InlineOla sa:
GoranS sa:
Tror Movistar måste försöka sig på något taktiskt spel på tisdag och försöka få Tom isolerad, att Nairo attackerar och kommer ner till Prato med lite försprång till Tom och där har hjälpryttare som kan dra honom på biten till Sta Maria medan de får hoppas att Tom får göra den biten själv och att Nairo sen kan köra ifrån över Umbrail.
Jo den där taktiken är ju klassisk men brukar falla på att rosa/gula/röda tröjan får hjälp av andra som försvarar sin 4e, 5e, 8e whatever placering i sammandraget samt folk från andra lag som vill vinna etappen.
Ja, det är inte enkelt att få den att funka, men t.ex. Orica lyckades ju med något i den stilen då de fick Chaves att passera Contador på näst sista etappen i vueltan ifjol, så helt omöjligt är det ju inte. Och, som det känns nu behövs det något lite extra om Dumoulin ska kunna rubbas. Nairo hade varit betjänt av en etapp med två branta backar på slutet utan någon plattkörning emellan. Det finns dock inte riktigt på årets giro.
Morgondagens etapp tror jag inte GC-åkarna kommer att satsa så hårt på. Är en mil lättåkt efter utförskörningen ner från Selvino. Visserligen är utförskörningen rätt krokig men jag undrar om Nibali kommer att försöka där.
Tisdagsetappen är den där det finns en hel del klättring. Har dock svårt att se ngn GC-åkare försöka gå loss redan på Mortirolo. Är över två mil hyggligt lättåkt upp i Valtellina till Bormio. Och ska ngn attackera uppför Stelvio måste de ta i beaktande den relativt lättåkta delen mellan Prato och Sta Maria. Som jag ser det är enda möjligheten att överleva den biten i utbrytning och ha tillräckligt kvar till Umbrail att ha lagkamrater som hjälper till.
Onsdagens etapp upp till Canazei kan jag inte se ngn GC-åkare attackera så att de är loss över Tonale. Är 15 mil kvar och även med backen efter 13 mil i beaktande så är det för lättåkt. Enda chansen är någon attack i stil med den som Nairo vann vueltan på i fjol. Sista delen upp genom Val di Fiemme och Val di Fassa är snarast en slakmota och om någon ska gå loss är det nog snarast Dumoulin själv (inte för att jag tror att han kommer att försöka).
Torsdagens etapp är ju mycket upp och ner, men attacker innan Gardena är med alla sannolikhet meningslösa. Finns partier även på nerförskörningen i Val Gardena där en grupp har en fördel. Pinei har förvisso någon kortare bit som är lite brant, men den är rätt kort. Slutbacken har några avsnitt som kanske är mer Nairo- än Tom-mark, men totalt sett är stora delar åkbacke.
Piancavallo är väl kanske den backe som passar Nairo bäst, åtminstone första halvan. Det är dock sex mil hyggligt lättåkt in till slutstigningen så om Tom bibehåller formen blir det nog svårt att skapa stora avstånd där.
Hoppas dock på att min dåliga tippningsförmåga håller i sig och att det kommer några överraskningar. Inte för att jag inte unnar Tom att vinna, men nu känns det som att det inte riktigt är någon fajt om det.