Giro d'Italia 2020

Giro d'Italia 2020
Hela Mitchelton-Scott lämnar, likaså Kruijswik, Michael Matthews och personal från Ineos samt AG2R pga positiva COVID-19 test.

Tror tyvärr det är en fråga om dagar nu innan det blir helt stopp för både Girot och resten av tävlingssäsongen.

Fan vad trist. Jag tror det är 50/50 om vi kommer till nästa vilodag.

Giro d'Italia 2020
Kudos förresten till Bilbao som spände bågen litegrann i GC-rejset. Och såklart Pozzovivo som också spände bågen men blev inhämtad lite tidigare. Hade Bilbao bara hämtat upp Sagan i sista backen (vilket han inte gjorde, vilket är helt sjukt bra gjort av Sagan) hade det blivit partempo in i mål.

Giro d'Italia 2020
Ja, bra jobbat av Bilbao, rätt underhållande cykling, men han slöste bort mycket energi för att vinna 0 sekunder till slut... det är många dagar innan Giron tar slut (förhoppningsvis) och mycket energi som krävs för att klara den... jfr med Nibali som nästan är osynlig, han kör på ett sätt som sparar så mycket energi som möjligt (fast inte så spännande som de andra)..

Giro d'Italia 2020
jfr med Nibali som nästan är osynlig, han kör på ett sätt som sparar så mycket energi som möjligt (fast inte så spännande som de andra)..
Frågan är om han vill köra så, eller om det bara blir så (helt enkelt att han inte har mer att köra med just nu)? Tycker det låter rätt ofta på Vacchi som att Nibali hänger på gärdsgår'n när tempot höjs lite... När han är i slag brukar ju han också försöka köra lite, t.ex. attackera upp över krönet och sen full fart utför mot mål.

Giro d'Italia 2020
Frågan är om han vill köra så, eller om det bara blir så (helt enkelt att han inte har mer att köra med just nu)? Tycker det låter rätt ofta på Vacchi som att Nibali hänger på gärdsgår'n när tempot höjs lite... När han är i slag brukar ju han också försöka köra lite, t.ex. attackera upp över krönet och sen full fart utför mot mål.

Nibali verkade inte vara höjden av pigghet i slutet av etappen i söndags (bergsmålgången). Där hängde han på repen gentemot de flesta andra som låg topp 10 i GC förutom Almeida. Men det år inte över förrän den feta damen sjunger såklart...

Giro d'Italia 2020
Hoppas att Pozzovivo får kröna sin cykelkarriär med en vinst i årets Giro!
Tror dock att det kan bli knepigt mtp att hans resultat på första ITT, 74:e plats(såg inte loppet, hade han kanske något strul?)
Det är två ITT kvar, den första på lördag är 34 km (medium kuperad) och den sista på 15 km (platt).
Slänger såklart in en pandemibrasklapp gällande vilka etapper som till slut kommer att köras.

Men hoppet är det sista som överger en.

Giro d'Italia 2020

Absolut, kanske han har inte bra ben bara. Men oavsett pigga benen eller ej i denna fas tycker jag att det är smartaste att hålla sig undan, det är många backar kvar och två ITT.

Även om Bilbao hade lyckats idag hade han tjänat typ 30-40 sekunder, och då efter att ta mycket vind... det kan man tappa lätt i de sista två kilometer i en tuff etapp. Men underhållande för vi som tittar såklart!

Giro d'Italia 2020
Hoppas att Pozzovivo får kröna sin cykelkarriär med en vinst i årets Giro!
Tror dock att det kan bli knepigt mtp att hans resultat på första ITT, 74:e plats(såg inte loppet, hade han kanske något strul?)
Det är två ITT kvar, den första på lördag är 34 km (medium kuperad) och den sista på 15 km (platt).
Slänger såklart in en pandemibrasklapp gällande vilka etapper som till slut kommer att köras.

Men hoppet är det sista som överger en.
Minns inte exakt vilka som körde när på Monreale-tempot, men det var ganska olika förhållanden om man startade tidigt eller sent. Tror det var rejäl medvind i början som senare avtog.

Giro d'Italia 2020
Absolut, kanske han har inte bra ben bara. Men oavsett pigga benen eller ej i denna fas tycker jag att det är smartaste att hålla sig undan, det är många backar kvar och två ITT.

Även om Bilbao hade lyckats idag hade han tjänat typ 30-40 sekunder, och då efter att ta mycket vind... det kan man tappa lätt i de sista två kilometer i en tuff etapp. Men underhållande för vi som tittar såklart!
Ja, håller med, det kanske inte är etapper som idag man skall bränna krut för att försöka skapa nåt i totalen på.

Giro d'Italia 2020
Giro d'Italia 2020
Det känns skönt att SVT fokuserar på tävlingen. Under ”relaterade artiklar” (under artikeln ovan) listas:
- Covidsmäll...
- Herrrelös hund på upploppet
- Rammad Girocyklist...
Hur är det nu, de anser sig stå för ”seriös nyhetsbevakning” eller vad de kallar det... De kanske borde skriva lite om tävlingen isf, och inte bara när nån (negativ) kringhändelse dyker upp.

Giro d'Italia 2020
Wohooo idag är det Nove Colli. Skulle cyklat i år men det blir förhoppningsvis nästa. Sitter hemma och har TV:n i perfekt vinkel från arbetsstolen. Ska bli kul att se vad som väntar. Kanske behöver jag byta till vita strumpor så rätt feeling infinner sig

Giro d'Italia 2020
Pantani-etapp idag

1602747829829.png

Giro d'Italia 2020
Har kört den tre gånger och kan garantera att det är nio kullar. Du missade troligen Montetiffi, mellan Barbotto och Perticara. Ser inte så mkt ut på profilen men är en lite elak rackare som inte är så lång men maxar på 15%, om jag minns rätt.

Giro d'Italia 2020
har ju bara fått uppleva det via RR och youtube, ska bli kul att se hela etappen på TV. https://www.cyclinglocations.com/nove-colli-2015-race-report/

Men, det är ju bara åtta kullar ju? Är Nove Colli en bluff?
är en liten backe innan stora backen
Monte Tiffi

supertvåa på den :(

Giro d'Italia 2020
Ser i alla fall ut som det är samma backar och i samma ordning som på det loppet. Har för mig att det är en cykelbanebit på slutet gran fondot som jag mistänker girot undviker.

Giro d'Italia 2020
Gissar på att etappsegraren kommer från utbrytarskaran. Och med tanke på att det är en rätt bra bit från toppen av sista backen till mål tror jag GC-killarna inte kommer att göra så mkt mer än att bevaka varandra.

Giro d'Italia 2020
Fjärde backen, Barbotto, och den som Gran Fondo-deltagarna i stor utsträckning pratar om och "fruktar". Också den sista backen för de som kör den korta varianten, vilket åtminstone när jag åkt varit 60-70% av deltagarna. Personligen Tycker jag Montetiffi (nr 5) och Gorolo (nr 9) är tuffare. Montetiffi för att man lätt tänker bort den och Gorolo för att den kommer då man redan gjort åtta backar och dessutom är maxlutningen nästan lika hög som Barbotto (tror de säger 17% mot 18%).

Giro d'Italia 2020
Strax dags för bevis att det är nio backar, d.v.s. att Montetiffi-klättringen finns (om de inte har ngn annan ruttdragning än på Nove Colli).

Giro d'Italia 2020
Ah, där körde de lite annorlunda jämfört med på Nove Colli. På det loppet tar man av höger från huvudvägen ner från Perticara och får en liten uppförsbacke på en liten väg och kommer ner ovanför Novafeltria medan girocyklisterna kom ner och genom den byn.

Nove Colli
Skärmklipp.PNG

Girot:
Skärmklipp2.PNG

Giro d'Italia 2020
Ser ut som de även tar en lite annan väg från Sant'Angelo, ca en mil från mål. Misstänker att de tar lite större vägar en bit där.

Giro d'Italia 2020
Och girocyklisterna "genar" lite mellan backe 8 och 9. På Nove Colli har man en kort bit där man använder samma väg som man använder på väg fram mot backe nr 5, dock i motsatt riktning. Den biten har de inte idag.

Tillbaka
Topp