Giro d'Italia 2018

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Giro d'Italia 2018
Är Tom cool och väntar på slutbacken eller är han pressad? Hade trott att gruppen skulle kunna hålla Froome uppför. Stigningen till Sestriere är trots allt mer åk- än brytbacke.

Giro d'Italia 2018
Herregud! Jag kan inte så mycket om cykeltävlingar, men kan Froome lyckas med det här?
Coolt om.
Modigt som fan o dra så tidigt.
Jag hejar på honom.
Tycker synd om Yeates. Verkar ha tvärkroknat. =(

Giro d'Italia 2018
Havoc 5 sa:
Herregud! Jag kan inte så mycket om cykeltävlingar, men kan Froome lyckas med det här?
Coolt om.
Modigt som fan o dra så tidigt.
Jag hejar på honom.
Tycker synd om Yeates. Verkar ha tvärkroknat. =(

Vilodagar påverkar rejält. Vissa åkare påverkas så pass illa att dom måste avbryta touren då deras kropp lagt ner, andra sväller upp och lagrar vätska. Vissa känner inte av det alls. En tour är helt brutalt mot kroppen, 3500-5000kcal per etapp och lägg på dagsbehov 2000kcal.

NLC sa:
Är det bara jag som påminns av Floyd om än i mindre skala ?

Kanske höjt gränsen för astmamedicin i blodet? :)

Giro d'Italia 2018
Verkar det inte lite väl modigt om Froome skulle köra på nåt tvivelaktigt nu?
Menar, han har ju alla blickar på sej?
Men, ni som har koll... kan han klara det här?

Giro d'Italia 2018
Underligt att ge upp i det läget. Tror mer att han är lite frustrerad att det inte blir ett bättre samarbete i gruppen och att han inte vill göra allt jobb själv.

Giro d'Italia 2018
GoranS sa:
Underligt att ge upp i det läget. Tror mer att han är lite frustrerad att det inte blir ett bättre samarbete i gruppen och att han inte vill göra allt jobb själv.

Klart han är frustrerad, men det är ju han som har förlorat mest på att de har fisåkt utför och på slätan. Som tempostark åkare i virtuell rosa får han väl ta huvudansvaret utan att tjura...

Giro d'Italia 2018
DT sa:
GoranS sa:

Klart han är frustrerad, men det är ju han som har förlorat mest på att de har fisåkt utför och på slätan. Som tempostark åkare i virtuell rosa får han väl ta huvudansvaret utan att tjura...
Håller med om att han har ett stort ansvar. Försökte bara gissa mig till varför han inte gick all-in och körde. Det kan ju också vara ett spel - att verka upprörd på att de andra i gruppen inte drar och därigenom få dem att vara med och jobba och p.s.s. tjäna lite krafter som han kan använda i slutbacken.

Giro d'Italia 2018
clnr sa:
Är ju berg i morgon med. Och minns hur mycket Froome tappade dagen efter vinsten på Zocolan.
Frågan är vad som är bästa scenariot idag om man vill ha maximal spänning imorgon. Om Tom och Chris ligger väldigt tajt i GC ser jag en risk för avvaktande körning väldigt länge på etappen. Med lite måttligt avstånd kan det kanske bli en attack lite tidigare från den som ligger efter i GC,

Giro d'Italia 2018
Hur är det med maxtidsregeln. Känns som det skulle kunna bli jobbigt för vissa att greja den idag med tanke på att det varit hårdkörning länge.

Giro d'Italia 2018
dardos sa:
Vad fan har hänt egentligen? Jag som måste jobba på dagarna verkar ha missat något drastiskt idag! Var är Yates?
Lååååååååååååångt bak. Släppte rätt tidigt på Finestre. Var en bra stund sedan de slutade rapportera avståndet till honom och då var det väl 17-18 minuter.

Giro d'Italia 2018
maxtiden bestäms av organisatören. Har inte hittat nå't från Girot men från Touren 2011 så gällde detta på bergsetapper:

• 6% if the average speed is less than or equal to 30 km/h
• 7% between 30 km/h & 31 km/h;
• 8% between 31 km/h & 32 km/h;
• 9% between 32 km/h & 33 km/h;
• 10% between 33 km/h & 34 km/h;
• 11% between 34 km/h & 35 km/h;
• 12% between 35 km/h & 36 km/h;
• 13% between 36 km/h & 37 km/h;
• 14% between 37 km/h & 38 km/h;
• 15% between 38 km/h & 39 km/h;
• 16% between 39 km/h & 40 km/h;
• 17% over 40 km/h

(från http://inrng.com/2011/07/tour-de-france-time-cut/ )

Giro d'Italia 2018
GoranS sa:
Hur är det med maxtidsregeln. Känns som det skulle kunna bli jobbigt för vissa att greja den idag med tanke på att det varit hårdkörning länge.

För en så pass lång etapp blir det nog uppåt timman efter målgång för vinnaren som maxtiden hamnar.

Giro d'Italia 2018
Ryktas om att Yates är sjuk. Men det var såvitt jag vet bara nån som twittrade det till Vacchi så ta det med en hel hög salt innan presskonferenserna efter dagens etapp.

Giro d'Italia 2018
clnr sa:
maxtiden bestäms av organisatören. Har inte hittat nå't från Girot men från Touren 2011 så gällde detta på bergsetapper:

• 6% if the average speed is less than or equal to 30 km/h
• 7% between 30 km/h & 31 km/h;
• 8% between 31 km/h & 32 km/h;
• 9% between 32 km/h & 33 km/h;
• 10% between 33 km/h & 34 km/h;
• 11% between 34 km/h & 35 km/h;
• 12% between 35 km/h & 36 km/h;
• 13% between 36 km/h & 37 km/h;
• 14% between 37 km/h & 38 km/h;
• 15% between 38 km/h & 39 km/h;
• 16% between 39 km/h & 40 km/h;
• 17% over 40 km/h

(från http://inrng.com/2011/07/tour-de-france-time-cut/ )
Säg att vi får 5.15 som segertid (start 11.45 och målgång 17.00). Det innebär 184/5,25 km/h, d.v.s. precis över 35 km/h. Då ska man lägga på 12%, d.v.s. knappt 38 minuter,

Giro d'Italia 2018
clnr sa:
Ryktas om att Yates är sjuk. Men det var såvitt jag vet bara nån som twittrade det till Vacchi så ta det med en hel hög salt innan presskonferenserna efter dagens etapp.
Med det jättetappet skulle jag inte vara jätteförvånad om han är sjuk och än mindre förvånad om det kommer att anges som skäl.

Giro d'Italia 2018
Sen så är det ju så att de reglerna inte behöver vara skrivna i sten. T ex så är det ju riktigt varmt idag så de kan ju öka på de gränserna om för många riskerar att åka ut...

Giro d'Italia 2018
clnr sa:
Sen så är det ju så att de reglerna inte behöver vara skrivna i sten. T ex så är det ju riktigt varmt idag så de kan ju öka på de gränserna om för många riskerar att åka ut...
Och om för många missar tiden kan det ju bli "allmän amnesti" för att de inte vill få ett lopp som avslutas med 40 cyklister i Rom på söndag.

Tillbaka
Topp