Runt Bergamo är det väl egentligen bara etapp 17 (den som slutar på F1-banan i Monza) som passerar. Plattetapp gör dock att det är stor risk att det blir antingen en klunga som far förbi i hög fart eller en utbrytning som far förbi i hög fart följt av en klunga som far förbi i hög fart lite senare, beroende på var man står och hur etappen utvecklas.
Vidgar man vyerna lite så skulle jag satsa på någon av etapperna 14, 18, 19 eller 20.
På etapp 14 skulle man om man har cykel med sig kunna stå nere i dalen i Ovaro, se dem passera och sedan cykla uppför Zoncolan så långt man känner för, vill eller orkar och sen ställa sig där och kika när de kör avslutningsbacken.
På etapp 18 är väl slutbacken upp till Prato Nevoso den givna punkten att stå.
På etapp 19 hade nog jag valt Finestre framför slutbacken och stått högt upp, antingen vid passet (eller på sluttningen ovanför) eller kanske nere runt tredje sista serpan. Då borde man dessutom ha möjlighet att se cyklisterna komma nerifrån dalen och följa dem på håll på väg upp. Kanske en kikare tom skulle kunna vara bra att ha!?
På näst sista etappen är väl avslutningsbacken det uppenbara valet. Dels kan potentiellt girot avgöras där och dels så skulle jag se till att cykla upp så långt det går för (vid klart väder) fina vyer upp mot Matterhorn mfl berg.