Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Thomas bryter girot. Kanske inte så överraskande med tanke på hur det såg ut på onsdagens etapp. http://www.cyclingnews.com/news/thomas-abandons-the-giro-ditalia/
Det gör han enbart för att jag inte ska få påminna om de där tre sekunderna fram mot nästa helg :-)

Du har stor tilltro till esten!

Alea iacta est

Caleb tyckte visst att ekrar i bakhjulet var bra att ha om man ska spurta. Lite klent?

Giro d'Italia 2017
jonas-ni sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Thomas bryter girot. Kanske inte så överraskande med tanke på hur det såg ut på onsdagens etapp. http://www.cyclingnews.com/news/thomas-abandons-the-giro-ditalia/
Det gör han enbart för att jag inte ska få påminna om de där tre sekunderna fram mot nästa helg :-)

Du har stor tilltro till esten!

Alea iacta est

Eller "Esten är kastad" som vi säger på latvenska.

Giro d'Italia 2017
Enligt cyclingnews (live-rapporteringen):

Bardiani riders, Stefano Pirazzi and Nicola Ruffoni both returned positive doping tests on the eve of the Giro in out-of-competition tests. News has come in that the team has started proceedings to dismiss both riders.

Giro d'Italia 2017
Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Enligt cyclingnews (live-rapporteringen):

Bardiani riders, Stefano Pirazzi and Nicola Ruffoni both returned positive doping tests on the eve of the Giro in out-of-competition tests. News has come in that the team has started proceedings to dismiss both riders.

No surprise, det pissas ju alltid nedåt.

Giro d'Italia 2017
Gaviria kör in 15m lucka och om 8 gubbar sista 150m. Dom andra spurtarna kan packa väskan o åka till nån annan tävling. Jösses.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
92 inom noll sekunder.
Lär inte hänt mycket i resultatlistan :-)
[Inte hänt mycket "top20" sen sist jag råkade öppna käften, mer än de som brutit.]

Giro d'Italia 2017
Jag är övertygad att Caleb inte kommer att vinna vare sig idag, imorgon eller på tisdag.

Morgondagens etapp känns lite mer svårtippad. Det kommer säkerligen att gå iväg en utbrytning och troligen kommer denna inte att vara inkörd vid foten av avslutningsbacken. Rimligen kommer Sunweb inte att släppa iväg någon som kan vara något reellt hot mot Dumoulin i sammandraget. Scenario ett är väl att någon i utbrytningen faktiskt håller undan p.s.s. som Polanc på Etna-etappen. Den andra är att de blir uppätna och att det antingen blir någon av åkarna som fortfarande är med i GC-snacket eller någon cyklist som klarar backar bra men som tappat mkt i totalen. Med tanke på att Nairo mkt väl kan tappa ett par minuter på Tom på sista tempot måste hans målsättning vara att inte bara komma ikapp de 2.23 han är efter utan även skapa en buffert. Frågan är dock om Oropa är en stigning som riktigt passar honom. Den verkar av höjdprofilerna att döma vara ganska mkt lättare än Blockhaus.

Efter att ha fegtippat några dagare drar jag till med en högoddsare och säger att Italien får sin första etappseger i årets giro via Cataldo som gör en relativt tidig attack i backen som ingen av de andra tar riktigt på allvar och att när de ganska sent i backen drar på så hinner de inte riktigt ikapp utan Cataldo håller undan med ganska knapp marginal.

Giro d'Italia 2017
Tror Movistar måste försöka sig på något taktiskt spel på tisdag och försöka få Tom isolerad, att Nairo attackerar och kommer ner till Prato med lite försprång till Tom och där har hjälpryttare som kan dra honom på biten till Sta Maria medan de får hoppas att Tom får göra den biten själv och att Nairo sen kan köra ifrån över Umbrail.

Giro d'Italia 2017
Giro d'Italia 2017
NLC sa:
LesGrossman sa:
GoranS sa:
Nu blir jag snart nervös på publiken som ska springa med.

Jo visst blir man nervös, men det kan ju som i det här fallet bli en kul video på Sagan

http://video.eurosport.com/cycling/...ring-tour-of-california_vid976538/video.shtml

Fast det är ju skillnad på täten där favoriterna för sammandraget kämpar för varje sekund vs plojjar längre bak i fältet.

Det håller jag absolut med om

Giro d'Italia 2017
NLC sa:
LesGrossman sa:
GoranS sa:
Nu blir jag snart nervös på publiken som ska springa med.

Jo visst blir man nervös, men det kan ju som i det här fallet bli en kul video på Sagan

http://video.eurosport.com/cycling/...ring-tour-of-california_vid976538/video.shtml

Fast det är ju skillnad på täten där favoriterna för sammandraget kämpar för varje sekund vs plojjar längre bak i fältet.

+1 Sagan har ju inte bråttom för fem öre. Dessutom vet vi ju efter fjolårets uppvisningar i MSR och PR att lite hinder i vägen inte är ngt som bekommer honom.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Tror Movistar måste försöka sig på något taktiskt spel på tisdag och försöka få Tom isolerad, att Nairo attackerar och kommer ner till Prato med lite försprång till Tom och där har hjälpryttare som kan dra honom på biten till Sta Maria medan de får hoppas att Tom får göra den biten själv och att Nairo sen kan köra ifrån över Umbrail.

Jo den där taktiken är ju klassisk men brukar falla på att rosa/gula/röda tröjan får hjälp av andra som försvarar sin 4e, 5e, 8e whatever placering i sammandraget samt folk från andra lag som vill vinna etappen.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
InlineOla sa:
GoranS sa:

Jo den där taktiken är ju klassisk men brukar falla på att rosa/gula/röda tröjan får hjälp av andra som försvarar sin 4e, 5e, 8e whatever placering i sammandraget samt folk från andra lag som vill vinna etappen.

Fast det var ju precis på det sättet som Astana körde bort Tom D i från röda tröjan i Vueltan 2015 och inte bara de,t han åkte av pallen. Nairo hjälpte till där framme och kom upp på pallen.

Giro d'Italia 2017
InlineOla sa:
GoranS sa:

Ja, det är inte enkelt att få den att funka, men t.ex. Orica lyckades ju med något i den stilen då de fick Chaves att passera Contador på näst sista etappen i vueltan ifjol, så helt omöjligt är det ju inte. Och, som det känns nu behövs det något lite extra om Dumoulin ska kunna rubbas. Nairo hade varit betjänt av en etapp med två branta backar på slutet utan någon plattkörning emellan. Det finns dock inte riktigt på årets giro.

Morgondagens etapp tror jag inte GC-åkarna kommer att satsa så hårt på. Är en mil lättåkt efter utförskörningen ner från Selvino. Visserligen är utförskörningen rätt krokig men jag undrar om Nibali kommer att försöka där.

Tisdagsetappen är den där det finns en hel del klättring. Har dock svårt att se ngn GC-åkare försöka gå loss redan på Mortirolo. Är över två mil hyggligt lättåkt upp i Valtellina till Bormio. Och ska ngn attackera uppför Stelvio måste de ta i beaktande den relativt lättåkta delen mellan Prato och Sta Maria. Som jag ser det är enda möjligheten att överleva den biten i utbrytning och ha tillräckligt kvar till Umbrail att ha lagkamrater som hjälper till.

Onsdagens etapp upp till Canazei kan jag inte se ngn GC-åkare attackera så att de är loss över Tonale. Är 15 mil kvar och även med backen efter 13 mil i beaktande så är det för lättåkt. Enda chansen är någon attack i stil med den som Nairo vann vueltan på i fjol. Sista delen upp genom Val di Fiemme och Val di Fassa är snarast en slakmota och om någon ska gå loss är det nog snarast Dumoulin själv (inte för att jag tror att han kommer att försöka).

Torsdagens etapp är ju mycket upp och ner, men attacker innan Gardena är med alla sannolikhet meningslösa. Finns partier även på nerförskörningen i Val Gardena där en grupp har en fördel. Pinei har förvisso någon kortare bit som är lite brant, men den är rätt kort. Slutbacken har några avsnitt som kanske är mer Nairo- än Tom-mark, men totalt sett är stora delar åkbacke.

Piancavallo är väl kanske den backe som passar Nairo bäst, åtminstone första halvan. Det är dock sex mil hyggligt lättåkt in till slutstigningen så om Tom bibehåller formen blir det nog svårt att skapa stora avstånd där.

Hoppas dock på att min dåliga tippningsförmåga håller i sig och att det kommer några överraskningar. Inte för att jag inte unnar Tom att vinna, men nu känns det som att det inte riktigt är någon fajt om det.

Giro d'Italia 2017
Frågan är om det är tillräckligt med snö på Stelvio för att Tom ska kunna lyckas med en äkta Kruijswijkare där.
ZZZ.jpg

Tillbaka
Topp