Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
Det är inga vanliga sillmjölkar som trampar runt :-)
"Team Osteopath Hansi Friedl popped the shoulder of Alberto Losada back into place in the ambulance so he could continue to race. He was in danger of missing the time cut for the stage but bravely finished and is expected to be on the start line tomorrow."

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Känns som det finns de i klungan som har en hel del krut kvar. Frågan är om någon vill lägga i turbon eller om de nöjer sig med att gå med gruppen upp till mål (riskminimering så här tidigt i loppet).

Åtminstone Nairo hade tydligen en rätt defensiv taktik igår:

“My objective in this first mountain stage was to be up there with my rivals and not lose time on them,” Quintana, now sixth overall, told Spanish newspaper AS.

http://www.cyclingnews.com/news/giro-ditalia-quintana-admits-hes-lacking-top-end-form/

Giro d'Italia 2017
Någon mer som ser Girot på HD. Tycker bildkvaliteten är lite sådär. Upplösningen är ok, men färgerna är lite B. Det växlar mellan ganska bleka från MC, och mycket färg från helikopter. Färgerna har dessutom en tendens att de starka "blöder" (eller vad det heter på fotospråk) när det är de färgrika bilderna. T.ex. CCC:s dräkt och cykel blir inte bara vulgära, utan det riktigt sticker i ögonen.

Inget fel på TV:n, andra HD-sändningar är perfekta. Tittade inte så mycket på Girot förra året, men TdF blev det rätt mycket. Och där var det jättebra bilder, en riktig njutning med vackra cykelbilder och naturbilder (har en 65a). Men girot nu, nä...

Rent allmänt skiljer det en del i bildkvalité mellan de olika loppen. TdF sticker ut med bra kvalité, men tycker att Girot borde ha samma resurser. Någon som upplever samma sak?

Giro d'Italia 2017
Capra ibex sa:
Harregud vad dom tramsar mycket idag R o A. Orka.
Jag sätter min hatt på att gorillan tar det.

Tänkte precis samma sak när jag precis hoppade på eurosport och det är svamlande om torsk och recept.
Försökte få igång min VPN så man kunde lyssna på den brittiska, vilket imo är 100 gånger bättre. (fick inte igång det..)

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Humle å Dumle har i alla all jag gett upp hoppet om för länge sen....

Tycker f.ö. att Girot är ett ballare lopp än TDF, men allt runt omkring (live uppdateringar, etc etc) andas lite lågbudget.

Giro d'Italia 2017
Marren sa:
Humle å Dumle har i alla all jag gett upp hoppet om för länge sen....

Tycker f.ö. att Girot är ett ballare lopp än TDF, men allt runt omkring (live uppdateringar, etc etc) andas lite lågbudget.

Gillar också Girot, mest för alla fina TV-bilder från häftiga Italien, lite inspiration för framtida resor kanske... Tycker V&A är ok/bra, tänk på att dom måste prata konstant i 4-5h om en jagande klunga och några utbrytare x minuter före, same-same every day, inte lätt.. !!

Giro d'Italia 2017
Bikzz sa:
Tycker V&A är ok/bra, tänk på att dom måste prata konstant i 4-5h om en jagande klunga och några utbrytare x minuter före, same-same every day, inte lätt.. !!
Finns andra kommentatorer som klarar det utan att 10-12 ständigt återkommande historier och en massa gagg.

Giro d'Italia 2017
Måste tillstå att jag gillar hur Gaviria tar hem sin andra och hur laget gör allt för att han ska lyckas med det. Alla gubbar Kelly än gapar om under spurten.

Att Jungels bär rosa känns inte heller fel efter kantvindsräden.

Giro d'Italia 2017
Under TdF 2012 började gnället på kommentatorerna här på happy bli tjatigt och ändå fortsätter ni gnälla dag efter dag efter dag.

Det är helt frivilligt att lyssna men jag tycker de gör ett jättebra jobb.

Giro d'Italia 2017
Bama sa:
Under TdF 2012 började gnället på kommentatorerna här på happy bli tjatigt och ändå fortsätter ni gnälla dag efter dag efter dag.
Och gnället är vare sig mer omväxlande, mer spirituellt eller håller sig mer till ämnet...
"Kasta inte handgranater i kruthus" brukar det ju heta :-)

Giro d'Italia 2017
Bama sa:

+1

Snart dags att byta namn på forumet från Happyride till Gnällride.

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
Det är inga vanliga sillmjölkar som trampar runt :-)
"Team Osteopath Hansi Friedl popped the shoulder of Alberto Losada back into place in the ambulance so he could continue to race. He was in danger of missing the time cut for the stage but bravely finished and is expected to be on the start line tomorrow."

Team Osteopath? Har dom en Team Homeopath också?
Ok, kanske en lite orättvis jämförelse, men osteopati är ju trots allt lite "alternativt".

Giro d'Italia 2017
sandydoull sa:
Slut på batteri låter det inte lite amatörmässigt!

me.I.am sa:
GoranS sa:
Någon som sett någon kommentar från herr Missade-målgången-med-ett-varv?

Inte från honom men en kommentar från Nibali
http://www.cyclingnews.com/news/giro-ditalia-dead-radio-led-to-piberniks-mistaken-celebration/

Mjo, men så går det väl när man har "robotcyklister styrda från DS-bilarna" ;-)

Giro d'Italia 2017
Kanske skulle införa ett giro där bara start- och målplatsen är given (och ev. langningszonerna) och att det är fritt vägval däremellan!? I vissa fall vore det då kanske t.o.m. bättre att hoppa på en MTB och köra en stig över ett berg istället för att cykla en lång omväg.

Giro d'Italia 2017
Lite uppför på slutet idag. Känns inte som en etapp för de riktiga plattraketerna utan mer som något för en Valverde-typ. Vad finns det för sådana i startfältet?

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Kanske skulle införa ett giro där bara start- och målplatsen är given (och ev. langningszonerna) och att det är fritt vägval däremellan!? I vissa fall vore det då kanske t.o.m. bättre att hoppa på en MTB och köra en stig över ett berg istället för att cykla en lång omväg.
Låter som om du har uppfunnit CycloCross :-) (Steeple Chase)

Giro d'Italia 2017
Pardoxalt det här med formatet på etapplopp. Om någon idag skulle ha förslagit:

Om etapplopp uppfunnits idag sa:
-Vi gör så här: Vi låter cyklisterna cykla typ 6 timmar om dan i jävligt oländig terräng i tre veckor. Det kommer bli skitjobbigt och för att överhuvudtaget slutföra måste man fis-köra det mesta av distansen annars går man ju helt sönder. Så egentligen är det bara målgången varje dag som är lite spännade. Och för att folk ska bli ännu mer förvirrade så slänger vi in lite tävlingar i tävlingen, och delar ut lite färglada tröjor. Och förresten, det finns liksom ingen sportslig koppling till vem som skall få vara med i tävlingen heller. Typ kval eller så. Hur låter det?

-Är du helt jävla dum i huvudet eller?

Men samtidigt är det detta jag älskar med de stora etapploppen: Att dom är helt ologiska. Att man måste ha en förståelse för hur de har växt fram historiskt för att kunna uppskatta konceptet fullt ut. Att det allt som oftast är sjukt tråkigt och förutsägbart, men på ett gött sätt. Att man varje dag flyttar sig från en fysisk plats till en annan. Att man efter 100 upplagor fortfarande laborerar med konceptet och introducerar vrickade grejer.

Och av samma anledning är Girot och Vueltan i mina ögon bättre än Touren. ASO har antagligen haft den fejkade konversationen ovan på riktigt och har slipat bort några av de mest uppenbara pucklarna. Med ett tråkigare lopp som resultat. (Lustigt i sammanhanget är att när de nu efter 100 år av misoginy skall försöka sig på att införliva damerna i TdF så skjuter de sig själva i foten å det grövsta vad gäller loppets format.)

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
bompet sa:
Pardoxalt det här med formatet på etapplopp. Om någon idag skulle ha förslagit:

Om etapplopp uppfunnits idag sa:
-Vi gör så här: Vi låter cyklisterna cykla typ 6 timmar om dan i jävligt oländig terräng i tre veckor. Det kommer bli skitjobbigt och för att överhuvudtaget slutföra måste man fis-köra det mesta av distansen annars går man ju helt sönder. Så egentligen är det bara målgången varje dag som är lite spännade. Och för att folk ska bli ännu mer förvirrade så slänger vi in lite tävlingar i tävlingen, och delar ut lite färglada tröjor. Och förresten, det finns liksom ingen sportslig koppling till vem som skall få vara med i tävlingen heller. Typ kval eller så. Hur låter det?

-Är du helt jävla dum i huvudet eller?

Men samtidigt är det detta jag älskar med de stora etapploppen: Att dom är helt ologiska. Att man måste ha en förståelse för hur de har växt fram historiskt för att kunna uppskatta konceptet fullt ut. Att det allt som oftast är sjukt tråkigt och förutsägbart, men på ett gött sätt. Att man varje dag flyttar sig från en fysisk plats till en annan. Att man efter 100 upplagor fortfarande laborerar med konceptet och introducerar vrickade grejer.

Och av samma anledning är Girot och Vueltan i mina ögon bättre än Touren. ASO har antagligen haft den fejkade konversationen ovan på riktigt och har slipat bort några av de mest uppenbara pucklarna. Med ett tråkigare lopp som resultat. (Lustigt i sammanhanget är att när de nu efter 100 år av misoginy skall försöka sig på att införliva damerna i TdF så skjuter de sig själva i foten å det grövsta vad gäller loppets format.)
Jag kan för lite om historien, men det största "felet" med etapploppen, eller egentligen de flesta lopp utom rena tempolopp, är väl teamen?!
Hela konceptet med en individuell sport där man ändå kör i lag är ju rätt knepig faktiskt.
Och även om det var helt individuellt så skulle allt handla om målgången på varje etapp. Därför lägger man in lite spurtpriser och bonussekunder osv.
Kolla bara hur utvecklingen i skidåkningen ser ut.
Ett upplägg där individuell prestation premieras utan att man för den skull kör individuell start utan drafting vore ju intressant. Hur det skulle se ut är ju dock en svårare nöt att knäcka.
Eller så gör man det till en ren lagtävling. Tiden på lagets fem första åkare el liknande räknas.

Därmed inte sagt att det bara är kasst som det är nu, men det är ju inte jätte upphetsande med några man i utbrytning från start som blir upphämtade av klungan 1km från mål och sen avgörs det med en spurt.
Med den upplösningen av en etapp kan man ju lika gärna skippa de 15 första milen.

Giro d'Italia 2017
Om man tror att man kan köra masstarter i cykel och få alla att köra individuellt är det dags att man går tillbaka till kammaren och funderar en stund på hur cykellopp med gemensam start fungerar.

Giro d'Italia 2017
eketjall sa:
Därmed inte sagt att det bara är kasst som det är nu, men det är ju inte jätte upphetsande med några man i utbrytning från start som blir upphämtade av klungan 1km från mål och sen avgörs det med en spurt.
Med den upplösningen av en etapp kan man ju lika gärna skippa de 15 första milen.

Nej. Bortsett från att det är en skillnad att spurt efter 1 mil och efter 16 mil så finns det (minst) en viktig skillnad. Ledtråd: Det är mer än en etapp på ett etapplopp.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
eketjall sa:

Nej. Bortsett från att det är en skillnad att spurt efter 1 mil och efter 16 mil så finns det (minst) en viktig skillnad. Ledtråd: Det är mer än en etapp på ett etapplopp.
Absolut, jag tänkte mer ur ett åskådarperspektiv för individuella etapper som avslutas med spurt. Likt förbannat kan man inte låta bli att titta från start OM det råkar bli tidig utbrytning som visar sig hålla etc.

Giro d'Italia 2017
Jo, hela konceptet med lag fast samtidigt individuellt är ju komplext. Men inte heller det är ju något som alltid varit. Henri Desgrange som skapade TdF ansåg att loppet skulle vara en soloprestation. Han införde en massa regler för att förhindra sammarbete och lagkörning. Detta till trots utvecklades etapplopp till lagbaserade tävlingar, mest för att det helt enkelt fanns så mycket att vinna på att köra som ett lag att det inte kunde förhindras. Under resans gång påverkades också konceptet av kommersiella krafter och hur de ville synas. Sponsorer fick mer "bang for the buck" om de kunde sponsra ett lag. Så allt är en enda röra av saker som har utvecklats tillsammans i paralella spår. Inget är givet från början och alla varianter och permutationer har i princip prövats genom historien. Men det betyder ju inte att de kan prövas igen. Kanske är förutsättningarna anorlunda nu för en specifik variant. Så etapplopp vi ser idag är inte evoultionens krona, ett slugiltigt format, utan snarare "work in progress". Eller kanske en helt misslyckad evolutionär sidogren som kommer att dö ut när Velon Hammer Series kometen slår ner (OBS: Ironilampan blinkar)

Det är det jag menar med att jag älskar etapplopp för de har en historik och är ologiska.

Giro d'Italia 2017
Hade varit roligt att se en etapp som linjelopp med endast en från varje lag, de bestämmer själv vem de vill ha där. Kanske finns i något annat lopp som jag missat.

Giro d'Italia 2017
Alla försök att ha gemensam start med förbjudet samarbete är dödsdömda. Blir i så fall bara en tävling i att smussla med samarbeten. Enda sättet jag kan tänka mig att man skulle kunna få det att fungera vore om det vore dödsstraff för alla utom segraren. Den tävlingsformen har dock ett berg av andra problem kopplade till sig.

Bättre då att ha organiserade lag med ett begränsat antal deltagare i varje lag.

Giro d'Italia 2017
iddqd sa:
Hade varit roligt att se en etapp som linjelopp med endast en från varje lag, de bestämmer själv vem de vill ha där. Kanske finns i något annat lopp som jag missat.

Hur hindrar du samarbeten mellan deltagare från olika team? Om du inte kan göra det har du bara skapat en betydligt mindre klunga (och ett antal andra problem).

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Lite uppför på slutet idag. Känns inte som en etapp för de riktiga plattraketerna utan mer som något för en Valverde-typ. Vad finns det för sådana i startfältet?
Ulissi och Gasparotto är väl de som ligger närmast till hand. Kanske Visconti med. Skulle inte räkna bort Nibali helt heller om han lyckas komma loss i slutet etappen.

Tillbaka
Topp