärr inte. Det är där jag hämtar de brittiska. Kanske dyker upp nåt när bergsetapperna kommer. Har för mig att touren fanns förra året med svenska.

Giro d'Italia 2014
BOFH skrev:
> DT skrev:
> -----
> > BOFH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är det nån som cap:ar svenska
> > > eurosportsändingarna och lägger ut
> nånstans
> > i
> > > schysst kvalitet? Har inget emot Sean Kelly
> > iofs,
> > > men Vacchi/Adamson är roligare.
> > >
> > > Eftersom jag glor en dag efteråt så är jag
> > lite
> > > rädd för att glo i den här tråden, men om
> > nån
> > > kan tipsa om var jag hittar ovanstående så
> > kan
> > > det vara värt det :)
> >
> > Om det finns nånstans så borde det vara på
> > cyclingtorrents.nl skulle jag tro.
>
> Tyvärr inte. Det är där jag hämtar de
> brittiska. Kanske dyker upp nåt när
> bergsetapperna kommer. Har för mig att touren
> fanns förra året med svenska.

kan du inte köra dreambox+kortdelning? känner några svenskor i tyskland som använder den och har tillgång till alla svenska kanaler

Giro d'Italia 2014
velocipede skrev:

> kan du inte köra dreambox+kortdelning? känner
> några svenskor i tyskland som använder den och
> har tillgång till alla svenska kanaler

Nu blir det OT, men det är lite principiellt. Jag vill inte skaffa en massa grejer för att kunna se två idrottsevenemang per år. Jag har inget emot att t ex betala för Eurosport Player, men sist jag testade så gick det inte att se cykelloppen i efterhand. Dessutom är det inte så värst kompatibelt med min mediamiljö i övrigt. Brittiska eurosport-torrents funkar fint, men det hade varit trevligt med svenska.

Ifall nån undrar så sa jag upp mitt kabeltv-abbonemang för 4 år sen och har inte ångrat det en sekund. Förutom svenskkommenterade cykellopp finns det faktiskt ingenting som jag är intresserad av som jag inte kan se nästan omedelbart. Lagbrytandet sker med en fet filserver och en tv-ansluten mediaspelare.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2014
Cadel brukar ha förmågan att alltid klappa igenom på någon etapp. Han har ju tex förlorat girot på zoncolan förut. Sen ledde han väl touren också samma år och bröt något i armbågen.

Trist att purito försvann :(

Giro d'Italia 2014
Oleo82 skrev:
> hmm är girot avgjort redan Cadel Evans har ju
> redan nu guld läge

Det är många höga berg kvar i girot, en kille som Quintana ligger 1.47 bakom Evans men det kan han ta på en enda etapp om nu Evans har en något sämre dag.
Girot är långt ifrån avgjort även om Cadel skaffat sig ett bra utgångsläge.

Giro d'Italia 2014
Jenny W skrev:
> Tre brutna revben och en bruten tumme. Hoppar upp
> och fortsätter att cykla ändå tills han tycker
> det blir jobbigt att andas. :o
>
> Aotch!

Han verkar förstå Rule#5

Giro d'Italia 2014
MarcusS skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Tre brutna revben och en bruten tumme. Hoppar
> upp
> > och fortsätter att cykla ändå tills han
> tycker
> > det blir jobbigt att andas. :o
> >
> > Aotch!
>
> Han verkar förstå Rule#5

Spot on
Sen oxå att han inte vill säga nått om de två revbenen som han hade brutit sen innan för att han inte ville att konkurrenterna skulle veta. Skoningslöst.

Giro d'Italia 2014
Jenny W skrev:
> Sen oxå att han inte vill säga nått om de två
> revbenen som han hade brutit sen innan för att
> han inte ville att konkurrenterna skulle veta.
> Skoningslöst.

Ja det är hardcore på riktigt det! Trist att han är ute nu tycker jag i alla fall.

Giro d'Italia 2014
bvs skrev:
> Cadel brukar ha förmågan att alltid klappa
> igenom på någon etapp. Han har ju tex förlorat
> girot på zoncolan förut. Sen ledde han väl
> touren också samma år och bröt något i
> armbågen.
>
> Trist att purito försvann :(

Faktiskt. Surt när en av de stora favoriterna åker ut på det sättet. Nästan så att man saknar 80- och 90-talets steroid/testosteronmonster. Lite treatment/annat så hade Purito varit tillbaka som ny i sadeln.

Giro d'Italia 2014
Selast skrev:
> Jenny W skrev:
> > Sen oxå att han inte vill säga nått om de
> två
> > revbenen som han hade brutit sen innan för att
> > han inte ville att konkurrenterna skulle veta.
> > Skoningslöst.
>
> Ja det är hardcore på riktigt det! Trist att han
> är ute nu tycker jag i alla fall.

Ja skittråkigt. Alltid trist med krascher där cyklisterna skadar sig. Konstigt att de inte kan preppa vägarna innan loppen så att de inte blir så snorhala. Fast de kanske inte vill?

Giro d'Italia 2014
Jag tänker mig att de borde kunna rengöra eller lägga ny asfalt på de mest uppenbart farliga ställena (typ 90-gradesrkurvan 300 m före mål)?

Hade det varit Tyskland så skulle saken varit biff.

Giro d'Italia 2014
Jenny W skrev:

> Ja skittråkigt. Alltid trist med krascher där
> cyklisterna skadar sig. Konstigt att de inte kan
> preppa vägarna innan loppen så att de inte blir
> så snorhala. Fast de kanske inte vill?

Kommentatorna på RAI förklarade att på platser där det inte regnar regelbundet blir det snorhalt, speciellt precis när regnet börjat. Olja, vägdamm och vatten bildar en en glashal hinna. Att sopa och spola hundratals kilometer landsväg verkar inte som en realistisk lösning och att förlägga alla etapperna till norra Italien är nog inte en så bra lösning heller...

Giro d'Italia 2014
Nere i sydeuropa är ju 99,9% av bilarna dieseldrivna också och dieselsotet som samlas på vägarna blir snorhalt när det regnar. Det har jag erfarit nere på Mallis. Att lägga ny asfalt precis innan loppen tror jag inte heller på för färsk asfalt brukar också "blöda" ur sig olja vid de första regnen. Däremot förstår jag inte varför sportdirektörerna som ju har radiokontakt med åkarna kan varna när det kommer farliga passeringar... Fast det kanske dom gjorde

Giro d'Italia 2014
Fast enligt Rodriguez räckte det ju med att bromsa för att gå omkull och att varna för varje ställe där det kan tänkas bli en inbromsning låter som det skulle kunna bli väldigt mkt varnande.

Giro d'Italia 2014
Jag är hyfsat säker på att de åtminstone sopar alla vägar innan etapperna på touren. Om man jämför med vilken jätteapparat det är att rodda ihop ett sånt här lopp känns det inte som en sopa/tvätta asfaltbil skulle betyda sådär väldans mycket extrajobb.

Giro d'Italia 2014
bonbon skrev:
> Endast norra Italien verkar enklast tycker jag.

21 etapper i Alperna menar du? Låter inte så enkelt i mina öron, men bergsgetterna kanske är av annan uppfattning.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp