Giro d'Italia 2020

Giro d'Italia 2020
Under klättringen. Roberto sa ju också att det hade varit bättre att stanna.
Ja, jag tycker det såg ut som de körde ganska fort uppför. Ineos-killarna lyckades väl få på sig sina jackor i farten så jag vet inte om de skulle känna sig skyldiga att stanna för att låta en kille som inte får på sig jackan i farten fixa klädseln. Hade de varit riktigt "fräcka" hade de kunnat attackera om han stannat till. Inte helt riskfri strategi kan jag tycka.

Giro d'Italia 2020
Kommer Kelderman att komma ikapp utför?
Ser inte så ut. Undrar om Geoghegan har mer att köra med och låtit Dennis sätta ett bra tempo eller om det kommer att bli bevakande mellan honom och Hindley i sista backen. Å andra sida, vill Geoghegan ha en chans på rosa lär han ju vara tvungen att köra ifrån Kelderman mer på etappen.

Giro d'Italia 2020
Ineos fick sina jackor tidigare, kanske var det lite flackare där så att de blev lättare att få på sig.
Eller så var deras av annat märke, alla jackor är inte lika enkla att få på.

En annan sak jag nu ser, Kelderman kör på en fälgbromsad cykel, något lagkamraterna inte gör.
Är det en superlättad bergshoj han använder sig av?

Giro d'Italia 2020
Med lite kreativitet kan möjligen hävda att stigningen börjar på allvar en liten bit innan Trafoi. Med den synen kan man nog landa på knappt 55 km och med avrundning till närmaste hela tiotals kilometer är man på 50 km! :sneaky:

Giro d'Italia 2020
Sunweb som var så nöjda över sina nya kläder i Touren. ???‍♂️
"Sportswear brand Craft launches a unique protective race jersey for this year’s Tour de France. The groundbreaking jersey is developed together with Craft partners DSM and Team Sunweb, resulting in an innovative garment that offers cyclists abrasion resistance at speeds up to 60 km/h – reducing the risk of injuries and maximizing the chance for success"

Giro d'Italia 2020
Rätt etapp att se från början till slut. Härlig åkning. Såg vi enda enda gnutta av sån här dramatik i touren? (Ja, möjligen förutom tempot näst sista dagen då...)

Giro d'Italia 2020
Sunweb som var så nöjda över sina nya kläder i Touren. ???‍♂️
"Sportswear brand Craft launches a unique protective race jersey for this year’s Tour de France. The groundbreaking jersey is developed together with Craft partners DSM and Team Sunweb, resulting in an innovative garment that offers cyclists abrasion resistance at speeds up to 60 km/h – reducing the risk of injuries and maximizing the chance for success"

Får nog klassas som årets utrustningsflopp, i konkurrens med Roglic’ tempohjälm från Touren :-D
A576754C-F7FE-4A8A-8082-6051E4A5DF75.jpeg

Giro d'Italia 2020
Vädergudarna är inte snälla idag. Åkarna "strejkade" tydligen och etappen kortas av s.a. den startar i Como istället för Morbegno.

Giro d'Italia 2020
Som Brian Smith mfl nämnt - även om det finns grund, är det synd att det strejkas av "bekvämlighetsskäl" när det funnits viktig kritik i år angående säkerheten kring loppen. Blir konstigt om det ser ut som lagen tar bekvämlighet på större allvar än säkerheten.

Giro d'Italia 2020
Jaha, kommer det att hända något i toppen idag eller kommer GC-killarna att hålla ihop in till mål? Geoghegan måste väl attackera om han vill vinna girot. Och det gäller rimligen i än högre grad för Bilbao och Almeida.

Toppåkarnas insatser på de tidigare tempoetapperna i girot i år samt avstånd till ledaren efter etapp 19.
       Etapp 1  Etapp 14    GC
Wilco   +1.28    +1.47    +0.00
Jai     +1.15    +3.39    +0.12
Tao     +2.04    +2.24    +0.15
Pello   +0.59    +2.53    +1.19
Joao    +0.22    +1.31    +2.16

Giro d'Italia 2020
Kelderman och Hindley lär ju inte attackera utan mer bevaka Geoghegan. Å andra sidan kan jag inte se britten attackera före sista stigningen. Jag misstänker att han vill säkra en podiumplats och inte riskera det. De som man kan hoppas på lite tidigare attacker från är väl Bilbao och Almeida. De måste ju gambla lite om de vill komma i slagläge för pallplats eller seger. Och då lär det inte räcka med en attack med några kilometer kvar.

Frågan är vad Sunweb gör om de kör så hårt och gruppen bara har Hindley och Kelderman kvar från Sunweb och Kelderman börjar få svårt att hänga med. Får han fria händer eller order om att hjälpa holländaren? Jag gissar på det förstnämnda. Om han och Geoghegan går i mål samma grupp idag (och det inte blir några bonussekunder) skulle det kunna vara ett tempo med bara några sekunder mellan ettan och tvåan.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2020
Om de, som det ser ut, drar iväg s.a. Kelderman är ute ur matchen, kommer det att bli tjuv- och rackarspel mellan Geoghegan och Hindley eller kommer de att försöka attackera varandra och försöka skapa en marginal inför tempot?

Giro d'Italia 2020
Om de, som det ser ut, drar iväg s.a. Kelderman är ute ur matchen, kommer det att bli tjuv- och rackarspel mellan Geoghegan och Hindley eller kommer de att försöka attackera varandra och försöka skapa en marginal inför tempot?

Intressant fråga. På första tempot var Hindley 50s före Geoghegan Hart, på andra ombytta roller med 1m 15s skillnad. Kan gå hur som helst!

Tillbaka
Topp