Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
Tobias snittade bara 366W igår på tempot vilket är typ 60W lägre än på tempot förra året i Vueltan när det gick så bra. Blir ju kanske inte en recovery ride á la Z2 men däremot sweet spot i det lägre intervallet. Tror inte det sliter något nämnvärt på honom. Sista etappen är ju ett mer platt tempo på 27km. Tobias inblandning i GC-striden är ju över då och han lär säkert få gå på max av FDJ.

Sinnesjukt lopp av Tom igår. Kul också att ha en cyklist med den profilen som rör om i tävlingen bland alla bergsgetter. Får lite Wiggo-vibbar över honom sett till han styrkor även om han verkar aningen bättre uppför. Ska bli riktigt kul att se hur han kommer köra på kommande bergsetapper. Snygg comeback av Geraint också. Han verkar va i riktigt bra form och kanske kommer kunna plocka tid lite här och där på övriga. Tror han kommer gå riktigt bra uppför.

Giro d'Italia 2017
Jag får lite Big Mig-vibbar, även om gårdagen inte var lika brutal som en del "uppvisningar" han stod för. Sen återstår att se om han kan försvara sig lika bra som spanjoren gjorde på sina dagar under alla bergsetapper.

Giro d'Italia 2017
emmer sa:
Kat. 2-3-3-2 utan något platt emellan att trampa rent benen på - jo jag tackar :-)

Jag tror att bitarna mellan Comiolo och Sta Sofia samt från Bagno di Romagna upp till avtaget efter Verghereto är tillräckligt lättåkta för att avskräcka GC-favoriterna från att hitta på något. Kommer att kosta för mkt att försöka hålla undan för en jagande grupp på de bitarna. I synnerhet som det inte är målgång uppför. Men, jag hoppas att jag har fel och att det blir lite cykelfyrverkeri idag. Finns onekligen ett behov av att inte vara alltför defensiv utan att utmana Dumoulin och Sunweb.

Giro d'Italia 2017
Det snackas lite löst om att Nibali kanske försöker ta igen lite tid utför Fumaiolo idag. Utförslöpan är smal och teknisk så den bör passa honom rätt bra även om vägarna kommer va torra idag.

Giro d'Italia 2017
Känns som en ganska rejäl risktagning behövs om han ska kunna tjäna någon betydande tid där. Är ju inte någon extremt smal och krokig väg.

Giro d'Italia 2017
Jag har cyklat en del av vägen så jag vet ungefär hur den ser ut. Dessutom har jag kikat lite på hur den ser ut i google streetview på bitar av de delar jag inte cyklat.

Vad kurvan du visar i andra länken har med saken att göra vet jag inte riktigt. Den är belägen på vägen upp till Fumaiolo.

Jag säger inte att Nibali inte kommer att försöka, men för mig känns det som det kan vara lite tveksamt om det är värt risken. Sen beror det på hur beläggningen ser ut. Är större delen lika dålig som övre delen var när jag var där så kan de som är lite "fega" utför få det besvärligare.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Jag tror t.o.m. att man kan inskränka sig till topp-11 på nuvarande GC
Nu blir man lite nyfiken på varför de tre extra sekunderna till plats tolv är så förödande :-)
Ja du, den kan du få sova på! Fast jag misstänker kraftigt att du förstår varför jag valde att plocka med 11:an medan 12:an inte vara lika intressant.
I will not rub it in :-) but I'll follow them a few days more...
(Men nu är det ju lite plattare några dagar att vila axeln på...)

Giro d'Italia 2017
Dags för Ewan, Gaviria, Greipel m.fl. att idag kliva in i rampljuset igen eller blir det en utbrytning som går hem?

Min gissning är på det förstnämnda då det förvisso är en kategori-2- och en kategori-3-stigning på dagens etapp, men från toppen av den sista är det nästan 12 mil till mål och sista 6+ milen är pannkaksplatta och huvudsakligen på SS9:an som inte är alltför krokig.

Så, jag sätter min virtuella peng på Gaviria.

Giro d'Italia 2017
Gaviria är förvisso den enda av sprintrarna som kan klättra något så när utan att ta ut sig helt, men han kraschade väl rätt tungt på tempot?

Giro d'Italia 2017
Henrik_E sa:
Gaviria är förvisso den enda av sprintrarna som kan klättra något så när utan att ta ut sig helt, men han kraschade väl rätt tungt på tempot?

När du säger det så minns jag en bild på en rätt skrapad Gaviria, ja. Minskar ju hans chanser, men jag är en man av mina ord (tills jag ändrar mig ;-) ), så han får kvarstå som mitt tips.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
gabbeon sa:
Kittel eller Cavendish. Näää, Gorillan tar det.

Kittel kör väl Tour of California och Cavendish är på sidlinjen med virussjukdom (?) så utav de tre är det bara Greipel som har chansen...

Men jag tror och hoppas på Gaviria, känns som att han borde kunna ha en god chans idag så länge sviterna efter vurpan inte sitter i för hårt.

Giro d'Italia 2017
Girot verkar vara en svart katt för Team Skys GC-ambitioner
2013: Bradley Wiggins - Bröt efter 11e etappen
2014: Richie Porte - startade inte ens
2015: Richie Porte - Bröt efter 15e etappen
2016: Mikel Landa - Bröt under 10e etappen
2017: Geraint Thomas - Bröt efter 12e etappen

Tillbaka
Topp